Bukefalos 28 år!

Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Med handen på hjärtat..

Hur amatörmässigt verkar det inte då att inte ens veta vad hästen heter.
Frysmärkt och allt?????
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

jag är ingen amatör.

Ni vet ju ändå inte bakrunden till det. ...
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

En av de saker man tar reda på vid hästköp är väl namnet på hästen?
Samt ålder, stam ,ev tidigare prestationer...
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

men asså, jag vet vad han hette hos dem. MEN han hette inte så tidigare, han lyssnar ju fan inte ens på det namnet! Sen är det också lite rörigt när han kallas samma sak som vår hund.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Snälla du.
Travare har ETT namn. Sedan kan de ha 40 smeknamn...

Lyssna på namnet? Det är det många som INTE gör.

Fråga: Vad heter hästen??
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

men asså, jag vet vad han hette hos dem. MEN han hette inte så tidigare, han lyssnar ju fan inte ens på det namnet! Sen är det också lite rörigt när han kallas samma sak som vår hund.

rätta mig om jag har fel nu, men jag tror att det finns fler hästar som inte vet vad de själva heter än som reagerar "aha, hon menar mig, för jag heter ju Brunte!" när man ropar deras namn...
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Ja, då HAR du ju redan ett namn på hästen.
Saken ordnad.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Men snälla nån vad spelar det för roll vad hästen heter? om den endå inte lyssnar på det (antagligen för att den haft många namn) Det är väl helt ok att byta namn på hästen om man vill det.
Nypet, Hoppas att du och .. kommer bra överänns och att han lugnar ner sig (tålamod) Vad ska du kalla honom? :) Ti-tut är mitt förslag /mimmi
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Tack för att det finns någon som inte skäller på mig.
Ja, det skulle faktiskt passa honom jättebra! :O det blir nog antagligen Tit-ut eller Hugos :D
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Angående namn förresten så brukar det lösa sig rätt naturligt för mig. Det "officiella" namnet spelar mindre roll om man säger så, faller ändå in i ett smeknamn som man säger rent spontant när man pratar med hästen och det är ju det den kommer lystra till förr eller senare...

Som med mina två marsvin.. De har aldrig blivit döpta. Men kallas "sötis" och "knubbis" eftersom det liksom blir att jag kallar dom det :angel:
Och mammas katter som vi var tvugna att döpa om eftersom vi sa fel namn hela tiden. Den ena hette något skumt som Karl-Alfred och den andra Hulken, men det blev Snobben och Missen till slut bara för att jag konstant kallade dom för det :crazy:

Så - spontant är bra. Skit samma om det blir lite förvirrat från början, hästarna brukar ändå fatta vem man har uppmärksamheten riktad på.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Travare byter inte namn hur som helst.

Namnet=hjälp att få reda på saker om hästen.

Om hästen nu lyssnar på sitt riktiga namn istället för det påhittade Totte? Ska man byta igen då?
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag köpte honom från småland.. eller hur menar du?
Men vi visste ju inte att vi skulle ta hem honom samma dag! Vi ringde hem och sa att dom skulle göra i ordning för han tills vi skulle komma..
Spelar ju ingen roll vad jag säger, alla här bara skäller på mig fast alla här med mig säger att vi gör rätt. -jag råd och tipsfrågar er bara. Men till svar får man skäll. tack tack.

Hmm.. men det ligger ju nära tillhands att tänka när man läser tråden, att detta köp var lite impuls, lite hastigt o lustigt, men det kan ju vara som du säger att vi inte vet hela bakgrunden helt enkelt..
Men hur gjorde ni med besiktning o råkade ni ha släp med er även om det inte var meningen att ni skulle köpa/hämta direkt?

Hoppas det går bra för er nu o han lugnar nog ner sig vartefter han aklimatiserar sig. Låt det ta tid bara o låt han komma in i era rutiner utan krångel.

Jag har ingen jätterfarenhet av travare, men bl.a syster har en (har haft två) och man stöter ju på emellanåt, o min känsla är att de kanske inte alltid är så värst lugna o sävliga i sitt sätt att vara.. sedan är det ju självklart individuellt precis som allt annat.

Lycka till o ta det lugnt! :)
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag har ingen jätterfarenhet av travare, men bl.a syster har en (har haft två) och man stöter ju på emellanåt, o min känsla är att de kanske inte alltid är så värst lugna o sävliga i sitt sätt att vara.. sedan är det ju självklart individuellt precis som allt annat.

va olika de är...jag som tycker dom är just väldigt lugna och trygga..jobbade ett år på en travbana hos en tränare och lugnare hästar har jag aldrig träffat..kunde rida runt på området mellan lastbilar och massor av ljud och hästar springandes brevid och dom reagerade aldrig på nåt..klart dom va pigga men endå väldigt lugna.

nån enstaka som va lite stökig men inget jobbigt så...men de verkar vara väldigt olika.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Vad tråkigt att stämningen i tråden blivit så dämpad och tråkig som den är men det är ett öppet forum så man får stå ut och stå sitt kast. ;)

Men somsagt, vi vet inte hela din historia, jag hoppas att du inte tar åt dig för mycket av det som sägs och tror och hoppas att din hästaffär kommer att bli lyckad! Travare är underbara hästar!! :love:
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Men jag gör som Totola. Han heter det han har hetat men jag kommer kalla honom hugo eller tit-ut.
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Haha, en till som är på tipptopp ;D
ja, han är helt underbart söt och jag tycker as mycket om honom så förhoppningsvis blir det en bra affär om han går i genom bes -.-
 
Sv: Nyhämtad häst, stirrig och osäker.

Jag tror att hästen kommer lugna ner sig när han börjar komma tillrätta och känna sig mer hemma.
Vad gäller namnet så tyckte jag Shangrila var jätteflott. :bow:
Varför inte bara hitta ett smeknamn relaterat till hästens riktiga namn..
Typ Shangen eller nåt? ;)
Inte för att jag tycker namnet har så stor prio i början.
Det brukar komma av sig själv.

Huir går det nu då?
Har han (?) lugnat sig lite och blivit mindre nervös över flytten?

Lycka till med nya pållen. :bow:
Jag tror allt kommer bli toppen när ni båda kommit tillrätta med hela omställningen.
Det kan vara ganska omtumlande i början.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 441
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 799
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp