Ord du inte vill leva utan?

Oumkullrunkeligt. Det är ett starkt ord. Det ger liksom en extra dimension till ordet ståndfast. Rent eh...akademiskt alltså. :angel:
Oomkullrunkeligt tycker språkpolisen att det borde vara. Själv är jag förtjust i skjesen, typ jag är så skjesen i dag och det kan betyda vad som helst efter dagsform och behag.
 
Mina bidrag, lite danska också, för de har så bra ord:
Numsen (rumpa, danska)
Agurk (helvete, i vissa betydelser, danska)
Fidus
Krumelur

Kul!:)
 
Kom just att tänka på he och gick in för att skriva om det. Det var ju redan gjort och med otroligt uttömmande argument i länken! :up:
Fli är lite liknande. Man kan fli till sig för att gå ut, man kan fli sig ur vägen, fli veden... Väldigt praktiskt ord!
Spännande om fli! Jag har bara hört det i sammanhanget "fli undan", det vill säga typ röja. "Fli till sig" betyder då alltså fixa till sig? Vad betyder "fli veden"?
 
He är världens mest användbara verb och ibland klarar jag mig knappt undan det.

Medelst är härligt. Depravera blev ett favoritord i plugget. Har många fler men kommer såklart inte på dem just nu. Anbelanga är trevligt också.

Till skillnad från @Sleepan avskyr jag dän ;) I början av mitt och sambons förhållande fick jag nippran på att alla i hans familj sa dän hela tiden, likaså karta istället för klättra. Är mycket i sörmländskan som jag tycker är fult. Synd att jag flyttat dit på heltid bara. :D
 
He är världens mest användbara verb och ibland klarar jag mig knappt undan det.

Medelst är härligt. Depravera blev ett favoritord i plugget. Har många fler men kommer såklart inte på dem just nu. Anbelanga är trevligt också.

Till skillnad från @Sleepan avskyr jag dän ;) I början av mitt och sambons förhållande fick jag nippran på att alla i hans familj sa dän hela tiden, likaså karta istället för klättra. Är mycket i sörmländskan som jag tycker är fult. Synd att jag flyttat dit på heltid bara. :D

Haha, jag är från Småland jag! Dock verkar inte dän vara ett vanligt ord i hela landskapet, men vi använder det glatt iaf :D
 
Åh, jag tycker he är gräsligt fult och får lite utslag när jag hör det.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 012
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 238
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 846
Senast: Fazeem
·
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp