Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså på söndag ska jag hämta vårt gamla sto från stationen. Blir inget föl. Har bara krånglat :(. Nu ger vi upp. Har ju försökt två år nu.
Världens dyraste sommarbete. Kunde köpt en käck unghäst för dom pengarna :cry:.
Får väl försöka sätta igång henne lite så får vi se vad hon duger till. Bara gå och skrota är KU inget hon gillar heller.
Svårt när de blir äldre.

Åh, vad tråkigt att det inte blev något föl i år heller!
Kanske kan vara dressyrhäst åt dig några år till?
Vet ju inte vad det är för häst alls dock..

Kl
Min kusling var nästan bra i benet idag.
Han har fått vila och jag behandlar det som om det kan vara både vrickning och lymfatiskt för att safe:a.
Så vi sätter igång försiktigt efter tandis på måndag.

Idag var vovvi på 3 kg med till stallet. Min häst är ju rätt tuff och brukar vara den som bossar bland andra djur.
Men lilla Vovvi är en jävla morrhoppa. Hon nafsade efter honom och hotade honom sen när han rörde sig när vi stod utanför boxen. Hon tog hotfulla steg mot honom vsrje gång. Till slut stod hästen som en Tennesse-walker med hals/huvud upp och nosen idragen.
Då fick Vovvi skällning.
3 kg mot 600 kg. Hon är lite väl styv i korken. Och jag är förvånad att hästen blev så skraj. Han brukar mer markera och inte backa av.
 
Åh, vad tråkigt att det inte blev något föl i år heller!
Kanske kan vara dressyrhäst åt dig några år till?
Vet ju inte vad det är för häst alls dock..

Kl
Min kusling var nästan bra i benet idag.
Han har fått vila och jag behandlar det som om det kan vara både vrickning och lymfatiskt för att safe:a.
Så vi sätter igång försiktigt efter tandis på måndag.

Idag var vovvi på 3 kg med till stallet. Min häst är ju rätt tuff och brukar vara den som bossar bland andra djur.
Men lilla Vovvi är en jävla morrhoppa. Hon nafsade efter honom och hotade honom sen när han rörde sig när vi stod utanför boxen. Hon tog hotfulla steg mot honom vsrje gång. Till slut stod hästen som en Tennesse-walker med hals/huvud upp och nosen idragen.
Då fick Vovvi skällning.
3 kg mot 600 kg. Hon är lite väl styv i korken. Och jag är förvånad att hästen blev så skraj. Han brukar mer markera och inte backa av.
Kul med små hundar som inte fattar sin storlek.
Dressyrhäst :p det är det enda hon inte kan bli. Har aldrig gått i form oavsett tränare eller ryttare. Var ju fälttävlanshäst från början o gått 2-stjärnig terräng felfritt men urusel dressyr så hon fick bli hopphäst.
Kanske jag kan hoppa henne lägre klasser? Får se vad hon klarar.
 
Kul med små hundar som inte fattar sin storlek.
Dressyrhäst :p det är det enda hon inte kan bli. Har aldrig gått i form oavsett tränare eller ryttare. Var ju fälttävlanshäst från början o gått 2-stjärnig terräng felfritt men urusel dressyr så hon fick bli hopphäst.
Kanske jag kan hoppa henne lägre klasser? Får se vad hon klarar.

Ja, förr hade hästen bara stämplat henne. Nu är han bättre fostrad. Men vill inte att Vovvi ska tro sånt är ok och bli mördad av någon annan häst.

Haha! Ah, ok! Ja, då kanske det är enklast att göra ngt annat med den.
Men hoppas den håller för lite annat skoj!
Hur gammal är hon?
 
Ja, förr hade hästen bara stämplat henne. Nu är han bättre fostrad. Men vill inte att Vovvi ska tro sånt är ok och bli mördad av någon annan häst.

Haha! Ah, ok! Ja, då kanske det är enklast att göra ngt annat med den.
Men hoppas den håller för lite annat skoj!
Hur gammal är hon?
Hon är född 1999.
 
Vad trist @Maui men det är ju svårt med gamla märrar o denna sommaren verkar ha varit bekymmer även med yngre förmågor. Här hos oss känns det inte som det varit sommar alls? Det har ju varit en evig torka förvisso men inga fina kvällar och inte så varmt att man längtat till nåt bad direkt...givetvis var det kokhett igår men då jobbade ju jag!
 
Vad trist @Maui men det är ju svårt med gamla märrar o denna sommaren verkar ha varit bekymmer även med yngre förmågor. Här hos oss känns det inte som det varit sommar alls? Det har ju varit en evig torka förvisso men inga fina kvällar och inte så varmt att man längtat till nåt bad direkt...givetvis var det kokhett igår men då jobbade ju jag!

Ja, jag som bara varit hemma i år har mest haft långbyxor och absolut inte badat. Burr!

Kl

Idag var benet helt bra. Jätteskönt!
Hans mkt känsliga och tunna hud har klarat omslag med sprit alt jodopax. Nu slipper han det.
Låter honom vila imorgon. Och på måndag är det äääntligen dags för tandis.
Har lite frågor jag klurat på som hon ska få svara på om tänder i allmänhet och i vissa extremfall. Vill lära mig mer!
 
Idag var vi äntligen hos tandis. ❤️
Pappa som nu är pensionär och bara jobbar lite följde med för första gången. Han for runt som en japan och fotade allt. Känna i munnen vågade han inte dock.
Men han fick se tänder från kadaver i olika åldrar etc och var mkt fascinerad.
Pålle var bättre biomekaniskt nu än han varit tidigare gånger. Men han blir vass fortare än normalt. Så det är nog främst det jag känt. Han har också så liten trut och stora kinder som ger mer tryck mot tänderna även när man som jag inte har nosgrimma.
Nu tog tandis så mkt hon vågade för att försöka få vasshet att hålla sig borta ett år. Men förmodligen får jag åka om 9 mån ist.
Jag hade samlat ihop ett gäng saker jag funderat på sen vi träffades sist. Så nu fick jag peppra med frågor.
Fick känna och kolla på ett gäng andra hästar med olika problem, ras, ryttare, inriktning.
Mkt intressant!
Normalt så brukar hästarna behöva vila 4-7 dagar beroende på ingrepp. Men hon tyckte att med min ridning så kan han vila en dag.
Ska bli SÅ kul att få rida och känna att jag kan/vill ställa krav nu.

Det var kul när han ställdes i behandlingsboxen och vi snackade lite först. Sen frågar vet:
"Is he sedated? Did I give him? Nooo-oo?"
Nej, han bara chillade eftersom vi chillade.
Sen blir han alltid lite spookad när drogerna börjar verka innan de verkar fullt. Så han rycker och kämpar emot mer än normalt. Pappa blev så impad att vet förutspådde det. Haha!
 
@tuaphua jag känner inte igen alls att hästarna behöver vila 4-7 dagar öht när de fixas marginellt i munnen.

Oftast av flera rekommenderas det isåfall som max - av ren extra " försiktighetsnällhet" - inte pga åtgärder i sak, ridas bettlöst Max 2 dagar , om man nu känner att man utifrån det verkligen vill/behöver rida av ngn anledning direkt efter de 1-2 dagarna.
 
Senast ändrad:
@tuaphua jag känner inte igen alls att hästarna behöver vila 4-7 dagar öht när de fixas marginellt i munnen.

Oftast av flera rekommenderas det isåfall som max - av ren extra " försiktighetsnällhet" - inte pga åtgärder i sak, ridas bettlöst Max 2 dagar , om man nu känner att man utifrån det verkligen vill/behöver rida av ngn anledning direkt efter de 1-2 dagarna.

Det beror också på att få i Sverige gör biomekaniska förändringar i någon högre grad.
Och min gjorde den här gången inte mkt biomekaniskt fix utan bara det vassa. Så då brukar det vara 4 dagar enligt den här skolan som standard för de flesta.

De har ett lite annat tänk kring biomekanik och annat än svenska vet.
 
Det beror också på att få i Sverige gör biomekaniska förändringar i någon högre grad.
Och min gjorde den här gången inte mkt biomekaniskt fix utan bara det vassa. Så då brukar det vara 4 dagar enligt den här skolan som standard för de flesta.

De har ett lite annat tänk kring biomekanik och annat än svenska vet.

Jamen såklart att det var ngt helt unikt ! Det borde jag ju fattat . Förlåt !
Helt fantastiskt att du utifrån din ridning då bara behövde en dag .:) Grattis :)
 
Senast ändrad:
Jamen såklart att det var ngt helt unikt ! Det borde jag ju fattat . Förlåt !

Du behöver inte vara spydig när du får svar på frågor du ställer.

Det är inte unikt i resten av världen. Men till Sverige kommer bara två med den utbildningen och så många år. Sen verkar ca 5-8 till med samma skola men hälften av åren i utbildning.
Utomlands är den här skolan betydligt vanligare. Och framför allt betydligt mindre utsatt iom annan ledning för tandvårdsutbildning av veterinärer än vi i vårt land har.
Det finns dock en till i tråden och fler på Buke som använder de här tandisarna. Så det är inget jag är ensam om.
Men det är inte helt i linje med den hästtandvård vet lär sig här.
 
@tuaphua jag är inte spydig alls . Däremot otroligt fascinerad av argumenten och din unika expertis .

Du vet att du är spydig. Det finns inget unikt i det jag säger och jag utger mig inte för att vara expert. Vilket du heller inte tycker jag är.
Så våga stå för vad du tycker iaf.
Vi har redan förut avhandlat tandläkare där du anser en jag anser vara skitdålig är suverän. Så vi lär inte mötas på det planet. Och iom det lär vi också få rätt olika råd utöver uppskatta rätt olika jobb.
 
20767734_10154945255597709_8580391435482148247_n.jpg


Jag tänker att vi släpper tandläkarbiten lite. Här hemma har vi tappat fotfästet ganska rejält och ändå inte. Vi har haft superbra träningar för Lottie och förhoppningsvis startat en sistaryckethoppkarriär, vi får se hur långt det bär. Den vägen blev både rolig och krokig men nu hoppas jag att vi hamnat på rätt spår och Lilla H får komma ut lite och prova hoppbanorna.
Igår var vi iväg på programträning inför höstens division 2. Jag har planerat vara med i laget med min fuxfia men kände att jag efter flera veckor utan "bokstavsträning med tävlingslinjer" behövde rida in mig ordentligt på programmet så Lilla H fick också komma ut. Hon är ju som hon är och risken fanns att vi inte skulle klara det och Sally göra bättre ifrån sig än henne. Men äntligen fick vi till det, det var välbehövligt för mig som ofta är på väg att ge upp. 71.33 % gjorde min kväll kan man säga. Sally är inte där men vi kämpar på.
 
Jösses, nu skäms jag över mig själv. Bara hoppa in och ta plats.... Men det är så svårt att få till inläggen här, skriver man ett ord för mycket går det inte och ibland har man ju så mycket man vill berätta.
Hur som, jag har läst tråden under sommaren och varit med er i upp och ner både varit glad, orolig och ibland nedstämd över allt jag läst. Ingen nämnd ingen glömd
 
Jösses, nu skäms jag över mig själv. Bara hoppa in och ta plats.... Men det är så svårt att få till inläggen här, skriver man ett ord för mycket går det inte och ibland har man ju så mycket man vill berätta.
Hur som, jag har läst tråden under sommaren och varit med er i upp och ner både varit glad, orolig och ibland nedstämd över allt jag läst. Ingen nämnd ingen glömd

I såna här trådar handlar det ju om att alla vi trådare får plats att vara glada, stolta eller ledsna och söka stöd.
Så du gör ju precis vad tråden är till för.
Jättekul att det gick så bra med lilla H! Grattis till det!
 
@EllaBella Grattis till superfina %!! Jättekul! Är det du själv som hoppar Lilla H nu eller Sara?


Varken jag eller Sara, jag gav upp innan jag började :meh: Sara gjorde det så bra, så bra, jag var ju så lycklig :) men det blir inte alltid som man önskar och nu är det en kille som gett sig på det istället som bor nära vilket underlättar för alla, gångavstånd (fastän jag kör pga trafiken) gör att jag kan ha henne hemma och rida som vanligt mellan hoppdagarna. Jag har allt att tacka Sara för, och @Maui framförallt :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 129
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 595
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 321
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp