Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@fio Menar du att du fick avdrag på tävling för att du lutade dig framåt när du gjorde en överstrykning?
@polly p Den finska tränaren bor i Kungsbacka o har lektioner här omkring.
 
@fio Menar du att du fick avdrag på tävling för att du lutade dig framåt när du gjorde en överstrykning?
@polly p Den finska tränaren bor i Kungsbacka o har lektioner här omkring.

Jaha du tränar för henne.. Nuuuu fattar jag vem det är! Fast jag vet inte hur hon ser ut.. eller jo det var väl ett reportage om henne någonstans i någon lokaltidning..

Ja jag fick "bara" en 7:a och svidande kritik :D

Annars brukar jag få positiv kritik och "väl visat" av alla dom andra domarna men inte nu!! Det är ju in princip omöjligt att inte luta sig framåt om man ska visa det så väl som jag har upptäckt att man måste för att få poäng.. särskilt som vi som måste göra med båda händerna.
 
Det är när man travar på tygeln på en halvvolt, i detta fallet, och så ska man föra händerna framåt över mankammen för att visa att hästen inte slänger upp huvudet=man håller alltså inte ned huvudet med tygeln. fio och min elev gjorde på exakt samma sätt och fick samma svidande kritik, jag såg ju bägge två o kan säga att de gjorde perfekta överstrykningar! Både ponnyn och fios häst fortsatte trava i balans och borde fått höga betyg, ungen fick 6,5 och fio 7 som sagt.
 
Ja ungefär så Nova. När jag red för sitstränaren så tittade hon bara på mig och brydde sig inte alls om hur hästen gick. Hon ville att jag skulle vara aningen mer framåt i sitsen, (inte luta mig framåt). Den Finska tränaren som heter Tarja säjer att det är viktigt att jag sitter på hästens bakben och får inte tippa framåt speciellt inte om hon "drar iväg". Måste så här i efterhand tycka att sitsträningen inte gav speciellt mycket. Hon fick mig att få mer vikt i vänsterbenet men eftersom hon inte tittade på hästen alls så känns det lite bortkastat.
Tarja är väldigt noga med sitsen och framför allt hur man håller händerna. Man ska vara stabil i bålen och armbågen för att sen ha mjuka lösa händer som skall kunna flyttas lite hur som helst utan att det "påverkar" hästen. Jag har ju upplevt att Rivica inte tar ena tygeln och sitter fast i den andra. Det har ju mer eller mindre försvunnit. Hon får inte sitta fast i någon tygel utan skall vara lösgjord.
En annan grej jag fick göra var att stå stilla och hålla händerna still på manken och då skall hon acceptera detta och stå still och inte dra i tygeln vilket hon testar att göra. Där ska jag bara sitta still och vara stark i kroppen så handen är helt still. Sen skall jag kunna släppa hela tygeln och hästen skall fortfarande stå still. I början började hon genast att gå men nu har hon fattat att hon ska stå still tills jag ber henne gå.
 
Det är när man travar på tygeln på en halvvolt, i detta fallet, och så ska man föra händerna framåt över mankammen för att visa att hästen inte slänger upp huvudet=man håller alltså inte ned huvudet med tygeln. fio och min elev gjorde på exakt samma sätt och fick samma svidande kritik, jag såg ju bägge två o kan säga att de gjorde perfekta överstrykningar! Både ponnyn och fios häst fortsatte trava i balans och borde fått höga betyg, ungen fick 6,5 och fio 7 som sagt.

Ibland undrar man hur vissa domare dömer. Jag visste ju iofs inte ens vad en överstrykning var innan jag läste din förklaring, men det låter ju väldigt konstigt att det blev såpass låga poäng.


Igår mötte jag upp en kompis och red ut, galopperade i ett sandtag och hoppade över stockar i skogen! Så kul det var! Fina, fina häst, så himla snäll och okomplicerad men utan att vara slö/seg. Red över en bro på en trafikerad väg helt utan problem :D Det är en sån här häst jag skulle köpt från första början!
Trött häst som vilar i solen :)
2vknd3b.jpg
 
@Maui Fast det sitsträningen verkligen gav dig var att du blev medveten om att du var tvungen att ändra radikalt på nåt. Ibland tror jag vi alla är lite lata, vi erkänner glatt o villigt att vi har problem men gör inte nåt radikalt åt det. När sedan ngn föreslår träning på det eller det eller annan tränare slår vi ifrån oss med händer o fötter, jag har gjort det o tror de flesta gjort det. Men sen ett par år tillbaka funderar jag jättemycket på sits o balans, övar varenda jävla dag i skogen och jag är så långt från bra som man kan bli men jag har iaf blivit bättre. Harriet rör hela kroppen nåt fantastiskt när man försöker sitta på henne så visst, jag studsar runt en del men jag drar inte ned hennes tempo längre utan jag rider MED i det o lösgör henne istället så jag kommer ned i sadeln.

Låter verkligen som rolig träning för finskan, kan du inte fixa ett tantmeeting i sommar? Du får äran att bjuda in oss, stå för hästboende o folkboende o får i gengäld supertrevligt sällskap och ett par flaskor vin!:D Eller kanske @Tessalonica kan? Du har ju ridhus o bor nog tillräckligt nära för att få finskan att komma?:bump:
 
Förresten så är jag inte jätteförtjust i fuxar för dom passar inte i rosa men så fick jag syn på bilderna på @tuaphua ´s häst så nu har jag ångrat mig. Den är :love: .

Tack! Jag älskar min lille larv!
Men jag är fuxlover. Fux de luxe är bästa färgen!
Vi brukar funka jag och de riktigt röda satarna. ;)
/Fux-märr :P

KL

Jag blev akut toksjuk. Så idag är min stackars pappa hästansvarig och både mockar och gör mat.
Det är inget han brukar göra. Han har en gång tagit in 2 hästar och fodrat dem åt mig. Då ringde han när han stod iförd kostym och skulle försöka knäppa täckena och ville fråga hur "bältet" skulle knäppas. Nu är han liiiite mer van. Men jag har tel nära.. ;)
 
Näe inte jag heller men helt plötsligt har jag 3 fuxar i hagen!! Alla tre helt olika, en vanlig rödfux med bläs o strumpor, ljuvlig häst som har varit sällskapsdam åt Harriet hela vintern. En som ser ut som tuas, med helt fantastisk ljus man o svans o bred bläs!:love: Att hon dessutom är jättegullig gör ju inte saken sämre, hon är 3 år och en beteshäst. Och så Bosse som är ngn slags mörkfux utan tecken men han är så vansinnigt söt att han är förlåten för att han är fux...

Lite dåliga bilder:

Tre damer:
tre%20damer_zps4f7b4srs.jpg


Bosse hjälper till...
Bosse%20o%20metall%20detektorn_zpshbellc19.jpg


Jag o Bo!:love:
Jag%20o%20bosse_zpsy6segbcn.jpg

Haha.. Den var faktiskt rätt lik min. Lite räkig så där också.. Min är ju en tunnare sak och din ung..
 
Tack! Jag älskar min lille larv!
Men jag är fuxlover. Fux de luxe är bästa färgen!
Vi brukar funka jag och de riktigt röda satarna. ;)
/Fux-märr :P

KL

Jag blev akut toksjuk. Så idag är min stackars pappa hästansvarig och både mockar och gör mat.
Det är inget han brukar göra. Han har en gång tagit in 2 hästar och fodrat dem åt mig. Då ringde han när han stod iförd kostym och skulle försöka knäppa täckena och ville fråga hur "bältet" skulle knäppas. Nu är han liiiite mer van. Men jag har tel nära.. ;)
Ha ha söt pappa :)
Jag har tydligen också en förkärlek till fuxar och har ju haft 3 fuxston. Nu har jag två och en valack som har lite sto i sig :D
 
Tantmeeting låter askul:D!

Idag är Loppan på dygn 312 eller något..Puhh..hoppas allt går vägen nu:(..Börjar närma sig!
Hon är iallafall på topp även om hon tappat typ hela överlinjen. Meeen som tur är så har jag ju uppfödaren och jag vet att mamman till Loppan var likadan.
Enklare med normala hästar som Bellona, fast hon får inte lukta på för mycket mat..

Hade med henne till ridhuset igår när barnet tränade ponnyn.
Börjar bara vara orolig att jag inte fixar henne ridmässigt så nu vacklar jag ang henne..finns ju fler hästar..
Tycker ju otrolig mkt om henne och hon är verkligen superfin både att se på och i all hantering och så vidare.

Men jag behöver ju inte alls ha en häst som kan så mycket, eller i allafall rör sig såpass..Det är ju en fördel om jag kan rida den och sitta på den. Är ju nöjd med att tävla lb-la och till det behövs inga gångarter.

Men å andra sidan, finns det möjlighet att verkligen lära sig så är hon verkligen en topphäst som dessutom är underbart snäll:heart..
Så jävla kluven. För känslan i tisdags hos tränaren var super:love:..Mäktig och ändå kändes som jag satt hyffsat väl på henne men jag får verkligen vara supermedveten heeela tiden..
 
Tantträff låter ju kul :D Det var ju några år sedan vi möttes i Tranemo. Vi kanske kan hänga på allihop till Hajerna?

Jag har ju internet kompisar via Hippson också ;) Där har vi gjort slag i saken och fixat en dressyrhelg ändå uppe i Västerås med dressyrträning, lyxigt boende och god mat. :D Det ska bli roligt att få möta dem i verkligheten. Nåt sånt borde vi också göra.

@polly p Om vi bara hade hästar som vi var lika bra eller bättre än skulle vi ju inte utveckla vår ridning. Sluta nu noja dig och var bara glad att du har fått tillgång till en fin häst. Varför skippar du inte att sitta ned i traven ett tag så att du inte bara bromsar henne. Ridlätt och sitt i galoppen tills ni lärt känna varandra bättre.
I senaste numret av Equipage hade de en artikel om att sitta bättre. Du kan ju kika i den tidningen om det finns några tips till dig.
 
Tantmeeting, JAAAA TACK!!!!! Jag fyller väl tant nästa år....eller?!?! :arghh::devil::D

Upplägget du har med dina hippson friends låter ju jätteskoj :) Nu har vi ju iof hästar på alla möjliga nivåer men en duktig tränare kan ju anpassa det bra. Jag hade iof önskat en åt hopphållet.
Några av oss har ju redan träffats, men vore kul att träffa med Er andra med.
Över dagen grej skulle vi kunna ha hemma hos mig men vore superskoj med övernattning och annat skoj :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 171
· Visningar
43 450
Senast: Soffan74
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 009
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 774
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 877
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp