Bukefalos 28 år!

Pälsindustri=djurplågeri? :S

Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

ginnies: Du blandar inte ihop mig med nån möjligtvis? Jag brukar inte hänvisa till bilder så utan jag brukar visa de direkt :confused: Uff, förvirringen är ett faktum! :D

Alltid roligt när man kan göra någon förvirrad, he,he, men menar du att det finns fler här med råttisbilder?
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

nu har jag totalt glömt om det var belgien eller holland, men i ett av dom länderna har dom flervåningsburar och berikningar (oftast rör). har även för mig att danmark hade sådana krav också. kan kolla upp exakt om du vill.


men visst är det relativt, jämfört med många djur har dom det rätt kasst. men dom visar inga tecken på stereotypier eller andra onormala beteenden och de flesta lever bara i ett halvår dessutom.
klart mycket bättre än majoriteten av våra produktionsdjur.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Men jag fattar verkligen inte... skulle det vara mer OK att utnyttja vissa djur och använda deras päls/kött/mjölk, bara för att de har det mindre dåligt än vissa av sina artfränder, när det gäller en produkt man faktiskt inte behöver? Trots allt så lever vi ett kapitalistiskt samhälle, där det är tillgång och efterfrågan som styr. Skulle det inte finnas någon efterfrågan på päls skulle man ju heller inte producera det eftersom det inte finns någon marknad för det. :smirk:
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

nu har jag totalt glömt om det var belgien eller holland, men i ett av dom länderna har dom flervåningsburar och berikningar (oftast rör). har även för mig att danmark hade sådana krav också. kan kolla upp exakt om du vill.
Det behöver du inte, jag tror på dig.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

jag tycker bara att man bör ha ett vettigare perspektiv på det än vad många har. dom äter kött från konventionella produktionsgårdar utan att fundera men spyr hur mycket skit som helst över pälsdjur.

sen är det ju en lite annan fråga om man ska ha djur alls. jag tycker att det är ok att ha djur enbart för vad dom ger oss, om man kan ge dom ett bra liv.

därmed inte sagt att ens dom bra minkarna har det så bra som dom bör, men tillräckligt för att jag ska tycka att det är ok tror jag.

men det är ju ändå jättebra att folk reagerar såklart, men om man kunde kombinera det med att dom som faktiskt köper pälsar kunde välja att köpa päls från "glada" minkar så tror jag att det skulle hjälpa ännu mer.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

men det är ju ändå jättebra att folk reagerar såklart, men om man kunde kombinera det med att dom som faktiskt köper pälsar kunde välja att köpa päls från "glada" minkar så tror jag att det skulle hjälpa ännu mer.
Tror det blir svårt att visa glada minkar som får huden avsliten? :angel:

Vill ni se exempel på hur animalisk mat produceras i Finlad? Kika på www.tehotuotanto.net
Det finns mer där att klicka fram än bara den första filmen.

Varför kan man inte behandla djur väl, trots att man har dom för köttets och skinnets mm skull? :confused:

LIA
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Glada minkar ? Vad är det ? I vårat samhälle nuförtiden behöver faktiskt inte folk päls längre. Det finns utmärkta syntetmaterial som håller värme lika bra. Vi lever inte på stenåldern där man faktiskt behövde ett dött djur för att klä sig varmt.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Varför kan man inte behandla djur väl, trots att man har dom för köttets och skinnets mm skull? :confused:

LIA

kan folk inte bara sluta köpa päls och äta djur? det behöver vi inte heller, vi klarar oss mycket bra (om inte bättre) utan det.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

En tillvaro utan mjölk, ägg, kräftor, sillsallad osv, osv? Nä tack. Därtill är vi nog alltför beroende av vårt ursprung. Människan är en allätare, oavsett vad vi tycker om det.

Däremot håller jag med dig beträffande pälsar, dom har vi fullgod ersättning för. Pälsdjursindustrin har jag svårt att se något berättigande för.

LIA
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

äsch, det är bara för att folk är så ovilliga att ändra sina vanor även om det skulle vara till det bättre. synd är det i alla fall.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Om de mest rabiata djurrättsaktivisterna finge som de ville så finge vi inte ha hästar i fångenskap för vårt höga nöjes skull heller.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Usch fy fan vad hemskt! Såg bara dom första sekunderna sen klarade jag inte av mer.. Är det nästan lika dant som detta, som dom gör för att få dun???
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Har inte sett filmen så det vete fasen.
Dunet plockas på levande gäss iaf. Fötterna binds ihop och så börjar de plocka utan smärtstillande. Ont gör det och det finns fall när ben dras av.

Finns sk "djurvänligt" dun där de plockar från bon ute i det vilda också, men jag är väldigt tveksam till att det är bra att plocka dun från bon med ägg och/eller ungar.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

men om minkarna lever ett gott liv de 6 månader dom lever, spelar det egentligen någon större roll om vi dödar dem och sedan tar deras päls? (samt bränner kropparna för värme)

man behöver inte kött och ändå håller vi kor och grisar? vi behöver inte kyckling och ändå föder vi upp broilerkycklingar? vi behöver inte ägg och ändå håller vi värphöns?

hönsslakterier har fler än en gång kallats för helvetet på jorden av våra föreläsare.


men visst, är man emot all hållning av produktionsdjur så är man. det kan jag inte diskutera emot utan bara acceptera att alla tycker olika.
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Tror det blir svårt att visa glada minkar som får huden avsliten? :angel:

Fast om den glada minken är död när man flår den så tror jag inte att den bryr sig nämnvärt! :idea: ;)


Vill ni se exempel på hur animalisk mat produceras i Finlad? Kika på www.tehotuotanto.net
Det finns mer där att klicka fram än bara den första filmen.

Nästan allt i den första filmen hade likagärna kunnat vara här i Sverige. Broilerkycklingar med benfel är jättevanligt, skador på höns likaså. Svansbitning hos grisar är vanligt det med. smutsiga och skadade djur vardag på många ställen. Visserligen får man inte fixera suggor annat än i undantagsfall här men det är det inte alla som följer.
Däremot tycker jag att det är lite överdrivet att filma enstaka döda djur, klart som tusan att man kan hitta döda kycklingar i en besättning om många många tusen djur.

Varför kan man inte behandla djur väl, trots att man har dom för köttets och skinnets mm skull? :confused:

Det undrar jag med!
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Jag var inne på trådens ämne- avpälsning av levande djur. Att flå ett dött djur är mer OK, i varje fall om det inte var enda tanken med djuret.

Sant att det mesta av vad filmerna visade även kan förekomma här, och jag menade inte att peka ut Finland som värre än något annat land. Även jag har varit in på olika djurfabriker i Sverige.

I ett avsnitt såg man två grisar ligga i skiten varav jag vill minnas att den ena verkade död och den andra inte ha så långt kvar. Jag förstår inte hur man kan låta det gå så långt. Om man inte bryr sig om djuren såsom varande levande och tänkande varelser, borde man väl tänka på ekonomin?

Jag vill ändå tro att dom värsta avarterna i filmerna är undantag både där och här. Det som berör mig mest illa är uttrycket i suggornas ansikten- den totala hopplösheten. Hur kan man behandla ett så intelligent djur så illa?

LIA
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Fast det värsta är ändå alldeles för vanligt. :( Visst finns det massor med bönder som verkligen värnar om sina djur och gör allt för att dom ska ha det bra. :bow: Men tyvärr är det alldeles för många som ser dåliga förhållanden som norm.

En naturbruksskola fick för bara en vecka sen (eller om det var två) nödslakta en ko. Hon fick slaktas pga något så enkelt som ett liggsår som inte skötts om. Och när man tittade på dom andra korna så var dom på god väg, infekterade och skitiga liggsår.

Detta på en SKOLA där våra ungdomar ska lära sig värna om produktionsdjuren. Istället får dom lära sig att det inte är så noga. :(
 
Sv: Pälsindustri=djurplågeri? :S

Fy fan! Det var det vidrigaste jag har sett. Är inte särskilt blödig av mig.. men det här mår jag illa av att se... Undrar hur en människa som tycker det här är normalt/ok är funtad...
 

Liknande trådar

Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: Applepie
·
Övr. Djur Finns det nån människa i hela världen som med gott samvete kan försvara dessa handlingar:confused: Jag har inte sett mer än kanske 10...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 567
Övr. Djur Vi har en rätt "snobbig" tjej i klassen som klär sig i äkta skinn och så. Som bara änvänder dyrt och älskar sin skinn jacka, vi hade ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 011
Senast: yos_911
·
C
Träning Jaha då försöker jag igen!!! :crazy: Har nämligen försökt att starta upp en tråd liknade denna men de enda jag har fått är på hopp men...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 232
Senast: BeastieBabe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp