Projekt 2018

Jag vill också renovera/greja! Vår lägenhet är byggd 2016 och hyresrätt så det finns inte direkt något att göra. Är avundsjuk på er som får greja!
 
Jag vill också renovera/greja! Vår lägenhet är byggd 2016 och hyresrätt så det finns inte direkt något att göra. Är avundsjuk på er som får greja!
Jag är i ungefär samma sits...men jag löser det med att byta ut möbler och annan inredning lite då och då :angel::D
 
Du, känner du att du vill måla är det bara att komma hit nästa sommar... :angel: #arbetsläger :D

Inomhus eller utomhus? När jag var 18 målade jag och min lillasyster om mammas (stora) hus. Fler av granntanterna kom och tittade och sa till mamma att vi var sååååå duktiga haha. Jag målade fönstrena på huset med en 5 mm sminkpensel för jag ville få perfekt raka linjer :D

Inomhus har jag målat hela min förra bostadsrätt, ledsnade dock halvvägs och orkade inte tejpa taklisten i ett av rummen så den blev lite grå här och där :angel:
 
Inomhus eller utomhus? När jag var 18 målade jag och min lillasyster om mammas (stora) hus. Fler av granntanterna kom och tittade och sa till mamma att vi var sååååå duktiga haha. Jag målade fönstrena på huset med en 5 mm sminkpensel för jag ville få perfekt raka linjer :D

Inomhus har jag målat hela min förra bostadsrätt, ledsnade dock halvvägs och orkade inte tejpa taklisten i ett av rummen så den blev lite grå här och där :angel:

Utomhus (Falurött) :D
 
Vi ska försöka hinna med:

-Bygga väggar och måla utbygget på uthuset
-Måla klart lekstugan
-Brädfodra om nordsidan på uthuset och måla om hela uthuset
-Göra ett rum till in (tapeter och golv)
-Göra något av makeovern köket
-Drenera och köra på MASSA grus i översta delen av hagarna så det blir lite mindre lera
-Grusa klart gårdsplanen
-Eventuellt påbörja/göra ny infart och grusplan på baksidan uthuset
 
Vi har några projekt för 2018, men eftersom vi kört på rätt hårt i år så kommer vi ta det i den takten vi känner att vi mäktar med :)

- Gärdesgård kring 2/4 av tomten, nätstaket runt resten
- Tvätta/måla hus + garage + hundhus
- TRÄDGÅRDEN. Vi har haft uppe en grävmaskin som skalat av en massa gamla nyponbuskar, småträd, andra buskar, jämnat till diskeskanten osv, men det finns mer grävmaskinsjobb att göra. Det blir troligtvis i vår :) Sedan ska det på matjord överallt och sås gräs samt planteras lite nya buskar. Vi ska även fixa i ordning vår nya parkeringsplats.
 
Uppdaterar i den här tråden då vi övergått till nya året :)
Igår tapetserades hallen så blev en bra start på nya året :D

AQKAAAACaZdodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181YTRiN2FhNWRkZjJiMzFmMGNiMzg1ZjEuanBn


AQKAAAACDzlodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDc4NjQ3Ny85LTMvbW9iaWx1cHBsYWRkbmluZ181YTRiN2FhOGRkZjJiMzFmMWJlN2M3MWYuanBn


Återkommer med lista vad vi har för planer till helgen. Vi har en massa smått som ska bli klart så måste kolla igenom vad vi har ofärdigt. Lister, dörrfoder m.m. i hallen, hatthylla, färdigställa garderoben i hallen och en del sånt där småpyssel som man alltid gör i sista hand.
 
Köket blev ju klart 2017 (det vi hade planerat, dvs golv, väggar o tak). Så här blev det :)
QmZV18-treQXksQ3zWbqHzZl79KIPAFrDO9emUS2CvEi0wGisUAyFM4V3Czz0I-8_RJpR12tGXvCwoIkx1qfp7wXatZJ8oKAuY4FDNW4CSEDrJC5SfnCTLeoQtAp5aQIGCKMX5snI8jHASsmqGortKWNlttNix4_JpeHikFr8Psa-my6SKdoq__1Vnmskag_tnPSECSedfoR2UzwMSfIp7zqz5EXWQZhhOLIvthXi6hrYqQjbK2XsGhiZeG7gbznMqHbdOiObw59xY8h6Nqn1Ddm9qT1rxfpJNPZUM04pa5BECwj6suuGcpPQCeAzwHs-B-nnTK-Kqtrze_uF9_BTDj0fMe8USRuGomVfv6H2iaSbhFPLM6DVLSphZX3w47wWM9NsCw0QKc3c-PXY2rPtL19htDVFh3clsOoos1xDIOtw8AZRO0fwSnmEhz2vAIPUBDLRomhGQIFBn4SGG0gWPxv8448H6zvqjxtYPWSFWwCegfA70_xrGU6-WFzsG058c88w1uTT5m1fsFTslrCdWX4UpZHuB3pOHHQbuZXODxgAD7_l5-QWeQUDOFnoze__kh5XF3tEBIpTu3OH0_G8P3ea3khWVDRoektpCM=w344-h610-no


2018 års projekt i köket blir att byta ut div. vitvaror och sätta tillbaka vedspisen under den fina murade spiskåpan :love: Sen har jag mitt "moderna bonnkök anno 1900" :love:
 
Jahapp, snart är det 2018 och nya projekt väntar. Vad kommer ni göra med hus och trädgård under 2018?

Våra planer änsålänge:
- tvätta ena husgaveln
- måla uthuset (skulle göras 2017, men regnade hela sommaren)
- måla innerdörrarna
- kitta och måla om fönster (skulle göras 2017, men vädret satte stopp)
- generell uppfräschning inomhus, måla lite där färg skavts bort osv
- måla trappen
Vi har några must-dos och några "om vi inte reser upp pengarna istället"-projekt som får gå under önskelista och där vi kan välja något/några om andan faller på. I år eller ett annat år. :D

Must-do:
- Färdigställa staket runt tomten inkl normala platsbyggda grindar (no more kompostgaller om jag får be!)
- Fixa vettigt solskydd till vår soliga altan så att den är dräglig att vistas på även sommartid
- Grindar till altanen
- Vind/insynsskydd vid poolen
- Fasadbelysning

Önskelistan:
- Nya luckor till köket (storrenovering får vänta tills lilla huliganen är lite äldre)
- Renovering av gamla arbetsrummet (golvbyte, rivning av platsbyggda hemska garderober, omtapetsering och nya möbler) till lekrum för nyss nämnda huligan och extra gästrum
- Förvaringssystem till mitt arbetsrum inkl. textilier så att det inte ekar så jäkligt
- Urstädning av alla skräp/förvaringsutrymmen som vi redan lyckats fylla
- Inredning/målning av "poolhus"
- Utedusch
- Utekök
- Installation av ny robotgräsklippare
- Inköp av spabad och byggnation av altan/pergola runt/över
- Växthus
 
Vi ska på något sätt byta kök. Jag hoppas verkligen vi hinner det. Det innebär dock att regla upp nya innerväggar (de är böjda), ta ner och höja upp golvet (det lutar... mycket) samt isolera golvet, nytt något lägre innertak för att dölja rördragning till ny el i resten av huset, och SEN kan vi börja installera nytt kök, spackla, tapetsera, lägga nytt golv och fixa klart runt fönstrena (dessa är åtminstone redan bytta). Sedan kan också rörmokaren få komma och installera element även i detta rum (rören redan dragna).

Det är alltså ett jätteroligt projekt som innebär att vi måste riva befintligt kök långt innan vi kan börja montera det nya. Vi kommer arbeta efter ett hårt och tight schema för att vara utan kök så kort tid som möjligt. Vi är optimistiska. :p :up:

Utöver detta vore det trevligt att göra klart nya farstun (spackla, tapetsera, lägga golv, nytt innertak med spottar) samt trappen/gamla farstun (allt från att få upp gipsskivor till färdiga ytskikt). Och greja i trädgården. :angel:
 
Hmm vår lista ser rätt mycket ut som 2017. Det där med tid..

  1. Tapetsera barnrum
  2. Sätta upp hyllor i sonens rum samt införskaffa skrivbord.
  3. Möblera/inreda äldsta dotterns rum
  4. Möblera/inreda yngsta dotterns rum
  5. Tapetsera sovrum
  6. Byta eluttag i de tapetserade rummen
  7. Sätta upp ny torkvinda
  8. Fixa land i trädgården
  9. Få en mysig balkong
  10. Måla rum i källaren
  11. Sänka toalettstol.
  12. Olja staketet
  13. Sätta upp lister i gillestugan
 
Hittade en fråga i gamla tråden som jag nog aldrig besvarade.

@Sar "Varför vill man sänka en toalettstol? Jag tycker de nyare måtten på toalettstol gör den på tok för låg ( och jag är kort i rocken)"

Vi har en handikappanpassad toalett med en hög sockel. Det innebär att barnen inte kommer upp utan pall. För vuxna fungerar den sådär vi får ofta kommentarer om vår höga toalett. Är man kort i rocken så tror jag inte man når ner. Kollade snabbt på så verkar sitthöjden numera vara 42cm. Vår toalettstol är 56cm så det är 14cm över den nuvarande standarden. Vi tänkte bara ta bort själva sockeln som är 12cm
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Hittade en fråga i gamla tråden som jag nog aldrig besvarade.

@Sar "Varför vill man sänka en toalettstol? Jag tycker de nyare måtten på toalettstol gör den på tok för låg ( och jag är kort i rocken)"

Vi har en handikappanpassad toalett med en hög sockel. Det innebär att barnen inte kommer upp utan pall. För vuxna fungerar den sådär vi får ofta kommentarer om vår höga toalett. Är man kort i rocken så tror jag inte man når ner. Kollade snabbt på så verkar sitthöjden numera vara 42cm. Vår toalettstol är 56cm så det är 14cm över den nuvarande standarden. Vi tänkte bara ta bort själva sockeln som är 12cm
Jag måste mäta vår!
 
Plocka ned hyllorna från fallfärdiga uthuset.
Sätta upp alla hyllor i boxarna i stallet.
Flytta ut allt från uthuset till stallet.
EFTER att ha rensat bort en massa skräp......
Nja. Det handlar om att göra det med rätt redskap och på rätt sätt.

Ungefär som att rida. Man behöver nån som visar och berättar hur man gör. :up:
Kanske man ska leta efter sådan kurs......skulle behöva byta kitt på stugfönsterna. Det som fått bytt behöver nog byta igen för det blev väldigt fult...
 
Eftersom mina planer alltid är mer överdådiga än min energi (och tid) så nöjer jag mig med de viktigaste projekten. Det finns ju tusen saker som skulle behöva göras, men det är ju omöjligt att hinna allt. Så...

1. under vårvintern fylla igen alla jävla jordvärmediken på gräsmattan med jord och så nytt gräs (det grävdes för jordvärme för över 10 år sedan och förra ägaren har fyllt i flera gånger, men det fortsätter ju sjunka för alltid, tydligen. Nu är det såpass djupt att det blir stående en del vatten och gräsklipparroboten riskerar att drunkna :D)

2. också under vårvintern klippa/hugga/slakta ett par häggmispelhäckar.

3. kitta och måla fönstren. MÅSTE-projekt på riktigt...
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 928
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 368
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 430
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp