Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio ja det är inte så många med 06:or kvar ;)
Det går bra. Han besiktigas nästa fredag. Håll tummen ;) Och ja, det har ringt många spännande samtal men bara låtit 2 provrida ;) skönt när man kan välja å vraka
 
Det kanske är för att våra är 9 år nu. Gamla hästar :crazy: De flesta skriver väl under andra forum.
Vi borde ha en träff igen och rida lite terräng eller annat skoj.;)
Var på Scandinavium igår. Blev besviken på mässan. Färre utställare än innan. Var helt tomt längst ner i hallarna. Är kanske för dyrt och inte lönsamt att ställa ut längre. Internet handeln slår ut allt annat.:confused:
Hoppningen var fin att se. Hejade på Douglas som vi sponsrar och han fick en tjusig blå rosett :DSista klassen var slut strax före 12 så idag är jag trött. Skall in i kväll igen.
 
Det kanske är för att våra är 9 år nu. Gamla hästar :crazy: De flesta skriver väl under andra forum.
Vi borde ha en träff igen och rida lite terräng eller annat skoj.;)
Var på Scandinavium igår. Blev besviken på mässan. Färre utställare än innan. Var helt tomt längst ner i hallarna. Är kanske för dyrt och inte lönsamt att ställa ut längre. Internet handeln slår ut allt annat.:confused:
Hoppningen var fin att se. Hejade på Douglas som vi sponsrar och han fick en tjusig blå rosett :DSista klassen var slut strax före 12 så idag är jag trött. Skall in i kväll igen.

Gamla ja.. :S
Min och jag ligger rätt långt efter vad han skulle kunna gjort om man säger så.. ;)
Någon frågade här om dagen "är han ung?". Jag fick vackert svara att han bara är för lite jobbad med.

Trist med mässan! Men hoppas du får med dig inspiration hem iaf!

@happyrider : Hoppas du stannar kvar iaf!

KL

Jag hade en mindre bra dag idag med mkt ont och väldigt trött av att inte sova. Tyvärr blir man väl lite sänkt mentalt då med.
Men den vände av att träffa gulligt folk i stallet och pyssla med min lillgris.

Jag lånade stövlarna en till gång och red. Det slumpade sig så att jag red samtidigt som en hippolog/ridlärare. Hon var himla gullig och gav mig lite perspektiv.
Jag försöker ju vara nöjd i det jobb jag måste göra nu trots att jag inte direkt kan känna att jag rider så värst bra nu efter vilan.
Men hon sa åt mig lite bra saker som fick mig att omvärdera lite. Hon menade på att de flesta som mest bara legat i sängen i 4 månader kanske skulle vara glada om de kom upp på hästen och kunde lulla runt lite i trav några varv. Jag sa ngt om att "inget i kroppen funkar längre". Jag överdrev ju så klart, vi skämtade lite och hon fattar att jag inte tror att inget funkar. Men hon fattar också frustrationen över att det inte är så bra som det kan vara. Så hon påtalade att jag sitter och rider galoppsluta på diagonalen, trampar den etc och kör på snudd på fulla pass och är missnöjd.
Det var lite bra ändå att hon sa det. För även om det liksom inte är vad jag tycker är bra kvalitet i eg någon av de övningar jag rider så går de ju att genomföra hyfsat.
Och hon påtalade också att en häst som min, som är så otroligt känslig och snabb, är ju ingen barnlek öht.
Jag VET ju eg allt det här rent logiskt. Men ibland är det bra när någon utifrån påminner en iaf. Så man då man är så där lite sinnessjukt driven kan vara nöjd i annat än maxprestation.

Lille häst skötte sig helt ok tycker jag. Mindre på tårna än första passet och lättare att rida ut lite mer längd i traven på då och sänka i takten.
Lite mindre oliksidig. Men där måste jag nog böka lite mer noggrant sen när jag tycker bjudningen håller för det.
Idag gick det fint att touchera lite i trampet för att få mer energi och vinkling. Det gick också att rida sluta bättre i det.
Det kanske är för att våra är 9 år nu. Gamla hästar :crazy: De flesta skriver väl under andra forum.
Vi borde ha en träff igen och rida lite terräng eller annat skoj.;)
Var på Scandinavium igår. Blev besviken på mässan. Färre utställare än innan. Var helt tomt längst ner i hallarna. Är kanske för dyrt och inte lönsamt att ställa ut längre. Internet handeln slår ut allt annat.:confused:
Hoppningen var fin att se. Hejade på Douglas som vi sponsrar och han fick en tjusig blå rosett :DSista klassen var slut strax före 12 så idag är jag trött. Skall in i kväll igen.

Gamla ja.. :S
Min och jag ligger rätt långt efter vad han skulle kunna gjort om man säger så.. ;)
Någon frågade här om dagen "är han ung?". Jag fick vackert svara att han bara är för lite jobbad med.
Trist med mässan! Men hoppas du får med dig inspiration hem iaf!
@happyrider : Hoppas du stannar kvar iaf!
KL
Jag hade en mindre bra dag idag med mkt ont och väldigt trött av att inte sova. Tyvärr blir man väl lite sänkt mentalt då med.
Men den vände av att träffa gulligt folk i stallet och pyssla med min lillgris.
Jag lånade stövlarna en till gång och red. Det slumpade sig så att jag red samtidigt som en hippolog/ridlärare. Hon var himla gullig och gav mig lite perspektiv.
Jag försöker ju vara nöjd i det jobb jag måste göra nu trots att jag inte direkt kan känna att jag rider så värst bra nu efter vilan.
Men hon sa åt mig lite bra saker som fick mig att omvärdera lite. Hon menade på att de flesta som mest bara legat i sängen i 4 månader kanske skulle vara glada om de kom upp på hästen och kunde lulla runt lite i trav några varv. Jag sa ngt om att "inget i kroppen funkar längre". Jag överdrev ju så klart, vi skämtade lite och hon fattar att jag inte tror att inget funkar. Men hon fattar också frustrationen över att det inte är så bra som det kan vara. Så hon påtalade att jag sitter och rider galoppsluta på diagonalen, trampar den etc och kör på snudd på fulla pass och är missnöjd.
Det var lite bra ändå att hon sa det. För även om det liksom inte är vad jag tycker är bra kvalitet i eg någon av de övningar jag rider så går de ju att genomföra hyfsat.
Och hon påtalade också att en häst som min, som är så otroligt känslig och snabb, är ju ingen barnlek öht.
Jag VET ju eg allt det här rent logiskt. Men ibland är det bra när någon utifrån påminner en iaf. Så man då man är så där lite sinnessjukt driven kan vara nöjd i annat än maxprestation.
Lille häst skötte sig helt ok tycker jag. Mindre på tårna än första passet och lättare att rida ut lite mer längd i traven på då mer direkt och sänka i takten. Första passet fick jag rida fram rätt rejält och rida en del sidvärts för att hitta läge där han längde och inte bara trippade snabbare och för att sen också kunna behålla de längre kliven i sänt takt och tempo.
Lite mindre oliksidig. Men där måste jag nog böka lite mer noggrant sen när jag tycker bjudningen håller för det. Eller ta det för hand. Vi får se.. Det måste grejas iaf.
Idag gick det fint att touchera lite i trampet för att få mer energi och vinkling. Han var ju mer avspänd och pratbar. Det gick också att rida sluta bättre i det.
Galoppen är av sig själv ganska ok.
Skritten funkade även den bättre redan från start. Första passet valde jag att inte börja jobba i den innan han var genomriden. Idag kunde jag sitta upp och direkt börja greja lite och han var ok.
Han är himla kul att jobba med lille älsklingen!
 
@Maui vad det hade varit kul med en träff igen. Vi kör i T-mo för A-K så kan jag säkert låna en snel och trygg kuse;)!
Hade faktiskt varit skitroligt!!!

Ska till Scandinavium i morgon. Brukar inte fynda..Får lätt panik, slutar med att jag handlar av höken ist. Men har en lista på småpryttlar, typ grimskaft, sporrar struuumpor, handskar mm, så´nt där som får ben här hemma liksom:p.

Hade ute en ny veterinär igår som kör eget. Skitduktig på tänder bla. En jädra skillnad mot distriktaren även om vår har ett stort och hjärtligt hästintresse så är det enklare att diskutera med en som i grunden är hästtjej och har egna hästar.
Lånehästen hade lite av varje i sin mun:(. Å världens minsta..Ska ha 9,0 i tredelat bett enligt henne.

Höll på att missa Loppans revaccination också. Ds.n lurade mig :rage:och sa att jag kunde vacca och ge stelkramp typ mitten mars men då räcker det inte till att ge antikroppar till fölet utan hon ska ha ca en månad innan+stelkramp då..

Läser hästanonnser lite vagt..Hmm..tänk om det är jag som vill ha mig en ny häst??
 
Jag har ju heller ingen nollsexa kvar men vi har ju så trevligt i vår tråd så det kvittar tycker jag? Ska också till scandinavium imorgon, kanske vi ses @polly p! Kul o bra med ny veterinär, himla tur att du fick vaccinerat. Jag har ju länge sagt att du ska satsa på din egen ridning o låta barnen sluta! ;) Köp dig en färdig, kanske äldre, dressyrhäst som kan det mesta som du kan lära dig ifrån o bara ha roligt med. En som är lätt att sitta på och lätt att få på tygeln, tänk vad mycket roligt ni skulle ha!:bump:

Jag har varit ute o galoppat i skogen imorse. Älskar verkligen min lilla Svarta Fara som far fram som ett litet skogstroll på vägarna!:love:
 
Pelle, tur du tog ut vet. Låter som om det är en viktig spruta.
Åk ut och provrid lite hästar. Kanske hittar du någon som passar perfekt. Och jag håller med dem i tråden som säger att du ska prioritera dig själv. Om dina barn (snart vuxna) inte hjälper till mer eller visar större intresse. Varför ska du då öppna plånbok och tidbank?

Nova, fin din 5 åring är :) Hoppas allt går bra med fsg.

Jag var på markne clinicen i onsdags samt mässan igår. Upplever att det nu för tiden inte är några direkta ahaupplevelser på mässan. Köpte mig bara ett par soft up pro stigbyglar och ett par veredus young jump skydd.
Något jag tänkte köpa ändå och med resa å inträde gick det nog på ett ut med ordinarie priser ;)
 
@polly p Håller med de andra, satsa på dig själv ;)
Idag hade vi en "sitsexpert" ute. Nyttigt. Hon hittade varför jag hamnar på höger sida i sadeln. Jag har höger benet mer sträckt och behöver få ut det mer i höften jumsken. Skulle tänka massa för att få hjärnan att flytta vikt från höger till vänster.
Har svårt att tänka olika saker som att det rinner vatten i benen men jag får försöka. Hamnade mer mitt över hästen. Ska skritta 30 min om dagen o tänka på mina ben o min mitten punkt etc.
Spännande men svårt.
 
@Novali01 Jag får skriva på fb vem det var för hör får man ju inte göra reklam ;)
Red i morse o skrittade länge. Tänkte på benen o försökte flytta massa från höger till vänster och sen lossa höger ben från sadeln. Ibland lyfta ut knäna för att lossa o släppa ned dem.
Sen i lättridning ska knäna röra sig o vaden ligga still intill. Mkt att tänka på.
Sen skulle jag komma ihåg vad Rose sa:crazy: Började i galopp o red på framåt så hon kom igång med ryggen. Gick ganska bra.
Tur att jag ref tidigt för sen kom det blöt snöblandat regn :arghh: Himla skitväder.
Ångrar du dig inte @fio Douglas är ju suverän. Så duktig o vinst idag. Himla trevlig kille dessutom :)
 
Idag har jag haft mitt bästa pass hittills på lille W.

I början krånglade han rätt rejält med munnen men jag försökte ha is i magen, lugna stadiga händer och bara trava på.

Plötsligt så hamnade han rätt och jag kunde också länga ut halsen litegrann.
Red en stor åtta och ställde om på mitten i bibehållen form :).
Båda galoppfattningarna blev rätt och det kändes som vi kom en liten bit framåt.

Så trots sorgen över att vi lämnade nollsexan igår kände jag mig glad och nöjd!

Bild från annat tillfälle. Här syns att han gärna blir kort i halsen.


Fina ponnybus:
 
Skorpan o tuaphua, skönt när det går bra :) är så skönt när jobb ger resultat.

Maui, låter ju kanon att få hjälp med sitsen. Är något jag verkligen behöver träna mer på.

Happy, så kul att det går framåt. Min 11 får ta det lugnt denna veckan. Fokus på R å att allt ska gå vägen på fredag :)
 
@Maui läste på fejan, verkar vara en mycket bra tjej! Mycket är det att hålla reda på, speciellt som du har fått nya verktyg från Rose också. Blir säkert kanon om du kämpar på nu!

Har precis kommit hem från GHS, var fantastiskt roligt o spännande både i 7-års finalen och GP klassen! Lilla Svartas farfar Casall kom ju 2:a o det kändes riktigt roligt att få se honom gå så fort o högt nu när han ska sluta tävla. Nåt annat kul var att @polly p satt bara några platser ifrån mig! Med tanke på hur stort Scandinavium är så var det ju lite lustigt. Såg hennes barn först o träffade sen henne själv som hastigast. Söt o trevlig som vanligt!

Har som vanligt shoppat ihjäl mig....kan inte fatta att det fortfarande finns så många saker som jag bara måste ha!:laugh:
 
Fina dom är @happyrider:love:! Underbar bild på 06-an. Förstår att det blir en saknad!

@Novali01 , det var jättekul att träffa dig med och tack detsamma:D!
Blä, shoppade ynka lite som jag trodde, grimmor och kolla masken, hur kul e d då? Stod å trånade efter ett schumacher träns eller Schokemöle, är ju så härligt läder..Provade MH-stövlar, ville ha utan snörning på fotryggen men dom var inte lika snygga utefter vaden. Vill ju någongång ha ett par vettiga dressyrstövlar som inte kostar skjortan:(..

Köpglada barn var med så..
Nästa år blir det nog övernattning också!
 
Jag köpte ett par dressyrstövlar från hööks.. dom sitter som ett smäck och är hur sköna som helst! Betalade inte mer än 1200 för dom då det var rea.. tror dom typ kostar 1500 @polly p

Dom är lackade med dragkedja fram, dom håller nog inte för daglig ridning dock.

200085-10-14104-upp-fra-01.jpg


Köp annars på rea osv med olika rabattkuponger, jag köpte för ett par månader sedan ett par andra dressyrstövlar Cavallo Grand Prix plus med dragkedja fram för 2800


fs_484619452_72682_1297614919_136091273_5297448be087c333c33cb2fd.jpg
 
Senast ändrad:
Hööks stövlar är skitbra! Mina hoppstövlar har nog 6-7 år på nacken och jag rider i dom varje dag! Det enda som hänt nu är att dom säckat lite så jag har köpt ett par nya från samma stället, för 1600 tror jag, som jag tävlar med. Känns ju inte heller som man behöver spara på dom när man gett så lite utan kan då rida i dom varje dag och då blir ju det ingen skillnad på tävling heller. Annars kanske man sparar stövlarna till tävling o när man väl får på sig dom så känns det obekvämt för man inte är van att ha dom.

Skitsnygga bägge paren! @fio
 
Ah, får kolla på hööken @fio ..Har provat stövlar där som inte riktigt stämt med mitt vadmått:mad:..
Gillar mina Supreme high rider ( MH ) men det var ju den där snörningen som är no, no ;)..
Fast ett par bruna dito som träningsstövel..keep dreaming:p..

Idag ska jag ut och rida med lånehästens ägare och en tjej till, undra hur länge Loppis trivs med skogsridning? Än verkar hon väldigt positiv och fungerar fint i alla gångarter men vi rider inga mastodont pass..Fast normal skogstur på en dryg timma med lite mer skrittpaus..

Hmm..kollar lite anonnser för skojs skull men utbildade hästar i min prisklass är både för gamla och har sällan bättre utbildning eller resultat än Loppan. Typ en 16 åring som säljs för 60+ med mediokra resultat i La. Finns mycket konstigt.
Hittade hästar i närområdet. Men när jag klickade på videon kom namnet upp på en känd hästhandlerska även om det var andra som stod som anonnsörer, konstigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 143
· Visningar
42 685
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 302
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 829
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp