Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Roligt att det fick bra för dottern och Loppan på P&R :) @polly p

Vi har mest lufsat runt i skogen på sista tiden, det har ju varit så fint väder så har inte haft lust att trimma i vårat lilla ridhus :p
 
Idag var häst och jag och tränade. Vår snälla stallägare körde och hjälpte till. Otroligt lyxigt med någon som håller häst och automatiskt hjälper till med (rätt ;))saker!

Hästen skötte sig fint. Han tycker det är lite läskigt att åka bort och träna IOM orutin. Men han smyger snällt med trots ögon och näsborrar som tefat och mkt lätta hovar.
Väl i ridhuset under jobb är han betydligt coolare.
Tränaren tyckte att han var bra. Det är väldigt bra med de flesta andras vokabulär. ;)
Jag är lite extra virrig nu och nu även spattig. Något herr tränare beskrev som stundtals lätt hysterisk i nya inlärningsfaser.
De gamla godingarna flyter på bra. Men nämn en ny grej och jag vet knappt vad som är fram och bak på en häst. ;)
Jaja.. Vi tog oss igenom passet och var mindre dåliga i nya grejen vid avslut. Jag vill ju vara bäst direkt.
Det måste jag verkligen jobba med.

Min lille häst föll ett av våra gamla GP-ess i smaken. Man blev helt betagen i honom. Och IOM att man först trott han var sto fanns avelsfunderingar.
Tränaren och jag fnissade lite åt att dagens välartade häst inte är en genetisk säkerhet om han ens vore sto.
Men kul att de tycker han rör sig så pass iaf! Roligt att det gått och göra så mkt. B
 
Igår var jag och Walle på kliniken....

Som att dra ner en rullgardin.

Pålagringar båda knäna fram....

Ovanligt för en sådan ung häst enligt veterinären.

Ni som känner till min historia med min 06:a förstår säkert hur jag känner....
 
Igår var jag och Walle på kliniken....

Som att dra ner en rullgardin.

Pålagringar båda knäna fram....

Ovanligt för en sådan ung häst enligt veterinären.

Ni som känner till min historia med min 06:a förstår säkert hur jag känner....
Så ledsen för din skull :( Det var inte roligt att höra. Hoppas det går att gör nåt åt.
 
@Maui @Tessalonica @fio

Jag ska ärligt säga att jag kommer inte ihåg fullt ut vad som sades....

Det som bestämdes var iaf att plåtarna skickas till Slöinge och till Husaby för bedömning. Jag vet att veterinären nämnde eventuell operation för att "rensa upp" men vi pratade inte så mycket om prognos...

Detta skedde på min närmaste klinik som jag egentligen inte använder mig av mer än vid enkla grejer. Jag ska kontakta "min" veterinär i Husaby för en ordentlig genomgång av knäna och får diskutera prognos och framtid då.





Men det känns skit!
 
Usch jag lider verkligen med dig :heart Hoppas du kan få bättre svar av Husaby, har du märkt något på honom eftersom du kollade eller var det bara en rutinkoll?
 
Igår var jag och Walle på kliniken....

Som att dra ner en rullgardin.

Pålagringar båda knäna fram....

Ovanligt för en sådan ung häst enligt veterinären.

Ni som känner till min historia med min 06:a förstår säkert hur jag känner....

Åh, vad ledsamt! Jag känner med dig!

Hoppas du kan få mer info från vet inom kort.

Kramar till er!
 
Misstänkte träningsvärk igår för min kille. Så han longerades lite bara.

Idag red vi. Det var fortfarande träningsvärk och vi har hela dagen haft snöblandat regn. Så fuxfarans humör var därefter.
När vi skulle galoppera resulterade det i en bock. Tänkte bara ignorera. Men nästa fattning tyckte han då att han skulle leva om ännu mer och försöka hota mig. Då tjurade fuxen i mig ihop och hästen fick jobba för att se att rulla på i lite arbetsgalopp kanske iaf kunde framkalla ngt mildare protester än månresor. Så då fick han skaffa sig referensramar som innefattar mer jobb.
Tyvärr visade han sina kort och avslöjade hur jävla sakta och bärigt han kunde galoppera.
Så då fick han också göra just det bla. Och vi fick till våra första riktiga steg i piruett. Inte bara mindre cirklar utan på stället.
Mkt korkat lille häst! Nu vet matten att du kan.. ;)
 
@Maui @Tessalonica @fio

Jag ska ärligt säga att jag kommer inte ihåg fullt ut vad som sades....

Det som bestämdes var iaf att plåtarna skickas till Slöinge och till Husaby för bedömning. Jag vet att veterinären nämnde eventuell operation för att "rensa upp" men vi pratade inte så mycket om prognos...

Detta skedde på min närmaste klinik som jag egentligen inte använder mig av mer än vid enkla grejer. Jag ska kontakta "min" veterinär i Husaby för en ordentlig genomgång av knäna och får diskutera prognos och framtid då.





Men det känns skit!
Hoppas du får bättre besked och hjälp i Husaby. Håller tummarna för er.

Jag har ridit Rivica på jaktbettet när jag behövt ha koll på henne och det har fungerat jättebra. Har knappt behövt röra bettet utan hon har lytt direkt. Så lossade kroken jag fäster kedjan i. Köpte ett babypelham då vi blev tipsade att Sara skulle prova att hoppa med det. Hade för mig att det skulle vara skarpare.
Åkte till travbanan med Sara och satte glatt på det nya bettet. Efter ett varv i trav skulle vi galoppera lugnt. Hästarna gick jämte varandra och Rivica bara ökade och ökade. Lyssnade inte ett smack på mig. Försökte på ett mjukt sätt bromsa men hon bara ökade. Gav upp och lät henne gå på tills vi skulle sakta av och då fick jag ta i.
Fick mycket skäll av dottern :cool: Nästa varv fick vi gå bakom och blev helt prickiga av all skit de skvätte på oss.:mad:
 
@happyrider men herregud människa vilken infernalisk otur du har???? Hoppas nu att det inte är så stora pålagringar och att ev inflammation går att häva så du kan rida vidare och bara tänka på att stärka honom. Finns ju goda chanser för att han fungerar utmärkt till det du ska ha honom till. Det håller jag tummarna för iaf.
 
Igår var jag och Walle på kliniken....

Som att dra ner en rullgardin.

Pålagringar båda knäna fram....

Ovanligt för en sådan ung häst enligt veterinären.

Ni som känner till min historia med min 06:a förstår säkert hur jag känner....

Usch vad tråkigt :(
Håller tummarna för en god prognos!
 
Har varit iväg och tränat två pass för tränaren i helgen. F skötte sig exemplariskt även om det var ett tag sen vi var ute och åkte. Tom det läskiga hörnet i ridhuset var helt okej :D

Blev mycket basicjobb på träningarna, verkligen nyttigt! Fick till en riktigt härlig känsla i traven :up: i den traven känns allt "lätt". höger galoppen som varit lite strulig förut var faktiskt helt okej. Kunde rida förvänd galopp på volt utan problem i båda varven men när det kommer till att vi ska göra det på linjer med lite svängar så blir det desto svårare (tror det sitter mer hos mig...).
Nu kan vi även rygga, hade ju totalt glömt bort det är med ryggning tills för någon vecka sen :angel: men nu har vi tränat :p Först fattade han inte alls att han skulle backa och för någon dag sen så gick det strålande men då var det desto svårare att få honom att bryta ryggningen :laugh: Efter lite tips från tränaren i lördags så hade polletten trillat ner till gårdagens träning och då kunde jag själv styra antalet steg för att sen komma fram i trav :D

Hade hoppats att våren skulle vara på väg nu men i natt kom det ännu mera snö :mad:
 
Har varit iväg och tränat två pass för tränaren i helgen. F skötte sig exemplariskt även om det var ett tag sen vi var ute och åkte. Tom det läskiga hörnet i ridhuset var helt okej :D

Blev mycket basicjobb på träningarna, verkligen nyttigt! Fick till en riktigt härlig känsla i traven :up: i den traven känns allt "lätt". höger galoppen som varit lite strulig förut var faktiskt helt okej. Kunde rida förvänd galopp på volt utan problem i båda varven men när det kommer till att vi ska göra det på linjer med lite svängar så blir det desto svårare (tror det sitter mer hos mig...).
Nu kan vi även rygga, hade ju totalt glömt bort det är med ryggning tills för någon vecka sen :angel: men nu har vi tränat :p Först fattade han inte alls att han skulle backa och för någon dag sen så gick det strålande men då var det desto svårare att få honom att bryta ryggningen :laugh: Efter lite tips från tränaren i lördags så hade polletten trillat ner till gårdagens träning och då kunde jag själv styra antalet steg för att sen komma fram i trav :D

Hade hoppats att våren skulle vara på väg nu men i natt kom det ännu mera snö :mad:

Även jag svor som bara den när jag såg snön igår kväll. Men här har det mesta smält nu.
Kul med bra träning!

KL

Jag red min lilla spelevink idag. Gud vad energi den råttan har!
Idag stirrade han på saker och var verkligen inte på hjälperna först. Jag försökte bara aktivera med mkt övergångar olika rörelser etc.. Men nej då.. Även om han inte slår sig fri eller så känner man att han inte är med och sneglar på saker. Till slut blev jag förbannad och satt och muttrade medan jag REEEED och krävde energi utav bara den och exakthet på hjälperna. Helt plötsligt gick hästen som en dröm. Haha..
Det är väl själva fan att man ska behöva tappa humöret först.. Grrr
Jaja.. Han är både mkt lydigare och starkare nu. Så han orkar hålla bättre kvalitet i saker. Idag gick det att rida i långsam trav med stora kliv i hyfsat mycket energi, efter att jag lackat ur.. ;)
Så nu vet vi att herrn kan och daltandet är slut..
Avslutade med lång och låg i trav tills han lugnade ner sig i skallen och lite till för att bara låta den känslan befästa sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
65 66 67
Svar
1 334
· Visningar
52 482
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 142
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
20 378
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
13 000
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp