Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p ja hon ska köpa Bosse. Ta hjälp med att röja på gården, är ju oerhört jobbigt att ta tag i alla grejer flera generationer samlat på sig. Se till att barnen hjälper till. Sätt ned foten, förklara att alla måste hjälpa till o ge konsekvenser för den som inte gör sin del. Vi är alldeles för lata i gemene man när det gäller att ställa krav på barnen. Finns ju massor dom kan göra vid en flytt.
 
@Novali01. Så himla kul med Bosse:)!

Ja, visst skulle dom hjälpa till mer, det vore önskvärt..Igår var även äldsta dottern här med sin kille samt att dom hade två kompisar. Min "to do" list verkade dom inte förstå riktigt..Inte heller hur man startar en gräsklippare..Fick tid hos läkare nu på fm och hoppas det blir ett bra möte.
Var ju hemma sjukskriven två veckor för sex år sedan för typ utmattningsdepression eller vad det kallas.
Arbetskygg eller något..
Får väl knapra nå piller även om jag inte är helt för det..Har aldrig testat heller.

Vet ju med mig att jag har och har haft mycket omkring mig, inte bara i fysiska görande som att slänga skräp.
Bara som i höstas när mina kollegor var här för att hjälpa morfar. Det är ju inget jag hade ont av i sig. Men jag led över att det var så stökigt, min mormor har aldrig städat. Det hade hon andra till förr och som gift var det morfar..När det stinker katt och är fullt med bröte..Det skämdes jag för..

Jag njuter morgonkaffet till detta iallafall! Det är bra rekreation:D!
13920977_1184004388287745_5948433627278254250_n.jpg
 
@tuaphua Hoppas innerligt att det löser sig på bästa sätt med vattenskadan, att ni och säljarna kan komma överens, tur att ni har den friskrivningsklausulen men det bästa är väl om det åtgärdas genom hans försäkring mm! Hoppas även att du ska få bra hjälp med sköldkörteln.
 
@tuaphua vattenläcka var? O tar inte ägarens försäkring det? Vi upptäckte en vattenläcka i köksväggen när vi köpt detta stället o renoverade. Det gick som dolt fel på Fd ägarens försäkring. Inga problem. Så länge allt blir fixat o inga bestående skador bör ni ju kunna köpa stället för överenskommet pris? Vi fick igenom prisavdrag när besiktningen upptäckte hål i undertak dock.

Våra gubbar och deras gubbar tycker olika om rubbet. Lång historia jag inte orkar/vill dra.
Så vi har sagt att vi avbryter och så får vi se om vi påbörjar igen när de gjort klart.

Kl

Idag har vi löshoppat. Sambon kollade och höll på att skratta ihjäl sig åt dressyrekipagets teknik.
När vi höjde lite hoppar han med någon form av teknik iaf.
Han är ju inte igång helt och vår bana är rätt tung. Så det blev inte så mkt.
 
Så trassligt och jobbigt det låter med era husaffärer :crazy: Polly beställ hem en container och släng. Då slipper du köra fram och tillbaka till tippen flera ggr.
Idag har jag skrivit för domare på C-r. Det var många orutinerade ryttare som red LC. Tror att sara och vår 3-åring hade gjort det bättre :confused: Domaren suckade och undrade vad hon skulle sätta för betyg.
Lille 3- åringen började ridas idag efter över en månads vila. Så snäll han är, bara att sitta upp och rida. Har inte sett en sån snäll häst innan.
Hedda hämtar vi hem nästa vecka. Blir nog inget föl :(. Hon drog ju på sig vätska igen. Hon vill väl helt enkelt inte ha ett föl.
 
Fin han är @Maui! Nu är det inte såå mycket kvar att slänga. Ska ha en liten loppis hemma med. Där får yngsta dottern slita lite:).
Vissa saker vill jag inte slänga som gamla nysilversaker, kopparsaker mm.

Idag ska Bellona få chockwave behandling. Ska få tre behandlingar totalt. Dumpar kidsen på G-kås så det blir väl en dyr utflykt.
På söndag kommer spekulanter på Rut. Är dom inte intresserade så knåpar jag ihop en annons.
Känns tråkigt men som det mest sunda i nu för alla parter.
 
Fin han är @Maui! Nu är det inte såå mycket kvar att slänga. Ska ha en liten loppis hemma med. Där får yngsta dottern slita lite:).
Vissa saker vill jag inte slänga som gamla nysilversaker, kopparsaker mm.

Idag ska Bellona få chockwave behandling. Ska få tre behandlingar totalt. Dumpar kidsen på G-kås så det blir väl en dyr utflykt.
På söndag kommer spekulanter på Rut. Är dom inte intresserade så knåpar jag ihop en annons.
Känns tråkigt men som det mest sunda i nu för alla parter.
Vad är det för stam på Rut?
Är väl inte det lättaste att sälja åringar :( Du får räkna på om det kan löna sig att spaa och rida in henne. Hon kanske kan gå på nån lösdrift med unghästar.
 
Vad är det för stam på Rut?
Är väl inte det lättaste att sälja åringar :( Du får räkna på om det kan löna sig att spaa och rida in henne. Hon kanske kan gå på nån lösdrift med unghästar.[/
Vad är det för stam på Rut?
Är väl inte det lättaste att sälja åringar :( Du får räkna på om det kan löna sig att spaa och rida in henne. Hon kanske kan gå på nån lösdrift med unghästar.

Fast som jag räknar och med hennes stam som inte är så märkvärdig så tror jag att det är billigare att också sälja billigt iom att jag inte har tiden riktigt framöver och inte vet när jag har eget och när vi hittar det såm misstänker jag att vi kommer ha mycket att göra..
Men jag har ingen aning om vad lösdrift brukar kosta heller iof..Men ca 1500 i månaden eller mer + andra omkostnader som försäkring och veterinär.
Men sen kanske hon inte går att sälja alls i år och då får jag absolut leta efter lösdrift eller om hon kan följa med där de andra två ska vara. Där kommer kallhyran ligga på 500kr per häst tippar jag, inkl. ridhus och bra ridbana. Dock finns det bara två lediga boxar i nuläget:(.
Rut är efter Canterbury-Figaro R.
 
Idag har jag tränat med Loppan. Det var alldeles fantastiskt roligt:D!
Spekulanten igår på Rut verkade supertrevlig och vettig. Dom gillade henne. Jag som tycker hon är gänglig och tuffsig och lite ohanterad men dom tyckte helt annorlunda i allt så det var på plus.
Hon hade inbokat fler hästar att kolla på så får se om hon hör av sig igen.
Jag ska väl försöka få till en annons så småningom som är vettig men det är himla svårt..
Om ingen vill förmedla henne mot lite provision. Hade varit skönt att slippa mecka.
 
Idag har jag tränat med Loppan. Det var alldeles fantastiskt roligt:D!
Spekulanten igår på Rut verkade supertrevlig och vettig. Dom gillade henne. Jag som tycker hon är gänglig och tuffsig och lite ohanterad men dom tyckte helt annorlunda i allt så det var på plus.
Hon hade inbokat fler hästar att kolla på så får se om hon hör av sig igen.
Jag ska väl försöka få till en annons så småningom som är vettig men det är himla svårt..
Om ingen vill förmedla henne mot lite provision. Hade varit skönt att slippa mecka.

Jag ska hålla tummarna för att spekulanten är intresserad.
Det är tyvärr fel sorts häst för att jag ska kunna hjälpa till att sälja den.
Hur är det med dig allmänt nu?

Kl

Idag hade jag ute ny hovis. Jag är jättenöjd med hur hon skott. Hovisen vi haft har varit hyfsad. Men inte hundra. Och sista skoningarna har jag inte riktigt varit nöjd. Hovarna har börjat ändra form.
Den här var helt i min smak däremot. Gud så skönt!
Svårt att flytta från sitt kontaktnät! Och här finns inte gott om hovisar tyvärr.
 
@tuaphua Spekulanterna valde en annan men himla bra när dom ändå hör av sig så snart, eller öht hör av sig för det är inte alla som gör.
Får plita ihop något. Gillar ju henne och just att hon har gga lik mentalitet och sinnelag som Loppan och det gillar jag, men sen har nog Rut liite bättre hhb samt rörelser. Det gör det på ett sätt tråkigt att sälja och jag gillar ju henne men det är klokast i nu ändå..
Annars mår jag lite bättre, lite dålig tolerans men inte så lipig och jag får luft;). Blir nog bra med lite vila. Ska jobba halvtid fram till den 31 och sen har vi en veckas semester jag å gubben min på Rhodos i början av september, ska bli riktigt skönt.
Ska upp och träffa våra hyresvärdar till hästarna på fredag. Inte helt klart med boende för oss men det löser sig..hästarna är huvudsaken:D
Det var då synd att hon inte var rätt sorts häst att hjälpa till att sälja. Hade du gärna fått göra annars:)!

Liten Ruta;

A%20little%20Burberry%20021_zpsct9p5trj.jpg
20160809_105736_zpsolpvjry3.jpg
 
@tuaphua Spekulanterna valde en annan men himla bra när dom ändå hör av sig så snart, eller öht hör av sig för det är inte alla som gör.
Får plita ihop något. Gillar ju henne och just att hon har gga lik mentalitet och sinnelag som Loppan och det gillar jag, men sen har nog Rut liite bättre hhb samt rörelser. Det gör det på ett sätt tråkigt att sälja och jag gillar ju henne men det är klokast i nu ändå..
Annars mår jag lite bättre, lite dålig tolerans men inte så lipig och jag får luft;). Blir nog bra med lite vila. Ska jobba halvtid fram till den 31 och sen har vi en veckas semester jag å gubben min på Rhodos i början av september, ska bli riktigt skönt.
Ska upp och träffa våra hyresvärdar till hästarna på fredag. Inte helt klart med boende för oss men det löser sig..hästarna är huvudsaken:D
Det var då synd att hon inte var rätt sorts häst att hjälpa till att sälja. Hade du gärna fått göra annars:)!

Liten Ruta;

A%20little%20Burberry%20021_zpsct9p5trj.jpg
20160809_105736_zpsolpvjry3.jpg

Synd på spekulanterna! Men det finns fler. :)

Låter härligt med Rhodos. Jag har inte riktigt fått nog av sommaren och skulle kunna tänka mig göra ngt liknande.

Skönt att du mår bättre framför allt!

Kl

Jag har fått börja medicinera sköldkörteln nu. Hade livat mig själv att inte rida innan jag fått den.
Ville inte tappa humöret för både hästens och min skull. Och med tanke på hur sprättig han är nu och hur ont jag har i kroppen kändes det som ngt som låg lite för nära.
Men idag kunde jag inte hålla mig mer när jag iaf inte kunde sova i morse. Så efter några h sömnlös halvkoma i sängen fortsatte jag samma halvkoma till häst.
Haha! Jag kommer i efterhand knappt ihåg att jag ridit. Så trött var jag. Men jag höll humöret trots att djuret blev rädd och studsade och några gånger kastade sig. Ville ta tag i problemet direkt och red nästan bara i läskiga delen av volten. Tänkte att IOM att jag var så slow, trött och avspänd borde det vara till min fördel i lugn-jobbet med läskigheterna. Bara jag inte var så avspänd och slow att jag åkte av.
Lite rysk roulette i det stadiet på den hästen i flatback med lååånga läder..
Men jag borde landa mjukt nu mer..
Rullar väl nedför slänten till sjön.:p
Vi kunde iaf sen vända energin till jobb. Och vi fick fin samling i både trav och galopp. Mkt bra tramp och bra piruett(inte helt centrerad.. Men rätt liten faktiskt).
Det blir nog några v cirkus-ridning tror jag.
Fy fan vad dåligt jag sitter! Men det är bara att börja om och komma tillbaks. Tids nog..

Kul som satan att sitta i sadeln iaf!
 
Härligt @tuaphua att du varit i sadeln men tråkigt att du fortfarande inte är kryare..
Vågar man fråga hur det går med gården..?

Vi hade nya spekulanter idag och till denne hade jag nästan kunnat skänka bort Rutan:)!
Tävlar både ft och dressyr samt bor inte så långt bort.
Hon gillade henne jättemycket, både att hon rörde sig riktigt bra och var vacker och tyckte hon var synnerligen välhanterad och trevlig i huvudet, det var ju riktigt kul att höra.
Dock vill hon ha 170+ häst och det blir hon inte...

Var ju hos gubbens chef igår för att diskutera lite kring stallet där hästarna ska bo..Känns bra på de mesta punkter..400 spänn i kallhyra per häst och då ingår ridhus det tror jag inte vi prutar på;)..
Är bara fyra boxar varav två "hyrs" av en bekant till dem.
Stor sadelkammare som för dagen är fylld av bröte men det fixar väl sig innan vi kommer och stor foderkammare, annars inga faciliteter men jag får ju hjälp med in/utsläpp och fodringar..

Kruxet är ju bara att jag inte klickar ett något med den andra hyresgästen:crazy:..
Är ändå ganska tolerant men fy, vad dålig energi jag fick, han och hans fru var också med på middagen igår..
Han är väl närmre 70 bast och hästarna hans likaså..
Riktig besserwisser utan att egentligen kunna eller ha gjort ett något och snål attan. Men var och en har ju sitt foder så jag får väl hålla lagom distans och en trevlig ton.
Turligt nog finns det ett till inackorderingstall till som drivs av en annan så man får väl lära känna dem och se om vi kan få ut någon instruktör och lite annat skoj..
Väldigt trevlig miljö och fina hagar och som sagt, ridhus och fina ridvägar!
Är bara orolig att han kommer ha synpunkter på mina göranden men å andra sidan har jag ju det redan på hans även om jag kanske inte yppar dem.
 
Det blir nog bra @polly p
Gör klart från början att var och en sköter sitt bara, så brukar det lösa sig! Trevligt men bestämt kommer man långt med!
Hoppas allt löser sig till det bästa!
 
Joo..ödebyggd har sina små fördelar @fio ;). Tack om Rutan. Jag tycker också hon är rätt fin ibland mitt lilla troll!

@happyrider Ja, visst är det så att det löser sig. Men som jag skrev så brukar jag vara tolerant men under kvällen på middagen så satt jag och kände så här:yuck:. När gubben pratar piff och puff och dissar och hissar tränare och hästfolk ( jag har sett honom rida för fem-sex år sedan :crazy:, det var väl inte så imponerande). Visst åldern spelar kanske in men om han nu är så fantastastisk så borde väl takterna vara lite bättre. På det pratar han ur-ful Stockholms dialekt med slangord i. Å när vi diskuterade foder och han har sitt storbalade dammiga fjolårshö för det passar hans pensionärslön:devil:..Jag sa att mina tyvärr är allergiska så jag måste ge ensilage på vintern. Så är han "hovslagare" också..Kanon:cool:
Nä, jag ska nog kunna ta den gubben bra och stänga av mycket när vi inte tycker lika men det är sällan jag reagerar så. Får ta det med en klackspark och skratta åt det.
 
Härligt @tuaphua att du varit i sadeln men tråkigt att du fortfarande inte är kryare..
Vågar man fråga hur det går med gården..?

Vi hade nya spekulanter idag och till denne hade jag nästan kunnat skänka bort Rutan:)!
Tävlar både ft och dressyr samt bor inte så långt bort.
Hon gillade henne jättemycket, både att hon rörde sig riktigt bra och var vacker och tyckte hon var synnerligen välhanterad och trevlig i huvudet, det var ju riktigt kul att höra.
Dock vill hon ha 170+ häst och det blir hon inte...

Var ju hos gubbens chef igår för att diskutera lite kring stallet där hästarna ska bo..Känns bra på de mesta punkter..400 spänn i kallhyra per häst och då ingår ridhus det tror jag inte vi prutar på;)..
Är bara fyra boxar varav två "hyrs" av en bekant till dem.
Stor sadelkammare som för dagen är fylld av bröte men det fixar väl sig innan vi kommer och stor foderkammare, annars inga faciliteter men jag får ju hjälp med in/utsläpp och fodringar..

Kruxet är ju bara att jag inte klickar ett något med den andra hyresgästen:crazy:..
Är ändå ganska tolerant men fy, vad dålig energi jag fick, han och hans fru var också med på middagen igår..
Han är väl närmre 70 bast och hästarna hans likaså..
Riktig besserwisser utan att egentligen kunna eller ha gjort ett något och snål attan. Men var och en har ju sitt foder så jag får väl hålla lagom distans och en trevlig ton.
Turligt nog finns det ett till inackorderingstall till som drivs av en annan så man får väl lära känna dem och se om vi kan få ut någon instruktör och lite annat skoj..
Väldigt trevlig miljö och fina hagar och som sagt, ridhus och fina ridvägar!
Är bara orolig att han kommer ha synpunkter på mina göranden men å andra sidan har jag ju det redan på hans även om jag kanske inte yppar dem.

Vi hoppade ju av den gården just. Mäklaren ska berätta hur de löser problemet med läckan etc. Så får vi se om vi sen igen blir intresserade beroende på hur man åtgärdar.
Än hade ingen varit där för att göra ngt.

Hoppas det visar sig gå bra med nya stallgrannen sas.
Ibland inser såna där knowitalls att man reder sig och håller käften. Hoppas det!
Skönt att det finns fler där iaf.Kul om ni kan få lite hemmaträningar!

Kl

Vi har haft gäster i helgen och jag är trööött!
Så idag tog jag hästen för hand en sväng. Han har rent tekniskt fattat trampet nog för att man ska kunna göra piaff av det. Jävligt roligt!
Idag var han en stjärna!

Man kan höja formen rejält, han länger halsen, trampar på väl under sig i bra takt och lyfter fint.
Övergångarna blir också mkt bra både in i längre travsteg och tillbaks och ur och till halt och skritt.
Pärla!

Jätteroligt att kunna få så bra längd i halsen på honom. Och höjd i formen.

Det finns mer kvar att göra - absolut.
Men nu är det iaf inte bara tramp.
 
@polly p Canterbury är det inte han som gett så himla trevliga avkommor? Eller jag kanske blandar ihop med någon annan hingst. Vi var och kollade på en gård idag nästan i ödebygden fast mer åt mitt håll men fy så trist allt ser ut i verkligheten... Suck
 
@fio Hon är efter Canterbury och vad jag förstått lämnar han trevliga avkommor i alla tre disciplinerna tror jag! Rut är nog väldigt lätthanterlig och trevlig bara jag som inte har några kids att jämföra med.. Lite rädd om bakhovarna men det funkar fint nu:).


@tuaphua Så surt med gården..Tråkigt för er. Men vad det låter häftigt när du beskriver arbetet med din lille häst:)!!!


Har man trollman blir det pippliga knoppar:p..
Så vi har åkt en sväng i hästfinkan idag:banana:! Duktig Ruta:heart!
13892162_1191690304185820_2348698969246367522_n.jpg

13912673_1191676997520484_4783924755806505204_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 354
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 800
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp