Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser ut som att det står lite annorlunda vinklat än vad folk tror, egentligen har dom gått banan lite slarvigt .. iallafall Emma som det ser ut :laugh:

Tycker det är så himla skönt med Lennart att han använder sig av markbommar iallafall i de lägre klasserna! Men du släpper du ut din dotter på tävlingsbanan med hjärnskakning :rage:
Men @fio hon är väl vuxen att bestämma själv
:o Hade jag bestämt hade hon inte ens åkt in till sjukhuset :confused: Har ju läkarskräck så det måste nog vara blod inblandat innan jag åker in.
Tror att Sara mår bättre nu. Ska tävla lördag o söndag också.
 
Men @fio hon är väl vuxen att bestämma själv
:o Hade jag bestämt hade hon inte ens åkt in till sjukhuset :confused: Har ju läkarskräck så det måste nog vara blod inblandat innan jag åker in.
Tror att Sara mår bättre nu. Ska tävla lördag o söndag också.

Fast det är ju helt galet tänk.. skulle hon ramla av och slå i huvudet kan det innebära hjärnskada.
 
Men @fio hon är väl vuxen att bestämma själv
:o Hade jag bestämt hade hon inte ens åkt in till sjukhuset :confused: Har ju läkarskräck så det måste nog vara blod inblandat innan jag åker in.
Tror att Sara mår bättre nu. Ska tävla lördag o söndag också.
Efter att ha sett filmen Concussion har både jag och problemlösar/inridar-kollega fått lite mer respekt för hjärnskakning.
Se den om du inte tycker hjärnskakning ska läka ut innan man tränar igen känner jag nu.
Som också varit mer "äsch"..
 
Efter att ha sett filmen Concussion har både jag och problemlösar/inridar-kollega fått lite mer respekt för hjärnskakning.
Se den om du inte tycker hjärnskakning ska läka ut innan man tränar igen känner jag nu.
Som också varit mer "äsch"..

Alltså jag fick ju hjärnskakning på jobbet i våras när jag ramlade in i bilen.. Jag har ju ramlat av i terrängen och så,men aldrig fått hjärnskakning tidigare och det är riktigt läskigt och just det att om du får en smäll till inom kort kan det utvecklas till en permanent hjärnskada och även dödsfall. Jag har oxå alltid tänkt äsch men tog reda på mer när jag själv blev drabbad. Dom flesta fattar tyvärr inte hur allvarligt det är.

Citat

En fruktad komplikation till hjärnskakning är enligt Yelverton Tegner något som kallas ”second impact syndrome”, en speciell åkomma med nästintill hundraprocentig dödlig utgång. Den kan drabba personer som får en ny skallskada efter att nyligen ha fått en mindre hjärnskakning. Alla som har drabbats av denna komplikation har återgått i aktivitet trots kvarstående symtom. Vid det andra tillfället har våldet mot skallen ofta varit mycket litet och skulle sannolikt inte ha gett någon skada om det varit en frisk hjärna som hade drabbats. Trots att smällen eller slaget inte är särskilt kraftig blir den skadade snabbt medvetslös och avlider i de flesta fall inom några timmar. Tack och lov är det mycket ovanligt att det händer, men det finns flera rapporter om idrottsmän inom amerikansk fotboll, ishockey, utförsåkning och boxning som drabbats av denna allvarliga komplikation till en ”enkel” hjärnskakning.

https://livetsguldkorn.se/2015/06/03/faran-med-upprepade-hjarnskakningar/
 
Alltså jag fick ju hjärnskakning på jobbet i våras när jag ramlade in i bilen.. Jag har ju ramlat av i terrängen och så,men aldrig fått hjärnskakning tidigare och det är riktigt läskigt och just det att om du får en smäll till inom kort kan det utvecklas till en permanent hjärnskada och även dödsfall. Jag har oxå alltid tänkt äsch men tog reda på mer när jag själv blev drabbad. Dom flesta fattar tyvärr inte hur allvarligt det är.

Citat

En fruktad komplikation till hjärnskakning är enligt Yelverton Tegner något som kallas ”second impact syndrome”, en speciell åkomma med nästintill hundraprocentig dödlig utgång. Den kan drabba personer som får en ny skallskada efter att nyligen ha fått en mindre hjärnskakning. Alla som har drabbats av denna komplikation har återgått i aktivitet trots kvarstående symtom. Vid det andra tillfället har våldet mot skallen ofta varit mycket litet och skulle sannolikt inte ha gett någon skada om det varit en frisk hjärna som hade drabbats. Trots att smällen eller slaget inte är särskilt kraftig blir den skadade snabbt medvetslös och avlider i de flesta fall inom några timmar. Tack och lov är det mycket ovanligt att det händer, men det finns flera rapporter om idrottsmän inom amerikansk fotboll, ishockey, utförsåkning och boxning som drabbats av denna allvarliga komplikation till en ”enkel” hjärnskakning.

https://livetsguldkorn.se/2015/06/03/faran-med-upprepade-hjarnskakningar/
Oj det lät ju allvarligt :(. Jag är ju inte sjukvårdskunnig och det var maken som var på sjukhuset med Sara. De ville inte röntga huvudet med gjorde det när Jonas sa att han hade läst om nån yngre som hade haft en blödning som de hade missat.
Saras röntgen såg bra ut och läkaren sa att det var ok att rida om hon själv tyckte det kändes bra. Jag överlåter det till henne då jag inte har nån kunskap alls om detta :(. Nu har det gått en vecka sen hon trillade av.
 
Oj det lät ju allvarligt :(. Jag är ju inte sjukvårdskunnig och det var maken som var på sjukhuset med Sara. De ville inte röntga huvudet med gjorde det när Jonas sa att han hade läst om nån yngre som hade haft en blödning som de hade missat.
Saras röntgen såg bra ut och läkaren sa att det var ok att rida om hon själv tyckte det kändes bra. Jag överlåter det till henne då jag inte har nån kunskap alls om detta :(. Nu har det gått en vecka sen hon trillade av.

Filmen jag nämner bygger på en sann historia och handlar om en läkare som hittar kroniska problem hos NFL-spelare som de fått pga de satts i spel trots hjärnskakning.
De drabbas av bla CTE, Demens-liknande symptom, grav depression, hör röster etc. De är flertalet som mått så dåligt att de knarkar ihjäl sig eller helt sonika tar livet av sig.
Det mörkades länge av NFL trots att man hade fakta om hur farligt det var att spela med hjärnskakning.
Det finns pågående rättsfall med ca 4500 fd NFL-spelare som stämmer NFL för problem de fått pga hjärnskakning som inte fått läka.
 
Har fått något tillskott av pojkvän som jag tog mest för att jag fick det och det iaf inte var skadligt. Trodde inte på det. Men tänkte att han blir glad om jag provar.
Sov 1 h mer första natten. Samma andra. Inatt sov jag 6 h i sträck! Har inte hänt på 22 år. Jag var helt chockad. Men jag var också mkt piggare. Fan så skönt!
Hoppas det håller i sig. Då slutar jag aldrig med dem.

Hann IOM det med jobbet snabbare och hann och orkade då rida en sväng med.
Pålle duktig idag med. Jag måste få tillbaks min sits känner jag.
Vi gjorde typ samma jobb som igår.
Lite fler piruetter i tramp typ för att få bättre piaff på sikt.
Riktigt varmt idag! Glad att både jag och häst tål det väl.
Några andra med friesrar fick ta in och spola då de var så varma och svetten rann.
 
Idag var jag nybehabdlad och borde eg inte rida, iaf inte min lilla fuxfara som han är nu.
Men jag kände mig så fet och otränad och kände att det behöver stärkas upp lite i min kropp för att jag ska hålla.
Så vi tog en tur på ridbanan. Jättemysigt i kvällssolen helt själva. Utom en kråka som skrämde fuxfaran till ett kast. Och därefter en katt som gjorde detsamma.
Haha! Även om jag har svårt att sitta i traven etc nu så verkar jag iaf vara sadelfast fortfarande. Man får vara glad för det lilla. ;)
 
Idag red vi en trudelutt i ridhuset. Pålle skötte sig helt ok.
Vi red mkt övergångar i alla gångarter och olika övningar och småpillade med detaljer i formen på träns.
Vi fick ett kast fram när han blev rädd. Men det var i piaff. Så då orkade han inte skjuta iväg så hårt och jag slapp få ont i ryggen.
Red lite georgvändningar i galoppen och fokuserade på bra galoppkvalitet och red fram så fort den avtog.
Det går ju att vända den här på en femöring. Men det kan bli stampigt om jag missar få till insidans framåtdrivande. Så idag gjorde vi större vändningar för att göra det lättare för oss båda, mest mig som inte är så snabb som vanligt.
 
Imorgon skriver vi och jag kan knappt fatta det är sant. Liten egen gård på 9hk med fina hagar, ok ladugård även om vi måste fixa en del och tex höja tak.
Gäststuga och en härlig damm..
Huset är tyvärr klätt i gul och brun plåt men det är väl tänkt att bytas ut..
Så himla glad:bump:!
Tillträde 1:a November.
Har dessutom varit ute på en härlig lång ridtur med en kompis:).
 
Imorgon skriver vi och jag kan knappt fatta det är sant. Liten egen gård på 9hk med fina hagar, ok ladugård även om vi måste fixa en del och tex höja tak.
Gäststuga och en härlig damm..
Huset är tyvärr klätt i gul och brun plåt men det är väl tänkt att bytas ut..
Så himla glad:bump:!
Tillträde 1:a November.
Har dessutom varit ute på en härlig lång ridtur med en kompis:).

Åh, vad härligt! Grattis till er! :banana: :bump: :D
 
Grattis till gården, @polly p hoppas det blir jättebra för er! Var ligger den i förhållande till Tranemo?

I helgen var det dags för fälttävlan igen för min lilla pärla Misty. Denna gången på Ljuslingsbacken som är känd för sin "mördarbacke" i 90 klassen...man kan gå en alternativ väg upp o jag hade nog tanken att min lilla unghäst skulle få ta den vägen..MEN sen sprang hon runt dressyren på 73% vilket kompenserade ett riv på första hindret och sen växte hornen ut på Matte eftersom vi låg 3:a efter dressyr o hopp!:o När sen @fio fick reda på min ev placering spammade hon min messenger med grava hot om repressalier om jag inte red som besatt i terrängen och då vågade jag givetvis inte göra nåt annat!:eek: Så jag red som aldrig förr o kom i mål nolla på hinder o 2 ynka tidsfel, vi blev 2:a!:banana::bump::banana:
Så tack @fio för peppningen, hade som vanligt inte fixat det utan dig!

Liten film på mördarbacken:

När vi kommit ned för backen:
 
Grattis till gården, @polly p hoppas det blir jättebra för er! Var ligger den i förhållande till Tranemo?

I helgen var det dags för fälttävlan igen för min lilla pärla Misty. Denna gången på Ljuslingsbacken som är känd för sin "mördarbacke" i 90 klassen...man kan gå en alternativ väg upp o jag hade nog tanken att min lilla unghäst skulle få ta den vägen..MEN sen sprang hon runt dressyren på 73% vilket kompenserade ett riv på första hindret och sen växte hornen ut på Matte eftersom vi låg 3:a efter dressyr o hopp!:o När sen @fio fick reda på min ev placering spammade hon min messenger med grava hot om repressalier om jag inte red som besatt i terrängen och då vågade jag givetvis inte göra nåt annat!:eek: Så jag red som aldrig förr o kom i mål nolla på hinder o 2 ynka tidsfel, vi blev 2:a!:banana::bump::banana:
Så tack @fio för peppningen, hade som vanligt inte fixat det utan dig!

Liten film på mördarbacken:

När vi kommit ned för backen:

Grattis, vad kul!
 
Imorgon skriver vi och jag kan knappt fatta det är sant. Liten egen gård på 9hk med fina hagar, ok ladugård även om vi måste fixa en del och tex höja tak.
Gäststuga och en härlig damm..
Huset är tyvärr klätt i gul och brun plåt men det är väl tänkt att bytas ut..
Så himla glad:bump:!
Tillträde 1:a November.
Har dessutom varit ute på en härlig lång ridtur med en kompis:).
Så kul :love:

KL
Jag glömmer totalt bort att uppdatera här . Men vi tränar vidare. Vi red på skapliga resultat under midsommar. Har inte riktigt fått till ridningen inne på banan ett tag. Vi testade int 1 den helgen och total brast i 2:orna där jag helt tappade räkningen. Och lite andra små missar. Men super kul program att rida om ännu för svårt för oss. Men vi har provat och vet vart vi är.

Under helgen som var nu kunde jag äntligen känna av ridningen och verkligen RIDA i programmet. Fre-lör 65 i Msv A och två tredje platser, och söndagen red vi Psg och fick hela 67% och en vinst :banana: mycket fina lovord i protokollen. Så roligt. Många 7.5 och några 8:or.

Tycker äntligen att slutorna börjar bli lite lättare och vi orkar behålla en jämn takt . :bow:


img_0067_5974d3a09606ee7611abe1e7.jpg
 
Grattis till gården, @polly p hoppas det blir jättebra för er! Var ligger den i förhållande till Tranemo?

I helgen var det dags för fälttävlan igen för min lilla pärla Misty. Denna gången på Ljuslingsbacken som är känd för sin "mördarbacke" i 90 klassen...man kan gå en alternativ väg upp o jag hade nog tanken att min lilla unghäst skulle få ta den vägen..MEN sen sprang hon runt dressyren på 73% vilket kompenserade ett riv på första hindret och sen växte hornen ut på Matte eftersom vi låg 3:a efter dressyr o hopp!:o När sen @fio fick reda på min ev placering spammade hon min messenger med grava hot om repressalier om jag inte red som besatt i terrängen och då vågade jag givetvis inte göra nåt annat!:eek: Så jag red som aldrig förr o kom i mål nolla på hinder o 2 ynka tidsfel, vi blev 2:a!:banana::bump::banana:
Så tack @fio för peppningen, hade som vanligt inte fixat det utan dig!

Liten film på mördarbacken:

När vi kommit ned för backen:
Grattis så duktigt gjort ;) Allt gick ju galant. Djupt imponerad.
Men alltså hur många hästar har du? Såg att du har en annons ute på en annan häst :confused:
 
Imorgon skriver vi och jag kan knappt fatta det är sant. Liten egen gård på 9hk med fina hagar, ok ladugård även om vi måste fixa en del och tex höja tak.
Gäststuga och en härlig damm..
Huset är tyvärr klätt i gul och brun plåt men det är väl tänkt att bytas ut..
Så himla glad:bump:!
Tillträde 1:a November.
Har dessutom varit ute på en härlig lång ridtur med en kompis:).
Grattis. Det gick ju fort att hitta ett nytt ställe. Så roligt :)
 
Så kul :love:

KL
Jag glömmer totalt bort att uppdatera här . Men vi tränar vidare. Vi red på skapliga resultat under midsommar. Har inte riktigt fått till ridningen inne på banan ett tag. Vi testade int 1 den helgen och total brast i 2:orna där jag helt tappade räkningen. Och lite andra små missar. Men super kul program att rida om ännu för svårt för oss. Men vi har provat och vet vart vi är.

Under helgen som var nu kunde jag äntligen känna av ridningen och verkligen RIDA i programmet. Fre-lör 65 i Msv A och två tredje platser, och söndagen red vi Psg och fick hela 67% och en vinst :banana: mycket fina lovord i protokollen. Så roligt. Många 7.5 och några 8:or.

Tycker äntligen att slutorna börjar bli lite lättare och vi orkar behålla en jämn takt . :bow:


img_0067_5974d3a09606ee7611abe1e7.jpg

Kul! Grattis till fina ritter! Härligt när man hittar känslan.
 
Idag var pålle en stjärna!
Jag red fram i talibanform lättridning och fältsits för att se så han inte får anfall när det är friare ramar.
Sen jobbade vi lite detaljnörderi med form och med att han ska ha fokus på mig fullt ut, med inner öra och öga sökande mig. Det har försvunnit sen elstöten. Och nu börjar det bli läge att hitta igen.
Jag red lite tramp och tog det i piruetter och bad om mer energi. Fick några fina piaffsteg då.
Sen red vi övergångar i trav och tramp och jag kunde reglera takten upp och ner i trampet. La på mer energi och höjde formen till nacke högst och fick fina piaffsteg som jag kunde kvicka på och sänka iaf lite.
Efter 3 såna hoppade jag av och gick hem. Det var han värd!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 355
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 801
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp