Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p väldigt generöst av er att ha honom där också tycker jag, känner inte att jag hade tyckt det var ok om min son hade gjort samma sak m en tjej.:)

Är i 7:e himlen! ÄNTLIGEN har jag fått köpa den hästen som jag velat ha ända sen i januari! Av olika anledningar har det inte blivit så förrän nu men sen o fredags står hon i mitt stall! En vansinnigt vacker liten 5-årig irländska som såklart ska tävla fälttävlan här!
 
@polly p väldigt generöst av er att ha honom där också tycker jag, känner inte att jag hade tyckt det var ok om min son hade gjort samma sak m en tjej.:)

Är i 7:e himlen! ÄNTLIGEN har jag fått köpa den hästen som jag velat ha ända sen i januari! Av olika anledningar har det inte blivit så förrän nu men sen o fredags står hon i mitt stall! En vansinnigt vacker liten 5-årig irländska som såklart ska tävla fälttävlan här!
Är inte oledat förtjust i upplägget..Han har nog ok och hyffsat rara föräldrar men väääldigt off i sin föräldraroll och dom verkar ha en ngt konstig relation... Har lite med skolgång och logistik också att han bor inackorderad hos oss, så from nu betalar han för sig. Har iof mestadels varit hos oss sedan april. Dock sätter dottern ner foten och ser till att han åker hem på helger mm. Då hon vill ha utrymme till annat.
En snäll pojk men lat:crazy:..Dock tycker jag lite synd om honom iom att föräldrarna är ganska oengerade.

Superkul med nya hästen!!!
 
@polly p väldigt generöst av er att ha honom där också tycker jag, känner inte att jag hade tyckt det var ok om min son hade gjort samma sak m en tjej.:)

Är i 7:e himlen! ÄNTLIGEN har jag fått köpa den hästen som jag velat ha ända sen i januari! Av olika anledningar har det inte blivit så förrän nu men sen o fredags står hon i mitt stall! En vansinnigt vacker liten 5-årig irländska som såklart ska tävla fälttävlan här!
Nu stämmer det igen :eek: Jag har ingen koll på dina hästar. Du låter som en hästhandlare nu:D Förstår att detta är en häst till dig.
Berätta mer.

Idag har jag tävlat dressyr. I LB1 fick vi 60% :( inte ens godkänt. Kändes bra och jag var nöjd. Domaren tyckte inte så utan att hon saknade energi och inte var eftergiven. Inte alls min uppfattning.
Samma domare i LA1 vår debut. Red väl lite mer på henne nu och fick drygt 63%. Hon går nog lite bakomhand när hon ligger på. Måste rida med mer ben.
Idag åkte dottern iväg i 6 veckor. Nu ska jag ut på hopptävlingar med irländaren och lilla junioren. Det ska bli kul. Börjar med 85 och 95 nästa vecka.
Sara vann 110 med henne på Billdals stora tävlingar och fick en tusenlapp till sin reskassa.
 
@hahahaha jag ÄR en hästhandlare i själ o hjärta känner jag! Eller hästköpare då eftersom jag tydligen har bestämt mig för att samla hästar på hög...men vem kan motstå denna uppsyn??

Misty:

DSC_0013_zpse07ohcm3.jpg

DSC_0017_zpsmglpfzjn.jpg
 
@Maui Fast 60% ÄR godkänt i dressyr, 62% är bara kvalgräns. Och ofta har jag tänkt att när min känsla säger att det gick ok så tycker domaren inte så. Kanske man tycker det känns bra när det känns bekvämt att rida och bekvämt=behöver mer energi.

@happyrider jag hinner ju inte detta egentligen men jag har bestämt mig för att livet är alldeles för kort för att låta tillfällen gå mig ur händerna. I hela mitt liv har jag varit så jävla, ursäkta språket, PK och följt upptrampade stigar som alla andra trampat åt mig. Duktig i skolan, skötsam hemma, bra jobb, man o två barn osv osv. TVÄRTEMOT vad jag själv velat! JAG ville jobba med hästar, tänka hästar, se hästar, vara med hästar dygnet runt men på min tid var inte det så ok utan man fick på sin höjd ha häst på sin fritid. Allra helst, enligt vissa i min närhet, skulle jag sålt mina hästar när första barnet kom så jag kunde ägna mig åt man o barn.....NOT!!! Det var nånstans där som revolutionen i mig startade. Så för 10 år sen ville jag köpa en ridsportbutik som var till salu. Min dåvarande chef stöttade mig o hejade på vildsint men resten runt mig bromsade hysteriskt. Jag har ångrat mig ända sen dess. Så nu vägrar jag att bli stoppad! VILL jag köpa o sälja hästar så GÖR jag det! VILL jag köpa och behålla en häst så GÖR jag det! :D
Så därför lägger jag ridningen på den nivån jag känner att jag hinner med, hästarna får gå lite i skift. Pållan har ju haft det rätt intensivt sen hon kom, hon får gå mindre nu och istället får Grållan och Misty gå lite mer.

Tja, detta blev ju lite längre än jag tänkt och lite mer ord än jag kanske skulle sagt men det ligger mig rätt nära att aldrig själv få ta den plats jag känner att jag kunde blivit rätt bra på. Så min tid är nu för vem vet vad som händer nästa år?;)
 
Ja helt plötsligt blev du ju rabiat över Misty efter jag skickat filmen till dig som du skickade till mig innan som jag hade glömt bort... haha.. Så skönt ändå att ha hästen man drömt om i hagen.

Det är ju snart 20 år sedan jag köpte en häst sist, jag kommer aldrig ha råd att kunna köpa en häst igen som jag vill ha.



Grå har utvecklats till en häst jag vill ha så det känns skönt iallafall! Vi var iväg och red en LA3 förra helgen , gick riktigt bra! Vi missade i båda förvända bågarna där han fick omslag visserligen och några andra småsaker och landade på 65%. utan omslag hade vi fått ca 68 % så jag är galet nöjd. Blir Msvc debut om drygt en månad. Han är ju riktigt duktig för att bara vara 6 år! Efter hösten här lämnar vi dressyren och ska fokusera mer på hoppningen där vi behöver kliva upp några snäpp... Sen har jag hela Jan -mars med konditionsträning. Beroende på hur vintern ser ut så får jag lösa kort på Åbys träningsanläggning så jag kan galoppera ordentligt!

Säsongen drar ju i gång 1 april som det ser ut och säkert kommer Flyinge ha sin stilterräng helgen innan så jag tänkte göra som förra året att försöka dra ner till Skåne i 1 månad och rida den och sedan få in två -tre tävlingar på raken och sen hem och vila två veckor! Det blir väldigt intensivt men blir väldigt effektivt! Annars blir säsongsstarten så jäkla sen. Det är betydligt enklare att komma igång där nere då allt finns inom 30 minuter. Terrängbanor, galoppbanor, hopp och dressyrtränare!

Dessutom är Grå ett år äldre och starkare så förhoppningsvis kommer han inte bli lika trött nästa år ;)
 
@fio japp, jag gnuggar mig i ögonen varje morgon när jag ser henne! :D

Grå är en jättefin häst och som vanligt som alla dina hästar utvecklas han ju enormt i dressyren men du får banne mig ta dig i kragen nu o ut o hopptävla!:devil:
 
@Novali01 Helt rätt! Jag tycker det är befriande att läsa hur du känner och jag kan verkligen relatera till dina tankar...

När jag skulle söka gymnasiet (för hundra år sen) var min högsta önskan att få gå naturbruksgymnasium för att sedan kunna jobba med hästar. Mina föräldrar sa STOPP och jag gjorde givetvis som de sa...

Jag ångrar än idag att jag inte tog chansen som ung att åka utomlands och jobba med hästar.
Det sitter så djupt att jag fortfarande läser jobbannonser som innefattar jobb med hästar.

Jag har iaf värnat så mycket om mig själv och mitt intresse att jag inte varit utan möjlighet att rida på fina hästar sen jag var 11 år.

Men om jag kunde backa bandet skulle jag faktiskt gjort lite andra val i livet!

Angående mitt sista hästköp där tanken från början vara att köpa häst som även passade dottern, valde jag faktiskt att istället utgå från mig själv och välja en häst jag själv ville ha.

Vi "tanter" måste sätta oss själva främst ibland för alltför ofta är man mamma, fru, kollega osv där man tänker på andra före sig själv.

Heja dig!!!
 
@Novali01 Helt rätt! Jag tycker det är befriande att läsa hur du känner och jag kan verkligen relatera till dina tankar...

När jag skulle söka gymnasiet (för hundra år sen) var min högsta önskan att få gå naturbruksgymnasium för att sedan kunna jobba med hästar. Mina föräldrar sa STOPP och jag gjorde givetvis som de sa...

Jag ångrar än idag att jag inte tog chansen som ung att åka utomlands och jobba med hästar.
Det sitter så djupt att jag fortfarande läser jobbannonser som innefattar jobb med hästar.

Jag har iaf värnat så mycket om mig själv och mitt intresse att jag inte varit utan möjlighet att rida på fina hästar sen jag var 11 år.

Men om jag kunde backa bandet skulle jag faktiskt gjort lite andra val i livet!

Angående mitt sista hästköp där tanken från början vara att köpa häst som även passade dottern, valde jag faktiskt att istället utgå från mig själv och välja en häst jag själv ville ha.

Vi "tanter" måste sätta oss själva främst ibland för alltför ofta är man mamma, fru, kollega osv där man tänker på andra före sig själv.
Heja dig!!!

Men EXAKT! Jag tittar också på såna annonser....:D Och helt rätt, även om jag har himla svårt att se mig som "tant"!:o:D

Och mina hästar har jag slagits för, visst med dåligt samvete för att barnen kommit i kläm och i perioder har jag varken ridit eller tävlat som jag velat. Och det är det enda jag ångrar, att jag inte slogs ÄNNU mer för hästarna o mina ridbehov, för barnen, de har ju blivit självständiga, tänkande intelligenta boys som lärt sig från början att sätta andras behov framför sina egna. Tror inte de blivit riktigt så bra om jag bara ägnat min tid åt dom.:grin:
 
@fio japp, jag gnuggar mig i ögonen varje morgon när jag ser henne! :D

Grå är en jättefin häst och som vanligt som alla dina hästar utvecklas han ju enormt i dressyren men du får banne mig ta dig i kragen nu o ut o hopptävla!:devil:
@fio japp, jag gnuggar mig i ögonen varje morgon när jag ser henne! :D

Grå är en jättefin häst och som vanligt som alla dina hästar utvecklas han ju enormt i dressyren men du får banne mig ta dig i kragen nu o ut o hopptävla!:devil:

Därmed har han utvecklats jättemkt i sin hoppning utan att ens ha hoppat ;) Eller jag har inte ridit dressyr heller faktiskt utan bara markarbete i hoppsadeln och ridit ut , har bara ridit ett par programridningar.. Fixa de du om du kan :angel:

Skulle varit iväg idag på pay and jump, men jag har varit sjuk hela helgen och ändå jobbat så , har bara ridit en dag och longerat två så , blir pay and jump på onsdag istället! Får bli den klass jag hinner för jag jobbar på kvällen och häst börjar tidigast 18.30 !

Sen är det Varberg på söndag...
 
Därmed har han utvecklats jättemkt i sin hoppning utan att ens ha hoppat ;) Eller jag har inte ridit dressyr heller faktiskt utan bara markarbete i hoppsadeln och ridit ut , har bara ridit ett par programridningar.. Fixa de du om du kan :angel:

Skulle varit iväg idag på pay and jump, men jag har varit sjuk hela helgen och ändå jobbat så , har bara ridit en dag och longerat två så , blir pay and jump på onsdag istället! Får bli den klass jag hinner för jag jobbar på kvällen och häst börjar tidigast 18.30 !

Sen är det Varberg på söndag...
Ser fram emot att höra vad som hände så du inte kunde åka till Varberg....och när jag haft Pållan i 1 år ska jag också säga vad jag hunnit med och utveckla....:p
 
@fio Du kanske har lust att lära mig ett å annat? ;);)

Om jag hade haft tid hade jag det!

Ser fram emot att höra vad som hände så du inte kunde åka till Varberg....och när jag haft Pållan i 1 år ska jag också säga vad jag hunnit med och utveckla....:p

Ungefär lika mkt som på dina andra hästar antar jag .. Du kanske har hunnit upp till 55% i dressyren i 100 klass istället för 50% :angel:
 
Om jag hade haft tid hade jag det!



Ungefär lika mkt som på dina andra hästar antar jag .. Du kanske har hunnit upp till 55% i dressyren i 100 klass istället för 50% :angel:
Tja, då klarar jag mig undan dig....har hört att det ska bli blåa plank på alla fälttävlanshoppningar och vita soffor i terrängen nästa år!:devil:
 
Vi har precis inhandlat det i stallet... Jag har dock hört att det blir mkt SS som domare nästa år :devil:
Nej, de sänker åldern på domare, blir 46 som ny pensionsålder så det är ingen fara! OCH Skåne måste då importera från Västergötland eftersom inte en kotte blir kvar där nere i arbetsför ålder....
 
Jag har ju världens bästa häst!
Jag måste ju gå med armen fastspänd mot kroppen nu. Högerarm på en högerhänt. Har fått köpa hjälp med matning, vattning mockning etc.
Idag kände jag att jag bara inte kunde låta hästen stå mer.
Så in med honom genom att be honom hoppa in i delifantringen och leda in.
Inne bad jag honom stå med sänkt huvud och kunde hänga på kapsonen.
Duktig häst!
Sen en lina pch så jobbade vi formgivet i lina med min vänsterarm som enda att reglera linan med.

Han har alltså lärt sig uppföra sig nog för en enarmad. Det trodde man ju aldrig om den där dåren.
Älsklingen!

I stallet hade vi tydligen bytt foder igen. Utan att jag fått veta och det finns kvar av det gamla.
Eh.. Ok..
Ingen övergång eller så heller. Bara rakt av.
Fick också dyrare faktura på hagen jag hyrde till de träningshästar jag hade här.
Hon sa totalt en viss summa. Punkt.
Nu är det den plus moms.
Säger man inte den siffran det är med moms alt säger utan men lägger till att det tillkommer moms?
Eller är jag kinkig?
Vi fick också skäll att vi inte tagit bort några träckhögar. Jag är alltså enarmad nu och hyr hjälp med min häst.
När vi tog hagen hade nog ingen mockat där ever. Vi körde ut ca 70 kärror. Vi rensade också grenar och ris någon huggit med motorsåg men skitit i att ta bort. Det tog flera timmar under två dagar trots hjälp av stark sambo.
Och sen gnäller man över några små träckhögar!? Nät hela jävla haven var full innan och ägarna mockat varjevecka hästarna varit här.

Guuuud vad jag längtar härifrån!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 277
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 739
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 327
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp