Bukefalos 28 år!

Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Eller hur. Till och med så konstigt att har svårt att tro på det.


Eller så tar man reda på fakta innan man börjar "tro" något.
Jag har faktan och vet att det ÄR så.

Själv då?

Som sagt fråga en omplaceringskordinator för iller så ser du hur många som ringer och tror att de hittat en tamiller fast det egentligen är en mink som sökt sig till människan. En av minkarna var dessutom ordentligt tam. Gå in på www.iller.ifokus.se och läs tråden om "Minken Vilda" så får du se. Finns även en del omplaceringskordinatorer du kan fråga dessutom. Så slipper du sitta och tro en massa osanning.
 
Sv: Försvarbart?

Här är en mink som snällt följer med hem till en människa: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c20ee482-515b-4751-9732-defded5f63a6

Här är en mink som trivdes utmärkt med att tom gå in i en transportbur: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=237acdc7-6935-4a7b-8ccf-2d7426e34f88

En tråd där det pratas en del om förymda minkar och hur de beter sig dvs att de inte är rädda för människor: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9f22e651-d6cc-4ef7-82b2-9a18b603f2f5

Mer minkar som inte är rädda för människor utan snarare nyfikna:http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f5b787d7-3a0b-4817-b538-7329b7516b8a

Så inte verkar de fått men för livet ang människor utan gärna söker sig till dem och tom låter sig fångas.
 
Sv: Försvarbart?

Det är pälsavel och inte sällskapsdjursavel det handlar om. Alltså är det självklart att pälskvalitet prioriteras.
Vet du hur ett stressat djur fungerar?

Nej, jag uttryckte mig dåligt. Det var det jag syftade på. eftersom de bara görs hanterbara får de inga starkare band till människan.
Det behövs inga starkare band, de behöver bara vara hanterbara, det är inte sällskapsdjur det handlar om.


Vissa områden är mer känsliga för mink än andra. Minkar tar ju fåglar, så platser som är rika på olika fågelarter, t.ex vid vissa kuster, kan vara mer känsliga än andra områden.
På andra platser är minkarna inte så skadliga ur en ekologisk synvinkel eftersom de djur som blir byten är tamdjur (typ höns) och vanligare djurarter.
Källa tack.

De jag hela tiden försöker säga är att detta egentligen inte spelar någon roll. Att minkarna från början kom till, och etablerade sig i den svenska naturen är inte djurrättsaktivisternas fel.
När utsläppen startade fanns det redan många minkar i den svenska naturen.
Källa tack.

Alltså kan inte DBF ta något ansvar för de problem som minkarna skapar i vår natur, hur stora de än må vara. Att minkarna finns i naturen och "förstör" är som jag redan sagt massor av gånger inte deras fel!
Det är din åsikt inte etablerad fakta.
 
Sv: Försvarbart?

Vet du hur ett stressat djur fungerar?

Ja, det vet jag.


I synnerhet i kustbandet har minken på en del håll decimerat populationerna av markhäckande fåglar, av bl.a. tobisgrissla och sillgrissla.

Detta är hämtat från ne.se
( http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=256593&i_word=mink )


På DBF:s hemsida kan du läsa om att utsläpp av djur startade på 70-talet.
Innan dess fanns det inga eller iaf väldigt få minkutsläpp (i djurrättssyfte)

Det är din åsikt inte etablerad fakta.

Det är möjligt
 
Sv: Försvarbart?

Ja, det vet jag.
I så fall borde du förstå det här med att de vill ha hanterbara djur på anläggningarna.

Det var det här jag ville ha källa på eftersom jag vet att de gör åverkan och redan har påpekat det för dig (råkade få med för mkt i citatet):
På andra platser är minkarna inte så skadliga ur en ekologisk synvinkel eftersom de djur som blir byten är tamdjur (typ höns) och vanligare djurarter.
Detta visar ganska klart på dina bristande kunskaper i bla ekologi.

På DBF:s hemsida kan du läsa om att utsläpp av djur startade på 70-talet. Innan dess fanns det inga eller iaf väldigt få minkutsläpp (i djurrättssyfte)
Jag beaktar bara objektiva källor.
 
Sv: Försvarbart?

Här är en mink som snällt följer med hem till en människa: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c20ee482-515b-4751-9732-defded5f63a6

Här är en mink som trivdes utmärkt med att tom gå in i en transportbur: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=237acdc7-6935-4a7b-8ccf-2d7426e34f88

En tråd där det pratas en del om förymda minkar och hur de beter sig dvs att de inte är rädda för människor: http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=9f22e651-d6cc-4ef7-82b2-9a18b603f2f5

Mer minkar som inte är rädda för människor utan snarare nyfikna:http://www.iller.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f5b787d7-3a0b-4817-b538-7329b7516b8a

Så inte verkar de fått men för livet ang människor utan gärna söker sig till dem och tom låter sig fångas.

Visst finns det vissa exempel på sådana minkar som "dras till människor" Jag tror dock inte det är ett liv i fångenskap de dras till isf utan snarare mat elr något liknande.

Du visar upp endel länkar här men detta är ju inte så många fall egentligen. Inte så många att man kan dra slutsatsen att minkar i allmänhet vill leva i fångenskap, och speciellt inte i små nätburar då.
Jag tror fortfarande att livet i naturen är det de flesta minkar föredrar. Med det inte sagt att det är något enkelt liv. Det är det ju dock inte för några vilda djur egentligen.
 
Sv: Försvarbart?

Det var det här jag ville ha källa på eftersom jag vet att de gör åverkan och redan har påpekat det för dig (råkade få med för mkt i citatet):

Jag har inte sagt nej till att minkar kan vara till viss skada. Dock tror jag inte på att de utsläppta minkarna gör någon extra skillnad på åverkan på naturen.

Detta visar ganska klart på dina bristande kunskaper i bla ekologi.
Hur då?


Jag beaktar bara objektiva källor.

I vissa fall måste såklart källor vara så objektiva som möjligt men när det handlar om denna typ av information anser jag att det inte är så stor risk att de skulle tala osanning. Man kan fråga sig varför de skulle ljuga om hur länge de varit aktiva och om deras minkutsläpp. Kanske överdriva, men knappast dölja något.

Om man letade skulle man kunna hitta, "i princip" samma fakta från någon "objektiv" källa.

Ang. objektivitet, vad är objektivt egentligen?
T. ex de allra flesta dagstidningar har ju någon politisk färg. Är dessa objektiva för dig?
 
Sv: Försvarbart?

Ja inte hade jag tänkt att länka till varenda liten mink någon hittar utan nöjde mig med ett par.:cool:

Sedan är det ca 3% på illrar som överlever och jag skulle tippa på att mink ligger där någonstans också.Därför är det kanske inte så många som hittar en människa alt ens överlever :grin:

Som sagt ta en kurs i etologi så du lär dig hur djur fungerar alt prata med någon som är kunnig på mink.
 
Sv: Försvarbart?

Jag har inte sagt nej till att minkar kan vara till viss skada. Dock tror jag inte på att de utsläppta minkarna gör någon extra skillnad på åverkan på naturen.
Det är inte en källa på det här:
På andra platser är minkarna inte så skadliga ur en ekologisk synvinkel eftersom de djur som blir byten är tamdjur (typ höns) och vanligare djurarter.

FÖr att du inte inser vad minkarnas påverkan på "vanligare djurarter" innebär. Och vad är en vanligare djurart? Tror du verklgien att alla minkar som inte bor vid speciella kuststräckor lever på tamdjur som höns?

I vissa fall måste såklart källor vara så objektiva som möjligt men när det handlar om denna typ av information anser jag att det inte är så stor risk att de skulle tala osanning. Man kan fråga sig varför de skulle ljuga om hur länge de varit aktiva och om deras minkutsläpp. Kanske överdriva, men knappast dölja något.
Källor måste alltid vara objektiva. Man måste vara källkritisk. Det är klart att "djurens befrielsefront" vinklar det de skriver så det passar dem.

Om man letade skulle man kunna hitta, "i princip" samma fakta från någon "objektiv" källa.
Gör det då.

Ang. objektivitet, vad är objektivt egentligen?
T. ex de allra flesta dagstidningar har ju någon politisk färg. Är dessa objektiva för dig?
Objektiv är opartisk.
Dagstidningar är def inte objektiva och man ska ta det de skriver med en nya salt, tillsammans med populärvetenskapliga tidskrifter tex, samma sak där. De skriver det som säljer.

Eftersom du inte förstår varför man vill ha hanterbara djur på anläggningarna så vet du inte heller hur stressade djur fungerar. Du förstår heller inte minkarnas åverkan på naturen, uppenbarligen.
 
Sv: Försvarbart?

Ja inte hade jag tänkt att länka till varenda liten mink någon hittar utan nöjde mig med ett par.:cool:

Sedan är det ca 3% på illrar som överlever och jag skulle tippa på att mink ligger där någonstans också.Därför är det kanske inte så många som hittar en människa alt ens överlever :grin:

Som sagt ta en kurs i etologi så du lär dig hur djur fungerar alt prata med någon som är kunnig på mink.

Du verkar iaf ha länkat till de flesta trådar om minkar på iller ifokus.

Att det är 3% på illrar är ju intressant iof, antar det är tamiller det handlar om då? Hur har man fått fram den siffran?
Nu kan jag i princip inget om illrar men har inte de varit domesticerade längre än minkar? Om de har det borde ju deras chans att överleva rimligtvis vara mindre än minkens överlevnadschans.
 
Sv: Försvarbart?

Det är inte en källa på det här:
FÖr att du inte inser vad minkarnas påverkan på "vanligare djurarter" innebär. Och vad är en vanligare djurart? Tror du verklgien att alla minkar som inte bor vid speciella kuststräckor lever på tamdjur som höns?

Okej, det har du rätt i. Detta är också hämtat från NE:
"Den livnär sig mest av fisk, på sommaren även av kräftor, grodor, fåglar och smågnagare."

Källor måste alltid vara objektiva. Man måste vara källkritisk. Det är klart att "djurens befrielsefront" vinklar det de skriver så det passar dem.

Det är mycket viktigt med källkritik. Dock kan man fråga sig om ren objektivitet verkligen existerar. Men det kan ju ha olika grader om man säger så.
I det här fallet tvivlar jag dock inte på informationen eftersom jag redan vet en del om just det området. Jag kan dock förstå att du inte bara godtar deras information. Men jag har inte ursprungligen fått min information därifrån, de var bekväma att hitta och länka till bara.


Jag ska leta lite när jag får tid.
 
Sv: Försvarbart?

Du verkar iaf ha länkat till de flesta trådar om minkar på iller ifokus.

Att det är 3% på illrar är ju intressant iof, antar det är tamiller det handlar om då? Hur har man fått fram den siffran?
Nu kan jag i princip inget om illrar men har inte de varit domesticerade längre än minkar? Om de har det borde ju deras chans att överleva rimligtvis vara mindre än minkens överlevnadschans.

Jag länkade till de jag hittade på 5 min innan jag skulle iväg eftersom du själv inte klarade av att använda sökfunktionen :grin:

Våra illrar hade troligtvis inte klarat sig länge ute.

Den personen som uppgav den siffran är uppväxt med iller och en av de kunnigaste jag vet så jag tvivlar inte på att det han säger är sant,dessutom trodde jag att siffran faktiskt skulle vara lägre.

De illrar man har kan både vara tamiller eller jaktiller (dvs en lite skarpare iller man jagar kanin med) jaktillrarna borde ju kunna klarar sig bättre. Även jaktillrar används som sällskapsdjur.

Jag är glad att det förhoppningsvis inte överlever så många minkar med tanke på hur mycket de förstör. Att sedan sjuka hjärnor stjäl dem och släpper ut dem är djupt tragiskt.
 
Sv: Försvarbart?

Så det är de "vanliga djurarterna" som det inte gör ngt att den äter menar du då alltså?

Jag ser t.ex inga problem med att den äter fisk och smågnagare. Fisk utgör en stor del av minkarnas kost.

Att de skulle förstöra så mycket som en del målar ut tror jag inte på. Av den enkla anledningen att inga jättekatastrofer än har inträffat, trots att minken funnits här ett bra tag nu.
Den största skada de orsakar är ju just mot vissa fågelarter, och kanske ekonomisk skada för t.ex hönsägare.

Sedan vill jag också poängtera att min åsikt är att de som släpper ut minkar inte kan ta något större ansvar för den ev skada minkar orsakar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 596
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 826
Senast: anonymious
·
D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 240
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: Applepie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp