Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår klubb har ju gga bra möjligheter men tyvärr vet jag inte med dressyrträning..Minikombo terräng läger för tanter..:D???
 
Tack! Fast hon är en lussebulle :D

Ja, det var iaf runt samtidigt som jag lekte med lussebulle också och korsningar mellan. ;)
Men nu när du säger det vet jag j att du tidigare sagt det. Hon är lika fin som lussebulle. :P
En av mina favvo-hästar är min tränares gamla Lusse-hingst. Han är 30 år gammal och gör fortf levad. Han har gått tjurfäkning, svårklass hoppning och blev sen dressyrhäst hos mina tränare. De tränade den sen av en slump för uppfödaren, som ångrad att man sålt. ;)
Fantastisk individ som är så arbetsvillig och så jäkla tuff mentalt. Skitball!

@SkorpSmulan
Ja, han är så gullig papputen! Han lyckades riktigt fint, trots att pålle hade klättrat på honom i boxen och försökt tvångskelas.

Går det bra med Stråla och nya stjärnan?

@polly p
Men är det bara att du inte tycker att du kan sitta på hästen som gör att du tvekar?
Det är det nämligen ingen som tycker att de kan när man köper mer gång än man är van vid. Det kommer!
Du har ju inte haft henne länge. Det finns en helsikes massa knap man kan ta till för att snabba på sitsen.

Bla den att dra sig ner i sadeln.
Stretcha höftböjare, lår, ljumskar och se till att du inte är sned/låst i kroppen så att du förmår komma ner i rätt sits.
Bara rid lätt eller stå upp och försök hitta hästens rörelser och följa med i dem. Rid olika lättridningsövningar i alla gångarter. Rid stärkande(för dig) uppsuttna övningar i skritt tex om du är rädd att störa henne i traven.
Du kan också vrida dig från sida till sida utan att du viker ryggen/böjer ryggraden utan bara roterar bröstkorgen höger/vänster och låter axlar, armar, huvud etc följa med. Det kommer du också ner i sadeln av.
Orkar du så rider du lätt utan läder, rider grodlår(dvs upp med benen och ut med dem från sadelns sidaor så bara rumpan nuddar sadeln, luta dig bak) etc.. Det gör du tills du är så slut att du skakar och sen mycket längre ändå.. Gör du det några dagar i sträck kommer du ner rejält i sadeln. Man tröttar ut de muskler som man annars felaktigt kniper med och hamnar "på" hästen med. Så då kan man inte knipa och hindra sig från att komma ner.
Dock är det förjäääävla jobbigt! Men det ger snabbt och bra resultat.

Benmanchetter kan hjälpa om man inte kan eller orkar med grodlår etc..
 
@tuaphua , joo..det är nog traven som jag nojjar om..tramsigt, har typ inte världens bästa skälvkänsla men va 17..jag får jobba på min sits, tack för bra tips. För att, hon är en supertrevlig häst, vore nog typ asklantigt:crazy: att inte ta vara på en sådan möjlighet.
Jag tycker väldigt mycket om henne:heart.

Å hon verkar gilla oss och att komma ut och skogsluffa på våra slingrande grusvägar..
Grodlårsövningen är bra, fast jag red den på vår fjording, hade honom som min tantlägershäst för några år sedan, så jag vet vad den gör för sitsen:). Samt att dra bak benen så långt det går. Viktmanchetter finns:D..
Sen att jag skiter i dom där mojjängerna man har fötterna i nu i början, gör jättemycket på hur jag kommer ner och slappnar av..
Men är jag inte bäst på att pressa mig själv till bristningsgränsen..behöver en kommandora, men ska försöka!

Idag har uppfödaren till min Loppa och ägare (än så länge ) till Bellona varit här och hälsat på.
 
Ja, det var iaf runt samtidigt som jag lekte med lussebulle också och korsningar mellan. ;)
Men nu när du säger det vet jag j att du tidigare sagt det. Hon är lika fin som lussebulle. :P
En av mina favvo-hästar är min tränares gamla Lusse-hingst. Han är 30 år gammal och gör fortf levad. Han har gått tjurfäkning, svårklass hoppning och blev sen dressyrhäst hos mina tränare. De tränade den sen av en slump för uppfödaren, som ångrad att man sålt. ;)
Fantastisk individ som är så arbetsvillig och så jäkla tuff mentalt. Skitball!

Var det din tränare det stod om i Hippson för inte så länge sedan? Fick iaf känslan av att det kunde vara det när jag läste artikeln :)
 
Var det din tränare det stod om i Hippson för inte så länge sedan? Fick iaf känslan av att det kunde vara det när jag läste artikeln :)

Ja, de var med i någon artikelserie nyss. Så det var det säkert. :)

70 cm ÄR högt. Det måste ju vara nån cm högre än de där monstruöst höga sockerbitarna. ;)
 
@tuaphua , joo..det är nog traven som jag nojjar om..tramsigt, har typ inte världens bästa skälvkänsla men va 17..jag får jobba på min sits, tack för bra tips. För att, hon är en supertrevlig häst, vore nog typ asklantigt:crazy: att inte ta vara på en sådan möjlighet.
Jag tycker väldigt mycket om henne:heart.

Å hon verkar gilla oss och att komma ut och skogsluffa på våra slingrande grusvägar..
Grodlårsövningen är bra, fast jag red den på vår fjording, hade honom som min tantlägershäst för några år sedan, så jag vet vad den gör för sitsen:). Samt att dra bak benen så långt det går. Viktmanchetter finns:D..
Sen att jag skiter i dom där mojjängerna man har fötterna i nu i början, gör jättemycket på hur jag kommer ner och slappnar av..
Men är jag inte bäst på att pressa mig själv till bristningsgränsen..behöver en kommandora, men ska försöka!

Idag har uppfödaren till min Loppa och ägare (än så länge ) till Bellona varit här och hälsat på.

Om hon inte känns som för mkt häst sas i övrigt och du känner dig trygg och glad och har kul tycker jag du kan släppa oron att det är för mkt häst.
Du är ju inte sämre ryttare än någon annan. Och det är förvisso en fin häst. Men den har inte världscup-gång.
Så du kommer lära dig sitta på henne.
Det kanske tar ett tag. Men en frisk häst tål det. No worries!

Jag tror du kommer ha jättekul med henne. Det är en jättefin häst på ett ändå rätt lagom sätt. Inte överkänslig eller överrörlig eller svår mentalt.
Den är bara fin och trevlig. Lite ovanligt!
Så jag tycker du ska köra på ett tag, med gott samvete.
När du kommit ner i sadeln mer tror jag tvivlena kommer vara som bortblåsta. ;)
Du klarar absolut den här hästen! Ge dig själv den cred du bör ha!
Klart man inte kan sitta på mer gång om man aldrig gjort det. Men du är inte imbecill. Så du kommer lära dig!
 
Tack @tuaphua :)! Känner mig väldigt trygg och säker med henne ja!
Fast igår var en himla dag..Blev först fotad på RV27 (jävla fartkameror:rage:)..Hoppas jag inte fastnade på bild. Inge rolig väntan på det brevet:crazy:. Körde dock inte superfort för jag hade min mormor med mig. Brukar inte rejsa direkt men tydligen tillräckligt denna gången..suck

Sen hemma skulle vi rida ut jag å dottern. Bellona har fått ett litet nypsår insida kinden/läpp. Är väl jag som inre varit still samt att bettet inte passat hundra..?Så jag ville testa rida på hacket.

Helt plötsligt när vi skrittar far hon till av rädsla för tränset har släppt i sidstycket. Blev en sken tur på 7-800 meter. Jag hann tänka mycket..Typ, ska jag kasta mig av..eller..Satt dock kvar och hoppades hon inte skulle ill-galoppera ända hem. Fick Bosse labbe att sakta in lite och plötsligt i en slänt saktar hon av till trav. Jag har i princip en halsring av tränsdelar. Lyckas till slut få henne att stoppa helt och kan på skakiga ben hiva mig av..

Ponnyn och dottern kommer lugnt och sansat efter ett par minuter. Tur han inte är den taggade typen;).

Jäkla otäckt. Å hur fasen kan det bara lossna? Mycket märkligt..Lossnade inte i spännet utan gick liksom isär ändå. Billigt träns från ****:devil:. Men det ska inte hända så. Gick ju otroligt bra ändå, tack och lov..
Sen tog vi en liten skritt och travtur!

Idag red yngsta dottern för jag jobbar. Hon lät typ:love:..Härligt!!!
 
Ja, de var med i någon artikelserie nyss. Så det var det säkert. :)

70 cm ÄR högt. Det måste ju vara nån cm högre än de där monstruöst höga sockerbitarna. ;)

Heter han UN? :)

Sedan att fröken Grå tycker att hindren kan vara lite högre än 30 cm är en annan sak ;)

524123_244401429012352_146669579_n.jpg


305015_259242964194865_1292356120_n.jpg


11088407_1568178836772971_9147614162529527396_n.jpg
 
Det var för bra för att vara sant.
Igår fick Festis kolik och klarade sig inte. Jag går sönder!

Fina fina Festis vi som skulle ha så många år ihop :cry::cry::cry:
dsc02902_5557bbf09606ee483977029a.jpg
 
@SkorpSmulan Beklagar. Så fruktansvärt för er alla. Verkligen hemskt tråkigt.
Vi var på meeting lördag söndag o när vi kom hem såg lånehästen lite "konstig" o när hon fick hö i hagen valde hon att ställa frambenen i hölådan och åt knappt. Insåg att hon inte mådde bra. Är tredje ggr sen vi fick henne hon har kolik. Fattar inte vad hon pillar i sig som hon inte tål. Som tur var hjälpte longering mm så vi slapp ringa ut jouren. Idag var hon helt ok igen. Så oroligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 151
· Visningar
43 085
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 008
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 684
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 864
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ Australien
  • Burkfisk
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp