Bukefalos 28 år!

Pippi på tivoli (Ulvlek)

Jo minsann -det var du :p
nedladdning.jpg
 
Nu har jag haft tid att kolla på roller och deltagare lite mer. Om vi utgår ifrån att LL namngivit de onda rollerna (som bland annat hemlig varit inne på) så är det fyra onda. Det känns ok tills man inser att de har fem röster att använda (ok att onda siaren inte känner till de andra, men ändå). Jag lutar åt att LL är ond och vad jag kan utläsa av reglerna bör jag kunna rösta på henne. ;)

I övrigt en lugn början på leken. Jag tror inte att onda siaren hintar på måfå, utan försöker hitta åt en ulv via sia och sen hinta lite diskret. Så det är kanske tidigast efter nattdl1 som vi kan börja leta där.

Jag har inget minne av att jag lekt med en ond siare, men jag antar att risken är att den personen låtsas vara givmilda siaren? Hua, det här blir en svår lek misstänker jag.
 
Kollar man vinstvillkoren verkar alla onda räknas in för att de ska kunna vinna men goda behöver bara döda ulvarna. Innebär det att röstfifflaren också måste vara död eller bara ulvarna? Blir lite förvirrad över skrivningen om "sista ulven i lyan"?

Goda vinner när den sista ulven i lyan är död, onda vinner när de är fler än goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
 
Kollar man vinstvillkoren verkar alla onda räknas in för att de ska kunna vinna men goda behöver bara döda ulvarna. Innebär det att röstfifflaren också måste vara död eller bara ulvarna? Blir lite förvirrad över skrivningen om "sista ulven i lyan"?

Goda vinner när den sista ulven i lyan är död, onda vinner när de är fler än goda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
Nu är jag inte LL men såvitt jag förstått så ingår väl prussiliuskan i lyan enligt rollbeskrivningen? Iaf som jag läst mig till, så det borde ju vara så att även den måste vara död ?
Onda roller
- Prussiluskan - Vill styra över Pippi och hennes vänner. Har genom sina kontakter tjuvat till sig en extra röstlapp och har därmed varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden). Är en del av lyan. Anpassad roll för denna lek - Ond röstfifflare).
- Kling och Klang. Poliserna vill inte att Pippi och hennes vänner ska ha roligt på nöjesfältet. Försöker varje natt slänga ut någon av gästerna från nöjesfältet. (Ulvar)
- Dunderkarlsson - känner inte till poliserna eller Prussiluskan och de känner inte till Dunderkarlsson. Är förargad på Pippi och hennes vänner och ser hellre att de råkar illa ut än att han själv gör det. Kan varje natt sia en deltagare. Försöker hjälpa poliserna och Prussiluskan. (Ond siare)
 
Kollar man vinstvillkoren verkar alla onda räknas in för att de ska kunna vinna men goda behöver bara döda ulvarna. Innebär det att röstfifflaren också måste vara död eller bara ulvarna? Blir lite förvirrad över skrivningen om "sista ulven i lyan"?
Nu verkar frågan inte vara direkt riktad till oss LL men jag tar mig friheten att svara ändå. Vi har tänkt att röstfifflaren räknas som en av ulvarna (precis som att fårulven generellt sett också räknas som en ulv) och eftersom den är i lyan så behöver den också vara död för att goda ska vinna
 
Nu är jag inte LL men såvitt jag förstått så ingår väl prussiliuskan i lyan enligt rollbeskrivningen? Iaf som jag läst mig till, så det borde ju vara så att även den måste vara död ?

Nu har ju LL svarat men jag blev bara förvirrad när det stod "ulvarna i lyan" och inte bara "alla i lyan" :)
 
Jag fattar inte riktigt det här med paketen som Villa Villerkulla har. Har de alla 3 från början eller delar LL eller Pippi ut dem? Sorry om jag är lite trög men senast jag lekte fanns inte dessa roller.
 
Tycker att flera resonerar klokt om antalet onda.

Flera specialroller (jobbigt att hålla reda på) på både goda och onda sidan. Röstfifflare tycker jag alltid är roligt/intressant även om det också blir krångligare (iaf för mig, jag tittar mycket på hur folk röstar och deras resonemang för dessa röster. Inte deras resonemang i övrigt)

Det är alltid svårt att teoria första dagen. Inget har hänt. Ingen information finns. Ingen har gjort något särskilt. Och jag får alltid skäll om jag teoriar om vad folk svarat på den obligatoriska frågan.

Vad ska man teoria om då? :crazy:
 
Nu har jag haft tid att kolla på roller och deltagare lite mer. Om vi utgår ifrån att LL namngivit de onda rollerna (som bland annat hemlig varit inne på) så är det fyra onda. Det känns ok tills man inser att de har fem röster att använda (ok att onda siaren inte känner till de andra, men ändå). Jag lutar åt att LL är ond och vad jag kan utläsa av reglerna bör jag kunna rösta på henne. ;)

I övrigt en lugn början på leken. Jag tror inte att onda siaren hintar på måfå, utan försöker hitta åt en ulv via sia och sen hinta lite diskret. Så det är kanske tidigast efter nattdl1 som vi kan börja leta där.

Jag har inget minne av att jag lekt med en ond siare, men jag antar att risken är att den personen låtsas vara givmilda siaren? Hua, det här blir en svår lek misstänker jag.
Ja det är en uppenbar risk tycker jag att onda siaren låtsas vara den goda siaren. Kanske inte så mycket om den siat någon som ond ändå väl ?
Men om den siat någon som god är det ju stor risk för det -goda siaren för vara uppmärksam helt enkelt -finns ju ingen spion i denna leken så det är bara den som kan veta och det egentligen bara fram till dl 2 eftersom den sedan skickar vidare sian och då kan ju sian hamna även i onda lägret med lite otur. Såtillvida den inte hittar en siad god , levande , spelare att skicka den till
Som jag skrev redan igår i mitt försök att räkna på balansen
Upplever att goda sidan har svaga roller generellt så att MAX fyra onda , inklusive den onda utanför lyan , i leken bör det vara , med tanke på onda sidans skills (framför allt en ond röstfifflare )
Var aldrig inne på att de skulle kunna vara fler faktiskt
 
Jag fattar inte riktigt det här med paketen som Villa Villerkulla har. Har de alla 3 från början eller delar LL eller Pippi ut dem? Sorry om jag är lite trög men senast jag lekte fanns inte dessa roller.

Om jag inte förstått helt galet så har de tre paket att dela ut, men ett av paketen (röst) har Pippi fifflat med så när Villa Villerkulla delar ut det paketet så är det de själva som får den. Dvs vid ett tillfälle kan Villa Villerkulla rösta.
 
Ja det är en uppenbar risk tycker jag att onda siaren låtsas vara den goda siaren. Kanske inte så mycket om den siat någon som ond ändå väl ?
Men om den siat någon som god är det ju stor risk för det -goda siaren för vara uppmärksam helt enkelt -finns ju ingen spion i denna leken så det är bara den som kan veta och det egentligen bara fram till dl 2 eftersom den sedan skickar vidare sian och då kan ju sian hamna även i onda lägret med lite otur. Såtillvida den inte hittar en siad god , levande , spelare att skicka den till
Som jag skrev redan igår i mitt försök att räkna på balansen
Upplever att goda sidan har svaga roller generellt så att MAX fyra onda , inklusive den onda utanför lyan , i leken bör det vara , med tanke på onda sidans skills (framför allt en ond röstfifflare )
Var aldrig inne på att de skulle kunna vara fler faktiskt

Jag trodde du förstod hur hemlig menade, men kanske inte. Vi tar det en gång till. Det är fyra namngivna onda, vilket betyder att det är fyra onda i leken, varken fler eller färre.

Även om jag personligen gärna sett färre... :nailbiting:
 
Om jag inte förstått helt galet så har de tre paket att dela ut, men ett av paketen (röst) har Pippi fifflat med så när Villa Villerkulla delar ut det paketet så är det de själva som får den. Dvs vid ett tillfälle kan Villa Villerkulla rösta.
Ja! Det hade jag ju kunnat fatta om jag läst texten ordentligt hahahaha
Nu var det kristallklart. Tack!
 
Jag trodde du förstod hur hemlig menade, men kanske inte. Vi tar det en gång till. Det är fyra namngivna onda, vilket betyder att det är fyra onda i leken, varken fler eller färre.

Även om jag personligen gärna sett färre... :nailbiting:
Jo jag förstod det hon menade jag förstår dock inte hur hon kunde tro att jag menade att det skulle kunna vara flera ? Om det blev klarare ?
 
Tycker att flera resonerar klokt om antalet onda.

Flera specialroller (jobbigt att hålla reda på) på både goda och onda sidan. Röstfifflare tycker jag alltid är roligt/intressant även om det också blir krångligare (iaf för mig, jag tittar mycket på hur folk röstar och deras resonemang för dessa röster. Inte deras resonemang i övrigt)

Det är alltid svårt att teoria första dagen. Inget har hänt. Ingen information finns. Ingen har gjort något särskilt. Och jag får alltid skäll om jag teoriar om vad folk svarat på den obligatoriska frågan.

Vad ska man teoria om då? :crazy:
Jag vet inte. Jag funderar med :p.
 
  • Haha
Reactions: Elo
Jag trodde du förstod hur hemlig menade, men kanske inte. Vi tar det en gång till. Det är fyra namngivna onda, vilket betyder att det är fyra onda i leken, varken fler eller färre.

Även om jag personligen gärna sett färre... :nailbiting:
Finns det möjlighet att Kling och Klang egentligen bara är en ulv i lyan tror du? Med tanke på extra rösten de har med prussiluskan.
 
Finns det möjlighet att Kling och Klang egentligen bara är en ulv i lyan tror du? Med tanke på extra rösten de har med prussiluskan.
Jag börjar fundera på om Habina sitter på facit -som så bestämt hävdar att det varken är fler eller mindre i leken?
Visst du var inne på det igår också. Samt även @LenaH som höll med dig igår om din slutsats
Men här sägs det promt. Varken mer eller mindre ?
Noterar men vet inte vad noteringen har för bäring men den fångar min uppmärksamhet för just tvärsäkerheten.
 
Finns det möjlighet att Kling och Klang egentligen bara är en ulv i lyan tror du? Med tanke på extra rösten de har med prussiluskan.

Hm... Intressant. Jag utgår just nu ifrån att de är tre i lyan, men det vore såklart trevligt om de var två. Men vi tar en i taget som vanligt tänker jag. ;)
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 776
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 061
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 380
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 688
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp