Bukefalos 28 år!

När kan man lämna barnet ensamt???

Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Nej, givetvis är det inte superduperintressant om hon hade 9 eller 12 barn, men det var mest för att jag hade för mig att det var 12 och blev lite fundersam.
Att döma är att ta i, men jag undrar lite över varför kvinnor i västvärlden skaffar så många barn när man faktiskt idag har möjlighet att välja. Såklart är det en fråga för varje enskilt par, men jag tycker det är märkligt och faktiskt en smula onödigt med tanke på befolkningsutvecklingen och miljöproblemen som vi står inför. Naturligtvis skulle jag inte säga det till en familj med många barn, självklart inte, men som samhällsfenomen är det en intressant fråga att diskutera tycker jag.

Ja, det är intressat att diskutera, men kanske inte i detta sammanhanget. Själv hade jag gärna adopterat istället för att få biologiskt egna barn, men eftersom det senare funkade och är så billigt :o så fick det bli så.

På tal om böcker om barnuppfostran så har jag svårt för Jesper Juul. I någon av de första kapitlen beskriver han hur en förälder slår sitt barn, för att sedan berätta att detta var minsann ett felaktigt beteende. Jasså ÄR det? :crazy:

Jag kände mig förolämpad som förälder, och måste han ta till sådana drastiska exempel så kände mig inte längre som en målgrupp.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag har bara lite snabbt läst Jesper Juuls "Ditt kompetenta barn", men det jag läst har jag tyckt varit HELT suveränt. Framförallt att han så starkt betonar barnen som individer med egen vilja och känslor, och hur pedagogiskt han beskriver det här med gränssättning. Tyvärr är boken tycker jag, dåligt redigerad och den skulle ha vunnit på att inte vara så rörig. Men innehållet är det inget fel på, jag har bara läst två böcker, den ena som man fick från BVC av bl a Lars H Gustafsson och Jesper Juul (underligt att det är två män eller inte) och tyckte att båda var mycket mycket bra. Juul tar också upp det här med belöningssystem och lydnad på ett bra sätt och jag håller helt med honom.
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Oj, då förstår jag. Låter verkligen jobbigt! Jag är nog väldigt lyckligt lottad.

Ville bara inflika att det går ju att ha tvillingar som synkar totalt och sover hela nätter (efter 3 mån ålder) och inte är morgonpigga för 5 öre!

Men det brukar ju jämna ut sig så jag ser fram emot (not!) en jobbig pubertet. ;)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Jag blir alldeles matt vid tanken på att nästa pärla blir en morgontidig sådan...:crazy: Nu har man ju varit bortskämd.:)
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

Mmm... Jag önskar att vår son steg upp tidigare. Nu ser jag det som en lyx med barn som vaknar sju på morgonen och inte... halv tio...
 
Sv: När kan man lämna barnet ensamt???

kl
Jag tolkade AW´s skriverier om flocken som att var och en är viktig.
Att det är bra att känna sig behövd. Detta tror jag oerhört mkt på, alla människor, små som stora, behöver känna sig behövda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 311
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 323
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 275
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp