Projekt 2018

Projekt 2018

Installation av ftx system och inbyggnad av rör.
Ytskikt, tapeter och golv i fyra sovrum. Ny platsbyggd garderob i ett av rummen.
Målning av förråd och matkällare
Målning av taket i vardagsrummet och ev nya tapeter där.

Utomhus behöver vi ta ner några träd, kanske fundera på att göra nåt med uteplatsen, om vi orkar, men troligen inte.
 
Vad var er? Varken jag eller sambon 176/183 når ner med hälarna i golvet när vi sitter på toaletten.
Vår är 47cm så betydligt lägre än er. Sedan kan man förstås variera några cm uppåt med sittring av trä etc.
 
Senast ändrad:
Jag håller ju på att totalrenoverar ett hus, så jag har ju projekt så det räcker och blir över, inget är helt klart från den lista jag skre för projekt 2017. Mest pga att elektrikern inte kom när det var tänkt från början :meh:
Men, vi har fått ett nytt projekt på listan, att göra om infarten. Just nu är det bara en rak infart där man precis får plats med två bilar efter varandra om man inte har två stora/långa bilar :p Så till sommaren ska vi gräva ut och grusa upp så man kan parkera två bilar åt det hållet som jag så fint ritat :p

inkedinfarten-li.jpg
 
Några taklister på plats i hallen, några målade som ska upp helst imorgon och några utsågade :up:

I förra tråden hade vi planer på att göra om ett rum vi redan renoverat. Ett av barnrummen och på 5 år hinner det slitas en del när barnet är 6-11 år gammal..
Idag har jag rivit ut 2 väggar fram till plankväggen och imorgon ska vi sätta upp ny vägg :)
Tanken är att dom andra väggarna ska tapetseras om men barnet kan gott slita lite till på dom så gör vi det när hallen är klar. Å så får jag en chans att hitta rätt tapet. Ser mer vad som passar när nya väggen är uppe.
Fick tips om att lägga laminat som trävägg i förra tråden istället för att sätta panel så vi ska ge oss på det :nailbiting:
Den här blir det men liggandes:
6438313218470


atmosphere
 
Så här ser planken ut som jag hämtade från sågen i dag, och sen heter det att virket i Skåne är av dålig kvalitet. För att hitta bättre får jag gå till salsgolvet som las i mitten av artonhundratalet. Kul att kunna restaurera originaldörrarna till mangårdsbyggnaden med sånt virke :)

MqnOGxi.jpg

G9yDmWw.jpg
 
Våra projekt 2018 kommer (efter ekonomi) bli:
*Piffa till hundgården, grusa, såga upp väggen och fixa den gamla boxen som "innegård" då hunden vägrar hundkoja.
*Troligtvis får vi köpa ett "gammalt" kök billigt av några kompisar så då ska vi byta ut stommar och skåp i köket, slita ned panelen och måla väggarna.
*Få lekrummet på övervåningen klart, så barnen kan härja där istället för i vardagsrummet.
*Tapet, panel och golv i vardagsrummet.
*Få ordentlig ordning i trädgården.
 
Jag tog tag i projektet pimpa soffor igår. Mina soffor fungerar men jag har stört mig på hur fula de är i flera år. Budgeten medger inte nya soffor just nu men IKEA hade billiga överkast (utgående) och det blev helt godtagbart:
26153925_158076898163297_568373427669303296_n.jpg


Tapeterna är också vidriga (men katten gillar dem...) men det är ett mycket senare projekt!
 
Vi har samma projekt som skulle gjorts förra året :angel:
*Köpa mark
*bygga hus
*anlägga trädgård.
På nuvarande hus ska vi fortsätta
*byta ut gamla fönster (kommer hit ett företag imorgon för möte)
*kolla igenom alla avloppsrör och byta ut om det behövs. (bokat i februari)
*renovera badrum och gästtoalett.

Vill ha sådana saker gjorda innan vi säljer iaf. Hade kanske behövt kolla igenom all el och ventilationsystem då huset är från 70-talet också, men det får kanske nästa ägare göra själva..
 
Vi (jag :D) har satt upp storslagna mål för 2018! Sälja och eventuellt köpa eller bygga nytt hus. :p Hade huset värderat förra veckan och enligt mäklaren har vi i princip "peakat" på vad vi kan få ut nu. Det är smågrejor kvar, tapetsera sista sovrummet, fixa fönster och dörrfoder och snygga upp i trädgården, men sen börjar vi få slut på saker att göra som lönar sig vid en försäljning.

Är fortfarande i planeringsstadiet än så länge, men det ser ut att bli "lite" projekt iaf. :o
 
Vi har varit på två köksplaneringar nu och efter mötet med IKEA igår så verkar vårt nya kök vara nästan bestämt. :love: Äntligen närmar vi oss. Det blir en hektisk vår men nu har vi en plan. Först nya väggar, sedan nytt tak (vi får leva utan överskåpen men köket går fortfarande att använda) och till sist nytt golv. Efter golvet kan ett nytt kök börja ta plats. :) Utöver det vi beställer ska vi göra ett platsbyggt skafferi också efter att nya golvet är på plats.

Hade rejäl planeringsstund igår och kom också fram till att det blir golvvärme i köket. Lovely! Ser redan fram emot nästa vinter. Med nytt kök och en färdigisolerad trapp/farstu måste det bli lite varmare på bottenvåningen än det är idag. :D
 
Våran fortsatta köksrenovering ser ut att bli påskyndad "tack vare" en ny bestämmelse som vi inte varit varse om tidigare... från och med 1/7-18 så kommer det att bli skärpta krav och snårigare pappersarbete att installera äldre vedspisar :down:
Iom att vi ska sätta tillbaka vedspisen under den murade kåpan och flytta el-spisen så måste det ha skett innan 1/7 alltså O_o och innan vi kan göra det så måste resten vara klart :crazy:
Nu blir det att sätta igång igen då ;)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Igår började maken sätta upp nya väggen i barnrummet. Kommer ta en liten stund men det ser lovande ut :up:

Förslag till tapet som kan funka till rustik mellan/mörkbrun? Har bild på färgen lite tidigare i tråden.
Vill ljusa upp rummet och ha med mönster (inte ränder utan mer blommigt liksom) så barnets eventuella påhitt göms lättare :grin:
Billig tapet är ett krav, då barnet är en marodör. Så typ 200 kr rullen och neråt.
Någon som använt sig av rustas tapet? Många av deras ligger i den prisklassen.
 
Igår började maken sätta upp nya väggen i barnrummet. Kommer ta en liten stund men det ser lovande ut :up:

Förslag till tapet som kan funka till rustik mellan/mörkbrun? Har bild på färgen lite tidigare i tråden.
Vill ljusa upp rummet och ha med mönster (inte ränder utan mer blommigt liksom) så barnets eventuella påhitt göms lättare :grin:
Billig tapet är ett krav, då barnet är en marodör. Så typ 200 kr rullen och neråt.
Någon som använt sig av rustas tapet? Många av deras ligger i den prisklassen.
Jag har köpt nästan all min tapet på Rusta. Bra och prisvärd tycker jag :) har lyckats tapetsera helt själv med deras tapeter också, så dom får väl anses användarvänliga också :rofl: ett plus i kanten är ju att köpa billig tapet inte ger lika stor ångest som att köpa dyr... En rulle till mitt sovrum kostade 600 kr, och jag köpte hela kökets tapet för samma summa på rusta, plus ett par till hallen, tror jag fick 6 rullar för typ 600 kr när dom hade 25%på alla tapeter :up:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Har ni några spännande projekt planerade år 2017? Berätta isåfall! Planen för vårt hus ser i nuläget ut såhär: 1. Fiberanslutning. 2...
28 29 30
Svar
591
· Visningar
60 949
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon letar hus, fram tills nu inte speciellt seriöst emn nu har vi hittat huset som vi vill ha :love: Eller kanske ska säga...
Svar
5
· Visningar
4 368
Senast: Sar
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 430
Senast: Lupin
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 983
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp