Bukefalos 28 år!

Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Jag länkade till de jag hittade på 5 min innan jag skulle iväg eftersom du själv inte klarade av att använda sökfunktionen :grin:

Anledningen till att jag inte hittade tråden var att du hade skrivit en bokstav felnär du först skrev om tråden. Skulle varit ett W ist för V tror jag. Sökfunktionen klarade jag av att använda alldeles utmärkt :grin:


Våra illrar hade troligtvis inte klarat sig länge ute.

Den personen som uppgav den siffran är uppväxt med iller och en av de kunnigaste jag vet så jag tvivlar inte på att det han säger är sant,dessutom trodde jag att siffran faktiskt skulle vara lägre.

Undrar fortfarande hur han har kommit fram till det. Jag kan inte lita på en okänd person bara för att du gör det. Han kan ju vara minkuppfödare ;)

De illrar man har kan både vara tamiller eller jaktiller (dvs en lite skarpare iller man jagar kanin med) jaktillrarna borde ju kunna klarar sig bättre. Även jaktillrar används som sällskapsdjur.
Okej, är de lika vanliga som tamiller?

Jag är glad att det förhoppningsvis inte överlever så många minkar med tanke på hur mycket de förstör. Att sedan sjuka hjärnor stjäl dem och släpper ut dem är djupt tragiskt.

De som släpper ut minkarna är inte sjuka hjärnor, de är människor som riskerar sin frihet för att de inte orkar se på hur man systematiskt dödar oskyldiga minkar för att någon äcklig människa ska köpa och bära dem.

De som däremot har sjuka hjärnor är de som låter minkar sitta i små nät- och gallerburar, helt kallt ser på när minkarna utvecklar stressbeteenden och mår dåligt, för att sedan ta livet av dem. Allt för pengar. Det är tragiskt.
 
Sv: Försvarbart?

Snälla läs på lite om ekologi och etologi.
En miljon minkar som sätter i sig både det ena och det andra, det är ju självklart att ekosystemen påverkas och även de djuren som finns där. Den konkurrerar med/ut andra rovdjur och den tar död på arter. Sen att du inte ser problemet eller felet i det är ju lite konstigt eftersom du säger dig vara insatt i ekologi bla. Vad tror du följderna blir?
 
Sv: Försvarbart?

Anledningen till att jag inte hittade tråden var att du hade skrivit en bokstav felnär du först skrev om tråden. Skulle varit ett W ist för V tror jag. Sökfunktionen klarade jag av att använda alldeles utmärkt :grin:




Undrar fortfarande hur han har kommit fram till det. Jag kan inte lita på en okänd person bara för att du gör det. Han kan ju vara minkuppfödare ;)


Okej, är de lika vanliga som tamiller?



De som släpper ut minkarna är inte sjuka hjärnor, de är människor som riskerar sin frihet för att de inte orkar se på hur man systematiskt dödar oskyldiga minkar för att någon äcklig människa ska köpa och bära dem.

De som däremot har sjuka hjärnor är de som låter minkar sitta i små nät- och gallerburar, helt kallt ser på när minkarna utvecklar stressbeteenden och mår dåligt, för att sedan ta livet av dem. Allt för pengar. Det är tragiskt.

Nej personen råkar vara illerägare,inte minkuppfödare. Men du själv kan ju prata med någon du litar på i så fall.

Att släppa ut minkar är bra mycket sjukare än att ha en illerfarm, visst alla farmer kanske inte är så bra men de gör sig varken skyldiga till djurplågeri,egenmäktigt förfarande,inbrott, stöld och olaga intrång iaf...det gör de som släpper ut minkar. Tycker det är ännu värre för en mink att vara kall,rädd och svälta alt frysa ihjäl än att den avlivas där den känner sig trygg och är varm och mätt,minken vet ju liksom inget annat. Att medvetet plåga djur är sjukt,ok om man toghand om dem,vårdade dem och såg till att de överlevde och fick det bra då skulle jag förstått meningen men inte låta dem gå ett ännu grymmare öde till mötes. Jag tror inte ens de som släpper ut minkarna bryr sig om djurens bästa utan bara ser det som ett tillfälle att få leka vandaler.

Jag tycker du skall prata med någon kunnig som du litar på istället för att sitta och hitta på egna sanningar här som en riktig fjortis.

Dessutom visste du kanske att Peter_lundin är veterinär så han har garanterat mycket vettigt att säga och är garanterat kunnig vad det gäller djur och deras bästa och deras betende. Istället för att avfärda kunniga kunde du kanske ta deras kunskaper tillvara istället för att vara otrevlig. Varför ställer du ens frågor på ett forum när du "kan" och "vet" allt själv baserat på dina felaktiga påståenden.
 
Sv: Försvarbart?

Snälla läs på lite om ekologi och etologi.
En miljon minkar som sätter i sig både det ena och det andra, det är ju självklart att ekosystemen påverkas och även de djuren som finns där. Den konkurrerar med/ut andra rovdjur och den tar död på arter. Sen att du inte ser problemet eller felet i det är ju lite konstigt eftersom du säger dig vara insatt i ekologi bla. Vad tror du följderna blir?

Jag vet inte var jag har sagt att jag är insatt i ekologi. I så fall menade jag inte att jag är väldigt insatt utan att jag vet litegrann.

Att den har tagit död på arter, varifrån har du fått det? Källa?
Klart att de äter en del och kanske minskar förekomsten av vissa arter men vad jag vet har den inte utrotat någon art.

Grejen är den att även om det jag skrev var helt fel kan ändå inte djurrättsaktivisterna ta ansvar för eventuella följder i naturen av att minken existerar i Sverige. Det är iaf min åsikt.
Detta har jag förresten redan skrivit tror jag..
 
Sv: Försvarbart?

Nej personen råkar vara illerägare,inte minkuppfödare. Men du själv kan ju prata med någon du litar på i så fall.

Okej, men för att jag överhuvudtaget ska kunna tro på den där siffran skulle jag vilja veta hur man kommit fram till resultatet och vem som har gjort det. annars betyder den inte något för mig.

Att släppa ut minkar är bra mycket sjukare än att ha en illerfarm, visst alla farmer kanske inte är så bra men de gör sig varken skyldiga till djurplågeri,egenmäktigt förfarande,inbrott, stöld och olaga intrång iaf...det gör de som släpper ut minkar. Tycker det är ännu värre för en mink att vara kall,rädd och svälta alt frysa ihjäl än att den avlivas där den känner sig trygg och är varm och mätt,minken vet ju liksom inget annat. Att medvetet plåga djur är sjukt,ok om man toghand om dem,vårdade dem och såg till att de överlevde och fick det bra då skulle jag förstått meningen men inte låta dem gå ett ännu grymmare öde till mötes. Jag tror inte ens de som släpper ut minkarna bryr sig om djurens bästa utan bara ser det som ett tillfälle att få leka vandaler.

Vi har helt klart olika åsikter i den frågan, jag anser iaf att farmarna plågar djuren även om lagen säger något annat. jag läste en artikel där en minkfarmare berättade att han hade tre minkar i en bur på
40*80 cm. Det tycker jag låter mycket illa.

Angående att minken inte vet något annat, det känns helt enkelt inte som ett hållbart argument.
Om man tänker så kan man ju hålla djur i skitiga, skadliga miljöer, med noll rörelseutrymme. För de vet ju inget annat.

Det värsta är att om detta gällde t.ex katter skulle det aldrig tillåtas.
Man gör skillnad på djur bara för att inte många relaterar till minkar som levande varelser utan ser dem som skadedjur, eller produkter.

Att minkarna blir kalla, rädda och dör kanske stämmer på en del av minkarna, men man får inte glömma att de har mycket större chans att överleva om de släpps ut från uppfödningen.

Dessutom har jag tittat i endel tidningsartiklar och sett hur tom minkfarmare säger helt emot varandra i frågan. Jag ger här exempel på två tidningsartiklar om minkutsläpp som hade ägt rum.
I den ena artikel jag läste framställdes minkarna som skadedjur som skulle påverka fågelarterna i området. De allra flesta minkar skulle här överleva och göra stor skada i området.
I den andra artikeln berättade en minkfarmare om att all djur troligen låg och dog ute i skogen, att de skulle frysa eller svälta ihjäl. Inga minkar skulle i princip överleva.

Båda utsläppen hade ägt rum vid ungefär samma tidpunkt bör förstås tilläggas. Detta tycker jag visar ganska tydligt hur man vinklar åt det ena heller andra hållet beroende på vad som passar.

Dessutom visste du kanske att Peter_lundin är veterinär så han har garanterat mycket vettigt att säga och är garanterat kunnig vad det gäller djur och deras bästa och deras betende. Istället för att avfärda kunniga kunde du kanske ta deras kunskaper tillvara istället för att vara otrevlig. Varför ställer du ens frågor på ett forum när du "kan" och "vet" allt själv baserat på dina felaktiga påståenden

Ja, men jag tyckte hans inlägg var lite onödigt, och han delade väl inte med sig av några direkta kunskaper där, heller.
Jag ursäktar om jag var otrevlig. Jag har faktiskt försökt att hålla en trevlig ton i mina inlägg, men det känns lite svårt med det bemötande man ibland får.
 
Sv: Försvarbart?

Jag lovade dig en källa på hur länge minkutsläpp förekommit i Sverige, detta är från riksdagens hemsida.

Aftonbladet (den 17 februari) avslöjar i en kartläggning av de extrema djurrättsaktivisterna att nätverket Djurens befrielsefront (DBF) utfört minst 597 aktioner i Sverige sedan 1985

Detta fanns i Aftonbladet år 2002.

Det står inget om just minkutsläpp här, och jag vet inte hur stor del av attentaten som var utsläpp. Antagligen inte en jättestor del. Dessutom tror jag minkutsläppen började på 90-talet, men är ej säker.
 
Sv: Försvarbart?

Jag vet inte var jag har sagt att jag är insatt i ekologi. I så fall menade jag inte att jag är väldigt insatt utan att jag vet litegrann.
Då ska du kanske inte uttala dig tvärsäkert om sakerna heller.

Klart att de äter en del och kanske minskar förekomsten av vissa arter men vad jag vet har den inte utrotat någon art.
Än. Den har sett till att en del arter är hotade (kan du läsa i länkar tidigare i tråden bla)

Grejen är den att även om det jag skrev var helt fel kan ändå inte djurrättsaktivisterna ta ansvar för eventuella följder i naturen av att minken existerar i Sverige. Det är iaf min åsikt.
Detta har jag förresten redan skrivit tror jag..
Klart de måste ta ansvar för det de ställer till med. Om de släppt ut minkar vid runt 600 tillfällen, tror du då inte att de tusentals minkar som då blivit utsläppta har påverkat något ute i naturen och ökat på populationen?
 
Sv: Försvarbart?

Klart de måste ta ansvar för det de ställer till med. Om de släppt ut minkar vid runt 600 tillfällen, tror du då inte att de tusentals minkar som då blivit utsläppta har påverkat något ute i naturen och ökat på populationen?

I artikeln jag hänvisade till stod det om alla DBF:s attentat.
Minkutsläpp är bara en liten del av dessa och absolut inte 600 st. Djurens befrielsefront sysslar ju med väldigt mycket annat och jag skulle tro att de flesta av attentaten är i form av vandalisering av olika slag.

Jag vågar påstå att minkutsläppen är färre än 100 stycken. Säkert färre än 50 t.o.m.
Jag tycker fortf inte att aktivisterna kan ta ansvar för ev följder i naturen eftersom det inte är deras fel att minken finns i Sverige och att de inte har bidragit till en så stor del av mink-populationen.
 
Sv: Försvarbart?

Även om det bara är 50-100 utsläpp så är det en väldigt stor mängd minkar som släpps ut, självklart påverkar det populationen. Att de inte vill ta ansvar för sina handlingar är mest tragiskt.
 
Sv: Försvarbart?

I artikeln jag hänvisade till stod det om alla DBF:s attentat.
Minkutsläpp är bara en liten del av dessa och absolut inte 600 st. Djurens befrielsefront sysslar ju med väldigt mycket annat och jag skulle tro att de flesta av attentaten är i form av vandalisering av olika slag.


Vilket du tycker är helt OK...... man kan vara olaglig så länge det passar dig och du får dra gränserna.
Så resonerar aktivister inom alla områden.
 
Sv: Försvarbart?

Även om det bara är 50-100 utsläpp så är det en väldigt stor mängd minkar som släpps ut, självklart påverkar det populationen. Att de inte vill ta ansvar för sina handlingar är mest tragiskt.

Det är en stor mängd, men inte jättestor i förhållande till antalet minkar som redan finns i naturen.

Jag skulle faktiskt gärna se att de som ansvarade för utsläppen tog sitt straff iställetför att smita. Jag kan ju dock första att deväljer att inte göra det.
 
Sv: Försvarbart?

Vilket du tycker är helt OK...... man kan vara olaglig så länge det passar dig och du får dra gränserna.
Så resonerar aktivister inom alla områden.

Om folk alltid hållt sig lagliga när man kämpade för förändring tror jag inte man skulle göra många framsteg. Finns massor av exempel i historien.
 
Sv: Försvarbart?

Om folk alltid hållt sig lagliga när man kämpade för förändring tror jag inte man skulle göra många framsteg. Finns massor av exempel i historien.


Ja, ja, du är tydligen en sådandär olaglig aktivist själv som gör vad som faller dig in bara du tycker det är rätt själv.

Det innebär att jag som miljöaktivist faktiskt skulle kunna gå hem till dig och slå sönder din bil för jag tycker du förstör miljön när du kör.

Olagligt, visst, det drabbar en enskild, visst, men bara det är en god tanke bakom så är det ju OK, menar du på.
 
Sv: Försvarbart?

:cry: alltså hur jävla svårt ska det vara att iafl avliva djuret innan man flår det? hur i helvete kan man ens komma på att flå det levande???:eek: fy fan vad ont det ska ha gjort när djuret låg där på backen levande utan skin. jag tror jag spyr alltså..
 
Sv: Försvarbart?

Ser du inte att de utsläppta minkarna påverkar populationen? Släpps de tex enbart ut där det redan finns mink?
 
Sv: Försvarbart?

Ja, ja, du är tydligen en sådandär olaglig aktivist själv som gör vad som faller dig in bara du tycker det är rätt själv.

Det innebär att jag som miljöaktivist faktiskt skulle kunna gå hem till dig och slå sönder din bil för jag tycker du förstör miljön när du kör.

Olagligt, visst, det drabbar en enskild, visst, men bara det är en god tanke bakom så är det ju OK, menar du på.

Nej, jag är ingen olaglig aktivist, men jag kan sympatisera med vissa saker som de gör.

Jag tycker inte att din jämförelse funkar. Det här är levande varelser det handlar om och det gör saken annorlunda, menar jag.

Dessutom skulle det vara otroligt ineffektivt att slå sönder enskilda personers bilar.
Minkutsläppen är isf många gånger effektivare.
 
Sv: Försvarbart?

Nej, men jag tänker mer procentuellt till hela populationen.
Det är ju ganska korkat. Det man måste se till för att se vad för problem de ställer till med är ju bla var de säpps ut osv. Och tillförsel av nya djur ger ju självklart en skillnad i populationen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Nytt nick men gammal användare.. vet inte varför detta är så känsligt för mig. Skäms väl. jag tror jag är påväg in i väggen, och jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 826
Senast: anonymious
·
D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 240
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 321
Senast: Applepie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp