Bukefalos 28 år!

Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även jag svor som bara den när jag såg snön igår kväll. Men här har det mesta smält nu.
Kul med bra träning!

KL

Jag red min lilla spelevink idag. Gud vad energi den råttan har!
Idag stirrade han på saker och var verkligen inte på hjälperna först. Jag försökte bara aktivera med mkt övergångar olika rörelser etc.. Men nej då.. Även om han inte slår sig fri eller så känner man att han inte är med och sneglar på saker. Till slut blev jag förbannad och satt och muttrade medan jag REEEED och krävde energi utav bara den och exakthet på hjälperna. Helt plötsligt gick hästen som en dröm. Haha..
Det är väl själva fan att man ska behöva tappa humöret först.. Grrr
Jaja.. Han är både mkt lydigare och starkare nu. Så han orkar hålla bättre kvalitet i saker. Idag gick det att rida i långsam trav med stora kliv i hyfsat mycket energi, efter att jag lackat ur.. ;)
Så nu vet vi att herrn kan och daltandet är slut..
Avslutade med lång och låg i trav tills han lugnade ner sig i skallen och lite till för att bara låta den känslan befästa sig.

Det där känner jag verkligen igen, min är likadan. Dom ser ut att gå helt okej men man känner så väl att dom inte är med en. Folk på backen fattar inte alls varför man inte är "nöjd" när hästen enligt dom går bra :cool:
 
Även jag svor som bara den när jag såg snön igår kväll. Men här har det mesta smält nu.
Kul med bra träning!

KL

Jag red min lilla spelevink idag. Gud vad energi den råttan har!
Idag stirrade han på saker och var verkligen inte på hjälperna först. Jag försökte bara aktivera med mkt övergångar olika rörelser etc.. Men nej då.. Även om han inte slår sig fri eller så känner man att han inte är med och sneglar på saker. Till slut blev jag förbannad och satt och muttrade medan jag REEEED och krävde energi utav bara den och exakthet på hjälperna. Helt plötsligt gick hästen som en dröm. Haha..
Det är väl själva fan att man ska behöva tappa humöret först.. Grrr
Jaja.. Han är både mkt lydigare och starkare nu. Så han orkar hålla bättre kvalitet i saker. Idag gick det att rida i långsam trav med stora kliv i hyfsat mycket energi, efter att jag lackat ur.. ;)
Så nu vet vi att herrn kan och daltandet är slut..
Avslutade med lång och låg i trav tills han lugnade ner sig i skallen och lite till för att bara låta den känslan befästa sig.
Det snöade hos oss i över ett dygn :mad: Hade tagit av snösulorna och broddat ur. Det var ju vår. Fick brodda i igår kväll. Idag var det snöklampar som gällde :banghead: Nu töar det så jag hoppas att det försvinner snabbt.
 
Det där känner jag verkligen igen, min är likadan. Dom ser ut att gå helt okej men man känner så väl att dom inte är med en. Folk på backen fattar inte alls varför man inte är "nöjd" när hästen enligt dom går bra :cool:

Haha.. Ja, det ser nog tjusigt ut. Men har man en sån häst som min vet man att det då när som helst kan braka iväg åt helvete också.
Utöver att övergångar av olika slag blir ngt fördröjda och man får rida med mer kraft än normalt krävs på de där superkänsliga.

@Maui :
Haha.. Ja, det där är ju inte kul! Jag trodde inte vi skulle få mer snö. Så jag valde utan snösulor. Big misstake!
Hoppas ni har snöfritt nu och kan rida!

KL

Jag hann inte rida igår. Men idag hade jag planerat för det. Dock höll gårdsfolket på med massa jox och hade inte riktigt tid att passa sitt barn. Så hon plaskade runt och kröp runt i diket runt ridbanan. Jag var så trött att jag kände att idag var inte rätt dag för sånt. Jag var rädd att tappa humöret på hästen iom att han tycker barn som är så för sig själva och smyger runt är livsfarliga.
Så jag tog honom i lina istället. Då får jag inte lika ont om han brakar iväg och riskerar inte bli arg i fel läge sas.
Det blev riktigt bra miljöträning för herrn. När han ville fly i galopp när jag linade fick han absolut välja att galoppera. Men han fick göra det i piruettgalopp på minicirkel. Jag tänkte att jag gör galoppen jobbig. Så kanske det inte blir så himla lockade att välja den.
Det blev ett mkt bra pass och jag kunde behålla humöret trots tröttheten. ;) Då kan jag rida imorgon istället om jag hinner. :)
 
Ja, visst e d så man vill kräkas lite på snön @Maui :yuck:..Är väl iof inget unikt med snö i mars heller men det luras och den är nästan helt borta, elakt tycker jag.
Har ju dessutom obefintliga brodd då dom suttit i och inte gått ta ur och slitits jäms med skon. Nåja, hovis kommer imorgon.
Red ut med äldsta dottern idag. Hon har ju inte riktigt samma connect med Loppan så för det inte skulle bli strul la jag nog omedveten fokus på dem och min egna ridupplevelse var rätt skit..
Men hon var riktigt härlig igår så då får jag väl fundera vad som mer var annorlunda då.
Dottern var supernöjd iallafall och Loppan såg fin ut om än att det gick lite snabbt/springit stundtals i traven.

Hoppas att det ska fungera med lilla Rut också imorgon då jag tycker att mina frekventa hov övningar gett resultat.
Är då lite surt att jag inte vet om jag känner tillit till honom.
Han är ju supererfaren gammal hästkarl men lite otålig ibland, tyvärr..
 
Ja, visst e d så man vill kräkas lite på snön @Maui :yuck:..Är väl iof inget unikt med snö i mars heller men det luras och den är nästan helt borta, elakt tycker jag.
Har ju dessutom obefintliga brodd då dom suttit i och inte gått ta ur och slitits jäms med skon. Nåja, hovis kommer imorgon.
Red ut med äldsta dottern idag. Hon har ju inte riktigt samma connect med Loppan så för det inte skulle bli strul la jag nog omedveten fokus på dem och min egna ridupplevelse var rätt skit..
Men hon var riktigt härlig igår så då får jag väl fundera vad som mer var annorlunda då.
Dottern var supernöjd iallafall och Loppan såg fin ut om än att det gick lite snabbt/springit stundtals i traven.

Hoppas att det ska fungera med lilla Rut också imorgon då jag tycker att mina frekventa hov övningar gett resultat.
Är då lite surt att jag inte vet om jag känner tillit till honom.
Han är ju supererfaren gammal hästkarl men lite otålig ibland, tyvärr..
Hoppas det går bra med Rut o hovis . Är ju lite känsligt med gamla hästkarlar som vet hur det ska vara.

Red lektion igår. Är en lång backe från parkeringen till ridhuset säkert 300 meter. Hade kommit massa snö så vi pulsade upp där. Var lite orolig då hon bars hade broddar fram men det var så mkt snö så hon halkade inte. Jag fick nästan saxa för att kunna gå upp.
Sen när vi red lektion så plogade maken och det blev ju katastrof. Halkade som bara den ner för backen i mina ridstövlar. Fick hålla fast mig i hästen men även hon hade det värre.
Ibland bara gled jag iväg. Hemskt
Ska dit imorgon med Rivica o jag får nog brodda både mig o hästen, men det kanske har töat lite.
 
Hoppas det går bra med Rut o hovis . Är ju lite känsligt med gamla hästkarlar som vet hur det ska vara.

Red lektion igår. Är en lång backe från parkeringen till ridhuset säkert 300 meter. Hade kommit massa snö så vi pulsade upp där. Var lite orolig då hon bars hade broddar fram men det var så mkt snö så hon halkade inte. Jag fick nästan saxa för att kunna gå upp.
Sen när vi red lektion så plogade maken och det blev ju katastrof. Halkade som bara den ner för backen i mina ridstövlar. Fick hålla fast mig i hästen men även hon hade det värre.
Ibland bara gled jag iväg. Hemskt
Ska dit imorgon med Rivica o jag får nog brodda både mig o hästen, men det kanske har töat lite.

Usch då! Tur ingen av er halkade illa och slog sig.
Såg att vi ska på samma tävling i mitten av April. Funderar bara på om jag ska ta "min" Loppa ist:crazy:.
Fast det är ju nästan 1½ månad kvar så förhoppningsvis hinner vi vara förberadda till lb-la då:nailbiting:..
 
Red ut med äldsta dottern idag. Hon har ju inte riktigt samma connect med Loppan så för det inte skulle bli strul la jag nog omedveten fokus på dem och min egna ridupplevelse var rätt skit..
Varför håller du på o trasslar med saker när ni rider ut? Rid på rakt fram, skit i form o annat tjafs o låt naturupplevelsen ta över istället. Det du skriver är precis det vi FT-ryttare menar när vi säger att "dressyrfolk" inte klarar av att rida ut...man måste inte alltid ha hästen i form och jo, ibland kan det faktiskt få gå lite för fort både i trav o galopp utan att "något blir förstört" och ja, hästarna tycker det är roligt att rida ut men ett konstant krav på ditten o datten förtar ju det även för dom. Jag är benhårt övertygad om att man kan få ut lika mycket av en uteritt utan krav på takt, form och kontroll.

Sorry men så känner jag.
 
Fast @Novali0
Varför håller du på o trasslar med saker när ni rider ut? Rid på rakt fram, skit i form o annat tjafs o låt naturupplevelsen ta över istället. Det du skriver är precis det vi FT-ryttare menar när vi säger att "dressyrfolk" inte klarar av att rida ut...man måste inte alltid ha hästen i form och jo, ibland kan det faktiskt få gå lite för fort både i trav o galopp utan att "något blir förstört" och ja, hästarna tycker det är roligt att rida ut men ett konstant krav på ditten o datten förtar ju det även för dom. Jag är benhårt övertygad om att man kan få ut lika mycket av en uteritt utan krav på takt, form och kontroll.

Sorry men så känner jag.

Fast det borde du väl veta vid det här laget att jag definitivt inte dressyrar varje gång eller inte liksom bara kan släppa någon form av krav även om jag rider ut :). Däremot så..Lite koll på takt och tempo vill jag ha vilket inte betyder minutiös lydnad. Inte för att jag är rädd. Inte för att jag tror det gör skada. Men en kilometerlång häst som springer på bogarna med huvudet på skrå och en obalanserad klump på ryggen såsom det blev igår det gillar jag jag väl inte..Det blir ingen trevlig ridupplevels för någon av oss, varken mig eller hästen.
Var klantig och tog dressyrsadeln, orkade inte korta upp lädren varpå jag blev som framåtlutad och när dottern laddar på före i springtrav så. Många man rider med har ju liksom en liten koll på vart den andra befinner sig men inte detta barn och då blir det lite ojämnt.

Att rida i friare form och aktivt tempo det gör jag också!
Men om jag hade haft möjlighet att också välja att arbeta hästen i ridhus/bana fler gånger i veckan än vad som ges tillfälle nu så hade det varit ändå mer naturligt att bara rekreationsrida alla gånger man rider ut. Så känner jag!
 
Har du byttat häst till tävlingen @Maui? :)

Rut skötte sig idag och hovis var på gott humör denna gång! Jag fick iof hålla upp bakhovarna. Vet inte varför för "feg" är han inte men det gick galant vilket är huvudsaken.


Jo visst kan ungen hålla sig bakom mig istället @Novali01 . Det fick hon göra sedan mot slutet när jag kände att hon var mer avslappnad och inte så spänd. Då gick det att rida Bellona mycket bättre också.
Men vill inte att hon ska sitta bakom och panik dra i henne heller utan hon behöver känna sig lite säker.
Har av någon anledning fått för sig att hon tycker Loppan är lite pigg:D..
 
@happyrider Har du fått nåt svar från de andra klinikerna än? "tänker på dig"
Bilderna är mailade till Slöinge och Husaby. Jag har även bokat in en ordentlig utredning i Husaby veckan efter påsk.
Har inte hört något från Slöinge än...
Ringer nog nästa vecka om jag inte hör något imorgon.
Väntar även på journalkopian som de skulle skicka eller maila. Är ju faktiskt en vecka sen jag var där nu...

Har ridit på som vanligt i skogen och han är så pigg och känns så fräsch. Jag vill helst tänka att allt blir bra....

Tack alla för er omtanke!
 
Igår stod junior-hoppning på schemat för Bosse, som vanligt briljerade dom ihop! Är helt underbart att se den kommunikationen de 2 har mellan sig, han frågar HELA tiden efter nästa steg, väntar på henne och sen gör de svängar som vilken B-ponnyunge som helst skulle vara grön av avundsjuka på! Jag frågade henne efteråt om det inte var svårt att få 170 cm Långben att bara svänga upp mot ett räcke på 110 cm o hennes svar var: Näe??:confused: ha ha ha hon fattade inte ens frågan....:banghead:

Idag är det iaf uteritt i snön som gäller för mig o Bosse, hoppas på ngt varmare i eftermiddag, var -8 igen imorse. I helgen är det både ponny och hästtävling för juniorbarnet.:bump:
 
Har du byttat häst till tävlingen @Maui? :)

Rut skötte sig idag och hovis var på gott humör denna gång! Jag fick iof hålla upp bakhovarna. Vet inte varför för "feg" är han inte men det gick galant vilket är huvudsaken.


Jo visst kan ungen hålla sig bakom mig istället @Novali01 . Det fick hon göra sedan mot slutet när jag kände att hon var mer avslappnad och inte så spänd. Då gick det att rida Bellona mycket bättre också.
Men vill inte att hon ska sitta bakom och panik dra i henne heller utan hon behöver känna sig lite säker.
Har av någon anledning fått för sig att hon tycker Loppan är lite pigg:D..
Bytt häst? Vilken tävling? Har jag anmält fel som vanligt :confused:
 
Nä, jag trodde det var Ratzia du skulle rida där men jag är alltså extremt disträ för tillfället så vet inte varför jag fick för mig det..:laugh:

Gjorde en pinsam sak häromsisten.
Sålde ett bett till en tjej på en lokal grupp för hästpryttalar.
Senare kommer det messemger om jag har kvar jaktbettet.
A, vad bra..hon vill ha ett bett till utav de jag hade till salu ( tänkte jag ju).
Skrållar i konversationen och ser att det var ju jag som levererat fel :banghead: . Lämnade ett pelham på stället där hon sedan skulle få det hem till sig.
Men hon fick kimbelwicket kraftigt reducerat och ville ändå ha båda i slutändan men vad pinsamt.
Hon måste trott jag var världens oseriösaste virrigaste:D..

Å virrig är jag som sjuttan;)..
 
Du är inte ensam om att vara disträ @polly p
Förra veckan red jag iväg och kom in i skogen, har då ridit ca en tredjedel av min runda, ska rätta till hjälmen och där finns bara mössan :confused:

Jag kan med handen på hjärtat säga att det är första gången jag ridit en hel runda utan hjälm sen 1983.....
Herregud så tankspridd jag är...

Men det slår nog ändå inte när jag åkt två timmar till kliniken med min förra häst och kommer fram en vecka för tidigt :eek:
Tack och lov fanns det en ledig veterinär men gissa om jag skämdes...
 
Du är inte ensam om att vara disträ @polly p
Förra veckan red jag iväg och kom in i skogen, har då ridit ca en tredjedel av min runda, ska rätta till hjälmen och där finns bara mössan :confused:

Jag kan med handen på hjärtat säga att det är första gången jag ridit en hel runda utan hjälm sen 1983.....
Herregud så tankspridd jag är...

Men det slår nog ändå inte när jag åkt två timmar till kliniken med min förra häst och kommer fram en vecka för tidigt :eek:
Tack och lov fanns det en ledig veterinär men gissa om jag skämdes...

Mössa är livsfarligt! Vet inte hur många ggr jag glömt hjälm " för att jag redan har på mig den"
 
Nä, jag trodde det var Ratzia du skulle rida där men jag är alltså extremt disträ för tillfället så vet inte varför jag fick för mig det..:laugh:

Gjorde en pinsam sak häromsisten.
Sålde ett bett till en tjej på en lokal grupp för hästpryttalar.
Senare kommer det messemger om jag har kvar jaktbettet.
A, vad bra..hon vill ha ett bett till utav de jag hade till salu ( tänkte jag ju).
Skrållar i konversationen och ser att det var ju jag som levererat fel :banghead: . Lämnade ett pelham på stället där hon sedan skulle få det hem till sig.
Men hon fick kimbelwicket kraftigt reducerat och ville ändå ha båda i slutändan men vad pinsamt.
Hon måste trott jag var världens oseriösaste virrigaste:D..

Å virrig är jag som sjuttan;)..
Ah, du menar Råda. Jag anmälde Ratzia först men hon var "upptagen" så då ändrade jag till Rivica.
Startade LB2 med Ratzia idag. Tycker det hick rätt bra. Var glad att jag kom ihåg programmet ;).
Innan start passerade jag dörrarna på kortsidan utan att hon reagerade men sen bytte jag varv och då var de farliga :mad: sen satt de i hela ritten. Fick 63% så det var ok. Lite segt såg det ut sa Sara. Måste våga satsa lite till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
63 64 65
Svar
1 282
· Visningar
49 314
Senast: jemeni
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 108
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
247
· Visningar
18 617
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 568
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp