Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag jobbat som en tk. Var trött och orkade inget dressyrigt idag.
Tog med pålle till ridhuset och lekte lite med olika trick och frihetsdressyr typ. Övningar med fokus på lugn, fokus på mi och våga släppa kontrollen för honom.
Fick till klockrena läggningar på mkt små hjälper och mer tillit än han haft på ett tag nu. Så det var kul!
Känner att jag fick generell hästinspiration av kursen i helgen. Även om det var dressyr bara.
Min lille prinskorv är underbar!
 
Va???? Det är väl du som betalar :laugh:
Hittade en ny dressyrhäst i stallet :p Tog Marco på träningen idag. När han hade slappnat av fick han lite steg i traven :) inte bara symaskins gång. Riktigt trevlig att rida nu när vi förstår varandra bättre.

Grattis @polly p Kul med en ny gård. Då kanske du kan ha kvar Bellona o avla på henne.
Kan inte fatta att hästen stannar o inte går fram till paddocken :arghh: Jag hade blivit skogstokig.
Kanske inte läge att bråka med spekulanter som tittar men andra dagar.
Vad händer om du sparkar på? Reser hon sig? Det är otäckt men annars får man ju bli arg.
 
Stort Grattis @polly p :) Jättekul!! Du får skicka massa bilder sen ;)

Själv har jag varit och hopptränat och det finns inte så mycket mer att säga än att JULIA ÄR HEEEELT FANTASISK :love: Så hon sliter för mig :bow:
Om det känns hälften så bra på tävlingen på onsdag så är jag mer än nöjd :)

Jag har även fått en permanent dressyrträningsplats till hösten, ska bli kul att lära sig rida på riktigt :up:
Kul att det gick bra. Blir det träningar till hösten?
Vem ska du rida dressyr för?
Lycka till på Åby.
 
Igår anordnade vi Pay & Ride WE teknikmoment i ridhuset igen :D Gick rätt bra i LB, hon var lite trött i värmen men tuffade på och vi fick 79,4% :laugh:.
Till LA:n hade orken och koncentrationen sjunkit ännu mer men det blev ändå 66,3%. Jobbar vidare med att få henne mer "komprimerad".
Film från LB:n och bilder från LA:n.


20106717_1378312265621257_7643597412423652028_n.jpg


19990085_1378312262287924_9056194022857940963_n.jpg


19990533_1378312308954586_427505853316281092_n.jpg


20140155_1378312312287919_355376211696204551_n.jpg


20031564_1378312315621252_8740456323253052565_n.jpg


20046618_1378312382287912_336244541957020159_n.jpg


20139920_1378312398954577_5801720124129771414_n.jpg
Ser himla fint och läcker ut :)
 
Försöker läsa ikapp men ska kolla mer sen...har varit på Cypern 1 vecka o hälsat på äldste sonen som jobbar som bartender där. Superkul med fantastiskt väder! Kommer hem o får denna filmen på min lilla 4-åring! Han är riden ordentligt sen i maj, reds in på jullovet men gjorde inget mer än skritt, trav o galopp rakt fram, o i maj åkte han till denna superduktiga tjej!
Eskil 1:a pay and jump:

 
@Novali01 Jaså vad det en pay and jump? Det fattade inte jag... Trodde hon hoppade hemma i en gräshage.

Vi var iväg idag igen på pay and jump och hoppade 2st 100. Grå var lika duktig denna gång och inga problem på framridningen så det verkar som han har lugnat ner sig betydligt så det känns ju bra. I morgon ska vi rida dressyr CR en LA3
 
Hittade en ny dressyrhäst i stallet :p Tog Marco på träningen idag. När han hade slappnat av fick han lite steg i traven :) inte bara symaskins gång. Riktigt trevlig att rida nu när vi förstår varandra bättre.

Grattis @polly p Kul med en ny gård. Då kanske du kan ha kvar Bellona o avla på henne.
Kan inte fatta att hästen stannar o inte går fram till paddocken :arghh: Jag hade blivit skogstokig.
Kanske inte läge att bråka med spekulanter som tittar men andra dagar.
Vad händer om du sparkar på? Reser hon sig? Det är otäckt men annars får man ju bli arg.
Jag vill nog inte ha henne att avla på..är inte läge nu . Jag blir alldeles åt helskotta arg när hon inte går fram/tar skänkel och det är ju inget trevligt alls och ta till spö och hjälper föga.. Hoppas hitta något sätt att få hjälp med försäljning av henne så det blir så bra som det kan.
Har så svårt att formulera anonns och visa henne bra.
 
@Novali01 Jaså vad det en pay and jump? Det fattade inte jag... Trodde hon hoppade hemma i en gräshage.

Vi var iväg idag igen på pay and jump och hoppade 2st 100. Grå var lika duktig denna gång och inga problem på framridningen så det verkar som han har lugnat ner sig betydligt så det känns ju bra. I morgon ska vi rida dressyr CR en LA3
Nej, det var en pay and jump typ på en gräsbana, verkade som man kunde välja själv vilka hinder man ville hoppa men en tävlingsbana är det.
 
Film från rundan igår. Tar gärna emot kritik :)

Alltså han byggde lurigt på nåt sätt den käre Lennart :o Det röda hindret du rev först var sista i grunden i 130 och tror nästan alla som rev rev ner fram bommen. Han lurade ryttarna att komma lite nära på nåt sätt och vips låg bommen på marken.
Tyckte också det såg trevligt ut.

@polly p Jag menade inte att du skulle piska upp henne när hon inte går :yuck:. Jag rider aldrig med spö när jag rider ut och om de stannar för nåt och inte vill fram så tror jag att jag ryter på dem och ev klappar till dem med handen på mankammen.
En gång i min ungdom när ponnyn vägrade hoppa ett dike blev jag så arg att jag bet honom i halsen :nailbiting: men jag tror det hjälpte.
Ta hjälp om hon ska säljas så du inte ger bort henne. Är ju en fin häst egentligen.
 
Haft riktiga kaosdygn med massor att göra och hund som första natten spydde ner säng, sig själv och tygsoffa. Natt två sket hon ner sig själv och sängen. Jättekuuul att vakna till och behöva sanera hund och hem mitt i natten.
Nu är hon bättre. Men får fasen sova i badrummet inatt. Så jag kan sova. Orkar inte en natt till så..

Kände att jag behövde ett break och göra ngt för mig. Så jag nördade loss totalt med hästen för hand. Småpillade med detaljer i fisig skritt för att gradvis skruva upp.
Fick riktigt fin piaff och bra levadförsök. Får nog fortsätta nörderiet en period. Det var riktigt kul!
 
I morgon ska vi rida dressyr CR en LA3

Vilket vi gjorde på 67.2 procent. Han var lite trött i kroppen efter hoppningen och ålade sig lite i galoppen, var lite spänd och förundrad över att det helt plötsligt stod en dressyrbana där han hade hoppat i går .. helt fel ordning liksom ;)

Positiv kritik med en hel del 7.5 på båda mellantraven, volter och övergångar.. tyvärr fick jag 6 på hans paradgren skänkelvikningarna , lite surt då en häst jävel hade skitit precis på linjen och han skyggade undan. Den andra kom jag inte igång ordentligt på men fick 6.5 där iallafall . 6 or på halvt igenom i galoppen då han gick på dubbla spår men 7 på båda förvända iallafall... sen var det lite 6 på mellanskritt och mellangalopp och något mer jag inte minns .. Han fick beröm av domaren efteråt för att han var så fint uppe i formen i mellangångarterna och stadig i formen. :) Alltså han är född 2010 och är ingen 06 a, för då hade det känts givet att han skulle vara uppe och stadig i formen och så :laugh:

20045527_10155514998886797_747808116915433110_o.jpg
 
Senast ändrad:
Alltså han byggde lurigt på nåt sätt den käre Lennart :o Det röda hindret du rev först var sista i grunden i 130 och tror nästan alla som rev rev ner fram bommen. Han lurade ryttarna att komma lite nära på nåt sätt och vips låg bommen på marken.

Ser ut som att det står lite annorlunda vinklat än vad folk tror, egentligen har dom gått banan lite slarvigt .. iallafall Emma som det ser ut :laugh:

Tycker det är så himla skönt med Lennart att han använder sig av markbommar iallafall i de lägre klasserna! Men du släpper du ut din dotter på tävlingsbanan med hjärnskakning :rage:
 
@Tessalonica Well done! Shit i havet vad mycket bättre du rider nu??? Det måste vara så att du hittat the perfect match med Julia för ni är verkligen ett team! Det jag tror händer när hon river i uppsprånget är att hon drar iväg lite väl mycket mot hinder. Hon har lite bråttom mot det röda och i kombinationen hoppar hon in lite stort o får trångt. Sitt upp o håll i henne när hon hoppar så, min ena har gjort så också o vi fick träna massor över en bom framför hinder, hon nästan snubblade över bommen varje gång för att hon har så bråttom men jag fick order om att bara hålla kvar i munnen o inte följa med fram så hon lär sig att vänta. Ett par ggr med detta gjorde susen o sen hoppade hon kanon!
 
Tack @Novali01. Ja Julia är helt klart hästen för mig :) Det sista har hon börjat dra mer mot hindrena och jag har väl inte riktigt hängt med på den utvecklingen.
Ska ha ditt tips i åtanke :up:

Hoppning är ju som alla vet inte min grej. Men ser det ut så där får man vackert rida bommar och små höjder tills hästen väntar om man hoppar för min magister. ;)
Det ser jättefint ut tycker jag. Men lite mer lydnad och vänta hade jag fått i order.
Vet att en elev som är hopptjej och bara ridit hästar som gjort som din fick prova hoppa min efter att hon hoppat för min tränare som sagt det ovan åt henne. Min häst ligger ju där man sagt SAS och tar inte egna initiativ i tempo. Hon fick en väldig aha-upplevelse av det. Och fick ännu finare resultat med sin egen när hon visste vilken känsla hon skulle leta efter.
Jättefina är ni iaf!
Härlig ridbana mitt i travbanan!

Kl

Idag fick jag feeling och ville rida. Så vi tog ett pass på banan. Värmde upp i lång och låg och smög gradvis in mer samling. Var noga med exakthet i form och lossade underhalsen mer än jag gjort i trampet och höjde formen till nacke högst. Fick några fina steg i piaff och några små embryon till ökning på arslet ur det.
Han har ju dåliga längningar i trav av naturen. Men via piaffen kan det nog gå att få rätt bra. Men lång tid.. Vi är inte befästa i piaff ens. Så det är långt kvar.
Men kul pass iaf! Han är så himla härlig min lilla dåre. Det är en sån lätthet i ridningen på honom. Det är härligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 631
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp