Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
21077528_10154976806497709_4183225015518871772_n.jpg



Jag har inte varit på EM av olika skäl, men varit på Heden och lämnat av ett släp som skulle packas efter att allt var slut. Och bara den upplevelsen tog musten ur mig ;) Jösses jag hade antagligen ändå inte fått valuta för pengarna eftersom jag inte ens klarade se alla ritter på TV, jösses va spännande... Jag har varit iväg med båda hästarna hos duktiga ryttare, Lilla H fick ju hoppa och Sally dressyra. När man sitter eller står och tittar när andra duktiga rider ens hästar blir man ju galet varm av lycka "tänk att den är min". Nähä, annars går allt sin gilla gång, jag har avbokat kommande tävlingar och försöker landa i det nya och stärka oss inför kommande höst/vintersäsong.
 
Idag kollade killen min kusling. Han tror han vurpat när såren på benen kom. Han hade låsningar som tydde på det. Och det kändes som en lårkaka muskulärt på ett ställe.
De stämde överens med när han reagerade i ridningen med.
Han är ju så satans överrörlig. Och nu inte tränad och stark nog att vara stabil(vi är kopior av varann :p).
Så han behandlades kiropraktiskt och sen förnedrade sig karln tom med att massera hästen.
Det brukar inte ingå i hans behandlingar.
Men nu har han börjat få en relation till mitt lille monster. Kuslingen har släppt in honom. Så idag masserade husse också. Inte för att det inte finns annan massör. Men för att han ville själv pga deras relation. Det var lite gulligt! Spec iom att de avskydde varann först de träffades.

Så nu ska jag ta för hand 2 dagar innan jag rider. Får se om jag hinner rida sön då.
 
21077528_10154976806497709_4183225015518871772_n.jpg



Jag har inte varit på EM av olika skäl, men varit på Heden och lämnat av ett släp som skulle packas efter att allt var slut. Och bara den upplevelsen tog musten ur mig ;) Jösses jag hade antagligen ändå inte fått valuta för pengarna eftersom jag inte ens klarade se alla ritter på TV, jösses va spännande... Jag har varit iväg med båda hästarna hos duktiga ryttare, Lilla H fick ju hoppa och Sally dressyra. När man sitter eller står och tittar när andra duktiga rider ens hästar blir man ju galet varm av lycka "tänk att den är min". Nähä, annars går allt sin gilla gång, jag har avbokat kommande tävlingar och försöker landa i det nya och stärka oss inför kommande höst/vintersäsong.

Landa i det nya? Jag känner att jag missat nån info på vägen?
 
Tog bara för hand idag enligt order. Så jag vet inte än huruvida pålle är bra sas. Men han var iaf helt jämn i rörelserna och rörde sig lätt i olika övningar och tryckte inte emot några hjälper. Båda galopperna funkade fint.
Så det känns ju hoppfullt.
 
Jag har slängt in en dressyrstart med Loppan :nailbiting:..
Vi får nog börja träna men har ju en månad på oss...
Hoppas allt löser sig med till det bästa med Bellona också.
Hade nästan sålt henne då hemmatränaren "förmedlade" till ett naturbruksgymnasium.
Jag tänkte att det skulle vara passande iom det är välorganiserat och kunniga tränare/ledare men sen backade jag lite för jag blev osäker om Bellona pallar massa olika ryttare där en del kanske har sämre balans och koordination, samt att dom har en hel del häst på lösdrift och det tror jag inte heller riktigt passar henne sas..

Hade en jättebra spekulant som red ok men iom hon prompt ville ha sitt försäkringsbolag (A****) och dem inte kunde försäkra utan reservationer hos dem så backade hon.

Uppfödaren har också ev hintat om att kunna tänka sig köpa tillbaka henne men har inte fått hundra än.
Men så blev jag uppringd av en bekant som fått nys om henne genom en gemensam tränare.
Å vad det hade varit det bästa om det blev så..
Hon provred i går och sitter så still och bra och rider så mjukt och utan sporrar och har en fantastisk hästsyn.

Dessutom är hon god vän med behandlande veterinär och det tycker jag känns bra!
Hoppas, hoppas..

Sen får man väl se hur besiktning går. Uppfödaren tyckte inte hon såg ren ut i bak på filmerna i annonsen å då börjar jag givetvis att oroa mig.
Jag har ju mer tolkat som svaghet pga tidigare skadehistorik och mina tränare har inte tyckt något varit konstigt..

Hon är inte en helt lätt häst på ett sätt och usch, jag kanske skrämmer iväg en del men vill ju att hon ska få ett långvarigt och kärleksfullt hem med en ryttare som har tillräcklig känsla och bålstyrka att verkliga kunna/orka rida henne.
Den enda som jag tyckt rida henne verkligen bra var hon som var ute igår.

Sen hoppas jag också hitta den där hästen som är rolig att rida varje dag till mig själv i framtiden :).
Jag har min knasiga Loppis också men har man fått smaka på en häst som Bellona med sin härliga bärighet så vill jag ha lite mer åt det än skenande symaskin som Loppan;).
Även om det inte behöver vara alls så maxat som på Bellona då det blir för svårt för mig.

I den bästa av världar hade man knådat ihop båda mina fuxar till en, den hästen vill jag ha:D.
 
@polly p Det är inte lätt att sälja häst och plötsligt börjar man tycka att det är fel på sin häst :confused: När jag besiktigade Rivica beslöt jag att de skulle gå ner i halsen o kolla då jag plötsligt inbillade mig att hon var struppipare eftersom hon lät vid ridning. Nu var hon ju helt kärnfrisk så det var väldigt skönt.
Din bekant känner ju till Bellonas problem så det går säkert bra. Priset är ju satt med hänsyn till hennes historik. Lycka till :)

När jag tog in hästarna såg jag genast att Hedda haltade. Hon hade blivit rejält sparkad på insidan bakbenet, strax nedanför bakknät. Letade på nätet och fick fram att det heter vadbenet. Litet sår och svullen. Stackars henne det såg ut att göra ont. Verkar vara vätska runt där hon blivit träffad. Påminner lite om mitt lår förra året.
Får avvakta lite och se hur det blir.
Sen när jag kommer ut på kvällen verkar fuxen inte vara ok. Misstänker kolik och longerar henne lite men hon verkar ok men hostar lite som om hon hade satt i halsen.
Bara oroligt med hästar :(

Var ska du tävla @polly p?
 
@polly p Det är inte lätt att sälja häst och plötsligt börjar man tycka att det är fel på sin häst :confused: När jag besiktigade Rivica beslöt jag att de skulle gå ner i halsen o kolla då jag plötsligt inbillade mig att hon var struppipare eftersom hon lät vid ridning. Nu var hon ju helt kärnfrisk så det var väldigt skönt.
Din bekant känner ju till Bellonas problem så det går säkert bra. Priset är ju satt med hänsyn till hennes historik. Lycka till :)

När jag tog in hästarna såg jag genast att Hedda haltade. Hon hade blivit rejält sparkad på insidan bakbenet, strax nedanför bakknät. Letade på nätet och fick fram att det heter vadbenet. Litet sår och svullen. Stackars henne det såg ut att göra ont. Verkar vara vätska runt där hon blivit träffad. Påminner lite om mitt lår förra året.
Får avvakta lite och se hur det blir.
Sen när jag kommer ut på kvällen verkar fuxen inte vara ok. Misstänker kolik och longerar henne lite men hon verkar ok men hostar lite som om hon hade satt i halsen.
Bara oroligt med hästar :(

Var ska du tävla @polly p?

Hoppas kuslingarna blir bra båda två!

Jag tog min i lina idag för att checka av hur han ser ut. För hand blir ju mer samling och provocerar inte i samma lägen som i mer tempo.
Tycker nog fasen inte han ser helt ok ut. Börjar fundera på om inte hans bakknä som är defekt påverkats av det här.
Det är extremt diffust. Men han slog om i ena galoppen några ggr i början och jag tycker inte han ser helt tillfreds ut i alla lägen. Sen efteråt tyckte jag nog att man kunde se ca 0,5 grad max hälta i vissa lägen i trav.
Ska nog be killen kolla under rörelse imorgon. Så får vi se om han också tycker jag ska till vet. Jag känner ju så själv iaf och då brukar han vara enig.

Fan också! Orkar inte riktigt med mer veterinärande med djur nu.
Men har man skaffat dem så..
 
@polly p Det är inte lätt att sälja häst och plötsligt börjar man tycka att det är fel på sin häst :confused: När jag besiktigade Rivica beslöt jag att de skulle gå ner i halsen o kolla då jag plötsligt inbillade mig att hon var struppipare eftersom hon lät vid ridning. Nu var hon ju helt kärnfrisk så det var väldigt skönt.
Din bekant känner ju till Bellonas problem så det går säkert bra. Priset är ju satt med hänsyn till hennes historik. Lycka till :)

När jag tog in hästarna såg jag genast att Hedda haltade. Hon hade blivit rejält sparkad på insidan bakbenet, strax nedanför bakknät. Letade på nätet och fick fram att det heter vadbenet. Litet sår och svullen. Stackars henne det såg ut att göra ont. Verkar vara vätska runt där hon blivit träffad. Påminner lite om mitt lår förra året.
Får avvakta lite och se hur det blir.
Sen när jag kommer ut på kvällen verkar fuxen inte vara ok. Misstänker kolik och longerar henne lite men hon verkar ok men hostar lite som om hon hade satt i halsen.
Bara oroligt med hästar :(

Var ska du tävla @polly p?

Men vad tråkigt med Hedda:down:. Hoppas det bara är ytligt. Ska tävla i Isaberg/Hestra. Hade lite bra upplägg med två avdelningar per klass, att man tex inte fick rida klass 1 lb:2 om man ridit La:3 tex på 65% inom 24månader utan välja klass isf välja klass2 osv..:)

Det är lite funderingar ibland med hästarna..:(
I synnerhet som jag inte riktigt känner någon glädje med Bellona hur fin hon än är så temperamentet mm försvårar lite för mig..
Lite jobbigt att hon stänger in sig i sig själv.
Samtidigt, som igår på träning när man rider Loppis så önskar man ju liite rundare och större galopp, eller gångarter samtliga, det rör sig knappt men är ju väldigt lättsuttet;).
Sen har hon fantastisk positiv energi min/vår Loppis:love:.

Ja, ja..nu ska jag försöka rida ut Bellona iallafall. Solen skiner och jag har ledigt tom 16:00.
 
Hedda hoppade nästan på tre ben i morse :cry: Då är man glad att kliniken ligger några km bort. Fick en akuttid direkt.
Röntgade bakbenet från alla håll o kanter. De kunde inte se något som var trasigt.
Ultraljudade och två fästen från patellan dom löper där var det blödningar i. Är inte senor utan nån form av ledband. Dessa gör tydligen ont att skada.
Prognosen att bli frisk är betydligt bättre än för senskador :) så vi har gott hopp igen.
Ska åter om tio dagar igen för att röntga så det inte fanns nån spricka som inte visade sig nu.
Nu får de andra elaka hästarna inte gå i hagen med henne längre. Stackarna är så låg i rang.
@polly p Trodde du skulle till Frillesås. Dit har jag anmält mig.
@tuaphua Hoppas det går bra med din häst. Inte kul när man misstänker nån skada.
 
Idag slutade jag äntligen i vettig tid från jobbet. Har varit mycket sena kvällar denna veckan....
Här planeras det uteritt med sällskap av man och hund (gåendes ) Gör så ibland för att "slå två flugor i en smäll" motionera djur samt umgås med mannen. Himla mysigt faktiskt!!
Får nog bli lite kaffe och mackor också. Gott att fika i sadelkammaren :):heart
 
Hedda hoppade nästan på tre ben i morse :cry: Då är man glad att kliniken ligger några km bort. Fick en akuttid direkt.
Röntgade bakbenet från alla håll o kanter. De kunde inte se något som var trasigt.
Ultraljudade och två fästen från patellan dom löper där var det blödningar i. Är inte senor utan nån form av ledband. Dessa gör tydligen ont att skada.
Prognosen att bli frisk är betydligt bättre än för senskador :) så vi har gott hopp igen.
Ska åter om tio dagar igen för att röntga så det inte fanns nån spricka som inte visade sig nu.
Nu får de andra elaka hästarna inte gå i hagen med henne längre. Stackarna är så låg i rang.
@polly p Trodde du skulle till Frillesås. Dit har jag anmält mig.
@tuaphua Hoppas det går bra med din häst. Inte kul när man misstänker nån skada.

Skönt att det var ledbanden och inte senor. Och att det var blödningar och inte avslitet!
Håller tummarna att det läker hyfsat fort för att vara sån struktur sas.

Kl

Vi hade lång dag borta på jobb idag(i rehabstall passande nog för tråden).
Så jag lät killen slippa glo på min idag. Han får ev kika imorgon.
Jag tog honom i lina idag för att kolla igen. Och nu är jag inte säker på att det är ngt mer.
Har förvarnat vet iaf som tyckte jag skulle utvärdera i helgen.
Men sagt att vi kikar ihop imorgon om vi hinner. Annars kikar jag sön och är jag osäker testar jag rida. Då kan jag testa fler lägen och felsöka på mitt sätt. Jag är mer hemma i det än kolla så små och diffusa saker i lina med häst som är ojämn i skelettet och överrörlig och omusklad.
Jag håller tummarna att det är ok imorgon. Hopp finns so far.
 
Trodde du skulle till Frillesås. Dit har jag anmält mig.

Jag fick avanmäla mig där, var anmäld i LA3 men dressyrsadeln är för trång för Grå så nu har jag skickat iväg den så den kan vidgas.. Det tråkiga med det är att den inte kommer passa Hille längre alls.. var ju egentligen för vid för honom redan innan.
 
Jag fick avanmäla mig där, var anmäld i LA3 men dressyrsadeln är för trång för Grå så nu har jag skickat iväg den så den kan vidgas.. Det tråkiga med det är att den inte kommer passa Hille längre alls.. var ju egentligen för vid för honom redan innan.
Men det som är bra är ju att slippa köpa ny dressyrsadel. Jobba Hille kan du ju göra i din hoppsadel även om det inte är optimalt.
 
Testat lite olika bett på fuxen. Red på slingan vid ridklubben och konditionstränade. Hade dressyrträns o tredelat bett. Hon var väldigt stark o drog och emellanåt hade jag nog ingen koll :p
Dagen efter red jag ut med Sara o blev tillsagd att hålla avstånd, inte komma i full fart bakifrån mm :laugh: Tog jaktbettetboch hade inga problem med nåt :D Bara att hon rullade in halsen lite mycket då och då.
Idag red jag ut ensam o fick för mig att testa ponnyhack :o Det var väl som att rida i grimma. I backen som vi galopperar i tog hon kommandot så det var bara att låta henne gå och hoppas att hon var trött på toppen. Är som en platå så jag visste att vi skulle stanna där.
Alla hästarna lyssnar bra på prtoo också så orolig var jag inte men noll koll.
Lite kul att se så olika det kan vara.
Svullnaden på Hedda har minskat rejält men lika halt är hon :( Äter metacam så vi hoppas det lindrar smärtan. Stackars häst.
 
Igår fick vi till ett riktigt bra pass med bästa känslan på ett bra tag.
Fokus är fortfarande på låg och avslappnad men hon använde sin härliga energi på precis rätt sätt.

Idag tänkte jag ta vid där vi slutade igår men idag var lilla fröken spänd, bakskygg och flyktbenägen :(
Red iofs i ridhuset igår kväll och i morse på stora utebanan. Luften idag var hög och klar och det gjorde säkert sitt till.

Är ändå ganska nöjd med min egen insats då jag bara höll mig lugn och jobbade på.
Mot slutet kändes det mycket bättre och galoppen faktiskt riktigt okej... :)

Lilla fröken ser verkligen till att tanten på ryggen inte sitter och somnar:)
Hon är en utmaning men en så himla rolig sådan :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 352
Senast: Madalitso
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
51 798
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 343
Senast: sthu
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
951
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp