Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill också ha vår :( Nu har vi haft kallt så paddocken går inte att rida i och varje morgon är det isgata :mad:
Köpte bankort till travbanan ändå :D @fio Dr är det harvat och belysning. Nu ska hästarna få kondis :p
 
Vet inte om ni minns mig och Cookie?
Sålde ju honom och han hade det bra och utvecklades åt rätt håll efter en operation av bakknäna (som jag ju sa redan innan var lite skumma). Tyvärr är det nu så att Cookie vandrar på de evigt gröna ängarna efter en fraktur på en halskota som inte gick att åtgärda, han blev 9 år.

En liten bild
Cookiedenice_redigerad-1_zpsb1x5eseo.jpg
 
Vet inte om ni minns mig och Cookie?
Sålde ju honom och han hade det bra och utvecklades åt rätt håll efter en operation av bakknäna (som jag ju sa redan innan var lite skumma). Tyvärr är det nu så att Cookie vandrar på de evigt gröna ängarna efter en fraktur på en halskota som inte gick att åtgärda, han blev 9 år.

En liten bild
Cookiedenice_redigerad-1_zpsb1x5eseo.jpg

Beklagar!
Sånt är himla tråkigt!

Kl

Jag fick nog av att vänta på vädret. Idag kändes det som att man ev skulle kunna gasa för att slippa snöklampar.
Tänkte longera hästen för att få roligare ridning imorgon.
Hästen är lite gammelskodd i väntan på hovis. Hörde ett klonk. Men inget som gjorde att det blev avbrott i rörelserna. Så trodde han bara strök sig. Bad om galopp och hästen rörde sig som en mkt spansk PRE. Fattade inte vad han höll på med. Bad om mer gas och tänkte att det nog var en stylta.
Men nej, han hade glidit ur sin sko. Inte konstigt att det var halt och han galopperade som en spanjack. ;)

Jag jagar hovis och hoppas slippa rikta den skon själv. Min nacke gillar inte sånt.
Jag vill ju riiiida!

Jaja, till dess var pålle väldigt fin. ;)
 
Vi var hos Sven igår och Sara hoppade Rivica. Hon kändes lite trött så hon fick smacka på lite på en linje. Gjorde om och då blev det bättre.
Väldigt fint och tävlingslikt hos Sven.
9WxLtq5eVdc

Tycker det är väldig skillnad på Rivica nu!:bump: Hon är mycket mer balanserad o drar inte iväg så efter hinder längre. Språngkurvan är klart förbättrad också, ser man väldigt väl då hon hoppar dotera ur sadeln här o där!:D
 
Beklagar @SusieQ
Så tråkigt när det blir så.

@tuaphua Nu har vi vår. 7 dagar i sträck över nollan påstår meteorologen men jag tycker det är minusgrader lite då och då och ofta halt.
Red på travbanan dag. 1500 meter lite kuperad med ca 200 meter som man bör skritta nerför. Bred fin bana alltid harvad o mjuk.
Travade ett varv och sedan tre i galopp med lite skritt emellan. Rivica fick galoppera på i eget tempo de två första varven och sista drev jag. Nu ska hon få bra kondis.:D
 
Beklagar @SusieQ
Så tråkigt när det blir så.

@tuaphua Nu har vi vår. 7 dagar i sträck över nollan påstår meteorologen men jag tycker det är minusgrader lite då och då och ofta halt.
Red på travbanan dag. 1500 meter lite kuperad med ca 200 meter som man bör skritta nerför. Bred fin bana alltid harvad o mjuk.
Travade ett varv och sedan tre i galopp med lite skritt emellan. Rivica fick galoppera på i eget tempo de två första varven och sista drev jag. Nu ska hon få bra kondis.:D

Jag flyttar ner till Skåne ett tag nu och då ska vi banne mig galoppera på både sandvägarna i skogen och på terrängbanorna!! Flyttar ner den 9 mars och första terrängträning är den 11 mars! Kommer hem igen 4 april! Hille får följa med ner oxå, kan ju inte lämna honom tyvärr, blir lite svårt att få tag på någon som kan passa en häst en månad!
 
Jag flyttar ner till Skåne ett tag nu och då ska vi banne mig galoppera på både sandvägarna i skogen och på terrängbanorna!! Flyttar ner den 9 mars och första terrängträning är den 11 mars! Kommer hem igen 4 april! Hille får följa med ner oxå, kan ju inte lämna honom tyvärr, blir lite svårt att få tag på någon som kan passa en häst en månad!
Hamnade här fio ;) Men kan inte jag få träffa Hille? Inte sett honom sen han var 3 ju...
 
Vet inte om ni minns mig och Cookie?
Sålde ju honom och han hade det bra och utvecklades åt rätt håll efter en operation av bakknäna (som jag ju sa redan innan var lite skumma). Tyvärr är det nu så att Cookie vandrar på de evigt gröna ängarna efter en fraktur på en halskota som inte gick att åtgärda, han blev 9 år.

En liten bild
Cookiedenice_redigerad-1_zpsb1x5eseo.jpg
Jag minns er absolut!
Du hade en väldigt trevlig häst!
Tråkigt att han inte fick bli äldre!
 
Nu har lilla Harriettan kommit fram till Kanada! Allt har gått bra o Holland hade öst beröm över min trevliga och väluppfostrade häst!:D

Härligt! Grattis till det!

KL

I morse slog hovis på tappskon. Herr häst såg lite tjock ut kotled på det bak. Han är ju himla känslig. Men det var borta nu i em efter hage. Och han var inte halt. Så jag hoppas prinsen på ärten bara reagerat på att behöva vara barfota.

Jag tänkte longera lite och kolla hur han rörde sig. Så tog bara lina och träns. Stallägaren red och jag försökte longa på en mindre volt. För halt och styltigt..
Tog djuret för hand utan spö. Tänkte vi får iaf se hur lydiga vi är i tramp och övergångar nu.
Det överladdade djuret som stått helt still pga sin barfotning var eh.. mindre kul.. Jag blev faktiskt förbannad och både röt till och pickade med handen på honom när han hade fokus på en hel del annat än mig.
Sen gick det fint. Skitfuxar.. ;) Tur att jag är ännu fuxigare!

Sen hade stallägaren utrymt volten och hästen kunde få rusa av sig på stor volt. Han fick rulla på i galopp lääänge.
Så kanske jag får ngt lite, lite mer normalt att rida på imorgon.

Intressant både att man nu mer kan bli förbannad och pressa in honom mellan hjälperna trots att han är mkt rädd för ngt imbecillt. Förut hade han backat ur hjälperna/inte svarat korrekt. Nu slår det slint och man tappar honom lite. Men det går att jaga in honom mellan hjälperna med bara röst och tränshjälperna.
Och intressant att han nu mer rullar på i galoppen trots att han är himla trött. Svarar fram etc och bjuder på riktigt.
Han var riktigt fin i galoppen på slutet när jag testade jobba lite i form och inte bara rulla på.
 
Jag är jättenöjd idag över Loppan å dottern då dom sprang på 68,8% i lc:1 och 63% i lb:1.
Visst ska Loppan inte ha några problem med det men det krävs ju två och för tillfället är hon rätt taggad så jag tyckte tösen höll sig kall och red med en positiv inställning!
Nu har vi anmält till första "riktiga" tävlingen:).
 
Jag är jättenöjd idag över Loppan å dottern då dom sprang på 68,8% i lc:1 och 63% i lb:1.
Visst ska Loppan inte ha några problem med det men det krävs ju två och för tillfället är hon rätt taggad så jag tyckte tösen höll sig kall och red med en positiv inställning!
Nu har vi anmält till första "riktiga" tävlingen:).

Vad roligt att det gick bra och att dottern vari rätt mindset. Det sista är så viktigt med tonåringar. Och inte helt lätt!

KL

Idag var det rena rama 4 H-gården här. Grannen hade besök av diverse släktingar för att fira födelsedag. Godisladdade barn rusade runt och skrek och sen skulle det åkas 4-hjuling så fort det gick. Bredvid ridbanan gick två hästar som är så där förtjusta i att man rider nära ridbanans staket.
Jag är rätt kass själv just nu och hade innan cirkusen startat tom suttit och lipat en stund i hästens box och funderat på att skita i att rida iom att mitt tålamod kändes obefintligt.
Jag bestämde mig för att spotta upp mig och rida. Sen blev det livat runt om oss och jag såg mig själv bli vansinnig på min häst som också blivit vansinnig.
Men faktiskt gick det hela bra. Det gick helt ok att få honom fokuserad på jobb och han skötte sig fint med tanke på omständigheterna. Ja, jag tappade honom lite här och där. Men det hade hänt annars med och berodde inte på omgivningen. Kul att få bli positivt förvånad över fuxdårens mentalitet!
Han börjar bli riktigt bra i trampet och övergångarna nu. Både stark och tekniskt haja. Och blir inte överilad och stressig etc. Kul! Tror det är en viktig nyckel i att hitta bättre trav i honom iom att han inte har så spännande trav av naturen.
Galoppen kändes himla fin.

Ikväll kommer också min efterlängtade sambo hem efter en v borta. Hurra!
 
Grattis @polly p Så roligt att det fungerade med Loppan och din dotter :D Spännande med en riktig tävling också.

Klubben ordnade dressyrträning för Mia Runesson idag igen (andra ggr).
Kom iväg sent o hade bara en handske när jag kom fram. Hatar att rids utan handskar på vintern :mad: så jag var inte på bra humör.
Träningen gick bra. Fick rida mkt galopp o ta loss henne i vänster sida. Måste gå på mer än vad jag brukar för att hon ska ge med sig. Lyckades och sen blev även traven fin.

Mia kommer tillbaka en sista gång om en månad.
 
Idag övade vi lite på läxan vi fick sist av herr magister. Vi ska åka och träna på tors. Så jag vill köra för hand nu och öva läxa.
Har börjat träna mot levad nu. Det är väldigt basic fortf och långt till det färdiga. Men nu fattar hästen basic och gör rätt.
Dock när jag idag bad om vikt bak och lite upp sas i formen efter alla 4 ben placerats rätt började hela hästen luta. Ju mer jag försökte korrigera med tyglarna eller peta med pinne på de leder som borde vara rätt - ju mer lutade det. Insåg att herr häst hade en snöstylta size mount Everest i det bak som var från mig.
Hmm.. Svårt att försöka träna sånt här med naturen emot en. ;)
Vi gav oss..
Hästen var iaf duktig och gjorde rätt. Stackarn.. ;)
 
Idag var en bra dag:)! Lugnt på jobbet och utanför en brukare var det averkning i skogen med tre ardenner! Snacka horsemachip med tre ardennrar i bredd varav den ena bara var fyra som lugnt står och frustar när kranen hivar på timmer bak på kärran..
Väl hemma red jag en låång tur på Bellona! Vädret var ju helt fantastiskt!
Sen fick Rutan lite kärlek. Hämtade in henne från hagen och band upp i stallgången. Hon är rätt cool i att hantera själv och så. Mannen hjälpte mig med lite baktasse träning. Det gick ok. Sen förärades hon med flätor i manen och fick prova att ha täcke på sig och lite på och av. Hon gillar att mysa:love:.
Sen tänkte jag att jag kratsar igenom alla hovarna och det gick skitbra:banana:!!! Ok..har låtit det ta liiite tid och hon är väl inte hundra än men glad för våra framsteg!
Nu var det som ingenting. Konstiga häst:D..
Hoppas hovis kan ha tålamod nästa gång bara..
 
Det får du väl bara tala om för honom att han ska ha @polly p ? Är ju jätteviktigt att hovis tar det lugnt med bäbbar så de får bra upplevelser med sig i bagaget.

Vi har haft lite hoppkickoff i klubben i helgen, jag var med på irländaren o det kändes att det var några veckor sen jag hoppade men åååååå vad rolig han är att hoppa!!:bump::bump::bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 238
· Visningar
45 875
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 023
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
15 014
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 164
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp