Nr 13 om våra 06: or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick vi till ett riktigt bra pass med bästa känslan på ett bra tag.
Fokus är fortfarande på låg och avslappnad men hon använde sin härliga energi på precis rätt sätt.

Idag tänkte jag ta vid där vi slutade igår men idag var lilla fröken spänd, bakskygg och flyktbenägen :(
Red iofs i ridhuset igår kväll och i morse på stora utebanan. Luften idag var hög och klar och det gjorde säkert sitt till.

Är ändå ganska nöjd med min egen insats då jag bara höll mig lugn och jobbade på.
Mot slutet kändes det mycket bättre och galoppen faktiskt riktigt okej... :)

Lilla fröken ser verkligen till att tanten på ryggen inte sitter och somnar:)
Hon är en utmaning men en så himla rolig sådan :heart

Har ju 2 såna hästar i min närhet, dvs bakskygga o flyktbenägna. De gör så när de inte vill jobba, är ambitiösa hästar precis som din, tror det är ett sätt att komma undan bara för när de sen är avrastade går de bättre än när de är normalt energiska för man kommer bättre till ridning då. Så akta dig för att vara "försiktig" med henne när hon har såna dagar, galoppera av henne o sen se till att hon jobbar som vanligt, eller ännu hellre, lite mer än vanligt....;)
 
Testat lite olika bett på fuxen. Red på slingan vid ridklubben och konditionstränade. Hade dressyrträns o tredelat bett. Hon var väldigt stark o drog och emellanåt hade jag nog ingen koll :p
Dagen efter red jag ut med Sara o blev tillsagd att hålla avstånd, inte komma i full fart bakifrån mm :laugh: Tog jaktbettetboch hade inga problem med nåt :D Bara att hon rullade in halsen lite mycket då och då.
Idag red jag ut ensam o fick för mig att testa ponnyhack :o Det var väl som att rida i grimma. I backen som vi galopperar i tog hon kommandot så det var bara att låta henne gå och hoppas att hon var trött på toppen. Är som en platå så jag visste att vi skulle stanna där.
Alla hästarna lyssnar bra på prtoo också så orolig var jag inte men noll koll.
Lite kul att se så olika det kan vara.
Svullnaden på Hedda har minskat rejält men lika halt är hon :( Äter metacam så vi hoppas det lindrar smärtan. Stackars häst.
Det här med bett är svårt. Man får testa o testa tills man hittar nåt som funkar, efter ett tag brukar man kunna gå tillbaka till tränsbett igen men såna där perioder tycker jag alla hästar har mer eller mindre.

Stackars Hedda, inte kul alls.:(
 
Har ju 2 såna hästar i min närhet, dvs bakskygga o flyktbenägna. De gör så när de inte vill jobba, är ambitiösa hästar precis som din, tror det är ett sätt att komma undan bara för när de sen är avrastade går de bättre än när de är normalt energiska för man kommer bättre till ridning då. Så akta dig för att vara "försiktig" med henne när hon har såna dagar, galoppera av henne o sen se till att hon jobbar som vanligt, eller ännu hellre, lite mer än vanligt....;)
Så upplever jag det också...
Hon letar efter saker att skygga för.
Det allra bästa är att lugnt och fint bara låtsas som det regnar...
Jag undviker in i det längsta att göra någon affär av det hela då brukar det istället bli finfin känsla mot slutet ;)
 
Så upplever jag det också...
Hon letar efter saker att skygga för.
Det allra bästa är att lugnt och fint bara låtsas som det regnar...
Jag undviker in i det längsta att göra någon affär av det hela då brukar det istället bli finfin känsla mot slutet ;)

Min kusling har ju varit vansinnigt bakskygg och även reagerat på plötsliga ljud.
Alltså tog jag tjuren vid hornen och utsatte honom för ljud och släpade saker som lät bakom honom. Först avsuttet och sen uppsuttet.
Vi släpade dunkar med grus i, colaburkar med grus i, presenningar, prasslande klumpar med avspärrningsband, slanor fulla med sly som skrapar mot marken. Och när det går med stadig mjuk släpning börjar jag både rycka i det oregelbundet och få det att lätta och vara i luften.
Man kan också kasta saker(stenar/grövre pinnar etc).

Enklast är så klart en iaf ngt rastad häst att träna. Men håller du på ett tag blir den rastad under den här träningen.

Min var rätt normal sen. Lite småskvättig på nya märkliga ställen med plötslig störning.
Men han ryckte bara mot att förr kasta sig och ev också försöka dra.

Nu efter elkyssen är vi dock tillbaks i större problem. även om en del släppt.

Kan vara värt att desesitera vissa känsliga individer om man vill slippa galoppera dem trötta för att komma till ridning.

Finns ju diverse tillskott med om man inte orkar desensiteringsträna.
 
Idag hann jag testa rida min lilla kusling. Han hade varit upprörd pga regn och rusat i hagen(trots täcke).
Så han var på tårna redan innan.
Han studsade lite först och var skraj för saker.
Men höll takten i travlängning, tryckte inte mot skänkeln i piruetten och brakade inte iväg i några bockserier i höger galopp. Han var lite tryckig i den och ville inte riktigt gå fram först.
Ville inte gå in i fight om han nu har problem fysiskt. Så testade lura in honom i högre fart genom att fatta galopp ur trav med tempo. Och det blev inga reaktioner och han svarade då fram och tillbaks.
Ska rida på lite nu och se hur det utvecklas.
Med den här knäppgöken kan stoppigheten försvinna om jag lurar honom ngt pass. Det kan vara osäkerhet sen det gjorde ont innan kiro. Blir han inte normal redan i början av passen inom kort åker jag och kollar honom.

Men det kändes lite hoppfullt idag iaf.
 
Idag hann jag testa rida min lilla kusling. Han hade varit upprörd pga regn och rusat i hagen(trots täcke).
Så han var på tårna redan innan.
Han studsade lite först och var skraj för saker.
Men höll takten i travlängning, tryckte inte mot skänkeln i piruetten och brakade inte iväg i några bockserier i höger galopp. Han var lite tryckig i den och ville inte riktigt gå fram först.
Ville inte gå in i fight om han nu har problem fysiskt. Så testade lura in honom i högre fart genom att fatta galopp ur trav med tempo. Och det blev inga reaktioner och han svarade då fram och tillbaks.
Ska rida på lite nu och se hur det utvecklas.
Med den här knäppgöken kan stoppigheten försvinna om jag lurar honom ngt pass. Det kan vara osäkerhet sen det gjorde ont innan kiro. Blir han inte normal redan i början av passen inom kort åker jag och kollar honom.

Men det kändes lite hoppfullt idag iaf.
Men allvarligt Tua? Din häst som påstås gå piruetter mm ska väl aldrig vara tryckig eller behöva springa in i galoppen??? Om han nu känns så så hade jag ju helt klart sökt vetvård för det kan inte stå rätt till.
Sen undrar jag en annan sak, går han alltid själv i hagen? En sån överaktiv häst skulle ju behöva gå med flera för att få utlopp för sina ticks lite mer under dagen. Och kom nu inte o säg att han inte kan gå med andra för det kan han. Det kan alla hästar det gäller bara att hitta rätt kompis. Sen om du VÄLJER att han ska gå själv är en annan 5:a.;)
 
Men allvarligt Tua? Din häst som påstås gå piruetter mm ska väl aldrig vara tryckig eller behöva springa in i galoppen??? Om han nu känns så så hade jag ju helt klart sökt vetvård för det kan inte stå rätt till.
Sen undrar jag en annan sak, går han alltid själv i hagen? En sån överaktiv häst skulle ju behöva gå med flera för att få utlopp för sina ticks lite mer under dagen. Och kom nu inte o säg att han inte kan gå med andra för det kan han. Det kan alla hästar det gäller bara att hitta rätt kompis. Sen om du VÄLJER att han ska gå själv är en annan 5:a.;)

Han är tokig i planeten.
Saker kan låsa sig för honom rejält, avsuttet som uppsuttet. Efter elstöten är han mer tillbaks i det.
Veterinären känner oss båda och har själv tävlat svårklass samt utbildat hästar åt en av våra största.
Hästen lade sig i piruettgalopp första metrarna ur skritt. Jag valde att inte testa driva på mer än med sitsen iom att jag inte ville få en reaktion jag inte visste om jag kunde gå på och ta igenom med gott samvete.
När jag travade i arbetstrav galopperade han på och gick att både korta och sen gasa. Utan reaktioner i de tempoväxlingarna.
Jag galopperade några min totalt iom mkt att göra i övrigt. Och på bara den korta tiden gick det från "jag vet inte om jag vågar" till ok.
Så nej, vet tyckte jag skulle rida några dagar iom att hon vet hans historia och känner mig.
Och hon är den petigaste vet i Sthlm som ofta kritiseras för att vara för petig av kunder och andra vet. Har tom fått ett öknamn iom det.
Så du behöver inte oroa dig.
Släpper inte det här helt inom några dagar utan att jag försöker forcera ngt så åker jag till vet.
Jag hade redan bokat en tid innan helgen. Men vet tyckte vi avvaktar.

Och ja han går själv. Jag flyttade hit iom att de lovade sällskap åt honom.
Det ändrades helt plötsligt när jag kom hit.
Han har gått i blandflock på 40 hästar i min ägo. Så det handlar inte om att jag är hysterisk och vill ha själv.
Han är jäkligt bra med andra hästar och är en social individ.

Jag funderar på att köpa en till häst framöver. Då får det bli en han kan gå med.
Just nu orkar jag inte flytta igen. Annars hade jag gjort det.
 
Ha ha! Idag tittade dom konstigt på mig på jobbet när jag stegade in..
Började visst inte förrän klockan ett:banghead:..
Ja,ja..
Åkte hem och slängde med mig hunden. Hann rida båda röda istället:).
Loppan blir trippig och otaktmässig och jag kämpar på att få henne lite mer vilande på steget och rund. Galoppen är katastrofal, oroar mig att det är kissin spines och si-leden som spökar men kan ju vara att hon rids lite väl strak och icke lösgörs tillräckligt av tjejerna också..?
Får väl tömköra samt rida lite bommar på volt mm..?

Bellona och jag har däremot haft flera härliga pass nu. Ute ridningen funkar fin fint på vår standard runda med Bosse labbe som sällskap. Hon verkar så nöjd och glad, lätt stämma av med halvhalter etc.
Spekulanten som jag är bekant med ska fundera lite lite till och om inte hon vill så åker hon till uppfödaren. Där vet jag ju att hon får det bästast:heart!
 
Hamnar väldigt sällan på bild när jag rider men nu har det hänt.
Vi kämpar på.
20170905_175249_59aec904ddf2b311d9f45a6f.jpg

20170813_122119_59aec90c9606ee363ba15ad3.jpg
 
Idag red vi igen. Kollade av i lina först som igår. Inga konstigheter. Så vi red. Och idag funkade galoppen fint. Jag fattade ur trav som andra gången igår för att han skulle inse att han vågar galoppera fram nu efter kiro.
Och det var inga problem att rulla på, korta och länga. Provade ur skritt också och nu svarade han fram på sitsen.

Så vi rider vidare och utvärderar.
 
Idag har jag varit på "ryttarträning" fy fan vad jobbigt, jag höll på att dö så sjukt otränad jag är! Det är framtagna övningar för ryttare för att man ska bli mer liksidig och stark så, mkt bål och stretch och en del kondition, vikter och gummiband, fokus på bäcken mm mm.. minns inte allt nu men de som hade gått 3 gånger var jättenöjda och hade märkt i sin ridning att det gjort stor skillnad. Nästa gång ska Hippson komma dit och göra något reportage :) @Tessalonica du får komma med då, du gör dig bra på bild ;)
 
Idag har jag varit på "ryttarträning" fy fan vad jobbigt, jag höll på att dö så sjukt otränad jag är! Det är framtagna övningar för ryttare för att man ska bli mer liksidig och stark så, mkt bål och stretch och en del kondition, vikter och gummiband, fokus på bäcken mm mm.. minns inte allt nu men de som hade gått 3 gånger var jättenöjda och hade märkt i sin ridning att det gjort stor skillnad. Nästa gång ska Hippson komma dit och göra något reportage :) @Tessalonica du får komma med då, du gör dig bra på bild ;)
Är det nåt som er klubb anordnar? Vi hade cirkelträning via Handslaget när det begav sig, var också superbra med en tjej som var ryttare som ledde det hela.
 
21192407_10154987300017709_573486207922302280_n.jpg

Jag hinner ju inte med, och då har hösten bara börjat... Men ni andra verkar vara i full gång och har koll på läget :) Det nya som någon frågade efter är att synka min tid med någon annan som verkar vara lik mig i tidsuppfattning för att Lilla H ska hoppa. Detta blir spännande, men helt klart svårt. Jag är säkert en av världens sämsta att synka med pga alla andra tider jag ska få ihop. Och Sallyfuxfis har ju visat sin nya sida, reagerar på allt och är uppmärksam på allt och inget. Jag tänker att i höst blir det träning, träning och sedan hoppas jag att både jag och hästarna är redo för nya tag till våren. Lilla H ska förhoppningsvis ut på lite hoppning i höst men dressyren lägger vi åt sidan vad gäller tävling.
Annars är det mycket pälssättning, mycket hormoner för tjejerna nu, så livet är spännande kan man säga :) Hästarna är riktiga piggmörtar och det är svårt att få till några njutbara pass men det kommer väl.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
149
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 817
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 362
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp