Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten bild från dagen i brist på annat att tillföra tråden för tillfället :p

11659234_809833905802432_7806041042573456288_n.jpg
 
Tjusig bild:)!

Jo, @Tessalonica..visst är det kommunalt. Uska ute i äldrevården.

Ber samtliga om ursäkt för mitt gnäll:(..Men ibland måste man och det kunde låtit likadant idag. Tänkte att jag skiter i hästeriet för jobbet tar så mycket ork och energi och bara massa strul nu på semestern...
Tanken på stallfix och ridning idag i regnet kändes bara övermäktig..

Fast sen sitter jag där och ler på hästryggen trots att jag glömde handskar, då blir smorda lädertyglar i regn ganska hala:D!
Underbara, underbara Bellona:love:! Gjorde massa fina ryggningar och jobbade på att få henne rakare i galoppfattningarna..
Ja, just d..jag som inte trodde jag kunde "lära oss" rygga, plättlätt jue;).

Tänk vad en liten dressyruteritt kan hjälpa, ska nog INTE lägga ner, hi, hi..
 
@polly p Skit inte i hästeriet, byt jobb, man ska inte gå och må dåligt över jobbet. Speciellt inte på lediga dagar. Jag bytte från äldreomsorgen i kommunen till Pers ass privat företag och det är verkligen det bästa jag har gjort, mår så otroligt mycket bättre både fysiskt och psykiskt.
Visst är det underbart så mycket gott hästarna ger oss :)
 
Trist @polly p att man måste låta bli att svara när det ringer för att slippa jobba extra :(
Idag har jag varit ledig. Åkte först till Hovslagaren och fick tre hästar fina.
Sen ägnade jag resten av dan att städa stallet. Så mkt damm o skit det samlas på alla ställen. Har damm i hela halsen nu. Fick städat sadelkammaren som är modell mindre o ser att jag har hästtäcken i mängder.
Nu ska bara boxarna skuras så är det klart.
Lagom till jag skulle rida kom regnet men åkte till skogen ändå o det var nästan uppehåll.:)
 
KL

Jag och hästen stormtrivs på landet! Den här utsikten möts jag av då jag gör i ordning frukost:


Idag ska vi testa släppa ihop min med en av stallägarens vallacker. Det vore ju trevligt om de kunde umgås.
Stallägaren är så klart fälttävlansryttare. ;)
Jätterar och skön människa! Även om jag är dressyrkärring så är det skönt att hon inte är det. Dressyrkärringar har en större tendens att vara neurotiska skator än hoppfolk/fälttävlan/western mm. Jag är väl inte riktigt dressyrkärring iom att jag kommer från annat eg. Men visst har jag vissa petiga och neurotiska drag.. :P

Pålle och jag tränade hårt igår. Först ett pass på morgonen med lossande av djuret i longering. Han är lite skev nu efter all vila. Så jag har tagit några dagar med lossande jobb avsuttet innan jag sätter mig på. Så han får lite lättare att göra rätt.
På eftermiddagen hoppade jag upp och red första gången på lääänge. Det var intressant att känna på oss båda. Herregud vad kroppen inte riktigt lyder!
Men det var jäääävligt roligt!
Hästen är lite skraj här för diverse saker på gården. Han är ju en riktig fegis.
Men han skötte sig helt ok. Han var lite spänd stundtals. Men gjorde inget mer av det än så. Inga hopp eller nitar etc. Så det var bra.
Sen blev han förvisso sur några gånger och studsade lite i galoppen. Men svarade iaf hyfsat på hjälperna både i att gå fram, forma sig och bromsen med för den delen.
Fick mest rida på framåt i låg form. Ville hitta bjudning och forcerade med flit takten ngt för att hitta det mentala i honom. Då får man ju tyvärr lite mer spänning med och knatig gång. Men det får komma sen..
Idag har jag träningsvärk i bålen efter min patetiska lilla ridtur igår.. Haha.. Skönt att det tagit. Men synd att jag är SÅ otränad. :O
 
Ser ju ut som om båda är lösa :p
Rider ibland med en som handhäst men det har var ju tufft;);)
Stråla gick lite lös som ung, när vi inte bodde i byn utan en bit utanför. Tills hon började hitta på för mycket hyss. Shettisen går ofta lös. Då det inte är grästider för då går hon ingenstans.
 
Detta brukar vi också göra ofta. Jag tycker det är så komiskt att ponnyn är mycket raskare än Stråla
Strålan kom dock i gång och ikapp efter ett tag men ponnyn var där framme hela timmes turen.
 
Hur går det på nya jobbet, @Maui? Får du nån semester?

@SkorpSmulan hahahah vad kul!

@tuaphua Härligt med träningsläger!

Vi styr kosan mot fälttävlansveckan nästa vecka, Bosse o jag startar vår första fälttävlan 90 klass och ungen ska rida SM! Lite mallig är jag allt att jag tagit fram henne från 70 cm till *-ig klass! Sen är SM skitsvårt o vi får vara väldigt glada om hon kommer runt men jag är glad för det!
 
Hur går det på nya jobbet, @Maui? Får du nån semester?

@SkorpSmulan hahahah vad kul!

@tuaphua Härligt med träningsläger!

Vi styr kosan mot fälttävlansveckan nästa vecka, Bosse o jag startar vår första fälttävlan 90 klass och ungen ska rida SM! Lite mallig är jag allt att jag tagit fram henne från 70 cm till *-ig klass! Sen är SM skitsvårt o vi får vara väldigt glada om hon kommer runt men jag är glad för det!

Vi hejar på både dig och ungen på distans!

KL

Idag var jag laddad att rida. Jag är hyfsat nybehandlad i kroppen och har fått massage. Jag stretchade och bände i mina nu allt för korta muskler runt höfter och ljumskar som en dåre innan jag gick ner till stallet. Glad i hågen hämtar jag in djuret. Han hade fått två jäääättebett av bromsar vid vardera sida ryggrad just i sadelläget. Så det var bara att skippa ridplanerna. Iom att han är i flodhästform och går på gräs fick han iaf både tas för hand, linas lite och gå på prommis.
Han börjar kännas mer jämn i kroppen nu igen.

Han trivs super här på gården! Nu går han med stallägarens ena vallack och har en fin kompis i den. Dock är den lite yngre och flumm-bufflig och gå-påig ibland, halvblodsvalpig modell 175 utan clue... Min är ju väldigt signalkänslig och snabb. Han är också ordentligt fostrad i hästspråk. Så han blir förnärmad då den stora bruna bara rumlar på ibland. Alltså styr han upp den lite. Han är dock himla bra som varnar och varnar och styr med kroppsspråk och inte bara ilsknar till och dänger på den.
Åh, vad vi har det bra här på gården!
 
Så roligt @Novali01 , ska heja på distans. Har en kompis vars dotter också rider sm på sin b-ponny.
@tuaphua Låter som ni njuter:)! Härligt!
Jag bor ju typ så året om och den här tiden är det såå underbart när man sitter ute i lusthuset och hästarna betar eller leker och busar alldeles i närheten.


Håller på med min makeover i sadelkammaren. Det går lite trögt..är ju så myysigt att gosa med fölis, Loppan och Bellona istället:D..
Ska till tränaren i mån..hoppas d går bra, har inte haft riktigt flow i ridningen och hon har faktiskt sett ledsen ut och varit lite låg men nu har hon härligare blick igen. Var säkert bara pga brunst eller något..
Var på Parelli kurs i lördags. Dottern gick med henne och jag var fotfolk. Är väl ingen sådär super NH-människa men dottern tycker det är kul och lite matnyttigt får man med sig tycker jag..
 
Hur går det på nya jobbet, @Maui? Får du nån semester?

@SkorpSmulan hahahah vad kul!

@tuaphua Härligt med träningsläger!

Vi styr kosan mot fälttävlansveckan nästa vecka, Bosse o jag startar vår första fälttävlan 90 klass och ungen ska rida SM! Lite mallig är jag allt att jag tagit fram henne från 70 cm till *-ig klass! Sen är SM skitsvårt o vi får vara väldigt glada om hon kommer runt men jag är glad för det!
Jag har det ganska lugnt :D Har hand om ett byggföretag och nu när jag tagit över så räcker 2-3 dagar i veckan. Sen har de stängt i 2 veckor så då behöver jag kanske inte komma in alls. Sköter även det löpande på gamla jobbet till augusti då deras byrå kommer igång. Eftersom jag har lön i 10 månader till från gamla jobbet och ingen avräkning då jag förhandlade bra så går det ingen nöd på mig än. Kommer väl att jobba mer än halvtid senare i höst men har det riktigt bra just nu. Bokade precis en resa till Kreta i augusti :)
Rivica fick på sig lädersulor igår och nu är hon precis som vanligt igen. Är nog lite tunn i sulorna så att gå på sämre underlag utan sulor var inget bra för henne.

Spännande med SM veckan. Hoppas det går bra för er alla ;)

Har också passat på att städa och tvätta stallet. Så skönt när det är gjort. Vill också se nya bilder på lille fölet.
Såg en riktigt fin hingst i Falsterbo som Magnus Österlund red, Comfortuna VDL. Den försökte jag övertala Sara att välja nästa år.
 
11749254_974758945878958_494182111_n.jpg

Lilla Rut igår:)!
Var och tränade. Gick sådär, ganska nöjd och var ju ett tag sen också. Idag red jag ut. Inte så kul..Hon stannar och vill inte gå och blir helt introvert:cry:.. Går knappt att påverka något och jag får ta till jetestora bokstäver. Red förbi ett torp i skogen med tyskar som grillade. Hon frös fast. Dom frågade om dom skulle komma med morot:crazy:. Jag vände..obra..Sen gjorde hon det igen och då hoppade jag av, försökte med vänta ut metoden men så mycket tid har jag nog inte. Tredje gången blev jag skitarg, på riktigt. Sen var hon väldigt rolig att rida som tur var.

Men vill ju att hon ska lyssna på och lita på mig:(.
Får väl ta med Bosse labbe eller tömköra min ridtur. Så mycket lättare när dom åtminstone är lite reaktiva. Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det..
 
@Maui så det blir ev nästa år? Min kompis ska betäcka med honom nu i år. Fått sin andra dräktig med Elliot.
Vi hade ju planerat att betäcka Hedda i år men så gick hon ju så bra att Sara ville tävla henne vidare.:)
Måste nog bli nästa år sen är hon ju väldigt gammal :crazy: 17 nästa år.
Lilla Rut är så söt :love:
Så jobbigt att det inte funkar att rida ut. Kan inte barnen rida med dig så du får sällskap? Är ju inte bra att hon stannar o inte funkar.

Var på Hoppträning igår :D Så himla kul. Rivica är så käck.
 
Vi hade ju planerat att betäcka Hedda i år men så gick hon ju så bra att Sara ville tävla henne vidare.:)
Måste nog bli nästa år sen är hon ju väldigt gammal :crazy: 17 nästa år.
Lilla Rut är så söt :love:
Så jobbigt att det inte funkar att rida ut. Kan inte barnen rida med dig så du får sällskap? Är ju inte bra att hon stannar o inte funkar.

Var på Hoppträning igår :D Så himla kul. Rivica är så käck.

Jag får väl prova med sällskap men tycker jue hon måste lyssna på mig..
Jo, jag gillar min lilla Rut:D! Hon blir kaxigare undan för undan. Å kroppar till sig! Lite försiktig och skygg men gosar gör vi. Inatt var dom ute för första gången. Skööönt, men liite läskigt:D. Stackars Bellona som aldrig varit ute..Ja, ja.. så är livet som busch-häst, hi, hi.. På onsdag ska vi tävla..börjar bli lie nervös..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 252
· Visningar
46 620
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 031
Senast: DeCloe
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
233
· Visningar
16 223
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp