Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har vågar mig ut på ett par pay & ride dressyr med knappt två veckors mellanrum. Första gången var det på kort bana och valfritt program, så jag passade på att ta LB:WE dressyrmomentet. Första gången innanför dressyrstaket på över två år :angel: Fick ihop 64,6%.
Igår var det lång bana som gällde, så det fick bli LB:2. Premiärstart på lång bana (och första gången jag red programmet på ridbanan, bara gjort det på en stor gräsäng utan markeringar en gång innan :o) 65,83% blev det.

Några suddiga bilder från LB:2an
14642078_1089361734516313_5141684367466713423_n.jpg


14657537_1089361657849654_169188604913771070_n.jpg


14581559_1089361791182974_4765367047920482910_n.jpg


14485149_1089361837849636_6540627382325615020_n.jpg


14520541_1089361644516322_7185675216857262983_n.jpg
 
Så flitiga ni blev plötsligt på att skriva här :p
Mina fingrar är rätt ok. Det kan inte vara nåt brutet. :) Kan röra på fingrarna ganska bra.
Tävlade i helgen, red LB2 o 3. Jag red nog lite för lite och åkte häst :mad: Blir lätt så när det känns ok. Hon är ju stor så det krävs massa ben även om hon tuffar på. Fick 62-63%. Inget att skryta om.
@Tessalonica Vi ska till Billdal. Sara hoppar 110 men rider nästan först så vi har nog åkt hem innan du rider.
Borås är en knepig tävlingsplats :confused: Sara har blivit utesluten där pga för många rivningar. Vad Hedda än nuddade så trillade det ner:crazy:.
@Gaia Fina bilder på er. Ser fint ut. Vacker häst.
@polly p Hoppas allt går bra med operationen. De gör det på stående häst väl?
Vi har satt igång Marco. Ska skrittas i 30-40 minuter i två veckor sen några minuter trav rakt fram innan åb efter tre veckor.
 
Kanske skulle lägga in en liten uppdatering härifrån men tja, jag är superdålig i kroppen och helt slut i skallen efter Rino. Stråla har varit paj i magen och därmed i kroppen också. Hon blir alltid dålig på hösten. Börjar komma igen så smått men vi skrittar mest just nu.
temporary-image1476131473434_57fbfa94e087c303c3099a9a.jpg

Maläten kuse.

Har börjat sätta igång min 24 åring också, han har stått i 2 år och jag trodde aldrig jag skulle sitta på honom igen men han är superfräsch och pigg så det är otroligt roligt.
dsc_3414_57e95be5ddf2b344416a005d.jpg

Leif.
 
@Tessalonica Det går bättre så jag har linat henne några dagar och idag satt jag upp. Såret ser fint ut men hon är fortfarande "svullen" runt om..
Kliniken påstår att det ibland bildas ärrvävnad så det inte går tillbaka fullt ut.
Hon har iaf varit i stort sett opåverkad hela tiden, ingen hälta eller temp.
Så Julia visar lite attityd :o
Jag märker faktiskt också en väldig skillnad på mitt sto beroende på hur mycket hon gått eller vilat osv...
Hon är enormt laddad vissa dagar och är då vansinnigt reaktiv. Jag tänker att Julia kanske är extra på hugget nu när det blivit kallare och hon sätter päls etc...
Lycka till! Det löser sig nog :)

Tipsar om Procell salva, den ser till att det inte blir nåt svallkött och läker sår otroligt fort. Jag förstår att såret är i princip läkt men prova den iaf, har egen hemsida så googla bara. Ang att det är svullet än runt såret så är det ju inget att fästa sig vid utan bara att rida på.

Tror också att hästarna blir lite tossiga när det blir kallare o sätter päls, härom morgonen galopperade min lilla Röda ut för det var FROST!! Kuuuuul!!! Tyckte hon, inte jag.:eek:
 
Tipsar om Procell salva, den ser till att det inte blir nåt svallkött och läker sår otroligt fort. Jag förstår att såret är i princip läkt men prova den iaf, har egen hemsida så googla bara. Ang att det är svullet än runt såret så är det ju inget att fästa sig vid utan bara att rida på.

Tror också att hästarna blir lite tossiga när det blir kallare o sätter päls, härom morgonen galopperade min lilla Röda ut för det var FROST!! Kuuuuul!!! Tyckte hon, inte jag.:eek:
Nu är den beställd :bow:
 
@polly p Håller alla tummar för att operationen går bra för B på onsdag. Känns försäljningen av gården bra? Vart skulle ni flytta nu?
Bra jobbat på hoppträningen!!! Superduktig!!

@Maui Hur går det med fingret? & med Marco?

@happyrider Mår din prinsessa bättre?

@fio Åker du till Krk & hoppar nästa vecka? :)

@Novali01 Är ju oftast väldigt lätt att vid sidan tycka att en häst ser lättriden ut. Känns det bättre i ditt knä nu efter operationen?

@tuaphua Vet inte om jag är imponerad eller om du är knas i bollen som har fler hästar än din egen med all din smärta. Tycker jag har fullt upp med att sköta en & två barn :crazy:

Vi har tävlat en del det senaste. Har varit väldigt nöjd trots några nedslag men Borås den 1/10 sög verkligen ut allt ur mig. Julia visade sidor som jag inte sett innan. Vet att jag varit oerhört bortskämd med att hon bara tuffat på men nu har fröken fått humör & beter sig stundtals illa. Nåväl, bakslag ska vi väl alla ha någon gång. Ska till Billdal på torsdag & hoppa en 110. Får hoppas hon har lugnat sig tills dess O_o Ska träna för Amanda imorgon hos Sven. Blir en bra check för att se hur humöret ligger :)

De andra två är små rehabhästar, Islänningar, som är m grundhanterade från marken. De kräver inte så mkt fysiskt där min kropp är trasig. Stärker mer.
@polly_p Drt är inte så farligt. Går nog över om några dagar.
 
Så flitiga ni blev plötsligt på att skriva här :p
Mina fingrar är rätt ok. Det kan inte vara nåt brutet. :) Kan röra på fingrarna ganska bra.
Tävlade i helgen, red LB2 o 3. Jag red nog lite för lite och åkte häst :mad: Blir lätt så när det känns ok. Hon är ju stor så det krävs massa ben även om hon tuffar på. Fick 62-63%. Inget att skryta om.
@Tessalonica Vi ska till Billdal. Sara hoppar 110 men rider nästan först så vi har nog åkt hem innan du rider.
Borås är en knepig tävlingsplats :confused: Sara har blivit utesluten där pga för många rivningar. Vad Hedda än nuddade så trillade det ner:crazy:.
@Gaia Fina bilder på er. Ser fint ut. Vacker häst.
@polly p Hoppas allt går bra med operationen. De gör det på stående häst väl?
Vi har satt igång Marco. Ska skrittas i 30-40 minuter i två veckor sen några minuter trav rakt fram innan åb efter tre veckor.

Har du anmält skadan till ditt försäkringsbolag? Om 2 år så kanske nån permanent skada visar sig på den, du får ont i leden osv. Anmäl.

Det är så typiskt, man tycker åh nu går det fint! Så åker man runt istället för att rida och glömmer bort att när det känns rätt obekvämt, det är DÅ hästen går som bäst! Tävlar dottern den i hoppning just nu också?
Hur går det med Rivica, vet du?

Skönt att få rida igång Marco, hoppas hoppas det håller nu.
 
Har du anmält skadan till ditt försäkringsbolag? Om 2 år så kanske nån permanent skada visar sig på den, du får ont i leden osv. Anmäl.

Det är så typiskt, man tycker åh nu går det fint! Så åker man runt istället för att rida och glömmer bort att när det känns rätt obekvämt, det är DÅ hästen går som bäst! Tävlar dottern den i hoppning just nu också?
Hur går det med Rivica, vet du?

Skönt att få rida igång Marco, hoppas hoppas det håller nu.
Ratzia skulle vila från hoppning i en månad efter frysning av överbenet. Sara ska hoppa henne för Lennart ikväll. Första gången på en månad. Sen reser hon bort så det blir ingen tävling på ett tag i hoppning.
Däremot ska den gamla irländaren få hoppa en klass imorgon på Billdal.
Rivica har startat LB dressyr. Fick 62 % och jag tänkte så synd att det inte gick bättre men de vann klassen så det var nog en snål domare. Hon verkar väldigt nöjd med henne.:)
 
Ratzia skulle vila från hoppning i en månad efter frysning av överbenet. Sara ska hoppa henne för Lennart ikväll. Första gången på en månad. Sen reser hon bort så det blir ingen tävling på ett tag i hoppning.
Däremot ska den gamla irländaren få hoppa en klass imorgon på Billdal.
Rivica har startat LB dressyr. Fick 62 % och jag tänkte så synd att det inte gick bättre men de vann klassen så det var nog en snål domare. Hon verkar väldigt nöjd med henne.:)

hahahaha läste ditt inlägg som: Sen reser "hon" bort, dvs Ratzia, och jag tänkte...vart ska hon åka då? Kanarieholmarna kanske? Galoppa lite på stranden kanske???:laugh::laugh::laugh:
 
Operationen gick bra och det var "bättre" än veterinären trodde så det får man väl se som hoppfullt. Var liggande op. Nervös för allt det kan dra med sig såklart.
Boxvila strikt i två veckor..
Hoppas inga bakslag med det såsom kolik eller att det kommit in någon elak bakterie i såret.
Hon verkar vara vid gott mod iallafall. Loppan funkar5 ju ok. ensam i hagen med. Kom på när vi var iväg att det är älgjakt:nailbiting:..

Shoppade inredning till lägenheten på G-kås samt massa förbandsmaterial..Lär gå åt..

Fick hälsning från Rutans nya ägare:love:! Dagens glädje då allt var super och hon älskar henne mer och mer för var dag! Det var väldigt värmande att höra och att hon är trevlig och lätthanterlig:)!
 
Det har gnagt i mig att min häst inte blivit så bra i sitt ben som hon borde efter tre veckor.
Såret har läkt fint men svullnaden/ bulan varm och oförändrad.
Idag ultraljudades och röntgades hon...
Det har lossnat en benflisa från skelettet men veterinären bedömde prognosen som mycket god. Ett överben har börjat bildas.
Vila/ lugn motion i tre veckor till :down:
 
Det har gnagt i mig att min häst inte blivit så bra i sitt ben som hon borde efter tre veckor.
Såret har läkt fint men svullnaden/ bulan varm och oförändrad.
Vilken tur att det inte var nåt värre, dessa hopplösa krakar vad de ställer till.
Idag ultraljudades och röntgades hon...
Det har lossnat en benflisa från skelettet men veterinären bedömde prognosen som mycket god. Ett överben har börjat bildas.
Vila/ lugn motion i tre veckor till :down:
 
@happyrider Skönt med god prognos!
Bellis verkar vid gott mod! Bajsar fint mm;). Ska byta bandaget i morgon. Plättlätt att linda ett helt bakben+över hasen..not:crazy:.
Köpte nog för lite förbandsmaterilal dessutom, ja, det räcker till en omläggning men..

Imorgon ska Loppan och äldsta barnet på cr. Jag flyttar för fullt så snälla gudmor kör.
Hoppas,hoppas det går bra..
Hon trillade av i går på hoppträning. Strulade med en oxer. Gjorde samma övning som jag med galoppbommar innan. Vet inte vad som hände riktigt men dottern ramlade av då hästen förast vägrat några försök men sedan när hon väl hoppade blev det väl lite jämfota och stort. Fläskläpp och ont i höften men mest lite färgglad..
 
@happyrider Skönt med god prognos!
Bellis verkar vid gott mod! Bajsar fint mm;). Ska byta bandaget i morgon. Plättlätt att linda ett helt bakben+över hasen..not:crazy:.
Köpte nog för lite förbandsmaterilal dessutom, ja, det räcker till en omläggning men..

Imorgon ska Loppan och äldsta barnet på cr. Jag flyttar för fullt så snälla gudmor kör.
Hoppas,hoppas det går bra..
Hon trillade av i går på hoppträning. Strulade med en oxer. Gjorde samma övning som jag med galoppbommar innan. Vet inte vad som hände riktigt men dottern ramlade av då hästen förast vägrat några försök men sedan när hon väl hoppade blev det väl lite jämfota och stort. Fläskläpp och ont i höften men mest lite färgglad..
Aj då! Då är vi 2.
Jag skulle ta ett lastjobb m häst som slog mot huvud och siktade, reste sig, bet och försökte springa på en trots att man matade m spö på den.
Den var paniskt rädd för lastning och någon hade stängt nät hästen fortf var rädd. Den hade demolerat trailern och kommit ut.

Jag körde två pass på två dagar. Dag 1 försökte den ha ihjälp mig mycket.
Dag två var den så mkt bättre att jag blev förvånad när den på så liten provokation attackerade fullt.
Så nu ligger jag med axeln i linda(varit ur led) och är blåslagen.

Rek ägarna göra sig av med den. De vill ju ha tävlingshäst. Rehaba en sån tar minst 6 mån med så extrema beteenden. Slog allt den hade bara man petade på bakbenen. Och då 6 mån för ert proffs.
Flickan är duktigare än mänga andra. Men ung, grön och inte proffs på sånt här.

Jag har inte skadat mig någonsin i en lastning. Och totalt sista 20 åren 3 ggr trots problemlösningar. Varav en var nu då.

Jag hoppas de köper en bussig och lätt och KUL häst. Men jag tror nog man mest tror jag är en idiot.
Trots att lastning är jag fenomenal på ärligt talat och borde syssla med mer om jag inte funnit det trist.

Tråkigt som faaaan iaf att jag valde fortsätta för att jag tyckte då synd om hästen och vet att ingen annan bra kommer ta den.
Nu är det 2 v i linda sen 4 v utan att röra armen så mkt. Och rehab..

Tur att jag köpt nya stövlar vad?
 
Aj då! Då är vi 2.
Jag skulle ta ett lastjobb m häst som slog mot huvud och siktade, reste sig, bet och försökte springa på en trots att man matade m spö på den.
Den var paniskt rädd för lastning och någon hade stängt nät hästen fortf var rädd. Den hade demolerat trailern och kommit ut.

Jag körde två pass på två dagar. Dag 1 försökte den ha ihjälp mig mycket.
Dag två var den så mkt bättre att jag blev förvånad när den på så liten provokation attackerade fullt.
Så nu ligger jag med axeln i linda(varit ur led) och är blåslagen.

Rek ägarna göra sig av med den. De vill ju ha tävlingshäst. Rehaba en sån tar minst 6 mån med så extrema beteenden. Slog allt den hade bara man petade på bakbenen. Och då 6 mån för ert proffs.
Flickan är duktigare än mänga andra. Men ung, grön och inte proffs på sånt här.

Jag har inte skadat mig någonsin i en lastning. Och totalt sista 20 åren 3 ggr trots problemlösningar. Varav en var nu då.

Jag hoppas de köper en bussig och lätt och KUL häst. Men jag tror nog man mest tror jag är en idiot.
Trots att lastning är jag fenomenal på ärligt talat och borde syssla med mer om jag inte funnit det trist.

Tråkigt som faaaan iaf att jag valde fortsätta för att jag tyckte då synd om hästen och vet att ingen annan bra kommer ta den.
Nu är det 2 v i linda sen 4 v utan att röra armen så mkt. Och rehab..

Tur att jag köpt nya stövlar vad?
Men fy vad obehagligt! Lastning kan vara väldigt farligt. Hur länge hade de haft hästen? Så tråkigt för dem att få det beskedet att göra sig av med den, men jag tycker det låter som ett bra råd. Fungerar inte lastningen så blir det ju ingen tävlingshäst heller.
 
Men fy vad obehagligt! Lastning kan vara väldigt farligt. Hur länge hade de haft hästen? Så tråkigt för dem att få det beskedet att göra sig av med den, men jag tycker det låter som ett bra råd. Fungerar inte lastningen så blir det ju ingen tävlingshäst heller.

Det brukar faktiskt inte bra farligt med lastning när man vet vad man gör och har system. Absolut inte.
Och jag brukar inte rek att ge upp. Specialfall är ju det jag gör bäst.
Men väldigt, väldigt sällan möter man en häst man antingen tror har oupptäckt ont eller är mentalt rubbad. Det ät alltså extremt sällan och någon på några tusen.

Jag fick den känslan och talade om det.
Sist jag fick de har de båda ggr till slut hittat fel och avlivat hästarna.

De hade bara haft den i en månad och köpt den i vetskap om att den var tuff.
Sen råkade de ju göra bort sig och stänga när hästen som slår allt den kan så
Fort den är otrygg eller ngt rör bakdel och är livrädd för trailern.
De ångrar sig ju väldigt efter. För nu har ju hästen dels skrämts. Men också lärt sig att om msn sparkar hårt nog kommens ut bak.

Så de jag gjorde var ju bara att lära den gå in öht igen. Och låta den stå i trailern lugnt, var ifred.
Panikattacker a blev färre och lugnare.
Men just sparkandes och viljan att framifrån attackera genom att springa över är inte bra limbo med panik för trailer.
Och inte för en grön, kjätterar tjej som vill ha en tävlingshäst. Och förtjänar ha kul.
Inte böka med en farlig häst och misslyckas, tappa självförtroende etc.
Hon är värd mer!
 
Nä, fy då @tuaphua.. Vilken otur med din axel:(.
Synd om människorna kring hästen och hästen också. Tråkigt att det blev som det blev men som du säger så för allas del så kanske avlivning är en enda utväg.

Jättelycklig över att det lilla jobb vi gjorde med Rutan slog så väl ut. Blir nästan nykär i mannen min för hans lugn och metodik i det. Även om hon blev godismutad men när hon åkte så sprang hon glatt på efter hinken och hade stått som ett ljus och var inte ens svettig..

Cr:n gick jättebra. Blev ett ner i varje men det kvittar för blev liksom inge strul och barnet känner ju sig stärkt i att det funkar smidigt. Tur man har världens goaste vän och tillika gudmor till tösen som ställde upp och körde!

Å jag längtar faktiskt till vi flyttar in. Det blir ganska mysigt,fint och känner väldig harmoni så det blir en bra lösning tsv.
Dessutom bor yngsta dottern och henne pojkvän på ovandelen som är en lgh i sig och det känns jätteskönt att få lite distans. Hemsk jag är men, host, vi har inte riktigt samma syn på ordning..
Vi ska ju äta nere mm så hon har ju inte eget hushåll men jag slipper plocka i kläder och svära över obäddade sängar och filtar och glas och skålar ta mig 17 överallt:D..
Lär väl få gå upp och röja emellanåt ändå men nu slipper jag se d jämt..
 
@polly p Yngsta dottern är hur gammal? Om hon ska bo där själv m pojkvän dessutom så får dom väl själva hålla ordning o städa? Det ska väl inte du behöva gå upp o röja nånsin tycker jag. Är man tillräckligt gammal för att bo m pojkvän är man tillräckligt gammal för att städa själv.
 
@polly p Yngsta dottern är hur gammal? Om hon ska bo där själv m pojkvän dessutom så får dom väl själva hålla ordning o städa? Det ska väl inte du behöva gå upp o röja nånsin tycker jag. Är man tillräckligt gammal för att bo m pojkvän är man tillräckligt gammal för att städa själv.

Hon är 16 och det är ju inte så att hon har eget boende även om det är en lgh. Spis och tvättmaskin ska inte användas. Killen har liksom hamnat hos oss och blir inneboende delvis men får åka hem på helger mm. Så visst ska hon/dom kunna hålla ordning men dom är inte bäst på det och nu behöver jag inte se eländet;)..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
166
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 090
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 422
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp