Bukefalos 28 år!

Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Det finns alltid undantag. Man kan inte dra några slutsatser efter undantag.
Jag tror att de gärna söker sig till människor kan vara något av en myt, också. Varför skulle minkarna överhuvudtaget känna något sorts band till människan? Jag tror inte precis att uppfödarna ägnar sig åt att få dem tama...

Vad du "tror" är ganska orelevent.
Prata med tex en omplaceringskordinator för iller och hör hur många gånger någon fångat in en mink i tron att det är en iller.
Vad de berättar är ingen myt, har både sett,hört och sett bilder på minkar som fångats in i tron att det varit iller.

Som sagt hur verkligheten ser ut och vad du TROR är helt skilda saker. Varför inte ta reda på FAKTA istället för att att sitta och tro en massa felaktigheter.
Fast det kanske är betungade att se hur fel man egentligen har :grin:
 
Sv: Försvarbart?

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...ande-arter-hot-mot-den-biologiska-mangfalden/

"Minken är ett exempel på en främmande art som hotar utrota några av våra inhemska arter. Minken är en nordamerikansk art som i slutet av 1920-talet började föras in i Sverige för uppfödning på pälsfarmer. Många minkar har rymt eller släppts ut.

Minken är i dag spridd i hela Norden och är ett effektivt rovdjur som äter fisk, fågel, mindre däggdjur, kräldjur och kräftor. I Sverige har den orsakat störst skada längs kusterna, främst genom att attackera sjöfåglar som häckar på marken. I Stockholms ytterskärgård är tobisgrisslan hotad och i Blekinge skärgård skräntärnan."


http://www.djurensbefrielsefront.co...ll&id=1193680449&archive=&start_from=&ucat=2&

Pressmeddelandet från DBF: 28 oktober 2007 - Skara; Natten till den 28 oktober slog vi till mot pälsnäringens mörka hjärta när omkring 3000 minkar släpptes fria från Östergårdens minkfarm två kilometer nordöst om Skara. Tusentals förväntansfulla och nyfikna blickar såg på när vi klippte hål i stängslet och smet förbi de rörelsedetektorer som pälsdjursfarmaren hade hoppats skulle avskräcka djurrättsaktivister från att ge djuren deras efterlängtade frihet. Tre av nio längor tömdes och 500 avelskort förstördes innan vi försvann ut i mörkret för att slå till mot nästa mål. Låt vår aktion säga att inga mål är omöjliga. När det finns en vilja att stoppa djurens lidande här och nu så finns det också ett sätt. Vårt sätt är att fråga oss själva vad minken skulle välja - en chans till att överleva i naturen eller en säker död under pälsdjursfarmarens giriga händer? Vi är den våldtagna minkhonans raseri över att hennes ungar bortrövas år efter år för att tillverka onödiga lyxprodukter. Vi är den fängslade minkhanens vrede över att få tillbringa sitt liv i en bur mindre än en uppslagen kvällstidning. Vi är Djurens Befrielsefront och vi ger oss inte förrän pälsindustrin är utplånad! - DBF

Pälshandlarna får ut sin försäkring och börjar om helt enkelt. Vill man komma nån vart i det hela måste man gå in politiskt och försöka få fram ett lagförslag mot djuruppfödning för pälstillverkning.

Jag tycker personligen att det är fel med att göra det pälshandlarna gör men jag anser att det är rent stört att skriva och göra såna här saker... vad är näst? Att Nazister ska få misshandla invandrare bara för att dom tycker att dom har rätt till det?
 
Sv: Försvarbart?

Vad du "tror" är ganska orelevent.
Prata med tex en omplaceringskordinator för iller och hör hur många gånger någon fångat in en mink i tron att det är en iller.
Vad de berättar är ingen myt, har både sett,hört och sett bilder på minkar som fångats in i tron att det varit iller.

Som sagt hur verkligheten ser ut och vad du TROR är helt skilda saker. Varför inte ta reda på FAKTA istället för att att sitta och tro en massa felaktigheter.
Fast det kanske är betungade att se hur fel man egentligen har :grin:

Kan du inte förklara varför istället för att bara säga att min fakta är fel? Kan du förklara varför en mink vill sitta i en trång bur. De utvecklar stressbeteenden och ovanor. Är inte det är tecken på att de inte har det bra?
Det finns vildlevande minkar i Sverige, över 1 miljon. De är väldigt genetiskt lika minkarna i fångenskap, och att de finns i Sverige beror på att de en gång fördes in för att användas till farmar här. Är inte det ett tecken på att de kan leva i naturen, och dessutom klara sig bra?

Detta är fakta, som jag tycker talar för sig själv. Minkar kan leva bra liv i den svenska naturen, och de vantrivs otroligt mycket i sina burar.
 
Sv: Försvarbart?

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...ande-arter-hot-mot-den-biologiska-mangfalden/

"Minken är ett exempel på en främmande art som hotar utrota några av våra inhemska arter. Minken är en nordamerikansk art som i slutet av 1920-talet började föras in i Sverige för uppfödning på pälsfarmer. Många minkar har rymt eller släppts ut.

Minken är i dag spridd i hela Norden och är ett effektivt rovdjur som äter fisk, fågel, mindre däggdjur, kräldjur och kräftor. I Sverige har den orsakat störst skada längs kusterna, främst genom att attackera sjöfåglar som häckar på marken. I Stockholms ytterskärgård är tobisgrisslan hotad och i Blekinge skärgård skräntärnan."


http://www.djurensbefrielsefront.co...ll&id=1193680449&archive=&start_from=&ucat=2&

Pressmeddelandet från DBF: 28 oktober 2007 - Skara; Natten till den 28 oktober slog vi till mot pälsnäringens mörka hjärta när omkring 3000 minkar släpptes fria från Östergårdens minkfarm två kilometer nordöst om Skara. Tusentals förväntansfulla och nyfikna blickar såg på när vi klippte hål i stängslet och smet förbi de rörelsedetektorer som pälsdjursfarmaren hade hoppats skulle avskräcka djurrättsaktivister från att ge djuren deras efterlängtade frihet. Tre av nio längor tömdes och 500 avelskort förstördes innan vi försvann ut i mörkret för att slå till mot nästa mål. Låt vår aktion säga att inga mål är omöjliga. När det finns en vilja att stoppa djurens lidande här och nu så finns det också ett sätt. Vårt sätt är att fråga oss själva vad minken skulle välja - en chans till att överleva i naturen eller en säker död under pälsdjursfarmarens giriga händer? Vi är den våldtagna minkhonans raseri över att hennes ungar bortrövas år efter år för att tillverka onödiga lyxprodukter. Vi är den fängslade minkhanens vrede över att få tillbringa sitt liv i en bur mindre än en uppslagen kvällstidning. Vi är Djurens Befrielsefront och vi ger oss inte förrän pälsindustrin är utplånad! - DBF

Pälshandlarna får ut sin försäkring och börjar om helt enkelt. Vill man komma nån vart i det hela måste man gå in politiskt och försöka få fram ett lagförslag mot djuruppfödning för pälstillverkning.

Jag tycker personligen att det är fel med att göra det pälshandlarna gör men jag anser att det är rent stört att skriva och göra såna här saker... vad är näst? Att Nazister ska få misshandla invandrare bara för att dom tycker att dom har rätt till det?

Att minkar kan förstöra förnekar jag inte, de är ju rovdjur och måste leva de också. Men jag håller inte med om att det är minkutsläppen som är orsaken till att det finns minkar som förstör i naturen.
Det var inte djurrättsaktivister som förde in minkarna i Sverige, om man säger så.

Tyvärr tror jag att det är svårt att gå in politiskt. Majoriteten i riksdagen är inte emot pälsnäringen vill jag minnas. Alliansen vill inte ha bort pälsfarmarna. Det blir ju i alla fall svårt att få fram lagförslag.
Att jobba politiskt är förstås något som ändå bör göras. I det långa loppet måste man ju få politikerna att svänga i frågan.

Pälsuppfödningarna har minskat i antal, jag tror att minkutsläppen kan vara en orsak. Många pälsfarmare känner säkert att det är osäkert. Att få börja om med uppfödningen gång på gång tror jag gör att man till slut ger upp och lägger ner.
Sedan är det säkert inte bara utsläppen som har bidragit. Men om de står för en del tycker iaf jag att det kan vara värt det.

Sedan kan jag inte riktigt förstå din jämförelse.
Misshandel en helt annan sak än utsläppning och vandalisering. Och ibland måste man kanske gå utanför lagens gränser för att få fram förändringar.
 
Senast ändrad:
Sv: Försvarbart?

Kan du inte förklara varför istället för att bara säga att min fakta är fel? Kan du förklara varför en mink vill sitta i en trång bur. De utvecklar stressbeteenden och ovanor. Är inte det är tecken på att de inte har det bra?
Det finns vildlevande minkar i Sverige, över 1 miljon. De är väldigt genetiskt lika minkarna i fångenskap, och att de finns i Sverige beror på att de en gång fördes in för att användas till farmar här. Är inte det ett tecken på att de kan leva i naturen, och dessutom klara sig bra?

Detta är fakta, som jag tycker talar för sig själv. Minkar kan leva bra liv i den svenska naturen, och de vantrivs otroligt mycket i sina burar.

De återvänder för att för dem innebär människan/burarna trygghet,värme och mat...det de minkarna behöver för att överleva. En liten del klarar att överleva men de flesta gör inte de. De kan inte jaga,inte hålla värmen osv. Jag skulle gissa att en mink som suttit inne i värmen inte utvecklat den vinterpäls som krävs för att vara ute på vintern.

Tryggheten för en buriller är alltså buren inte att släppas lös till en värld där de aldrig varit,de vet inte hur man skaffar mat,var de skall bo,dessutom är minkar revirbundna djur.

Se tex på innekatter,de får inte tillbaka sina instinkter på stört och klarar sig utan människan. Och ang trygghet, se på familjen i Österike, varför tror du de behöver en tillvänjning till livet? Att se soljus, att inte vara instängda skrämmer osv...därav att man vänjer sakta. Även om de hade det förjävligt där de var är det endå otäckt att komma ut till en otrygg värld man inte vet hur den fungerar.

En burmink får ingen tillvänjning.

En burmink vet inte heller hur världen fungerar,hur man fixar mat,vad som går att äta osv.

Varför tror du själv att de allra flesta minkarna dör?
Om de nu är så kapabla att klara sig

om agt ett djur om alltid suttit i bur säger inte "tjohoo nu är jag lös,nu klarar jag mig" utan det vill till sin trygghet för att kunna överleva.

Samma som om du köper burhöns (vi gjorde det en gång) de fattade inte hur man grävde,sandbadade eller åt mask på ganska länge,det var försvunnet,efter ett tag kom det fram men hade de inte levt i fångenskap hos oss hade de inte levt länge.
 
Sv: Försvarbart?

Jag kan tänka mig att man i aveln mest brytt sig om färgerna mest när man väljer avelsdjur. Beteende mm spelar ju liksom ingen roll. Därför tror jag att färgerna i princip är det enda som skiljer vildlevande och inburade minkar åt.
Vad du tror är som sagt orelevant. Och det här ovan är direkt felaktigt. Beteendet spelar roll, farmarna vill ju självklart ha så lätthanterliga djur som möjligt bla.

Det jag har reagerat mot är att vissa har uttryckt att just minkutsläppen skulle förstöra ekosystem. När det redan finns vildlevande minkar verkar det underligt att de frisläppta minkarna (var det inte de som satt alldeles vettskrämda och stelfrusna i något hörn, förresten) skulle ställa till med mer problem än vad de som redan finns i naturen gör
Var har jag påstått att de skulle sitta vettskrämda i ett hörn?
Varifrån tror du de viltlevande minkarna kommer ifrån? tror du att de är inplanterade?

Att jag skrivit om ekosystemet beror på att jag helt enkelt sett att andra använt sig av uttrycket i den här tråden. (jag antar att de inte är så pålästa, de heller).
Jag är inte så påläst om ekosystemet just, men att det förekommer många olika är jag faktiskt medveten om.
Du verkar inte speciellt kunnig om ekosystem etc alls.

Att minkar kan förstöra förnekar jag inte, de är ju rovdjur och måste leva de också. Men jag håller inte med om att det är minkutsläppen som är orsaken till att det finns minkar som förstör i naturen.
Hur ska du ha det, nyss sa du ju att de inte förstör ekosystemen de släpps i. om det inte vore för minkutsläppen vad är det för anledning som finns att det finns minkar ute i Sverige?

Det var inte djurrättsaktivister som förde in minkarna i Sverige, om man säger så.
Nej, men det var de som släppte ut dem i Sverige, om man säger så :grin:
 
Sv: Försvarbart?

Jag har hört många rykten om PETAs minkslaktfilmer... De flesta säger att det är PETA själva som framställt filmen och att det hela är ett 'betaljobb'. Jag är fortfarande väldans nyfiken på att hitta information som styrker eller dementerar ryktena.

För övrigt blir jag så less på alla som hävdar att djurhållning hos svenska djurhållare är kass usel och på alla sätt och vis förkastlig baserat på bilder från utländska djurhållare. <.< Vi har andra djurskyddslagar här i Sverige. Generellt så har de djur i sverige som föds upp för mat/dekorering av våra kroppar bättre än i andra länder. Bättre att arbeta för schystare lagar över hur djuren får ha det, än att vandalisera och släppa ut stackars oskyldiga minkar som inte gjort någon illa. Det hindrar inte att man samtidigt lobbar för att förbjuda pälsavel.

Och varifrån har du fått informationen om att minkarna "irrar" i närområdet? Och att de är i dåligt skick.
Den informationen kan man bland annat fått från djurskyddsverkets nyhetsbrev, när djurskyddsverket fortfarande fanns.

Från de nyhetsbereven kan man också ha fått statistik, som exempelvis att cirka 80 % av de djur som misshandlas eller missköts i Sverige är sällskapsdjur och orsaken är okunskap. På något vis kan jag inte låta bli att tycka att misskötsel av djur som man har som sällskap, kompis och myspys (allt från smådjur till häst) är värre än tillräckligt väl skötte minkar. <.< De kunde haft det bättre, men de hålls iaf inte av ngn som påstår sig älska dem och respektera dem så som alltför många sällskapsdjur hålls idag *muttra*
 
Sv: Försvarbart?

Från de nyhetsbereven kan man också ha fått statistik, som exempelvis att cirka 80 % av de djur som misshandlas eller missköts i Sverige är sällskapsdjur och orsaken är okunskap. På något vis kan jag inte låta bli att tycka att misskötsel av djur som man har som sällskap, kompis och myspys (allt från smådjur till häst) är värre än tillräckligt väl skötte minkar. <.< De kunde haft det bättre, men de hålls iaf inte av ngn som påstår sig älska dem och respektera dem så som alltför många sällskapsdjur hålls idag *muttra*

Hur har man fått fram att det är just 80%?

Hur som helst så är det ändå sjukt mycket lättare att ändra på dålig djurskötsel för en djurägare än för en minkfarmare. En minkfarmare är en företagare som måste tjäna pengar för att kunna hålla farmen i rullning och bra djurskötsel för en mink går inte ihop med att tjäna pengar helt enkelt. Bra skötta minkar sätter farmen i konkurs så djurvänlig pälsfarmning är liksom tämligen omöjligt.

Att det finns mycket okunskap bland sällskapsdjur däremot stämmer alldeles riktigt, det märks ofta. Skulle tro att mycket av den okunskapen bottnar i djuraffärer. Personal där har helt enkelt inte så mycket kunskap som folk tror, de vet inte allt, i många fall vet de ärligt talat inte ett piss - men de jobbar ju med djur så de måste ju veta, tror folk. Man stöter alldeles för ofta på någon som sköter något djur fel men tror att denne gör rätt, "för så har djuraffären sagt att man ska göra". Om folk tror att de fått rätt info om sitt djur och sköter det så så ser de ju inte själva att de behöver läsa på och ändra på sin djurhållning, det måste någon annan göra de medvetna om.

Samtidigt ser man alldeles för ofta att folk som har kunskap håller tyst i såna fall. Jag skulle gärna se att fler av oss djurägare som har kunskap i nåt område försöker sprida den kunskapen så gott det går så färre djur far illa av fel skötsel.

Men, som alltid - två fel gör inte ett rätt. Att en del sällskapsdjur far illa gör inte att det är rätt att minkar far illa, och vice versa.
//Zebra, som varit en av de där dåliga djurägarna en gång i tiden
 
Sv: Försvarbart?

De återvänder för att för dem innebär människan/burarna trygghet,värme och mat...det de minkarna behöver för att överleva. En liten del klarar att överleva men de flesta gör inte de. De kan inte jaga,inte hålla värmen osv. Jag skulle gissa att en mink som suttit inne i värmen inte utvecklat den vinterpäls som krävs för att vara ute på vintern.

Tryggheten för en buriller är alltså buren inte att släppas lös till en värld där de aldrig varit,de vet inte hur man skaffar mat,var de skall bo,dessutom är minkar revirbundna djur.

Se tex på innekatter,de får inte tillbaka sina instinkter på stört och klarar sig utan människan. Och ang trygghet, se på familjen i Österike, varför tror du de behöver en tillvänjning till livet? Att se soljus, att inte vara instängda skrämmer osv...därav att man vänjer sakta. Även om de hade det förjävligt där de var är det endå otäckt att komma ut till en otrygg värld man inte vet hur den fungerar.

En burmink får ingen tillvänjning.

En burmink vet inte heller hur världen fungerar,hur man fixar mat,vad som går att äta osv.

Varför tror du själv att de allra flesta minkarna dör?
Om de nu är så kapabla att klara sig

om agt ett djur om alltid suttit i bur säger inte "tjohoo nu är jag lös,nu klarar jag mig" utan det vill till sin trygghet för att kunna överleva.

Samma som om du köper burhöns (vi gjorde det en gång) de fattade inte hur man grävde,sandbadade eller åt mask på ganska länge,det var försvunnet,efter ett tag kom det fram men hade de inte levt i fångenskap hos oss hade de inte levt länge.


Självklart dör minkar när de släpps ut, vissa av kanske hunger och kyla, andra skjuts av ägaren. Vet inte om det finns några bra siffror om hur stor överlevnadschansen är, men visst finns den.
Att det finns så pass många minkar i Sverige är ju ett bevis på att de uppenbarligen kan klara av att leva ett liv i frihet, efter att ha suttit i bur.
Förklaringen är att djur drivs mycket av instinkter. Att jaga, söka, skydd bl.a är instinkter. Även om det kanske kan ta ett tag att vänja sig vid friheten.
Minken har inte funnits i fångenskap så länge att den inte kan klara av sådant. Den är inte så domesticerad.

Att minkar inte skulle trivas i naturen tycker jag låter underligt. Den är ett rovdjur som vill röra på sig, jaga mm. Det är ju det som är naturligt för den. I naturen får den detta, men inte i en bur.

Att det är svårt att överleva i naturen är ju helt förståeligt. Det är det för alla vilda djur. Men bara för den skull betyder det inte att de hellre vill sitta i en liten bur, bara för att den är skyddad.
 
Sv: Försvarbart?

Väljer du att missförstå mig eller vad?

Köp en bok i Etologi så kanske du förstår bättre hur djur funkar.
 
Sv: Försvarbart?

Vad du tror är som sagt orelevant. Och det här ovan är direkt felaktigt. Beteendet spelar roll, farmarna vill ju självklart ha så lätthanterliga djur som möjligt bla.


Var har jag påstått att de skulle sitta vettskrämda i ett hörn?
Varifrån tror du de viltlevande minkarna kommer ifrån? tror du att de är inplanterade?


Du verkar inte speciellt kunnig om ekosystem etc alls.


Hur ska du ha det, nyss sa du ju att de inte förstör ekosystemen de släpps i. om det inte vore för minkutsläppen vad är det för anledning som finns att det finns minkar ute i Sverige?


Nej, men det var de som släppte ut dem i Sverige, om man säger så :grin:

Såg att jag hade glömt svara på detta inlägg :)

Vi säger att det finns 1000 minkar på en minkfarm. Det är omöjligt att få alla dessa minkar "tama" utan att lägga ner mycket tid, och tid är pengar. Av minkarna skall det göras päls, och det man prioriterar är självklart pälskvalitet. Detta vågar jag påstå utan att vara minkuppfödare. Kan du inte hålla med om att pälsen är det viktigaste? Det är inte sällskapsdjur man föder upp. Minkar dödas ofta unga för att bli päls, därför vore det underligt att försöka få dem tama och tillgivna när de ska dödas ínom något år.
Jag kan däremot tänka mig att man lägger ner mer tid på avelsdjuren.

Från början var det inte djurrättsaktivister som släppte ut minkar. När minkarna kom till Sverige var djurrättsrörelsen så gott som obefintlig. De flesta utsläppen skedde helt enkelt via rymningar.
Sedan har jag läst någonstans att många minkar släpptes fria av ägarna under 2:a världskriget. Om det är sant, vet jag dock inte.

Från början var det ju alltså inte djurrättsaktivister som släppte ut minkar. Detta började kanske ngn gång under 70-80-talet.
 
Sv: Försvarbart?

Vi säger att det finns 1000 minkar på en minkfarm. Det är omöjligt att få alla dessa minkar "tama" utan att lägga ner mycket tid, och tid är pengar. Av minkarna skall det göras päls, och det man prioriterar är självklart pälskvalitet. Detta vågar jag påstå utan att vara minkuppfödare. Kan du inte hålla med om att pälsen är det viktigaste? Det är inte sällskapsdjur man föder upp. Minkar dödas ofta unga för att bli päls, därför vore det underligt att försöka få dem tama och tillgivna när de ska dödas ínom något år.
Jag kan däremot tänka mig att man lägger ner mer tid på avelsdjuren.
Ja, man avlar vidare på de som är mest lätthanterliga vilket gör att avkommorna blir mer lätthanterliga. Det handlar inte om att få dem tama och tillgivna utan att få dem hanterbara.

Lyd Zarias tips och läs lite etologi.

Om du inte inser att introducerade arter ställer till problem så blir det svårt att diskutera vidare dessutom.
 
Sv: Försvarbart?

Ja, man avlar vidare på de som är mest lätthanterliga vilket gör att avkommorna blir mer lätthanterliga. Det handlar inte om att få dem tama och tillgivna utan att få dem hanterbara.

Lyd Zarias tips och läs lite etologi.

Om du inte inser att introducerade arter ställer till problem så blir det svårt att diskutera vidare dessutom.

Fast det är ju inte "lätthanterligheten" som spelar störst roll. Och om man inte lägger ner tid på att tämja avkommorna spelar det ju mindre roll hur lätthanterliga föräldrarna var.
Vari ligger nyttan att göra djur som ändå ska dödas snart tama?

Jag har inte sagt att minkar inte ställer till problem, men jag går emot uppfattningen att de gör så pass stor skada som så många påstår.
 
Sv: Försvarbart?

Fast det är ju inte "lätthanterligheten" som spelar störst roll. Och om man inte lägger ner tid på att tämja avkommorna spelar det ju mindre roll hur lätthanterliga föräldrarna var.
Eh. Nej. Läs på lite mer.

Vari ligger nyttan att göra djur som ändå ska dödas snart tama?
Fortfarande görs de inte tama utan hanterbara.

Jag har inte sagt att minkar inte ställer till problem, men jag går emot uppfattningen att de gör så pass stor skada som så många påstår.
Vad har du för belägg för det påståendet?
 
Sv: Försvarbart?

Är det inte dom minkarna som sedan dör därför att dom inte vet hur man klara sig i det vilda?

Jo det är dom minkarna. Men dom dör fria, och ingen tjänar pengar på att flå dom, det är det som är skillnaden för många djurvänner.
 
Sv: Försvarbart?

Det är ju en fördel om de går att hantera någorlunda precis som "AssoSarastro" skrev.

Ja men bara för att de går att hantera någorlunda betyder det inte att de dras till människan. (Visst var det väl därför vi kom in på det här, från början? :p)
 
Sv: Försvarbart?

Eh. Nej. Läs på lite mer.
Det är pälsavel och inte sällskapsdjursavel det handlar om. Alltså är det självklart att pälskvalitet prioriteras.

Fortfarande görs de inte tama utan hanterbara.
Nej, jag uttryckte mig dåligt. Det var det jag syftade på. eftersom de bara görs hanterbara får de inga starkare band till människan.

Vad har du för belägg för det påståendet?

Jag kanske ska skriva lite tydligare om det här med vilken skada de gör och hur jag ser på det så slipper det bli missförstånd.
Vissa områden är mer känsliga för mink än andra. Minkar tar ju fåglar, så platser som är rika på olika fågelarter, t.ex vid vissa kuster, kan vara mer känsliga än andra områden.
På andra platser är minkarna inte så skadliga ur en ekologisk synvinkel eftersom de djur som blir byten är tamdjur (typ höns) och vanligare djurarter.

De jag hela tiden försöker säga är att detta egentligen inte spelar någon roll. Att minkarna från början kom till, och etablerade sig i den svenska naturen är inte djurrättsaktivisternas fel.
När utsläppen startade fanns det redan många minkar i den svenska naturen.
Alltså kan inte DBF ta något ansvar för de problem som minkarna skapar i vår natur, hur stora de än må vara.
Att minkarna finns i naturen och "förstör" är som jag redan sagt massor av gånger inte deras fel!

Kanske borde säga att den sista delen av inlägget inte bara är riktat till dig utan även fler i denna diskussion :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 591
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 826
Senast: anonymious
·
D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 240
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: Applepie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp