Det är ovanligt slarvigt av dig att använda bipolaritet som ett samlingsnamn för alla psykiatriska åkommor. Jag trodde ord och deras innebörd och mening var viktigare för dig än så?

Det har jag väl iofs inte gjort. Jag förstår inte ens hur invändningen är riktad till mig.

Bipolaritet är helt enkelt inte ett laddat ord för mig. Tvärtom, jag strör det gärna omkring mig. Det är ju en så vanlig sjukdom. Bara bra om ordet avdramatiseras om det nu är så laddat.

"Mytoman" däremot, liksom "psykopat", uppfattar jag som ord som ofta används för att skapa något slags dramatik, ungefär som i tråden.
 
Jag som är bipolär måste svara nu, det är skillnad på att ligga i ett maniskt skov och vara mytoman. När man är i skovet lös faktiskt solen som i Afrika fast ni såg den disig, man körde från alla andra med bilen fast man körde 90 för er, och allt det fantastiska hände en , fast för er såg det ut som vanligt. DET är inte lögn eller mytomani, man ser det så under ett skov, vad jag vet talar dom flesta om hur det är ur deras synpunkt. Att vår verklighet under ett maniskov inte ser ut som er verklighet betyder inte att vi ljuger!
 
Framförallt ska man väl vara medveten om vad mytomani innebär? Att mytomanen är medveten om sina lögner lika ofta som den tror på dem själv (att leva i en fantasi), att det är ett tvångsmässigt beteende och att mytomanen saknar all slags sjukdomsinsikt. Det känns inte riktigt som samma typ av 'mytomani' (halka på sanningen i farten) som det refereras till i tråden i sammankoppling med bipolaritet. Det är skillnad på lögn och lögn.
 
Tack för att du skrev ditt inlägg - för det är så likt det jag försökte skriva om. "Min" sjukling "ljuger" oftast inte (i betydelsen medvetet väljer att fara med osanning) utan ibland lever hen i en annan värld, som jag saknar tillträde till.
 
Denna tråden fick mig att komma ihåg en vikarie vi hade under en sommar. I början helt normalt när man satt och pratade för att det sista ha Picassotavla i lägenheten samt tigerungar i en trea där hans son fick leka med dem och han hade dem i koppel och rastade dem utomhus och de fick klättra i tallarna uppe vid Kransmossen mm.


jo men visst.
 
Exakt var jag sett det kommer jag inte ihåg. Men någon gång i mitten av 90-talet hamnade jag i kraftfältet runt en kollega med obehandlad bipolär sjukdom (eller manodepressiv som det nog fortfarande hette då).

För att förstå vad det handlade om läste jag på en del då - och där fanns mytomani med. (På kollegan stämde det dessutom, hen kunde, med en liten kärna av "sanning", väva ihop historier som var rena lögner).

OK. Jag har aldrig läst eller hört att bipolaritet och mytomani kopplas samman. Dessvärre har jag haft anledning att läsa på samt prata med diverse yrkesverksamma inom psykiatrin och även personer som själva är bipolära i patientgrupper. Aldrig har mytomani ens nämnts, det är därför jag blir förvånad.
 
Men det är viktigt att minnas att lögner kan höra till en sjukdomsbild (Jag lever med en person med minnesstörningar/kranskärlsdemens och s-tan vad med "lögner" jag hanterar daglig dags och s-tan vad med människor som hen "ljugit" för som jag också måste hantera. Vissa dagar känner jag för att kväva hen med en kudde. När hen inte minns hittar hen på eller håller bara med (eller så vill hen undvika att jag blir arg - det roligaste som finns är att mata djur. Och så glöms det att jag inte vill att hunden ska ha en tetra grädde som mellis och så kommer man på det och så måste man förklara hur grädden försvunnit och varför man köper hem Vov). Skit jobbigt när jag inte kan förklara för folk eftersom hen står bredvid eller när de tycker att hen ser ju frisk ut)

Det finns många sjukdomar där folk kan tappa förmågan att tolka världen på samma sätt som friska människor gör - eller förmågan att förmedla information på samma sätt. Det gör patologiska lögnare svåra att hantera.

Att lögner kan höra till en sjukdomsbild är jag medveten om och har inte ifrågasatt.
 
OK. Jag har aldrig läst eller hört att bipolaritet och mytomani kopplas samman. Dessvärre har jag haft anledning att läsa på samt prata med diverse yrkesverksamma inom psykiatrin och även personer som själva är bipolära i patientgrupper. Aldrig har mytomani ens nämnts, det är därför jag blir förvånad.

Ordet mytomani tänkte jag iofs inte på, det var ju TS själv som kallade det så. Jag tänkte mer på en person som ljuger, på det viset som min kollega gjorde. Med en kärna av något som faktiskt hänt broderade hon ut fantastiska historier.

DÅ när jag läste på hittade jag stöd för det. Men det är som sagt längesedan, det kanske är omformulerat/ändrat sedan dess. Går man på t ex DSM så revideras ju den ibland.

Men visst, det kanske låter hårt att kalla det att ljuga. Sättet att brodera ut från en sann kärna påminner lite om min dementa mammas - men jag skulle ju inte kalla det för lögner.
 
Det har jag väl iofs inte gjort. Jag förstår inte ens hur invändningen är riktad till mig.

Bipolaritet är helt enkelt inte ett laddat ord för mig. Tvärtom, jag strör det gärna omkring mig. Det är ju en så vanlig sjukdom. Bara bra om ordet avdramatiseras om det nu är så laddat.

"Mytoman" däremot, liksom "psykopat", uppfattar jag som ord som ofta används för att skapa något slags dramatik, ungefär som i tråden.

Det vore en skön värld om bipolaritet inte var laddat! Bara för att man tycker att det ska avdramatiseras betyder det inte att det är det. Bra dock att du "strör ordet" i din omgivning.

Håller med om att mytoman och psykopat är mer laddat än bipolär. Det finns grader även bland psykiska sjukdomar.

Jag har mycket bipolaritet omkring mig (ärftligt i både min och partners familj) och jag ser faktiskt inget underligt med att man råkar göra kopplingen, det var ju dessutom som ett exempel, inte som den enda möjliga psykiatriska bakgrundsfaktorn.

Inte för att mycket ljugande skulle vara något direkt symtom på bipolaritet, men för att bipolaritet är rätt besvärligt och tenderar att få de drabbade att bete sig rätt underligt mellan varven. (Just lögner, eller vad som skulle kunna uppfattas som lögner, har jag helt klart träffat på både vid depressiva och maniska faser.)

Det var det här du skrev som gjorde att jag svarade dig.
 
KL:
Jag fick igår en lunta papper i min hand som bevisar att en jag länge misstänkt vara åt mytomanhållet samt säkert har några fler skruvar lösa verkligen är som jag misstänkt. H*n är ordförande i en förening och försöker driva den som sitt eget "företag" där h*n pekar med hela armen, först skäller på folk och sen klappar dom på axeln. (Maktgalen alltså.) Dom papperen jag har har troligtvis undanhållits nuvarande styrelse till vissa delar men jag sitter med alla bevittnade originaldokument. Det läskiga är att alla kryper för personen fast ingen gillar denne egentligen och styrelsen står som ett gäng får och bara bräker med.

Nästa årsmöte blir kul för då ska h*n få sanningen i knät inför hela församlingen och alla som är med får varsin kopia av pappersluntan och det är MYCKET läsvärt. Jag har nämligen dokumenten sen föreningen bildades och originalavtalen med kommunen.

Svenska öppenheten är en bra källa till sanningen. :devil:
 
@mandalaki Baserat på att en person som är bipolär ljuger mycket känns inte riktigt talande för att det är något alla bipolära gör? Sen är det som du själv säger ruskigt längesedan du läste om det och har "ljuga" varit en av de klassiska egenskaper en bipolär har så är det nog borttaget för att man idag besitter mer kunskap om det hela :) Söker man på det får man upp information och hitills hittar jag inte någonstans att detta skulle vara vanligt. För de som är bipolära är det nog ingen slutsats de uppskattar.
 
@mandalaki Baserat på att en person som är biopolär ljuger mycket känns inte riktigt talande för att det är något alla biopolära gör? Sen är det som du själv säger ruskigt längesedan du läste om det och har "ljuga" varit en av de klassiska egenskaper en biopolär har så är det nog borttaget för att man idag besitter mer kunskap om det hela :) Söker man på det får man upp information och hitills hittar jag inte någonstans att detta skulle vara vanligt. För de som är biopolära är det nog ingen slutsats de uppskattar.
Vem har sagt att alla bipolära ljuger?

Bipolär. Inte biopolär.
 
@mandalaki Ingen har sagt att alla bipolära ljuger
Och du förstod nog vad jag menade utan att du behöver märka ord :)
Jag talade om för dig vad det heter.

Och det var du som skrev Baserat på att en person som är biopolär ljuger mycket känns inte riktigt talande för att det är något alla biopolära gör.

Jag tänker dock inte tjafsa med dig om det här, jag har sett att du i väldigt många trådar försöker uppfostra folk när det gäller vad de skriver men du behöver inte lägga den energin på mig, det är ingen idé.
 
Men jösses vad otrevligt. Man måste ju kunna ha en diskussion med olika synsätt utan att man blir uppretad och säger att jag skulle uppfostra folk. Och jag antar att ingen annan fått den responsen om de skrivit så utan att du inte kan bortse från mig som person och i stället se diskussion för vad den är.
 
Ja jag har varit tillsammans med en mytoman:o

Han ljög om i princip ALLT!! Sin ålder, sina egendomar, hundens härstamning:p, sin yrkeskarriär, att pappan varit kompis med kungen, mm. mm....
Var rent pinsamt för jag tror inte han fattade att alla i hans omgivning genomskådade honom.
Ser mytomaner som personer med extremt dålig självkänsla, och de tror att folk ska tycka mer om dem för att de "förskönar" sanningen, tragiskt:(
 
Ser mytomaner som personer med extremt dålig självkänsla, och de tror att folk ska tycka mer om dem för att de "förskönar" sanningen, tragiskt:(

Kommer att tänka på en kille som fanns i periferin av mitt kompisgäng när jag pluggade. Hans ljugande gick till så att han alltid hade upplevt någon lite värre/större/bättre version av något som någon annan just berättat.

Någon kunde fälla en kommentar om att det var ett jäkla liv utanför mitt fönster i morse för måsungarna ska börja lära sig flyga och drattar ner för långt från sin mamma.

Då kunde han han berätta en lång och detaljrik historia om att en gång när han var ute och fiskade så kom en mås flygande mot klippan där han stod och DÖK mot honom FLERA GÅNGER och till slut lyckades han måtta en RIKTIG RALLARSVING mot måsens HUVUD så att den KNOCKADES och föll mot vattnet och DRUNKNADE.

Det tog ju inte många sådana historier förrän vi förstod att det var uppmärksamhet han ville ha, så vi lät honom hållas men trodde aldrig på honom.
 
Ja jag har varit tillsammans med en mytoman:o

Han ljög om i princip ALLT!! Sin ålder, sina egendomar, hundens härstamning:p, sin yrkeskarriär, att pappan varit kompis med kungen, mm. mm....
Var rent pinsamt för jag tror inte han fattade att alla i hans omgivning genomskådade honom.
Ser mytomaner som personer med extremt dålig självkänsla, och de tror att folk ska tycka mer om dem för att de "förskönar" sanningen, tragiskt:(

Kungen verkar hållas med väldigt speciellt umgänge, han verkar omnämnas ofta i såna hör sammanhang;)

Jag levde ett tag med en mytoman utan att förstå att allt var lögn. Först efter separationen kom det fram att han inte alls var föräldralös, hade flera olika relationer igång samtidigt osv. Precis allt var bara historier som drogs för att smörja folk, få sympatier och uppmärksamhet. Sen om han borde ha en diagnos eller bara var läskig låtrr jag vara osagt.
 
Haha, ja roligast var när exet skröt om sin nya tjej. Hon hade ett stort stall med framgångsrika westernhästar och var för tillfället i USA och tävlade.
Nu är westernvärlden inte stor i Sverige och en bekant red i samma klubb som denna tjej. Jo hon red på samma nivå som jag och hade en häst.... Betvivlar starkt att hon hade en femrummare i Stockholms innersta och tjänade multum:p Ja förutom gården och stallet samt sommarhuset i skärgården;)
När jag påtalade att jag "visste" vem hon var vart han putt och tog bort mig som vän från FB:D
 
Jag tänker dock inte tjafsa med dig om det här, jag har sett att du i väldigt många trådar försöker uppfostra folk när det gäller vad de skriver men du behöver inte lägga den energin på mig, det är ingen idé.

Kan inte se vad som var uppfostrande, men du blir otrevlig direkt. Varför?!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 054
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 682
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 185
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp