Ovanliga namn till barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag uppfattade det som att Twinstar rättade dig ang detta. Att Paradiset skrivit rätt alltså.

Sorry är trött som fasen efter en lång dag på jobbet och har nog bomull i huvudet just nu.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Du skämtar, eller hur? *hoppas*

Om lille Hamlet sen växer upp och blir byggjobbare, blir inte det lite knäppt? För att inte tala om alla vitsar om dödskallar och trikåer han lär få sig till livs...

Tiger Lily var en prostituerad i Londons slum på 1800-talet, och Lily Rose är en lite väl uppenbar stöld från Johnny Depp och Vanessa Paradis.

:rofl: :rofl: För att använda de namnen skulle ngn behöva betala mig så att jag aldrig skulle behöva jobba mer. :rofl: Nej, nej. Jag var inte seriös.

Här är de seriösa

Tjej: Alexandra
Kille: Samuel
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*kl*

Till mina eventuella framtida barn vill jag ha namn som på ngt sätt betyder någonting för mig eller/och min sambo.
Mellannamnen kommer garanterat blir släktnamn, respektives farmor/mormor och farfar/morfar tex.

Tilltalsnamnen finns det flera alternativ till. Flicknamn som ligger på listan just nu är: Chelsie (alt. Chelsea) pga sambons fotbollsintresse, Milla eller Hilda (efter min mormor, inte med bland mellannamnen).
Pojknamn är Ryan (mitt fotbollsintresse), Sebastian eller Ted (efter Gärdestad). Gillar också Victor (Wictor, Wiktor, Viktor?). Anton låg högst i topp (efter farfars bror), men det tog våra närmaste vänner som namn till sin son, så det vill vi inte ta längre, men kanske som mellannamn istället.

Gillar namn som inte är allt för "vanliga" eller modenamn, men heller inget som är allt för konstigt! Jag gillar tex mitt eget namn då det är aboslut inget konstigt, men inte väldans vanligt heller. Heter Erika.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

HILDA!!! Underbart!!! Jättesött!!! =)Kallade för övrigt min älsklingshäst för det, men det är så himla gulligt!!!!
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kul att tråden blev så lång. Mycket att läsa och fundera kring :)

Namnet då som jag har tänkt på är Islin.. Namnet som jag tror att jag fick det ifrån för ca 10 år sedan är nog norska Iselin. Vet dock inte om man bör stava namnet Islin eller Islinn som Linn på slutet.

På tal om Keltiska namn så är det något jag gillar. Har tittat på sådana namn men de känns för knepiga. Epona är fint.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*KL*

Vårat namn Reid är gammalt fornnordiskt och är en av runorna. Reid är förknippad med guden Tor och står bl a för ordning och re(i)da, resande och anses vara en bra skyddsruna. Namn som Reidar, Ingrid och Reidunn kommer från namnet. Det roliga är att det används till både kvinnor och män. Personligen tycker jag att det är lätt att uttala bara genom att läsa ut ordet men jag har redan upptäckt att folk har lite problem med det.

Hur läser ni ut namnet Reid?
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kul historia till namnet. Du har ingen bild på runan? Jag sökte på Googles bilder, men fick bara upp lättklädda damer. :crazy:
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Ricki Lake-ligan med namnförslag som Destiny, Krystal, Ocean, Kahsahndra, Star och liknande vet jag inte vad de tänkte på... Lika lite som jag vet vad hippiegenerationen tänkte på när ungarna fick heta Månstråle och Karma....

Behöver man varkligen ta i så man ramlar omkull när väljer ett namn, bara för att ungarna skall slippa kallas Anna A och Sara H....?

Engelska namn går att försvenska - Jenna, går att uttala även för gamla tanter, Gemma ochså om det skulle knipa.
Det är däremot svårt med Adrienne, eller Angelique. Tycker jag.

en tant som skulle ropa upp mig hade problem att läsa jennie. Hon va utala de ungefär jain. Aldrig annars ngn som haft problem:P är väl ett vanligt namn i sverige, dock kasnke inte så vanligt att avsluta -ie. Tråkigt namn tkr jag (A)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Mitt namn tillhör väl inte direkt de allra vanligaste namnen, trots att det finns 872st i Sverige som har det som tilltalsnamn.
Tycker själv om mitt namn och har fått höra av jättemånga att de tycker det är fint. ^^
Heter förresten Ninni.

Mina föräldrar satt också och kollade bland namnlistor och fastnade för Ninni.
Dock har min syskon väldigt vanliga namn (Louise och Elias).
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Vår son (1 år) heter Kerd Olof Alexander. Kerd är efter sin farfar. Så idag i Sverige är det bara hans farbror och sonen som heter Kerd.. :)

Min mormor heter Eri, det är det väl ett 20-tal i Sverige som har som tilltalsnamn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag valde ett ganska ovanligt namn till min son, när han föddes -96 fanns det ca 100 i hela Sverige (ej spec. om det var tillt.namn el. ej), sedan valde vi ett familjenamn som mellannamn med en baktanke att om sonen själv skulle vantrivas med sitt namn kan han välja det andra istället (mer vanligt). Men det blev ändå så att han på dagis fick bli Stora Grim då det kom in en Lilla Grim ett par år senare.....

Enda problemet han har haft med namnet va på en utlandsresa då han hittade en grupp engelska barn att leka med, dom vågade inte riktigt kalla honom vid namn.. Då fick han heta the G-man..
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Kul historia till namnet. Du har ingen bild på runan? Jag sökte på Googles bilder, men fick bara upp lättklädda damer. :crazy:


reid.gif
Inte så komplicerad runa alls. Men sonen kan skriva sitt namn med en enda "bokstav" - det är lite coolt ;)
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag skulle aldrig döpa mina framtida barn till något man inte kan uttala när man läser det.
Men sen är jag inte förtjust i vanliga namn som jag själv vet att 3-4 st har haft i samma klass har under mina skolår.

Jag själv har ett efternman man har haft riktiga problem med,
jag heter Behrendtz (Uttalas Berens) och har fått det uttalat Barjens, Bärnts och hela den visan.
Och det är inte så kul när man under sina handbolls matcher fått höra: "Mål av Lina Barjens". :crazy:
Och alla uppropp under skolåren, studenten och konfirmationen - Dåliga minnen.. :crazy:

Fast sen skulle jag aldrig ta ett vanligt svenskt efternman heller.
Mina barn vill jag ska heta som flickor: Agnes eller Oléa och som pojkar: Aston eller Elian och de uttalas precis som de stavas..
Dock hoppas jag på ett ovanligt men fint efternamn på min blivande make :D.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Min stora son har ett namn som är ganska ovanligt i Sverige.
Det fanns 91 med Bastian som tilltalsnamn då.
Men det är inte särskilt svårstavat eller uttalat.
Det som blir fel ibland är att folk tror att han egentligen heter Sebastian.
Andra sonen heter Vincent. Vilket är mycket vanligare, men inte för vanligt.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

*kl*

Jag fick det mycket ovanliga namnet Anna. Jätte trist att heta nåt så vanligt, i låg och mellanstadiet var vi 4 Anna i klassen så när nån ropade på "Anna" så tittade alla upp...men man lärde sig snabbt att det inte var menat till mig när en viss person ropade osv.

Min kompis lillasyster heter Elida, det är nog inte så jätte vanligt och jag tycker det är ganska fint också... Har även bekanta vars barn heter Marion och Ariane, det är nog heller inte så jätte vanligt.
Vad mina egna barn (om jag får några) ska heta får tiden utvisa men jag vill gärna inte ha ett så vanligt namn.
 
Sv: Ovanliga namn till barn

Jag heter oxå Anna.
När jag gick i Gymnasiet var vi två Anna Karlsson och båda fyllde år på samma dag. Krångligt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Tycker det är väldigt kul att höra hur folk resonerar och tänker när det kommer till att döpa sina hundar. :) så vad heter era, och...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 659
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 540
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 211
Senast: Ajda
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp