Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick avboka min kurs. Jag har lyckats med konststycket att ta i så jag ha sönder revbenen. Suck!
Jag stressade och slängde på 2 hösilage-balar på pirran i fre. Det blev lite mycket vikt att försöka tippa in i dragläge sas för mig som inte väger så mycket mer än det. Så jag tog i av helvete och kände ngt knaka. Smaaart!
Så jävla onödigt!
Det blev inget boxbygge i helgen som tur var tack vare att stallägaren på landet hade fullt själv de dagarna. Tur!

Däremot har jag bokat en v till Sardinien om 2 v. Det ser jag fram emot!

Jag och pålle får väl ta ett omtag efter det.
 
Jag åker till Skåne i morgon med 2 x grå.. Dressyrträning, hoppträning och terrängträning står på programmet. Mest blir det hopp och terräng för lilla mörka grå , men jag ska passa på att rida honom inne på dressyrbanan på anläggningen så han får se vita dressyrstaket. Sen finns det ju en stor pay and jump bana på gräs uppbyggd så där kommer vi spendera lite tid oxå.

Den vita kommer mest ägna sig åt dressyr och sen en terrängträning på vägen hem.
 
@Novali01 ..hi, hi..jo..fast det var väl himla tur att du uppmanade mig till att våga testa henne :)!
Såå härligt med din Irländare:)! Skönt när dom bara funkar!

Idag gick träningen sådär..Saknade min Loppa där jag hittar alla knappar bättre..Bellona blir lite stark och låång och svår att rida ihop och ännu mer när hon är trött och jag likaså;)..Sen har iof andra, bättre kvaliteér, jag vet ju det och är superrolig att rida och helt ljuvlig i hantering mm. Tycker hon varit jättefin hemma söndag och måndag då jag ridit.
Det var asvarmt i ridhuset och hon var väldigt trött och andfådd.
Jag har varit lite till och från fundersam över om det är något med hennes luftvägar eller så..Ingen hosta eller slem men tyckt hon varit pipig någon gång emellanåt och blir gga andfådd vid ansträngning. Hon borde ju ha kondition.
Det gjordes endoskopi ua vid bes.
Funderade på om mitt hö kan ställt till det? Är förvisso bra men är dom känsliga så..får nu ensilage bara.

Sen har hon sommarklåda..så hon får ha kläder på sig jämt. Har ändå hunnit skubba lite man och svans, tyvärr..
Jag bor ju i knottens mecka, tyvärr:crazy:..
Vet inte vad man kan behandla med för att motverka klådan?

Ska ut en liten ridtur i morgon och mysrida lite lugnt.

Gud vad tråkigt @Maui .. med jobbet efter så lång tid..

Jag har bara två dagar eller kvällar rättare sagt innan jag tar två veckors semester. Ska bli kanon:up:! För fyfasen vad jag icke trivs just nu..Uska i hemtjänsten är ingen höjdare just nu. Bara stress och inte räcka till känsla fast siffror och vårt fantastiska nya loggsystem visar annat..Lider med vårdtagare och stressar som en dåre själv..
 
Senast ändrad:
Nu är det bara tre dagar kvar på jobbet. Sitter och lär upp andra på mitt jobb. Känns väldigt konstigt.:mad:
Är nog inte på bra humör så igår när jag red blev det bara pannkaka av allt. Till sist fick Sara sitta upp och rida henne. Jag får inte till traven. Hon går inte fram som hon skall och jag bara drar i vänster tygel.:(
Lyckades anmäla mig till en tävling fredagkväll. Hur smart var det? Slutar jobba kl 4 och starta strax efter fem och skall då igenom stan med transport. Vad tänkte jag på? Nu flyttade de mig en timma så om jag smiter tidigare så kanske jag hinner. Borde egentligen inte tävla alls just nu.
Idag skall hon få hoppa c-r med Sara så hon får göra något skoj.:)
@fio Så kul med träning i Skåne. Låter ju helt underbart.
Hur blir det med Hajerna kan vi inte åka dit allihop?
@polly p Sommarklåda är inget kul. Vi har en som skrubbar svansen. Sara dränkte in hela svansroten med jodopax då höll han sig lugn. Men du kan ju inte bada hela hästen i det :confused: Du får väl köpa ett eksemtäcke.
 
En kompis har ett sto m föl på bete som kliar sig helt frenetiskt och förra sommaren hade stackaren riktigt kliat sig in på köttet både i svans och man. I sommar testar de ett pulver med probiotikum för att många menar på att klådan tillsammans med knotten kommer från att magen är i obalans. Fungerar väldigt bra. Hon har fortfarande besvär men absolut inte i närheten som förra året.

Kan ju vara värt att testa :)

http://www.brogaarden.eu/media/ProbiotikumPlus_S_web.pdf
 
Grå var ju knottallergisk så det jag inte provat inom detta område det finns inte. För hans del fanns det bara en lösning, tvätta man o svans minst 1 gång i veckan med PROB schampo och när det var som värst var det bara Nylanders hästkräm som stillade klådan. Sen var det heltäckande täcke på natt som dag, inne och ute. Jag köpte även ett fantastiskt medel från England som hette Killitch, funkade super och var billigt!
Men som sagt om man inte tvättar man o svans riktigt rena så funkar inget, o har minst 2 täcken så man ofta kan tvätta det ena o ha ett någorlunda rent täcke på. Han funkade aldrig med exemtäcken utan jag hade ett flugtäcke med stretch vid manken från Mark Todd o sen flughuva. Enda året han kliade sig sönder o samman var första året som 2-åring när jag inte förstod vad som hände, efter det var det sällan ngn som ens förstod att han hade klåda. Så det går att hålla under kontroll men kräver verkligen att man anstränger sig. Är så glad att jag inte har ngn knottkänslig nu för det är ett riktigt meck.
 
@polly p Fast du kanske rider mer på henne än hon är van vid nu det senaste? Har de kollat i halsen vid besiktning så lär hon inte vara struppipare iaf utan har nog dålig kondis iaf.
@Maui Förstår verkligen att du mår dåligt förtillfället. Kanske bättre att strunta i tävlingen på fredag? Kommer ju så många andra i sommar. Tyvärr kommer du ju vara rätt trött den närmsta tiden, först från att ha avslutat ditt gamla o sen från att lära dig allt nytt o lära känna alla nya på din nya arbetsplats. Det tar otroligt mycket mer på krafterna än vad man tror, jag vet för jag började ju själv nytt jobb i november. Men du kanske ska ha semester snart? Brukar ju även vara ngt mindre att göra på sommaren på redovisningsbyrå.

@Tessalonica tyvärr har väl inte riktigt klisäsongen kommit igång än o det har ju blåst rätt mycket det senaste så jag tror nog att hon kommer klia sig lika mycket när det blir varmt o vindstilla. Hon behöver åtminstone ha täcke på sig o flughuva.
 
Grå var ju knottallergisk så det jag inte provat inom detta område det finns inte. För hans del fanns det bara en lösning, tvätta man o svans minst 1 gång i veckan med PROB schampo och när det var som värst var det bara Nylanders hästkräm som stillade klådan. Sen var det heltäckande täcke på natt som dag, inne och ute. Jag köpte även ett fantastiskt medel från England som hette Killitch, funkade super och var billigt!
Men som sagt om man inte tvättar man o svans riktigt rena så funkar inget, o har minst 2 täcken så man ofta kan tvätta det ena o ha ett någorlunda rent täcke på. Han funkade aldrig med exemtäcken utan jag hade ett flugtäcke med stretch vid manken från Mark Todd o sen flughuva. Enda året han kliade sig sönder o samman var första året som 2-åring när jag inte förstod vad som hände, efter det var det sällan ngn som ens förstod att han hade klåda. Så det går att hålla under kontroll men kräver verkligen att man anstränger sig. Är så glad att jag inte har ngn knottkänslig nu för det är ett riktigt meck.
PROB Schampot har jag också hört är bra! Hagkompisen till min har eksem (tror hon är känslig mot knott osv.) och de använder också det i år. Hittills är det inte så farligt men den värsta tiden har ju inte kommit än.


Denna vecka blir fullt upp, idag ska jag träna för en kompis som är utbildad ridlärare, på fredag är det hoppträning sen på söndag börjar dressyrlägret som pågår i fem dagar.
Men jag tror inte jag ska ta samma häst alla fem dressyrträningar (dör inte en häst av uttråkning av att gå på banan fem dagar i rad? :rofl:), blir eventuellt en hoppträning den veckan också så då måste jag ju ta den andra hästen på ena träningen. Undrar hur min kropp kommer att må efter dessa två veckor... O_o Jag som tycker två dagar i veckan på ridbanan är mycket :o Skogsmulleryttare på omskolning, bara att kämpa! :D Det blir 7 eller 8 träningar på 9 dagar :nailbiting:
 
@Thrillie , det är ju ûberkul att träna:D! Blev ju nästan avis där..hi, hi..Jag är också lite skogsmulla, bor offside och så men jag älskar att träna..( Fast jag skulle inte vilja vara utan uteritterna:) ).

@tuaphua, låter skönt och välbehövligt med din resa! Ta hand om dig:)!

@Novali01..jag har också varit inne på din linje..med kondis osv...fast, hmm..nää..tkr inte hon ska ha sååå dålig kondis och inte pipa..
Det är kanske lite porslinshäst;)? Vill ju kunna ha på bete helt ute osv..Hon har gått själv sedan hon var fyra och blev skodd..tror inte hon gått på bete/ute på natten sen heller..Jag kanske är "bonnig" och enkel men,äh, jag tycker det är skönt för både folk och fä med lite heltidsutevistelse..vi får se. Gubben muttrar..Gillar inte hästar i "burka"..
Luftrören oroar mig lite, kan ju vara att hon är känslig, vet ej?
Funderar ändå på en egen koll.

Har ju inte köpt henne än men det vill jag, känns som"min":love: även om jag tkr det finns lite små frågetecken..

Haft en riktig propellernatt..Loppan lurade mig igår..trodde det var dags.
Känns som det börjar dra ihop sig iallafall. Hoppas allt går vägen nu:(..
Har börjat vaka lite smått..Är på dygn 326 och det kan dröja läänge men hon har lite tecken att det börjar så bäst att ändå vara med..
 
@polly p Ja det blir nog riktigt kul, det blir som en intensivkurs, hoppas på att göra några framsteg! :) Spännande med fölning på G, hoppas att allt går bra när det väl är dags :D

Fick kontakt med min hästs uppfödare så jag har fått bekräftat att det är korsning nordsvensk travare och arab (en godkänd hingst iaf :p). Spännande korsning :rofl:
 
@polly p Fast en häst som är knottkänslig är ju djurplågeri att inte täcka. Är ett fruktansvärt lidande när de kliar sig o sen går det i cirkel för ju mer de kliar sig ju större sår blir det inne i mankammen som sen drar till sig ännu fler knott o då kliar dom sig ännu mer. I min värld finns det inte "lindrig knottexem" utan all sådan förändring måste skötas minutiöst för att hästen ska ha det så bra som möjligt. Om det innebär att den måste stå inne vissa perioder så får det bli så. Ang folk o behöva sommar semester från häst så kan man ju ha såna hästar ute på natten o inne på dagen så behöver man ju iaf inte gå upp på morron. Det är vid gryning o skymning som det är värst med knott, bäst på natten. Men täcket måste ju även sitta på inne.
 
@Novali01 Ja, jag har då inte tänkt att låta bli att täcka henne ever, nu under knottsäsong..:confused:
Är rätt skåpig och tycker det är ett överkomligt meck så sett..

Fick med två stycken supertäcken, eksem/sommartäcken typ från shires.

Har faktiskt använd handsprit som lite klådstillande och sedan fet salva, 2% salisylsyrevaselin. Hon har ju varken sår, skorv eller annat men manen är lite avskubbad. Nu förstår jag ju varför det såg ut som hon varit väldigt konstigt ryckt;)..
Jag hade en häst som kliade svansen och använde en superbra salva som hette procell från hööks men den finns inte längre:(..

Men PROB schampo ska jag försöka hitta!

Så får hålla efter. Vet att börjar dom klia, kliar dom mer och det blir en ond cirkel..
 
Min lilla mörka har ju oxå klåda, han är ju täcka givetvis... Just nu är han dödstrött så han orkar inte ens klia haha terränträning igår och hoppträning idag. I morgon ska han få komma in på dressyrbanan och på söndag på stora hoppbanan på gräs. Sen ska vi åka hem och då får han några dgr vila

Såhär mkt har han inte sett i hela sitt liv haha. Bara att gå in i uppbindningen var ju ett äventyr. Men det är bra att han får vistas på en sådan stor anläggning och vänja sig lite
lite.
06an står bredvid och suckar och undrar vafan är det att hetsa upp sig över ;)
 
Senast ändrad:
@fio Så kul det låter. :p
@happyrider Trist att du inte trivs i stallet. Var det inte det som såg så fint ut. Klart att det blir trist med hästen om man inte trivs i stallet. Hoppas du hittar en bra lösning.
KL
Åkte på tävlingen. Gick hem från jobbet vid lunch. Blev ordentligt avtackad :) Sen har de inte lyckats få en byrå som tar över direkt utan jag ska komma in då o då o sköta lite betalningar mm. Får behålla min lön under hela uppsägningstiden trots nytt jobb så det var ju en bra uppgörelse :p
Var enorma köer genom stan :meh: tog dubbla tiden. Red fram väldigt kort då det var varmt. Gick helt ok idag. Traven sämre än galoppen men vi lyckades komma tvåa:D Första dressyrplaceringen i år.
 
Grattis @Maui det visar ju hur jävla disciplinerade vi hästmänniskor är med tanke på all hjärnstress du varit utsatt för på sistone! Nu kan det bara bli bättre för dig, som jag sa förut, det är deras förlust o ditt nya jobbs vinst att du slutar!!
 
Hoppträning igår igen! Denna gång kände jag mig lite ofokuserad men hästen skötte sig bra ändå! :)
Har en lite längre film denna gång, dock så ser man inte så bra, och så får ni lyssna på min sambo och pappa som pratar om däck :p

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
43 982
Senast: Scandi
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 010
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 323
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 923
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp