Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hovis kom och drog på en doja på det som fanns kvar av hoven.
Jag hade hästen ute över natten och gick upp kl 4 och tog in innan foten var skodd. Vågade inte slå på ngt själv IOM brist på ngt att sko i.

Igår longerade jag. Blev lite rodeo stundtals IOM bromsarna.
Idag tog vi för hand. Han var riktigt bra idag mentalt. Kul! Hittade lite bra jobb som rent tekniskt utvecklades.
Duktig pys!
 
Då har jag & Julia gjort vår 110 debut. Igår & idag har vi varit på Varbergs Horseshow & hoppat en klass varje dag :) Vilken tävlingsplats!!! :love:
Jag är så stolt över min lilla häst som bara tuffar på som om vi vore hemma. Tittar inte på något utan är lydig som få & sliter verkligen för mig. Med tanke på den lilla eftergift hon stundtals får kan jag knappt förstå att hon ställer upp så :angel:
Igår fick vi 9fel, tappade stigbygeln efter hinder 3 så fick stanna o fixa det, rev även 5b.

Idag blev det två rivningar. Det var de rvå sista hindrena. Kom för nära till första hindret på en linje så då föll den bommen. Sedan red jag illa fram till sista & det blev ett hopp rätt upp i luften där o tog bakbommen..

Summa sumarum är jag mer än nöjd. Herregud, Som den amatör jag är och min egenutbildade lilla häst ;) är stolt som en tupp över henne. Nu ska vi träna vidare & jag ska även träna min egen kropp :D:p:angel:

Ni får gärna komma med tips på förbättringar :) Jag ser många "fel" att jobba på men extra ögon är värt mycket


 
Då har jag & Julia gjort vår 110 debut. Igår & idag har vi varit på Varbergs Horseshow & hoppat en klass varje dag :) Vilken tävlingsplats!!! :love:
Jag är så stolt över min lilla häst som bara tuffar på som om vi vore hemma. Tittar inte på något utan är lydig som få & sliter verkligen för mig. Med tanke på den lilla eftergift hon stundtals får kan jag knappt förstå att hon ställer upp så :angel:
Igår fick vi 9fel, tappade stigbygeln efter hinder 3 så fick stanna o fixa det, rev även 5b.

Idag blev det två rivningar. Det var de rvå sista hindrena. Kom för nära till första hindret på en linje så då föll den bommen. Sedan red jag illa fram till sista & det blev ett hopp rätt upp i luften där o tog bakbommen..

Summa sumarum är jag mer än nöjd. Herregud, Som den amatör jag är och min egenutbildade lilla häst ;) är stolt som en tupp över henne. Nu ska vi träna vidare & jag ska även träna min egen kropp :D:p:angel:

Ni får gärna komma med tips på förbättringar :) Jag ser många "fel" att jobba på men extra ögon är värt mycket


Vad duktiga ni är. Träna vidare för Amanda så blir det ännu bättre. Amanda är bra på att även rätta ryttare att bli bättre och tittar inte bara på hästen.
Vi var också i Varberg och visst var det fint men de måste bättra sig på vissa saker. Parkeringen för dagsekipage fanns ju knappt. Maten var sämre än på en vanlig tävlingsplats.
Framridning var fri vilket innebar att kanske 20 var inne samtidigt.
Säkerheten med att inte blanda ryttare och publik fanns inte. På ponnytävlingarna hade en ponny kommit lös på framhoppningen och sprungit rätt ut på gångvägen där både publik och hästar gick trots det ingen förbättring till hästtävlingarna.
Nu har jag börjat rida igen. Red ut igår och höll igång bra. Kändes i ryggen efteråt.
Fick djupvågsbehandling och laser i söndags av vår hästmassör och tycker nog att svullnaden på låret redan har minskat. Hon kommer tillbaka idag. Tur att man har lite kontakter för genom läkare blev det ingen hjälp alls.
 
@Tessalonica din lilla Julia är superfin och du stör henne inte så att hon funderar över det. Det du ska koncentrera dig allra mest på just nu är att följa henne mer över hinder. Tänka hela tiden "följ!" över hinder så du inte blir så efter i hela kroppen. Magmusklerna som försvann vid din graviditet är det som behöver tränas. Resten kommer att hänga med.

@Maui men vad sa läkarna om ditt ben alls då? Och laser o djupvåg är ju kanon så fortsätt med det. Ser ju ut som vätska/blod har blivit stillastående i svullnaden o behöver hjälp för att tas upp av kroppen.
 
Tack snälla ni :) Ja det är muskler som saknas, men ska pränta in det i skallen nu. EFTERGIFT!!! :p

Jaha du, vad har du bu handlat? :confused::D
 
@Tessalonica din lilla Julia är superfin och du stör henne inte så att hon funderar över det. Det du ska koncentrera dig allra mest på just nu är att följa henne mer över hinder. Tänka hela tiden "följ!" över hinder så du inte blir så efter i hela kroppen. Magmusklerna som försvann vid din graviditet är det som behöver tränas. Resten kommer att hänga med.

@Maui men vad sa läkarna om ditt ben alls då? Och laser o djupvåg är ju kanon så fortsätt med det. Ser ju ut som vätska/blod har blivit stillastående i svullnaden o behöver hjälp för att tas upp av kroppen.
Läkarn sa bara att det kan ta tid innan vätskan försvinner om den ens kommer att göra det.
Skickade mig på ultraljud som jag ska göra nästa vecka men det visar ju bara vad som finns i benet blir ju inte friskare av det :crazy:
 
Nu är Hedda inseminerad och släppt ägget men har samlat på sig vätska igen så det lär väl inte lyckas denna gång heller. Det var sista chansen :( Får besked i mitten av aug hur det går och sen är det bara att hämta hem henne.
Får väl sätta igång henne igen och se om hon kan hoppa lite till.
 
Nu är Hedda inseminerad och släppt ägget men har samlat på sig vätska igen så det lär väl inte lyckas denna gång heller. Det var sista chansen :( Får besked i mitten av aug hur det går och sen är det bara att hämta hem henne.
Får väl sätta igång henne igen och se om hon kan hoppa lite till.
Det ÄR ju svårt med äldre tävlingshästar o jag hörde just igår att det har varit ett riktigt svårt år för dräktigheten. Blir ju såna år ibland, jag har jobbat på seminstation, och det finns inga naturliga förklaringar. Men om du vill försöka nästa år med henne ska ni inte tävla eller träna mer nu. Det är oerhört mycket enklare att få ett sto dräktigt som inte är i tävlingskondition utan som är lugn o i gott, ngt lite överhull.
 
@Maui Vilken korkad läkare? Laser o schockvåg löser ju såna problem lätt. Ödem kan ju vara besvärliga för kroppen att ta upp o då får man hjälpa till lite.
 
Jag är jätteimponerad @Tessalonica över vilket fint arbete du gjort på Julia! Vad duktig du är:)!
Knöligt med Hedda..Blev det hingstbyte också eller kör ni på samma @Maui? Å, fy, med dina skador, hoppas verkligen du blir hjälpt. Sjukvården är många gånger skruttig idag..

Här är det stiltje på träningar mm. Ja stora barnet hopptränar Loppis lite grann. Ska idag ner med Bellona för vetcheck. Sköt på det förra veckan då det var så varmt. Tråkigt men iom att hon har ganska dåligt driv, jobbigt med vänster galopp, har fallit ur och är fortsatt svullen hasled där jag trodde det var lymfangit ( vilket det givetvis också kan vara sviter efter..) Så känns det justare att göra en ordentlig koll.
Red i förrgår annars har hon gått ganska spartanskt men då var hon "oriden" men pigg så jag red igenom lite mer och hon kändes riktigt fin, finare än på länge..Då tänkte jag att en veckas intensiv ridkurs hade varit bättre för oss;)..
Men jag vill kolla upp, ev ta prover om dom inte misstänker något i extremiteterna.
Takten är ren men viljan och bjudningen sämre samt problem med vänster galopp att hon bryter av eller inte vill..
Å jag vill inte bråka/kräva om jag inte är helt säker på att hon är oki..
Sen kan hon ju vara en häst som inte gillar/pallar utedrift på sommaren men vi får se.
Hoppas innerligt dom inte hittar något bestående eller icke behandlingsbart. Lilla fina hästen:heart..

Lite ledsamt är det att aldrig komma i ordning och hitta kontinuitet i träning mm. Å jag vete tusan när jag gör det för nu är det så mycket olöst om hur det liksom kommer att fungera..
Ibland känns det som dumt att sälja lilla Rutan för det kanske är först då, om tre-fyra år som jag landat.
Men det är betydligt enklare att bara ha två "färdiguppfostrade" hästar :crazy: än en liten busa om man ska ha andra till att sköta om det delvis åt sig..

Ska troligen ha inackorderat hos min makes chef där dom hyr och då blir det ridhus på gården också. Får en dryg mil dit om vi hyr där men behöver jag bara åka en gång om dagen så är det ju inga större problem..
Vi ska ev. hyra ett sött litet torp eller en gammal syfabrik mitt i byn. Har ju gott om tid att fundera, he, he..nope.
Men kan säga som så, det känns inte alls orolig för det löser sig med boende för folk och fä. Nu när husaffären är klar. Däremot, hjälp, vad jag har mycket att röja..Garage och ladugård fullt i bröte+270 kvm med en vind..Uj, uj.

Loppan är galet pigg och glad iallafall..Dottern var väldigt spänd och lite för hård i handen i början av passet som bilderna är från men vad dom ser ut att ha roligt också. Loppans öronspel när dom hoppade bana mot slutet var :D..


13686614_10208666508893206_1045724032490797768_n.jpg
13879315_10208666507933182_3933211711654203521_n.jpg
 
Det ÄR ju svårt med äldre tävlingshästar o jag hörde just igår att det har varit ett riktigt svårt år för dräktigheten. Blir ju såna år ibland, jag har jobbat på seminstation, och det finns inga naturliga förklaringar. Men om du vill försöka nästa år med henne ska ni inte tävla eller träna mer nu. Det är oerhört mycket enklare att få ett sto dräktigt som inte är i tävlingskondition utan som är lugn o i gott, ngt lite överhull.
Hon hade ju ingen tävlingskondis när hon åkte. Hade bara skrittats sista månaden.
Fick bara tre försök pga bakterier o vätska o då hade vi samma hingst.
Läste sedan att hingstens sperma kan påverka att de skapar vätska i livmodern :confused: så vi kanske skulle bytt ändå men vi ville ju ha Bravour.
Vi försöker inte nästa år utan hon får bli hopphäst igen, kanske låna ut henne till nån att gå låga klasser istället. Vi får se.
 
Ofta tar det 6-8 månader innan kroppen lugnar ned sig på ett f.d tävlingssto men det kan precis lika gärna bero på att hon inte passade ihop med Bravour eller att det helt enkelt är en piss-sommar för betäckning!

Ok näe, det är ju dyrt att betäcka som hejsan o dessutom inte få nån fölis gör ju inte saken bättre....Hon blir säkert en superbra läromästare till nån lycklig unge!
 
Här är det lugna gatan...
Skulle börjat jobba min lilla häst denna veckan men hon lyckade trampa av sig en sko så hoven blev lite trasig. Hovis kommer på måndag så det ordnar sig...
Tror tom att hon mår bra av en veckas extra vila..

Maken till social och kelig liten häst alltså. Så go och mysig!

Mätte henne förresten för ett par veckor sen, 162 cm vilket känns väldigt bra.



Väl inpacketerad liten sessa!
 
Vila, det blir det väl här med..Lääänge :(.
Bellona har en uttänjning av senfästet samt inflammation i hasen.
Tack och lov inga röntgenförändringar eller så men hädanefter ska jag vid hältutredning alltid se till att åka till veterinärer med ultraljud och goda kunskaper i detta som denna veterinären!
Såå ledsen att jag inte åkt tidigare men hon har ju som sagt rört sig ok. Har ju även vid två tillfällen ridit för tränaren som inte reagerat.
Veterinären frågade om jag upplevt henne som sladdrig i bak men det tycker jag inte och inte har hon kotat över, tappat bakben mm. Sådana symptom reagerade jag ju på med Loppis när hon hade infl. knä.
Trist, trist..
Behandling och chockwave
 
Vila, det blir det väl här med..Lääänge :(.
Bellona har en uttänjning av senfästet samt inflammation i hasen.
Tack och lov inga röntgenförändringar eller så men hädanefter ska jag vid hältutredning alltid se till att åka till veterinärer med ultraljud och goda kunskaper i detta som denna veterinären!
Såå ledsen att jag inte åkt tidigare men hon har ju som sagt rört sig ok. Har ju även vid två tillfällen ridit för tränaren som inte reagerat.
Veterinären frågade om jag upplevt henne som sladdrig i bak men det tycker jag inte och inte har hon kotat över, tappat bakben mm. Sådana symptom reagerade jag ju på med Loppis när hon hade infl. knä.
Trist, trist..
Behandling och chockwave
Oj det var trist men samtidigt bra att du kollade upp henne.
Är detta att betrakta som en senskada? Tar väl sin tid då tyvärr.
Idag red jag i paddocken och det fungerar rätt bra. Stel i rygg och höft när jag kravlat ner från hästen vilket nog ser lustigt ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 131
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 613
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp