Bukefalos 28 år!

Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maui Hos Tornell eller Ugglarp?
Vi var hos Tornell men det var Johan Lanz som behandlade honom. Alltså prognos glömde jag ju bort att fråga om :( Det lät på honom som att visst skulle han bli frisk igen.
Viktigt att vi börjar belasta honom.
Sara googlade och fick ju fram att det kunde bli kroniskt :crazy: Står ju alltid massa hemskt på nätet om man letar.
 
Kolla upp ditt finger! Kan bli riktiga skador av sånt där, jag har ett finger som är böjt efter en sån skada.

Skönt ändå att ha fått en diagnos? Vad var prognosen då?
Fingret bultar :( sista leden är inte böjbar just nu. Upptäckte när jag skulle rida att även ringfingret har fått en smäll längst ned. Det är stora krafter i dem.
Hinner ju knappt bli bra innan jag får nya skador. Tur jag inte är en häst då hade de dömt ut mig :angel:
 
Fingret bultar :( sista leden är inte böjbar just nu. Upptäckte när jag skulle rida att även ringfingret har fått en smäll längst ned. Det är stora krafter i dem.
Hinner ju knappt bli bra innan jag får nya skador. Tur jag inte är en häst då hade de dömt ut mig :angel:
Som jag sa, gå till doktorn o kolla det för du kan få problem längre fram med det.
 
Själv är jag också lite halt på höger bak för tillfället....:o Har opererat mitt knä för andra gången, jag bröt ju benet i en ridolycka 2013, de spikade ihop det med en märgspik som fästs med fästskruvar. Dessa skruvar irriterar min benhinna som blir inflammerad bla bla bla. Nu har de tagit bort skruv nr 2 så får vi se om det blir bättre.
 
Idag han. Jag rida en liten trudelutt idag.
Pålle var superfin. Tills det kom en ponny i vagn med människor i reflexvästar. Det har han aldrig sett. Han har aldrig blivit så rädd i sitt liv tror jag. Helt sjukt.
Jag blev tvungen att sitta av för att få fram djuret till vagnen. Och bara det var ju en kamp utan dess like.
Sen förföljde vi vagnen och ångesten släppte något.
När vi sen skulle rida var det lite olydigt först. Matte blev förbannad och sen var det fint igen.

IOM att jag inte kan sitta i ens lite frisk arbetstrav så red vi mkt skritt, galopp och framför allt trampade vi mkt i skolorna och piruetter. Sen i övergångar ur tramp kan jag ju sitta några meter. Så det körde vi.
Sen körde vi lite sluta med kadens i trav. För att försöka leka fram lite passage. Samma ur tramp/piaff.
Idag gjorde vi också vår första galoppiruett helt på stället. Woho!
Då fick hästen belöningen av sluta.
 
Idag red vi igen. Jag mådde inte bra och borde nog eg vilat. Men bar tvungen att ta träningshästarna och kunde då lika gärna ta min också tyckte jag.
Det sket sig rejält! Jag hade glömt dra gjorden ordentligt, sadeln glider, jag funderar på att försöka kravla mig upp och försöka trampa till sadeln. Men den var för på glid. Så jag ålade mig av. Sadeln gled ännu mer. Det ihop med dunade då jag landade fick hästen att braka iväg bockandes.
Ridbanan var öppen. Jag kutar och stänger. Går stopp på bockdjuret, sadlar om och rider.
Märks nu att oljan är ur honom. Idag var det betydligt nipprigare.
Får mer olja på måndag. Läääängtar!
Han gjorde vissa saker bra och annat njaaa.
Fick en dålig piruett fär han trodde han fattat tog över och vände lite själv med även rumpan lite på sladd. Sen skärpte vi oss och fick en där insidan gick fram och ytter bak bar.
Kul!
 
Haha! Idag skulle jag rida. Trodde jag.
Jag har så in i helvetes ont i ryggenbakdelen.
Började skritta, kändes ok. När det var dags för trav vrålade jag rakt ut och tvärnitade stackars hästen.
Tänkte att tramp och piaff går väl iaf.
Så det red vi blandat med skrittpauser. Hästen var duktig.
Tänkte IOM hans kattmjuka galopp borde vi kunna galoppera iaf. Samma där. Tvärnit och vrål..
Tog hästen för hand pch jobbade mer mot levaden. Idag fick vi första riktiga lyftet fram om än minilitet och snabbt.
Skitroligt!
Har ju aldrig själv utbildat dit. Bara lekt med färdiga.
Nu är jag ju utan tränare med. Så jag är både glad och stolt!
 
@tuaphua hade du ont från igår alltså? Stackare.

Idag fick junioren rida Pållan. Hon har nog trott att det är lättare än Bosse. Hon har ändrat uppfattning nu! :D Men hon tyckte det var roligt iaf och det är ju huvudsaken. Kanske ska prova att rida lite imorgon tänker jag.
 
@tuaphua hade du ont från igår alltså? Stackare.

Idag fick junioren rida Pållan. Hon har nog trott att det är lättare än Bosse. Hon har ändrat uppfattning nu! :D Men hon tyckte det var roligt iaf och det är ju huvudsaken. Kanske ska prova att rida lite imorgon tänker jag.

OM jag hade/har!
Kan inte ens sitta normalt i en mjuk soffa. Funderade på att skaffa sån fär ring folk m hemorojder sitter på. ;)
 
Stackare å ha så ont @tuaphua.. Tycker du verkar ha en jädra vilja iallafall:)!
Å @Maui , hur går det med fingret? Usch, såg inge vidare ut..

Jag skulle ha tränat med Loppis idag men orken tröt efter jobb hela helgen samt att vi flyttar till helgen och det finns en hel del att göra:angel:..
Dottrarna får väl motinera Loppan..
Op av Bellona på onsdag..känns nervöst.
Vi passar på att ta G-kås emellan å hoppas det skingrar tankarna.
Sen får jag å maken bo spartanskt i 14 dagar. Vi har sängarna kvar och hästarna tills boxvilan är klar. Känns lättare här och kunna skifta box på morgonen och slippa åka. Sen blir det sjukhage i Loppans hage och där ser hon ju hästar hela tiden sen när vi flyttar.

Blir lite avis när man läser om alla som tävlar och tränar och grejar på fejjan mm. Känns som
det aldrig blir min tur ever:(..
 
@polly p Håller alla tummar för att operationen går bra för B på onsdag. Känns försäljningen av gården bra? Vart skulle ni flytta nu?
Bra jobbat på hoppträningen!!! Superduktig!!

@Maui Hur går det med fingret? & med Marco?

@happyrider Mår din prinsessa bättre?

@fio Åker du till Krk & hoppar nästa vecka? :)

@Novali01 Är ju oftast väldigt lätt att vid sidan tycka att en häst ser lättriden ut. Känns det bättre i ditt knä nu efter operationen?

@tuaphua Vet inte om jag är imponerad eller om du är knas i bollen som har fler hästar än din egen med all din smärta. Tycker jag har fullt upp med att sköta en & två barn :crazy:

Vi har tävlat en del det senaste. Har varit väldigt nöjd trots några nedslag men Borås den 1/10 sög verkligen ut allt ur mig. Julia visade sidor som jag inte sett innan. Vet att jag varit oerhört bortskämd med att hon bara tuffat på men nu har fröken fått humör & beter sig stundtals illa. Nåväl, bakslag ska vi väl alla ha någon gång. Ska till Billdal på torsdag & hoppa en 110. Får hoppas hon har lugnat sig tills dess O_o Ska träna för Amanda imorgon hos Sven. Blir en bra check för att se hur humöret ligger :)
 
Vad exakt hände i Borås, @Tessalonica? För normalt sett får inte en snäll häst plötsligt humör utan några små varningar innan och FÅR dom det iaf så misstänker jag iaf att nåt inte är som det ska.

Ja mitt knä är ganska ok, svullet och stygn såklart men ska prova rida idag tänkte jag. Sitter ju lite dumt till då det är på insidan som ligger mot sadeln.
 
@Tessalonica nej, jag jobbar på tisdag natten så det går inte. Jag åker till Billdal på måndagen och hoppar pay and jump med deras tävlingshinder och sen till Varberg är tanken
 
Du har ju varit i Borås. Är ju ett himla velande mellan ridhusen till att börja med. På framridningen var hon rädd för sin egen skugga & klarade inte riktigt att vara ensam. Pendlade mellan att vara själva till att vara alldeles för mycket hästar.
Framhoppningen är ju under all kritik så där blev hon väldigt stressad. Väl inne på banan så fanns där ju en läktare som hon slängde sig ifrån några gånger. & den tanken kunde hon inte riktigt släppa sedan.
Till 110 var hon väl mer reglerbar & något mer lik sig själv.

Jag tror inte det är smärtrelaterat utan mer att det var fel dag, fel tidpunkt på dagen & fel tävlingsplats...

Känns ju skönt att ha något stt skylla på för jag som pilot gjorde ju säkert alla rätt :banghead::banghead::banghead:

När suck!! Försöker glömma det
 
@Tessalonica Det går bättre så jag har linat henne några dagar och idag satt jag upp. Såret ser fint ut men hon är fortfarande "svullen" runt om..
Kliniken påstår att det ibland bildas ärrvävnad så det inte går tillbaka fullt ut.
Hon har iaf varit i stort sett opåverkad hela tiden, ingen hälta eller temp.
Så Julia visar lite attityd :o
Jag märker faktiskt också en väldig skillnad på mitt sto beroende på hur mycket hon gått eller vilat osv...
Hon är enormt laddad vissa dagar och är då vansinnigt reaktiv. Jag tänker att Julia kanske är extra på hugget nu när det blivit kallare och hon sätter päls etc...
Lycka till! Det löser sig nog :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
183
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 367
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 586
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp