Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bellona är bättre och vi rider lite lugnt, går inte att göra så mkt mer iom att det är hårdfruset heller.
Red ut med väninna i söndags och hon gillade henne:)! Jag red Loppis som också var supertrevlig och så även igår. Lite padock trim. Kändes helt oki men som sagt, det hårda underlaget sätter ju lite p..
Idag till "nya" tränaren..
Å det gick så erbarligt dåligt så nu är jag skitledsen:cry:..
Tkr ju att det ser relativt balanserat och prydligt/trevligt ut när barnet rider lektion på henne.
Skit:(:(:(..

Men vi skyller på:
*Hårdfuset krispigt väder
*Nyklippt
*Helt frånskild från fölis=hormoner?:crazy:
*Träningsvärk av sadeln, ridit i Bellonas Ergo, dom påstår ju att det kan bli så-återförsäljarna
Eller att jag bara blir sämre och sämre på att rida, för just nu känns det så pissigt. Blä.

Ja, ja..Hon tyckte det var en väldigt känslig häst med mycket energi. Å det är ju jättehärlig när det fungerar men nu vart det bara antingen springit eller spänt och tassigt. Suck!

Ibland är det bara one of those days. Såna har vi alla.
Och det brukar ju ofta kännas värre än vad det ser ut.
På't igen bara! :)

Himla skönt att Bellona är bättre iaf!
 
Ja dom verkar ju vara ganska lika, även om jag nog tror att din är/har varit snäppet "värre" än min ;)
Tycker det har hänt mycket med F sedan i slutet av sommaren (då vi började träna ordentligt efter den långa ingångsättningen) vad gäller hans istadighet, så hopp har jag :D
Blir väldigt inspirerad att läsa om allt ni hittar på och vilket tillit din häst har till dig!

(Kom på efteråt att han börjat fälla väldigt mycket nu och har för mig att han var ganska irriterad förra året när fällningen började. Så det kanske har lite med saken att göra att han lättare blir småsur :p)

Har anmält mig till en P&R i mars, ska bli kul att komma ut igen. Får se om vi lyckas tas oss runt innanför staketen eller om dom är livsfarliga igen :cautious: Hade tänkt rida tävling på samma ställe helgen efter P&R så detta blir bra träning :up:

Vad gulligt sagt av dig!
Ja, min är nog alltid värst. Haha.. Han är snabbare än sin skugga och en dramaqueen. :p
Även min är lite kinkigare nu vid fällning. Man ska nog inte ta för lätt på hur mkt energi det går åt att fälla och tillverka så mkt nya hår.

Kul med P&R och tävling! Vad är det för klass(er)?

Kl

Idag red vi på banan. Tog honom för hand först lite för att ha tränat på läxan lite iaf. ;)
Nu funkade det utmärkt!
Det märks vad regelbunden stimulans gör för den här räserhästen.
Vi kunde tom avancera till lite svårare saker.
Efter det red jag. Han skötte sig fint.
Jag red stora delar av passet på en hand för att kunna dra mig ner i sadeln med andra. Mååååste få tillbaks min sits!
Han trampade himla fint idag ur skritt och trav och behöll fint tänket i mer tempo i traven.
Han är himla mysig och gosig öht nu.
Jättehärligt!
 
Jo, så är det ju @tuaphua ..Känns rätt svackigt det mesta nu med hästarna och sedan är det mycket på gång i huvudet med planerad husförsäljning framöver mm..
Men Bellona känns fin ..
Det enda är väl med Loppan att jag inte riktigt kan särskilja om det "bara" är massa energi och spändhet eller om det är ryggkrångel när hon är sådan:(..
 
Vi var hos Sven igår och Sara hoppade Rivica. Hon kändes lite trött så hon fick smacka på lite på en linje. Gjorde om och då blev det bättre.
Väldigt fint och tävlingslikt hos Sven.
9WxLtq5eVdc
 
Jo, så är det ju @tuaphua ..Känns rätt svackigt det mesta nu med hästarna och sedan är det mycket på gång i huvudet med planerad husförsäljning framöver mm..
Men Bellona känns fin ..
Det enda är väl med Loppan att jag inte riktigt kan särskilja om det "bara" är massa energi och spändhet eller om det är ryggkrångel när hon är sådan:(..
Kul att Bellona är bra igen :)
 
Vad gulligt sagt av dig!
Ja, min är nog alltid värst. Haha.. Han är snabbare än sin skugga och en dramaqueen. :p
Även min är lite kinkigare nu vid fällning. Man ska nog inte ta för lätt på hur mkt energi det går åt att fälla och tillverka så mkt nya hår.

Kul med P&R och tävling! Vad är det för klass(er)?

Kl

Idag red vi på banan. Tog honom för hand först lite för att ha tränat på läxan lite iaf. ;)
Nu funkade det utmärkt!
Det märks vad regelbunden stimulans gör för den här räserhästen.
Vi kunde tom avancera till lite svårare saker.
Efter det red jag. Han skötte sig fint.
Jag red stora delar av passet på en hand för att kunna dra mig ner i sadeln med andra. Mååååste få tillbaks min sits!
Han trampade himla fint idag ur skritt och trav och behöll fint tänket i mer tempo i traven.
Han är himla mysig och gosig öht nu.
Jättehärligt!

Är tyvärr på kort bana så har anmält till LA:1 på P&R. Till tävlingen har jag inte riktigt bestämt mig än men tror jag anmäler till LB:1 och byter till LAn om den funkar på P&R. Tycker egentligen inte om att rida på kort bana men nu är det det som erbjuds så det får gå :p
 
Här var det dags att trava lite mer idag för svullnader och sår mycket bättre. ..
Då kommer hästuslingen in med en framsko igen. Jag blir galen snart :(
Tack och lov för världens bästa hovslagare som kunde komma imorgon :bow:.
Det får bli trav imorgon istället. ... med pannlampa :o
 
Men gud @SkorpSmulan, vilken otur:(..Stackars dig och pållen. Hoppas det inte är allvarligt.

Angående sadeln, den är inte för svängd i bommen också? Jag är iof skitkass på sadlar, jädrans meck med det där.
Vi får se hur det utvecklar sig med hoven.
Det ska vara nån slags flexibom så det skulle visst ordna till sig sa försäljaren.
Skönt att det är bra med din Bellona nu iaf.
Fy vad läskigt! Stackars Rhino!
Vi får hoppas han kryar på sig!
Vad roligt att höra att det är kul att höra om. Jag älskar min lilla dåre. Han är myyyycket. Men jag tycker ju om det. Iaf oftast. ;)
Nu mer är han himla kul!
Usch ja.

Här var det dags att trava lite mer idag för svullnader och sår mycket bättre. ..
Då kommer hästuslingen in med en framsko igen. Jag blir galen snart :(
Tack och lov för världens bästa hovslagare som kunde komma imorgon :bow:.
Det får bli trav imorgon istället. ... med pannlampa :o
Men gud så drygt!
 
Rino är pigg och glad och har på veterinärens inrådan börjat promenera lite, vilket är höjdpunkten på dagen, även om han är lugn och trygg med att stå på box så är det klart att det är aptråkigt.
temporary-image1455828144130_56c62cb82a6b22bb88e48a26.jpg

Han passade på att sprattla lite idag, han har tänkt ge mig magsår på riktigt, akta såret liksom, men jag blir lite lycklig i själen när han är så sprudlande glad.

Stråla hinner/orkar jag inte med och känner bara faaaan att jag köpte den där sadeln nu är det blir dyra veterinär räkningar. Igen. I really can´t catch a break.
 
@SkorpSmulan Fin han är!
Jag hade ett fullblod som flippade i trailern och trampade upp sig rejält i bak. Såg ut som någon slaktat en gris i transporten. Hade tur då det var fem minuter till klinik.
Hoppas han kryar fort! Vet hur det är med massa oönskade utgifter, sen såklart att hästarna får vård och blir bra är prio men visst svider det, I know;).

Vi hade ju dessutom lite nöjesresor i mars och det känns liksom mindre kul just nu..Speciellt Göteborg horse show då vi ska övernatta på Gothia och se både dressyren och sedan hoppfinalen på måndagen.
Ska bli jätteroligt såklart men jag ville ju handla lite med.

Hmm..Jag tror kanske att min Loppa inte ska få havre just nu:idea:..Har gett henne en knapp liter för att få lite i krubban då jag tagit bort allt annat kraft nu när dom är delade.
Igår red vi ut och det var min äldsta som red henne och hon är mycket osäkrare än lillasystern.
Gick jättebra tills vi red in på skogsvägen där vi ibland galopperar.
Då kliver barnet av:crazy:..För Loppis var på tårna. Morr..Vet inte hur jag ska få ungen ( som fyller 18 i år )att slappna av, för såklart, ju mer hon spänner till så gissa vad som händer på en het häst..
Ja, ja..vi bytte.
Dottern rider före på Bellona och jag kör rodeo bakom på Loppan:p.
Hon lugnade sig någorlunda så småningom iallafall.

Nu ska jag ut och fixa stallet och rida Bellona. Kommer en mäklare igen och värderar och tittar på huset. Uj, vad det är läskigt..Men spännande...
 
@SkorpSmulan Fin han är!
Jag hade ett fullblod som flippade i trailern och trampade upp sig rejält i bak. Såg ut som någon slaktat en gris i transporten. Hade tur då det var fem minuter till klinik.
Hoppas han kryar fort! Vet hur det är med massa oönskade utgifter, sen såklart att hästarna får vård och blir bra är prio men visst svider det, I know;).

Vi hade ju dessutom lite nöjesresor i mars och det känns liksom mindre kul just nu..Speciellt Göteborg horse show då vi ska övernatta på Gothia och se både dressyren och sedan hoppfinalen på måndagen.
Ska bli jätteroligt såklart men jag ville ju handla lite med.

Hmm..Jag tror kanske att min Loppa inte ska få havre just nu:idea:..Har gett henne en knapp liter för att få lite i krubban då jag tagit bort allt annat kraft nu när dom är delade.
Igår red vi ut och det var min äldsta som red henne och hon är mycket osäkrare än lillasystern.
Gick jättebra tills vi red in på skogsvägen där vi ibland galopperar.
Då kliver barnet av:crazy:..För Loppis var på tårna. Morr..Vet inte hur jag ska få ungen ( som fyller 18 i år )att slappna av, för såklart, ju mer hon spänner till så gissa vad som händer på en het häst..
Ja, ja..vi bytte.
Dottern rider före på Bellona och jag kör rodeo bakom på Loppan:p.
Hon lugnade sig någorlunda så småningom iallafall.

Nu ska jag ut och fixa stallet och rida Bellona. Kommer en mäklare igen och värderar och tittar på huset. Uj, vad det är läskigt..Men spännande...
Spännande med huset. Vet ni vart ni vill ta vägen själva sen?

Trist med tappsko @happyrider Skönt att du skulle få på den snabbt.
Jag red ute på Ratzia igår och hon tappade en sko. Troligen har brodden gjort att sömhålen blev större för hon bara klev ur skon. Ringde hovis och han är sjuk :laugh: Illa då alla hästarna behöver skos. Nu får vi rida försiktigt så att skorna sitter på ett tag till.
 
Idag blev det äntligen ridning.
Och i dagsljus minsann :)
Jösses vad pigg och glad pållen var. Det var studs och huvudruskningar och andra glädjesprång:bump:
Hoppas, hoppas, hoppas att skorna sitter kvar nu och att han inte gör sig illa mer :heart
 
@happyrider Härligt att din fina pålle är igång!

@Maui ..Näää, vi har ingenstans att ta vägen planerat. Men vi kollar lite på hyresalternativ till oss samt uppstallning och blir det relativt snabb försäljning så får vi ju lösa provisoriskt boende till folk och fä. Men jag tror inte det är så det blir utan något som kan ta lite tid..
Vi ska ju bli kvar i våra trakter men försöka komma liiite närmare civilisationen och få ett lite mindre bostadshus.
Vårat nuvarande är gga stort med flertalet kringbyggnader/biarea men ingen egen mark.
Så vi får se hur allt trillar så småningom..
Lite scary men roligt och spännande också..

Vilket tråkigt väder..Snöar och blåser. Får nog koppla på trailern och köra upp till ridhuset.
 
Jag hade ett fullblod som flippade i trailern och trampade upp sig rejält i bak. Såg ut som någon slaktat en gris i transporten. Hade tur då det var fem minuter till klinik.
Hoppas han kryar fort! Vet hur det är med massa oönskade utgifter, sen såklart att hästarna får vård och blir bra är prio men visst svider det, I know;).
Usch. Det är verkligen den stora nackdelen med att bo här uppe, tillgången till veterinärer. Och distriktarnas enorma områden.
Usch ja igen, jag har lagt ut runt 150 000 i veterinärkostnader, utöver det det som försäkringsbolaget tagit, och runt vård på mina djur de närmaste 3 åren.
Nu räcker det känner jag fast det har jag känt länge.
 
Trist @SkorpSmulan att betala så mkt i vård. Hoppas allt går bra nu och att de sen är friska. Låter som du haft din del nu.

Kul @happyrider att det gick att få på skon snabbt. Låter som om han är lite busig :o

Var med dottern på hoppträning med laget för Royne Zetterman. Jag ref tillsammans med honom för 40 år sen :eek:. Han påstod att han kände igen mig :p
Gisses så bra det var. Både markarbete före och själva hoppningen. Byggde upp svårigheter som det brukar bli rivningar på när det tävlas. Tex kombination kloss an väggen, räcke och oxer på båge nära kortsidan där de red både lång o kort väg.
Tyckte att det var höga hinder men alla hästarna hoppade fint.
Nästa vecka är det träning både för Jörgen Larsson och Jacob Hellström. Så nyttigt att rida för olika tränare. Alla har nått bra att komma med :D.
 
Trist @SkorpSmulan att betala så mkt i vård. Hoppas allt går bra nu och att de sen är friska. Låter som du haft din del nu.

Kul @happyrider att det gick att få på skon snabbt. Låter som om han är lite busig :o

Var med dottern på hoppträning med laget för Royne Zetterman. Jag ref tillsammans med honom för 40 år sen :eek:. Han påstod att han kände igen mig :p
Gisses så bra det var. Både markarbete före och själva hoppningen. Byggde upp svårigheter som det brukar bli rivningar på när det tävlas. Tex kombination kloss an väggen, räcke och oxer på båge nära kortsidan där de red både lång o kort väg.
Tyckte att det var höga hinder men alla hästarna hoppade fint.
Nästa vecka är det träning både för Jörgen Larsson och Jacob Hellström. Så nyttigt att rida för olika tränare. Alla har nått bra att komma med :D.

Fast ni är ju extrema med många tränare ;) Har Krk ett elitlag? Hänger inte med i de svängarna längre!

Hmm dressyrtränade inte du igår??
 
Gick inte att komma iväg igår så red ut med dottern igår. Idag var min väninna här och vi red också ut..Hon gillar verkligen Bellona :)! Jag red bus Loppan och hon var mer kontrollerad nu. Är ju lite skillnad med den hästen vem man rider med och så vidare:D. Trökslaskväder men dom får ju motion iallafall.
Så himla kul att rida med vuxensällskap också.

Kanske fram i april eller något att jag kan hitta lite ordning i tränandet, hoppas jag..
 
Fast ni är ju extrema med många tränare ;) Har Krk ett elitlag? Hänger inte med i de svängarna längre!

Hmm dressyrtränade inte du igår??
Krk har ett elitlag. De som ska rida första gången i Lidköping i början av april är uttagna. Sen är omgång 2 och 3 hemma och vilja som rider där är nog inte bestämt än.
Nästa dressyr är nu på lördag. Ska du vara med? Hon var bra att rida för.

Visst blev det många tränare just nu. Allt på en gång.
 
Krk har ett elitlag. De som ska rida första gången i Lidköping i början av april är uttagna. Sen är omgång 2 och 3 hemma och vilja som rider där är nog inte bestämt än.
Nästa dressyr är nu på lördag. Ska du vara med? Hon var bra att rida för.

Visst blev det många tränare just nu. Allt på en gång.

Nej ingen dressyr för mig tack!

Ok, visste inte om det var div 1 eller elit...dom brukar ju inte ha ett elitlag.
 
Vi har blötsnö = pissväder enligt mig. Så jag har inte kunnat träna på nära veckan. Nu hoppas jag skiten försvinner!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 243
· Visningar
46 057
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 040
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 199
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp