Bukefalos 28 år!

NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag kanske kan göra det nästa vecka då jag har tillgång till fler bilder och program.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Låter ju som att du inte ska rida med den bomlösa om den gör henne halt???
Testa att lägg en antiglid padd eller liknande underst mot pälsen och rid med bomsadeln och se om problemet försvinner? då är det ju den bomlösa.

Känns inte bra om sensation sadeln skadar hästarna?

en fråga när vi endå disskuterar just den sadeln, har den egentligen några benstöd eller är det bara sytt så det ska se ut som benstöd?
verkar vara helt platta.
läste att den är gjord mestadels i ull på undersidan "för att det ska vara hållbart" men varför är den inte i mocka eller läder på undersidan det är ju mkt mer hållbart.
Känns som en dålig ursäkt för att ta ett billigare material hm.

förstår fortfarande inte det hutlösa priset med det materialet.
 
Senast ändrad:
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Låter ju som att du inte ska rida med den bomlösa om den gör henne halt???

Det finns ju som sagt inga som helst bevis på att det är sadelns fel! Men eftersom det är en av sakerna som förändrats så vill jag såklart undersöka det. Sadel påverkar ju alltid mycket, och i just detta fallet stämde det väldigt bra ihop med tränarens och massörens tankar om hennes rörelser och fysik. Så självklart ska jag kolla upp det när hon kollas igenom.

Testa att lägg en antiglid padd eller liknande underst mot pälsen och rid med bomsadeln och se om problemet försvinner? då är det ju den bomlösa.
Som sagt, det funkar inte på vinterpälsen eftersom den är så lång och "vänder" sig. Håret lägger sig alltså mothårs när sadeln börjar glida. Gelpaden har inget fäste på all päls.

Känns inte bra om sensation sadeln skadar hästarna?

Jag tror inte alls att sadeln i sig skadar hästarna, utan även om det är sadeln som är problemet i detta fallet så är det just i detta fallet!! Det är ju som med alla sadlar, de passar inte alla individer och jag har sagt redan från början att denna inte är optimal för Sol, även om jag såklart aldrig trott att den varit skadlig för henne, då hade jag inte haft den på henne. På alla andra hästar jag haft den på har den varit grymt bra, men eftersom Sol är så fruktansvärt överrörlig och ännu inte helt balanserad så blir det en dålig kombination. Hon håller liksom inte ihop sig själv. Jag har aldrig sett henne stå som en normal häst i stallgången, det spretar liksom alltid som en sprattelgubbe åt alla håll :angel:

en fråga när vi endå disskuterar just den sadeln, har den egentligen några benstöd eller är det bara sytt så det ska se ut som benstöd? Jo den har benstöd, men väldigt små på min modell. Finns större på andra modeller, men jag har små eftersom jag har en sadel som egentligen är för liten i sitsen sett till min benlängd. Om jag hade haft stora stöd hade jag haft mindre plats till benen och då hade jag hamnat i fel sits.

läste att den är gjord mestadels i ull på undersidan "för att det ska vara hållbart" men varför är den inte i mocka eller läder på undersidan det är ju mkt mer hållbart.
Känns som en dålig ursäkt för att ta ett billigare material hm.

Ingen aning om varför det är ull på undersidan, men undersidan kommer ju aldrig i kontakt med hästen, den ligger ju emot paden. Det är i alla fall inget jag har hakat upp mig på eller ens reagerat över.


Jag står fast vid att jag är väldigt nöjd med min sensation. Även om det skulle visa sig vara så att det är sadeln som är problemet för Sol så skulle jag definitivt inte vara rädd för att använda den på andra hästar. Jag tror inte det är så värst vanligt med så pass överrörliga hästar som hon. Och skulle jag mot förmodan hitta en till häst utan några ben i kroppen så får jag väl hellre inse att jag har en förkärlek till ryggradslösa djur som kan böja sig i alla omöjliga vinklar. :angel::p:rofl:

Och skulle det nu vara sadeln som är problemet så kommer jag såklart inte använda bomlöst på henne, precis som jag inte använde bomsadel till Godi som hade så extremt kort rygg och känslig länd. Hennes rygg är på många sätt raka motsatsen till Godis. Där Godi behövde följsamhet behöver Sol stöd. Hon funkar betydligt bättre i en ganska så styv sadel som top reitern.
 
Senast ändrad:
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

*kl*

Nu är vi på väg till Skars Hästklinik med Elja på återbesök.
Ska bli väldigt intressant vad snygg-Calle ( ja veterinären va ganska het;) ) säger om Ellja och hennes ben å senor. 5 veckor sedan nu hon skadade sig illa, men såret har läkt på bra och hon tappar inte heller hoven längre utan har fått lite styrsel i den igen :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Om du helklipper Sol och det fungerar mot sadelglidandet så skall jag banne mig göra samma sak! Kveikja är totalt hopplös nu! Det är tur dom har framben så sadeln iaf inte glider av hästen helt...

Inte blev det bättre av att de fick gå ut på höstbete två dgr upptäckte jag igår... Vilken uppsvullen kagge det blev... O inte ligger sadeln bättre still då...
Igår, efter bete...
wpid-dsc_4914.jpg


För 5dgr sedan, bantad o fin...
wpid-dsc_4874-1.jpg


Funderar på om man kunde rida med baksele? Få med sig rumpan samtidigt som sadeln ligger kvar :angel: :D
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kl

När det diskuteras lite om bomlöst slänger jag in en fråga för jag är själv lite intresserad av diddi eller top reiters! Är det bra eller dåligt med bomlöst? Jag tänkte att d skulle vara bra på min nu när hon ska bygga muskler över ryggen... Isf att byta bomsadel stup i kvarten?!
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Det går inte att svara generellt, bomlöst kan både vara bra och dåligt beroende på häst och ryttare liksom när det gäller bomsadel.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Haha, vilken fantastisk idé med bakselen!! :idea::rofl: Sätta en rem bakom knät och fram till sadeln, då kan den ju inte glida förrän de vinklat så mycket att den inte glider :D

Haha, nä skämt åsido, jag vet fasen varken ut eller in längre. Ena säger att sadeln ska ligga långt bak på länden, gärna en dm bakom sista revbenet. Andra säger att den ska ligga långt fram, gör inget om den ligger precis emot bogbladen. Sol säger att den gärna får ligga lite mitt emellan, men hellre bak än fram. Men där ligger den ju inte kvar bara sådär av sig själv.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Beror helt på hästen och vilken sadel det är. Alla bomlösa passar ju inte alla hästar, en del hästar passar i många sadlar och en del är det näst intill omöjligt att hitta en som passar. Och sen ska den ju passa dig som ryttare också.
Så det är bara att prova sig fram.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Suck, varför blir man så otroligt ridsugen när man inte kan/får rida?? Det är precis som att det är någon magisk lag. Abstinensen blir plötsligt tre gånger värre.

Jag har till och med varit riktigt jäkla tävlingssugen, vilket inte är något normalt för mig. :p
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Luras bilden eller har du en randig huvudlagsrem?

Njae, inte randig men Blingad :)

wpid-dsc_3933.jpg


Jag syr ju träns själv och ville ha ett utan nosgrimma, men jag älskar bling. Kan jag inte ha bling på näsan så blir det på sidan! Det består av två pannband med rosa stenar helt enkelt.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Det var snyggt!!

Jag har länge tänkt att jag ska blinga Sols träns, både nosgrimma och sidostycken. Men jag tänkte den lite enklare varianten med att limma stenar. :)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

vad är det för sadel du har:)?

Jo det fungerar att helklippa, Thengills sadlar låg mkt bättre(han hade med problem med att de gled fram) som helklippt men det är större risk för skav om man lämnar ryggen helt "bar" utan ett päls schabrak.

Men då kanske du får bäst effekt om du har ett schabrak under sadeln och så kanske en gel padd mellan sadel och schabrak.

Jag tyckte schabrak med teddy på undersidan mot hästen fungerade väldigt bra på klippt päls med extremt bra.

Men det som funkat bäst för thengill är min sadelgjord(har för mig du har en likadan) från hööks den med rullande hur man nu ska förklara att fram och bak spänne kan rulla oberoende av varandra och bli olika långa.
det anspassar sig efter tjockleken på magen, man spänner mkt kortare fram än bak(eftersom magen är tjockare bakåt).

jag lägger på sadeln(Är det en bomlös så låter jag padden värma sig och forma sig efter hästen innan jag spänner vidare hårt) och så spänner jag mer fram äm bak men inte så hårt.
går sen först en bit innan jag hoppar upp så sadeln lägger sig tillrätta.
sen drar jag färdigt och fortfarande mkt mer fram än bak.

och då ligger sadeln alltid stilla både i upp och nedförsbackar, älskar den sadelgjorden.
funkar inte alls med vanlig sadelgjord till honom.

På glampi fungerar vanlig gjord så de är uppenbarligen olika skapta.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kl

När det diskuteras lite om bomlöst slänger jag in en fråga för jag är själv lite intresserad av diddi eller top reiters! Är det bra eller dåligt med bomlöst? Jag tänkte att d skulle vara bra på min nu när hon ska bygga muskler över ryggen... Isf att byta bomsadel stup i kvarten?!

Testa:)
Är man väldigt tung och stor som ryttare är det ju extra viktigt att sadeln fördelar vikten men även att den passar hästen perfekt, minsta lilla felbelastning blir ju förödande om ryttaren tynget mkt där på.

Jag tycker nog bäst om bomlös men hade jag inte haft en kräsen häst hade jag nog haft bomsadel och aldrig testat bomlöst kanske.

men min häst har själv valt att han gillar bomlöst bäst då är det bara att lyda:)
Jag gillar att den anpassar sig efter hans hullförändringar och muskleförändringar och att jag kan använda samma sadel på båda mina totalt olika hästar.

Jag hade samma bomlösa i 5år en chayenne london dressyr utan att behöva byta sadel, inte ofta man kan göra så med en bomsadel och då är det ju något som är "fel" för de behöver ju bytas ut ofta just för att följa hästens förändringar.
Men jag fick byta när jag hade fått barn och min kropp blev förändrad och den blev för liten i sitsen och jag fick ont i höfterna av den.
annars var den toppen, red in hästar med den och kunde ta med den till alla möjliga olika slags träningshästar som jag red den med.

Sen brukar jag tänka tanken, om man själv ska bestiga ett berg vill man ha en planka som fördelar de där 30kg som ryggsäcken väger, på ryggen men som inte följer ryggens form utan ger kanske punkt tryck på rumpan och axlarna men som endå ger stadga.
börjar man muskla sig annorlunda eller blir smalare på något ställe så passar den sämre och ger skav kanske.

eller vill man ha de där 30kg kanske med en känsla av att det blir lite tyngre men att ryggsäcken följer min ryggrad helt perfekt hur jag än böjer ryggen om jag tex vill klättra uppför en extra brant backe och luta mig framåt då följer den perfekt i ländryggen, ger inga skav då den ligger emot överallt.

Så brukar jag tänka om man ska förmänskliga känslan...

Sen brukar jag tänka att hur ska man kunna passa ut en bomsadel egentligen? ska den passa när hästen står still med sänkt rygg eller ska den passa när hästen jobbar med höjd rygg? och hur ska man passa ut en sadel när hästen springer runt då är det inte så lätt att slänga under en hand längs med hela sadeln sen kan ju hästen dessutom höja ryggen olika mycket i olika arbete.
är då bommen anpassad efter en vilande rygg så kommer den ju hindra hästen från att vilja höja ryggen då sadeln motarbetar det.

Jag väljer ingen sida egentligen men har nog aldrig ridit en häst med en bomsadel som jag verkligen tyckt legat helt perfekt och då har jag ridit en hel del hästar ett hundratal om inte flera hundra.

För hur man än försöker så kommer man inte undan att en häst inte ska ha något på sin rygg och speciellt inte något hårt egentligen.
vet inte riktigt hur de tänkte där från första början men de ville väl ha något stabilt när de krigade som hängde fast bra när man hängde sig ut för att hugga huvudet av någon.
klagade en häst eller fick ont så tog man ju bara en annan.

jag har testat top reiters iaf den äldre modellen för det var några år sedan.
upplevde att den hade gigantiskt benstöd och noll stöd i sitsen men är man van vid platta islandssadlar är den nog jättebra.
och det krävs att man har en islandshäst med rätt lång rygg(för även om den är bomlös är den såpass stabil i konstruktionen).

Annars är de säkert bra alltså de där islands varianterna och längre modellerna om man har häst som har längre rygg vilket jag ju inte ens kunnat titta åt.

jag gillar annars kari flex faktiskt en sån hade jag nog haft om den inte täckt hela ryggen på min häst.
känns mer eller mindre som att rida i en vanlig sadel(islandsstuk) men mjuk.

hoppas du fick lite svar och åsikter du kan ha nytta av:)
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Bra tips, en sån där sadelgjord har jag ju nånstans! Kanske ska testa med den.

Men gör gelpaden verkligen nån nytta mellan sadel och schabrak? Jag tycker oftast att det glider närmast hästen, sadeln sitter ju ändå fast i schabraket så det glider inte på mina.
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nu har vi en Amerigo Vega :love: Näst bredaste bomvidden, så bogarna får hyfsat plats även när den glider fram. Den har legat superbra hela sommaren. Men med vinterpälsen börjar det som vanligt att glida...

Jag använder en Eric le tixerant-gjord, den funkar kanon övriga delar av året, har gjort stor skillnad för oss!

Jag vet egentligen inte om jag vågar helklippa en lösdriftshäst, men visst gick thengill på lösdrift när du klippte? Hur kändes han då, rent värmemässigt? Jag är så orolig att hon skall bli kall om korset/länden. Fast egentligen kanske det inte är någon skillnad mot uppstallade hästar, bara något jag själv hittat på i min lilla värld... Ett stall är ju ofta nästan lika kallt som ute? Fast ute kan dom röra sig...

Igår stor K o flåsade innan vi ens hade börjat skritta igång, så mkt päls har hon nu...
 
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

knapplån.
Igår var de så dags igen för dressyrlektion.
vi tränar vidare på den samlade traven och försöka få fram swunget i stegena. De kommer mer och mer och iblnad blir detlite för mkt samling miss från mig och missförstånd ibland hos Jorunn och då blir det passage.
Så jäkla häftig känsla att rida passage, har aldrig gjort det förr så det är en helt ny värld.
Inte för att jag sitter och rider de med mening som sagt men man kan ju inte fya henne när hon väl gör de.För meningen är ju att i framtiden skall hon kunna även de ju.
Så nu jobbar jag mkt på att rida lätt och få ner henne och sitta ner och samla upp henne, så hon vet skillnaden ibörjan på så sätt. Men målet är ju att kunna sitta ner även när hon går i vanlig arbetstrav med.

Tölten kommer mer och mer, kan idag rida i sluta utan problem medans öppna är brutalt jobbigt för damen att ridas i i tölten.Men de kommer mer och mer.Ökade tölten kommer också den allt mer och blir snabbare och snabbare för varje vecka.

Ja just nu är det bara positiva saker från oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Här fortsätter vi hissa och dissa nya/ganska nya/ produkter. Gärna med bild, ju större desto större hiss! Jag börjar med denna nyhet...
35 36 37
Svar
720
· Visningar
54 102
Senast: ii-ssa
·
Kropp & Själ Jag har fått "riktiga" glasögonen för första gången, ett par distansglasögon och två par läsglasögon. Mina läsglasögon från mataffären...
2
Svar
24
· Visningar
1 409
Senast: gul_zebra
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 372
Senast: zassoo
·
F
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
175 696
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp