Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
En del hästar har väldig känsliga magar. Rimligtvis borde det vara bättre för henne att helt gå på gräs men det har ni kanske inte möjlighet till?

Grattis till fina framgångar i helgen iaf @Maui! När ska du tävla hoppning härnäst då?
 
Bra träning igår igen:D på Bellona! Har lite svårt att få till galoppfattningarna bara men det beror nog mer på mig.. Hon är så underbar! Men är det ingen mer än jag som är tokless på detta regnande:mad:? Jag blir knas när det är så blåsigt, regnigt och ibland lite,lite sol.. Tur kanske att fölis inte kommit än. Dygn 319 eller något.. Jag tycker hon ska följa om en vecka.. Men det är två och en halv kvar minst..:)
 
En del hästar har väldig känsliga magar. Rimligtvis borde det vara bättre för henne att helt gå på gräs men det har ni kanske inte möjlighet till?

Grattis till fina framgångar i helgen iaf @Maui! När ska du tävla hoppning härnäst då?
Hon har gått i en gräshage sedan i höstas. Inte för att det är så mkt gräs i den nu:crazy: Mest gegga. Här regnar det hela tiden. Hinner knappt torka innan nästa skyfall kommer. Red Rivica igår och det var mörkt på himlen och plötsligt kommer det en hagelskur med hagel stora som puttekulor. :eek:
Rivica och jag sprang in i stallet och det bara smattrade hagel omkring oss. Ont gjorde det också.

Helgen var fantastisk :banana: Två segrar i 130 samt en tredje plac i 125 av gamla Hedda. vilken stjärna. Dessutom meetingbäst :)
Jag ska rida i Askim om två veckor... Blir nån dressyr innan dess.
 
Usch igår hände det som inte får hända :cry: Tog in hästarna och Alva är med som alltid. Väl framme vid stallet ber jag Alva att gå upp på gräsmattan så jag kan ta in dem. Då blir Julia rädd för något och hoppar åt sidan, välter omkull Alva så hon flyger rätt ner i backen och trampar sedan på henne.
Jag är så ledsen och helt förkrossad. Nu gick allt bra bortsett från vettskrämda föräldrar och en rädd dotter med mindre blessyrer, men bara tanken på om hon trampat lite längre fram så hade det tagit i nacken på Alva :cry::cry::cry:
Känner mig som världens sämsta mamma som tyvärr någonstans mist respekten för vilka stora djur jag hanterar varje dag ihop med min lilla tjej. Fy fan säger jag, har mått illa konstant sedan det hände. Vad håller jag på med egentligen :cry:
 
@Tessalonica Istället för att fokusera på hur dålig du är som mamma tycker jag du ska vara glad att ni bara kom undan med blotta förskräckelsen och att du nu kan göra om dina rutiner vid insläpp. Du kommer ju aldrig mer göra om detta misstag, jag kan ju bli helt GALEN på människor som släpar med sina barn utan extra barnvakt till tävlingar/träningar mm och du kommer ju aldrig vara en sån person. Så ta till dig vad som hände, ändra rutiner och lgg det bakom dig. Det har förhoppningsvis även gjort Alva mer försiktig och medveten om att det inte är stora gosesdjur, vilket är POSITIVT och BRA!:)
 
Usch igår hände det som inte får hända :cry: Tog in hästarna och Alva är med som alltid. Väl framme vid stallet ber jag Alva att gå upp på gräsmattan så jag kan ta in dem. Då blir Julia rädd för något och hoppar åt sidan, välter omkull Alva så hon flyger rätt ner i backen och trampar sedan på henne.
Jag är så ledsen och helt förkrossad. Nu gick allt bra bortsett från vettskrämda föräldrar och en rädd dotter med mindre blessyrer, men bara tanken på om hon trampat lite längre fram så hade det tagit i nacken på Alva :cry::cry::cry:
Känner mig som världens sämsta mamma som tyvärr någonstans mist respekten för vilka stora djur jag hanterar varje dag ihop med min lilla tjej. Fy fan säger jag, har mått illa konstant sedan det hände. Vad håller jag på med egentligen :cry:
Jag förstår precis hur du tänker och förebrår dig själv (skulle själv gjort samma sak)
Men tänk istället på att det faktiskt gick bra och att du fick dig en rejäl tankeställare och det kommer antagligen aldrig hända igen....

Det är klart du blev livrädd. Man vågar liksom inte tänka tanken fullt ut vad som kunde hänt...
Återigen blir man påmind om att det är stora, kvicka och faktiskt "farliga" djur vi hanterar varje dag.

Tack och lov att det gick bra med din tös!!

Min pålle är på bete från och med idag. Sämsta tänkbara väder att släppa dem i så det fick bli fodrat täcke inatt.
Faktiskt skönt med paus från mitt vanliga stall också med tanke på tråkigheterna som varit...
 
@Maui Har du gjort "bajs i plastpåse-testet"? Bianca plockar i gräsrötterna i sin grushage och får med en massa grus ner i magen. Nu börjar hon gå lite mer i gräshage så förhoppningsvis får jag bort det mer och mer när det inte fylls på lika mycket. Får 4 dl loppfrön om dagen. När hon var tre år och stod i Helsingborg med lös mage var behandlingen sondning med 2x5 dl loppfrö per dag pga stora mängder sand. Så här såg det ut för några veckor sedan, lite mindre här om dagen när jag kollade igen. Dammsugarhäst :devil:

11391164_792101307575692_5287138871450744734_n.jpg
 
Vilket smart test!! Jag är också inne på det att hon äter grus o för kolik, var därför jag menade att hon skulle gå på bara gräs, dvs beteshage, o inte äta sitt hö i grushage.
 
Tack för tipset @Gaia Ska givetvis göra detta men det är gaskolik hon har haft. Hon får dessutom sitt hö i en hölåda och det finns inte mycket sand där den står då det är en botten av asfaltkross och ovanpå mängder av nertrampat hö och skit i en enda sörja. Ska ta hem en maskin som skrapar rent igen. Gjorde det i höstas. Sen är det öppet ut på gräset där hon kan gå och äta av det nya gräset, men det kanske är rötter och skit hon får i sig.

@Tessalonica Hemskt med din lilla dotter, men vi har alla gjort sådana misstag. Man glömmer efter ett tag att det är stora djur vi håller på med och tänker inte på säkerheten som man borde. Är säker på att både du och dottern kommer att vara mer vaksamma i fortsättningen.
Har också tänkt på det på tävlingar att vissa i publiken kommer med barnvagnar där de inte borde gå och tror att alla hästar är vansinnigt snälla. Säkerheten på tävlingar var lite högre precis efter olyckan tror det var i Åstorp då det blev dyrt för klubben för att en i publiken blev skadad. Nu är det inte så noga längre känns det som.
 
@Maui Har du gjort "bajs i plastpåse-testet"? Bianca plockar i gräsrötterna i sin grushage och får med en massa grus ner i magen. Nu börjar hon gå lite mer i gräshage så förhoppningsvis får jag bort det mer och mer när det inte fylls på lika mycket. Får 4 dl loppfrön om dagen. När hon var tre år och stod i Helsingborg med lös mage var behandlingen sondning med 2x5 dl loppfrö per dag pga stora mängder sand. Så här såg det ut för några veckor sedan, lite mindre här om dagen när jag kollade igen. Dammsugarhäst :devil:

11391164_792101307575692_5287138871450744734_n.jpg

Vilket smart test! Det har jag inte ens tänkt på att man kan göra!


Imorgon ska vi åka på "hoppträning" (bommar på marken, ev. nåt hinder på max 40 cm :o), det ska bli riktigt roligt!
Hoppas bara lilla tjejen sköter sig, provlastade igår och hon gick rakt in, men hon verkar kunna bli lite tittig på nya ställen, hon är ju dock aldrig omöjlig så det går nog bra :)
Det känns som det är nu som min ridning kommer kunna börja utvecklas, innan har jag haft en ganska knepig och outbildad häst (har honom fortfarande kvar, men som skogsmulle, där är han toppen!), och nu har jag en enkel och okomplicerad häst som jag kan göra det mesta med, plus att jag har egen transport :D
 
Grattis @Maui ! Vad trist med kolik på fuxen..men himlars vad smart test @Gaia tipsade om!

@Tessalonica , förstår att du blev skärrad. Nu gick det bra och det kommer inte hända igen!
En anlitad tränare i vår klubb brukade surra fast babyliften i sadeln på väg till paddocken..DET kan ju vara lite respektlös..Å att sedan placera den i mitten när man red lr tränade.

Nu har vi installerat kameran men det är skitdålig bild:mad:. Har inte börjat vaka än men behöver ju förbereda.
Två veckor kvar till bf för Loppan. Igår hade vi mys och borststund:heart!

Bellona fick följa med till dotterns lektion. Det gick superbra för dem:)!
 
@polly p Jag fick låna en kamera när Natalie skulle föla 2011 men det var också dålig bild. Borde finnas bättre grejor nu. Så jag la mig att sova i stallet, kändes tryggare. Andra natten jag sov vaknade jag av ljud och då låg Natalie ner och ett par framben syntes. Herregud så skärrad jag blev. Hade väl inte fattat att det skulle ske :D Vi fick hjälpa till att dra ut fölet då hon inte riktigt orkade själv. Hela familjen var i stallet.
Det jag mest oroade mig för var om hon skulle föla mitt på dagen för då var det ju svårare att ha koll på dem.
Det är en spännande tid du har framför dig.:) Hoppas allt går bra.
 
Jag köpte en jättebillig kamera från Claes Ohlsson, superbra bilder o den gick ju att kolla från mobilen så det var perfekt! Sen hade jag ju även en fölvakt som satt på stoet, vaknade när den larmade natten som Eskil föddes o sen gick ju allt som på räls med förlossningen.
 
@polly p ush vad hemskt det låter med tränaren och dennes baby! Hoppas tränaren kommit på bättre tankar nu.

Lycka till med fölningen, hade ju två fölningar förra året, jättespännande :)
 
Jadu @polly p det finns ju alla typer av föräldrar. Jag skulle själv aldrig våga surra fast Alva eller mig själv i en sak på 600kg med egen hjärna ;)
Saker och ting har lagt sig här hemma. Alva har inte velat vara i stallet sedan det hände men det får ta den tid det tar. Nya rutiner med hästarna är införda.
Vad gäller kamera så kanske Ni har en surfplatta och en smartphone? Ladda då ner At home Camera och At Home video (tror jag den hette) så kan du placera plattan i stallet och kolla henne i mobilen vart i världen du än är. Det enda som krävs är WIFI :) Helt gratis dessutom.

Grattis @Maui till Saras otroligt fina framgångar :) Riktigt duktig dotter har du! :D

@Thrillie Så roligt att komma iväg och träna :) Tävlar du något med?
 
Igår hoppade jag Julia hemma. Hon hoppar så väl att jag har svårt att sitta kvar och komma tillbaka i sadeln. Någon som har bra tips på hur jag lär mig detta? Eller kommer det med tiden? Blev iaf en bana i slutet med några hinder på runt 1m. Hon är helt fantastisk vad gäller hinder MEN hon har lätt för att krulla in huvudet om då blir det ibland att hennes fokus ligger på att showa istället för fokus, men hoppar gör hon oavsett på gott och ont givetvis.
Ska prova ett novabet för kanske är det tvådelade för skarpt...
 
@Tessalonica det där är en styrkegrej, hon krullar ihop sig för att hon inte orkar riktigt. Du måste vara noga med att få upp nosen o hålla henne framme o uppe lite o inte hoppa för mycket när hon inte orkar. Bry dig inte om höjder, hoppa 5 1/2 och massor av serier istället så bygger du styrkan, då kommer bana av sig själv sen. Googla på serier så får du massa tips om hur du kan bygga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 252
· Visningar
47 234
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 093
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 842
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 363
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp