Komplicerad problematik av tex psykiatrisk karaktär är något helt annat än att säga att personen som ljuger kanske är bipolär. Det är stigmatiserande nog att ha av en psykiatrisk diagnos, tex bipolaritet, utan att den behöver kopplas samman med mytomani också. Saklighet om bipolaritet är en sak. Helt lösa antaganden en annan.

Som sagt, jag såg det mest som ett exempel på att det som ligger bakom kanske inte är av den arten att TS kommer åt det genom att prata med de berörda. (När det gäller att hantera stigmatiserande ord/egenskaper/whatever, verkar vi tänka väldigt olika, men det är en annan fråga.)
 
@Gimlan En biopolär blir ju väldigt uppskruvad av hypomani så det förekommer säkert att man upplever denne som överdriven, men det är kanske en hårfin gräns att säga varken eller?
 
@Gimlan En biopolär blir ju väldigt uppskruvad av hypomani så det förekommer säkert att man upplever denne som överdriven, men det är kanske en hårfin gräns att säga varken eller?
I flera fall jag stött på så har det rört sig om vad som måste klassas som rena manier, inte hypomanier, och deras verklighetsuppfattning har skruvats till den grad att det blivit lögner. Inget jag kanske vetat där och då, men som kommit fram efter hand. Jag har sett mycket av det här.
 
@Gimlan En biopolär blir ju väldigt uppskruvad av hypomani så det förekommer säkert att man upplever denne som överdriven, men det är kanske en hårfin gräns att säga varken eller?

@Petruska Jag har inte påstått att du använder dig av ordet mytoman, det skrev du ju att du inte vill göra :) Menade bara att man självklart inte kan kalla någon varken mytoman eller kleptoman baserat på en händelse utan i sådana fall en mer omfattande mängd :)
 
@Gimlan Nu råkade jag svara dig två gånger på något vänster :confused: Det är ju helt olika vad man stött på helt klart. Det skulle vara intressant att veta om det är vanligt att en biopolär även tenderar vara mytoman eller ej. Det verkar inte vara en vanlig beskrivning om man läser om det :)
 
@Gimlan Nu råkade jag svara dig två gånger på något vänster :confused: Det är ju helt olika vad man stött på helt klart. Det skulle vara intressant att veta om det är vanligt att en biopolär även tenderar vara mytoman eller ej. Det verkar inte vara en vanlig beskrivning om man läser om det :)
Det förekommer i alla fall, det kan man ju konstatera :)
 
Som sagt, jag såg det mest som ett exempel på att det som ligger bakom kanske inte är av den arten att TS kommer åt det genom att prata med de berörda. (När det gäller att hantera stigmatiserande ord/egenskaper/whatever, verkar vi tänka väldigt olika, men det är en annan fråga.)


Vi behöver inte diskutera huruvida psykisk sjukdom är stigmatiserat eller inte. Det jag menade var att det finns tillräckligt mycket okunskap kring psykiska sjukdomar att det är dumt att anta och gissa saker. Att bipolaritet har mytomani som ett symptom tex. Det var ju så det kom upp i tråden, att personen kanske är bipolär som en förklaring till beteendet. Det är skillnad på bipolaritet, schizofreni, psykopatisk personlighetsstörning osv. Det är ovanligt slarvigt av dig att använda bipolaritet som ett samlingsnamn för alla psykiatriska åkommor. Jag trodde ord och deras innebörd och mening var viktigare för dig än så?
 
Komplicerad problematik av tex psykiatrisk karaktär är något helt annat än att säga att personen som ljuger kanske är bipolär. Det är stigmatiserande nog att ha av en psykiatrisk diagnos, tex bipolaritet, utan att den behöver kopplas samman med mytomani också. Saklighet om bipolaritet är en sak, det är bra att prata om psykiska sjukdomar. Osanningar och felaktigheter är en annan.

Bra skrivet och värt att upprepa. :up:
 
Lägg ner. Jag har koll. Faktiskt. Och nej, jag skrev inte mytoman, men art det kan fara iväg.

Vad har det då att göra med personen som TS beskriver som ljuger om precis allt, precis hela tiden som det står i första inlägget? Är det i sig ett tecken på ev. bipolaritet? Det är allt vi har att gå på. Nej, jag anser att det är helt lösa spekulationer. Absolut inget tyder på att personen är bipolär.
 
Vad har det då att göra med personen som TS beskriver som ljuger om precis allt, precis hela tiden som det står i första inlägget? Är det i sig ett tecken på ev. bipolaritet? Det är allt vi har att gå på. Nej, jag anser att det är helt lösa spekulationer. Absolut inget tyder på att personen är bipolär.
Det kom upp som ett spår, ingen slog fast nått. Det ÄR ett diskussionsforum och JA, ibland är det faktiskt ett tecken på det, även om du inte vill eller anser det. Men det måste absolut inte vara så heller.
 
Jag anade ugglor i mossen i ett tidigt stadie i mitt fall. Men det var ju historier som att man suttit på slottet tagit en bira med kungen oxå...

Den senaste lögnorgien är faktiskt i den klassen! Personen hade i lumpen tillhört kungens personliga vaktstyrka och det var därför som han kunde både köra stridsvagn S, Viggenplan och alla sortsers helikoptrar - ej att förglömma att han var den som lärde kungens barn att rida. Och bredvid står en person och tindrar med ögonen.
 
Den senaste lögnorgien är faktiskt i den klassen! Personen hade i lumpen tillhört kungens personliga vaktstyrka och det var därför som han kunde både köra stridsvagn S, Viggenplan och alla sortsers helikoptrar - ej att förglömma att han var den som lärde kungens barn att rida. Och bredvid står en person och tindrar med ögonen.
Wow!! Det lät ju verkligen mindre friskt :s
 
Wow!! Det lät ju verkligen mindre friskt :s

You bet!
Typiskt är det en sån person som just far iväg och när det kommer bekräftelse på hur fantastiska histoerina är så kommer det än mer fantastiska lögner.

För att återgå lite till trådstarten. Jag tror att beslutet man måste fatta är huruvida man orkar att umgås eller ens finnas i utkanten av en sådan persons värld eller inte. Jag har nog aldrig uppfattat det som annat än otroligt energistjälande och det enda hälsosamma är att ta avstånd.
 
Jag har träffat på två personer som kanske kan klassas som mytomaner, i alla fall den ena. Det var en hästtjej som hade fantastiska kvalifikationer, och en yrkeserfarenhet/ utbildningsnivå så hon borde ha varit minst 45 för att ha hunnit med allt. Nu är ju Sverige ett litet land, så det var ju lätt att kolla vad som var sant (inget). Det värsta var att hon ställde till med saker som kunde slutat illa (för att få uppmärksamhet?).

Den andra var grannens barn. Där vet jag inte om han verkligen var mytoman, eller om han blev det för att hans föräldrar trodde på allt han sa. Men hans historier var så befängda så det var helt obegripligt att någon kunde gå på dem. Den här personen ställde också till farligheter för sig och för andra.
 
Vad har det då att göra med personen som TS beskriver som ljuger om precis allt, precis hela tiden som det står i första inlägget? Är det i sig ett tecken på ev. bipolaritet? Det är allt vi har att gå på. Nej, jag anser att det är helt lösa spekulationer. Absolut inget tyder på att personen är bipolär.
Men det är viktigt att minnas att lögner kan höra till en sjukdomsbild (Jag lever med en person med minnesstörningar/kranskärlsdemens och s-tan vad med "lögner" jag hanterar daglig dags och s-tan vad med människor som hen "ljugit" för som jag också måste hantera. Vissa dagar känner jag för att kväva hen med en kudde. När hen inte minns hittar hen på eller håller bara med (eller så vill hen undvika att jag blir arg - det roligaste som finns är att mata djur. Och så glöms det att jag inte vill att hunden ska ha en tetra grädde som mellis och så kommer man på det och så måste man förklara hur grädden försvunnit och varför man köper hem Vov). Skit jobbigt när jag inte kan förklara för folk eftersom hen står bredvid eller när de tycker att hen ser ju frisk ut)

Det finns många sjukdomar där folk kan tappa förmågan att tolka världen på samma sätt som friska människor gör - eller förmågan att förmedla information på samma sätt. Det gör patologiska lögnare svåra att hantera.
 
Var har du fått det ifrån? Jag har varken hört eller läst att mytomani är ett symptom hos bipolära. Vid mani kan förhöjd självkänsla kombinerat med snabbt och mycket pratande förekomma. Det har inget med mytomani att göra.
Exakt var jag sett det kommer jag inte ihåg. Men någon gång i mitten av 90-talet hamnade jag i kraftfältet runt en kollega med obehandlad bipolär sjukdom (eller manodepressiv som det nog fortfarande hette då).

För att förstå vad det handlade om läste jag på en del då - och där fanns mytomani med. (På kollegan stämde det dessutom, hen kunde, med en liten kärna av "sanning", väva ihop historier som var rena lögner).
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 611
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 388
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 882
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp