Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja fy så hemskt med olyckan! Man tror ju inte att sånt ska hända! :(


Jag måste stärka galoppen på min lilla häst, den blir bättre och bättre men jag måste galoppera mer så hon får upp styrkan. Tror att jag rider alldeles för lätta pass när jag rider själv. Skrittar säkert 50% av tiden. Dax att börja jobba lite ordentligt, det behöver både jag och hästen! :)
Hur lägger ni upp era ridpass? Någon som har nåt bra tips på hur man kan stärka galoppen?
Jag brukar fatta galopp, galoppera en bit, sedan sakta av och fatta igen. Jag tänker att fattningarna måste bygga endel iaf! I början rusade hon bara in i galoppen, det har blivit bättre nu :)

Jag lägger upp ridpass efter vad häst och jag behöver där och då för att nå våra långsiktigmål och gradvis bli bättre.

Fattningar stärker om de blir iaf hyfsat bra. Sen behöver en del bara få rulla på i galopp för att ens hitta galoppvana. Men de flesta i den här åldern brukar kunna den biten och mer bara behöva bra fattningar och galoppera tills man tycker de faller isär för mkt. Då upprepar man bara.
Sluta brukar vara bra för galoppen. Man kan också med fördel fatta galopp ur ryggning. Och gärna rygga lite längre sträckor än bara fåtal steg. Några meter i lugna, långa kliv är bra. Det sätter dem mer innan de är utbildade nog att sättas genom att bara samla dem. Det stretchar också bakdel och hjälper dem att kunna komma in och bära bättre utöver att ens lära dem att bakbenen faktiskt kan vara så långt in under. :)
 
Du får öva in lite halvhalter nu @Tessalonica :D

Jag o Bosse har varit på vår första hoppträning, han är ingen större fena på gruppträning kan jag säga...:crazy: Men när vi väl började hoppa visade han sin klass, är helt underbar att styra på hinder så det andra får vi bara öva på.

På vilket sätt tyckte du han var för mkt förut?

KL

Jag är hemkommen från min v på Sardinien nu. Det var helt fantastiskt! Fint väder, fantastisk mat och vin och glass, snorkling, lite shopping etc. Underbart!
Nu är både jag och häst rätt lika badbollar i formen. Så imorgon packar vi in oss i bil/trailer och åker på en månads bootcamp på landet. Vi ska träna till oss tänkte jag!
Det ska bli jättemysigt att bo med hästen på samma gård igen. Jag kommer tycka det är otroligt skönt att slippa åka nån h för att ta mig till stallet och bara kunna knata ut flera ggr/dag istället.
 
Jag lägger upp ridpass efter vad häst och jag behöver där och då för att nå våra långsiktigmål och gradvis bli bättre.

Fattningar stärker om de blir iaf hyfsat bra. Sen behöver en del bara få rulla på i galopp för att ens hitta galoppvana. Men de flesta i den här åldern brukar kunna den biten och mer bara behöva bra fattningar och galoppera tills man tycker de faller isär för mkt. Då upprepar man bara.
Sluta brukar vara bra för galoppen. Man kan också med fördel fatta galopp ur ryggning. Och gärna rygga lite längre sträckor än bara fåtal steg. Några meter i lugna, långa kliv är bra. Det sätter dem mer innan de är utbildade nog att sättas genom att bara samla dem. Det stretchar också bakdel och hjälper dem att kunna komma in och bära bättre utöver att ens lära dem att bakbenen faktiskt kan vara så långt in under. :)
Tack så mycket för tips! :) Jag ligger ju på en bra mycket lägre nivå än de flesta här så jag uppskattar alla tips och råd! :D


Tänk att det kan vara så roligt att trimma på banan, det trodde jag aldrig att jag skulle tycka. Men denna häst! Hon är så snäll och tålmodig med mig, även om jag trasslar till det oftare än jag gör rätt :o Tur att jag har tränare! :up:
Det blev hela 14 träningar i juni (både dressyr, bommar på marken och småskutt) för jag vill inte rida så mkt på banan själv innan jag har mer koll :) Det blir dyrt att träna så mycket, men det känns så värt det :)
 
Den rör sig framåt av sig självt ... du får ju tänka på gamlatanten

:devil:

Hahaha! Din satkärring!

Det tror jag inte min gör så mycket nu. Förklarade igår för min pappa att det kanske är bra att hästen är så fet nu. Försöker han skrämma en med att leva rövare eller sticka nu kommer han bara orka några meter. Och tvingar man honom att kuta då är det väl värre straff än om man hobblat, haft inspänd och piskat upp i 3 h. :P
Han kan nog ha lite åsikter nu när han vilat så länge. Men fetman hos oss båda kanske hjälper.. ;)
 
Tack så mycket för tips! :) Jag ligger ju på en bra mycket lägre nivå än de flesta här så jag uppskattar alla tips och råd! :D


Tänk att det kan vara så roligt att trimma på banan, det trodde jag aldrig att jag skulle tycka. Men denna häst! Hon är så snäll och tålmodig med mig, även om jag trasslar till det oftare än jag gör rätt :o Tur att jag har tränare! :up:
Det blev hela 14 träningar i juni (både dressyr, bommar på marken och småskutt) för jag vill inte rida så mkt på banan själv innan jag har mer koll :) Det blir dyrt att träna så mycket, men det känns så värt det :)

Kul att du hittat en så trevlig häst!
Det ÄR kul att trimma på banan, iaf om man har sån nördläggning som jag har..
Jag skyller på adhd:ns detaljfixerande.. ;)

Jag tycker du gör klokt i att satsa lite pengar i början. Så slipper du och häst lära in en massa felaktigt skit som ni sen måste jobba för att träna bort. Bättre att lägga en grund och sen kunna njuta mer ihop och slippa missförstånd etc..
 
Kul att du hittat en så trevlig häst!
Det ÄR kul att trimma på banan, iaf om man har sån nördläggning som jag har..
Jag skyller på adhd:ns detaljfixerande.. ;)

Jag tycker du gör klokt i att satsa lite pengar i början. Så slipper du och häst lära in en massa felaktigt skit som ni sen måste jobba för att träna bort. Bättre att lägga en grund och sen kunna njuta mer ihop och slippa missförstånd etc..
Haha, ja det är så kul! Du verkar ju otroligt kunnig! (Har läst på detta forum bra mycket längre än jag har varit med och skrivit saker :) ) Men frustrerande när man VET hur man ska göra men kroppen inte hänger med :P Jag är en riktig teoretiker, kan lära mig massor "på pappret", men jag har svårt att få kroppen att göra det huvudet vet om att den ska :rofl:
Ja det känns värt att spendera lite pengar på träningar, jag har redan tillräckligt med olater efter åratal av "skogsmulleridning" och de olaterna vill jag inte att nya hästen ska få :nailbiting:
 
Här har vi inga problem med värmebölja, 20 grader idag och då tycker man visseligen att det är jäkligt varmt för att det har varit så himla kallt
Var upp till Gällivare i helgen och där ligger det snö kvar på Dundret än. Det brukar det verkligen inte göra den här tiden.
Vi har problem med regn. Det har regnat konstant både Maj och Juni. Det är helt sjukt. Få se om det blir några höskördar i år.

Stråla har fått gå på bete några dagar när jag var borta och har svällt som en julgris. Trots att hon får motionera så mycket som hon bara orkar. Hon tål verkligen inte gräs vilket är väldigt tråkigt.
Annars går det bra med henne. Nu kan vi galoppera som vilket normalt ekipage som helst liksom. Helt awesome.
Jag har varit och funderat på en ny häst som jag gillar massor me idag känns det som att det blev lite käppar i det rosa molnet så att säja. Nå vi får väl se.
 
@fio Nåja, jag är pigg för min ålder, det är ju mer än du kan skryta med dearie....:devil:

@Tessalonica Han har väl aldrig tränat i grupp tror jag, han blir väldigt på tårna o tror att det är snabbast vinner hela tiden. Men jag kom på att ju mer jag håller om o använder skänkeln desto lugnare blir han. Sen är han typisk unghäst, gör kaninhopp in i galoppfattningar, välter inåt i höger varv eller svänger inte alls osv osv. Får lägga 1 år på att dressyra o under tiden vara lycklig över att han hoppar så bra.
 
@Tessalonica hon är varmblodstravare/nordsvensk. Hon är väldigt lättfödd alltid men på gräs blir hon liksom svullen om hela kroppen, ödemig. Och depåig på en gång. Fettnacke och bullar både här och där. På bara nån dag. Trots såklart inbetad osv.
Fångkandidat.


Det är en valack på 12 år, välutbildad men har pga anledningar lite issues. Otroligt trevlig häst iaf, väldigt rolig personlighet.
 
Mina hästar går ute dygnet runt fast de tävlas. Tycker det är rena nyset när folk säger att de måste stå inne på nätterna för "de blir så trötta". De är trötta de första dagarna o sen är de banne mig piggare o gladare än när de står inne, iaf Harriet blir gladare.
 
Har precis släppt ut hästarna o märkte att Rivica inte är ok :( Var ute o red i förrgår o hon var pigg o glad men på hemvägen reagerade hon plötsligt o jag trodde hon fått nåt i hoven.
Igår longerade jag o stirrade mig blind på hur hon rörde sig. Kunde inte riktigt se nåt.
Så i morse var hon mer stapplande. Varm i en hov. Kan vara öm efter skoning? :confused: Får ringa Hovslagaren o be att han kollar på henne. Får hoppas att det inte är nåt allvarligt.
 
@SkorpSmulan min welsh cob jag hade fick också fettdepåer. Så jobbigt men det fick gå. Hon älskade gräs ;)

@Novali01 Jag har en rymmer hemma så att sova ut er tyvärr inte aktuellt här :/
Hur gick d för Bosse idag? Vad gör Harriet mer än att äta gräs?

@Maui hur är det med Rivica? :(

Kl

Idag tog jag en tur till Rigmors anläggning. Fick med mig gubben och Alva så fick en liten film på hur det ser ut där.
Mycket jobb finns det mellan kaninskutt och annat men hon är underbar :)

 
Ni är ju jätteduktiga du o Julia :) Himla tur att du inte sålde henne
Lilla dottern är så söt :p
Rivica är ok. Gick i hagen hela dan o sen åkte jag till hovslagaren o kollade henne. Syntes inget alls men hon var öm i sulan så hon hade nog trampat på nån sten när jag var ute o red. Hade med lånehästen också så han fick titta på hennes sår. Är rätt svullen precis vid såret men inte övrigt i benet. Tur att man har en bra hovslagare som kan det mesta :D
Vi hade vår buse ute i natt vid sin utebox. Då valde han att rymma :o men gick bara in i hagen jämte. När han sen fick gå tillbaka gick han in i boxen o la sig. Det var tröttsamt att vara på upptäcktsfärd på nätterna.
 
Vi har kvarka på klubben :( En ponny hade feber o svullna ben. Visade sig vara kvarka. Hade visst bara gått i hagen med de andra ponnyerna. Vi var där veckan innan det upptäcktes. Lite oroligt då det varit fall i trakten hela våren. Hoppas det försvinner snabbt o att ingen mer blir sjuk.
 
Haha ja. Inte lätt att bli bajsnödig mitt i hoppningen ;)
Är otroligt tacksam att jag inte sålde :)

Hörde detta om kvarkan. Hoppas innerligt att ni inte fått något..
 
@SkorpSmulan min welsh cob jag hade fick också fettdepåer. Så jobbigt men det fick gå. Hon älskade gräs ;)

@Novali01 Jag har en rymmer hemma så att sova ut er tyvärr inte aktuellt här :/
Hur gick d för Bosse idag? Vad gör Harriet mer än att äta gräs?

@Maui hur är det med Rivica? :(

Kl

Idag tog jag en tur till Rigmors anläggning. Fick med mig gubben och Alva så fick en liten film på hur det ser ut där.
Mycket jobb finns det mellan kaninskutt och annat men hon är underbar :)

Heja, heja @Tessalonica
Vilken fin fyraåring du har!
Verkar pigg, glad och lagom framåt :love:

Kl
Jag ska titta på två stallplatser på måndag varav den ena är lösdrift....
Fortsättning följer :)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
56 57 58
Svar
1 144
· Visningar
42 740
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 002
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 316
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
11 830
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp