Råd sökes om F-skatt

O

Oggie

Undrar om någon/några kan ge mig ett råd ang F-skatten.

Så här ligger det till: Jag och min sambo har nyligen köpt en hästgård med lite skog till (bara 4 h skog). Nu är det så att vi kommer att hyra ut några boxar och ska nu skaffa F-skattesedel. Var till LRF-konsult där hon föreslog att bara en av oss ska skaffa org nr (dvs företaget kommer att stå på en av oss), detta var enligt henne pga att annars måste vi ha två separata bokföringar då vi är två indivuella bolag.

Pratade nu med skattemyndigheten och nämnde vad LRF sagt. Skatte-damen tyckte dock att vi båda ska registrera oss och att bara en bokföring behövs.

Nu undrar jag hur har ni gjort??? Vem står för verksamheten och varför har ni valt det så???

Vi är heller inte gifta, vilket enligt Skatte-damen kan komplicera saken.
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Det där är väl hur man vill ha det som.
Bara ni har kollat upp vad som gäller i förväg, så att ni vet vilket alternativ som passar er bäst.
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Jo, men det är just det vad är det som passar bäst?

För det med sig några problem om ex bara jag står för företaget. Då man vet att företaget kommer att gå med förlust och att jag har den lägsta inkomsten. Kommer det ändå att påverka min sambo, även om jag ensam står på företaget??? Eller gör det varken till eller från???

Egna erfarenheter????
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Först en kommentar om LRF-konsult. Jag är i samma läge som du Oggie, har precis köpt en liten gård. På allmän inrådan så gick jag till LRF konsult för att få hjälp med ett bra upplägg av verksamheten.

Avgiftsanmälan odyl skickades in i mitten av förra veckan och i fredags ringde Skatteverket och mer eller mindre garvade åt de otroligt dåligt ifyllda blanketteerna. Så mycket koll hade alltså vår handläggare på LRF-konsult... Ska nog leta reda på någon annan som kan dessa saker.

Hur ni fördelar verksamheten på er spelar, efter vad jag förstår, roll när det gäller två olika saker. Avdragsmöjligheterna för utgiftsräntorna och möjligheten att kvitta inkomst av tjänst mot förluster i näringsverksamheten. Tjänar man inga pengar finns heller inget att kvitta eller dra av. Observera att detta är lite av gissningar från min sida. Någon med koll får gärna rätta mig.

Två bokföringar spelar ju i sig ingen roll, det blir ju en hög med kvitton och en hög med fakturor per person. Du måste inte göra bokslut om det är ett litet företag så den praktiskt skillnaden är liten. När det gäller en enskild firma så är det en extra blankett som ska fyllas i vid deklaration och där redovisar du vinst/förlust av verksamheten som sedan läggs till din inkomst av tjänst. Om man är två som äger fastigheten och därmed är med i näringsverksamehten delas vinsten/förlusten på två antar jag.
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Fick uppfattningen som du skriver, alfa460, att LRF-konsulten inte hade så mycket att bidraga med. Det enda hon gjorde var att gå igenom skatteverkets brochyr om hur man fyller i ansökan om F-skatt.
Trodde faktiskt att hon skulle kunna ge oss mer konkreta förslag hur vi skulle kunna lägga upp vår verksamhet som gynnade just oss bäst, men jag fick bara känslan av att hon inte viste så mycket.

Så om det är som du beskriver (rätta mig om jag uppfattat dig fel) så är det bäst att jag står för F-skatten då jag tjänar minst??

Ang bokföringen så är det väll så att det är jag som har ordningen på papper hemma, min kära sambo är väll lite si och så med den biten och han har ganska så mycket med snickrandet. Känns tryggas om jag sköter det :smirk:

Hur har ni tänkt att göra, eller hur gör ni??
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

"Så om det är som du beskriver (rätta mig om jag uppfattat dig fel) så är det bäst att jag står för F-skatten då jag tjänar minst??"

Om ni räknar med att gå med vinst redan från början är det bäst att den som tjänar minst står för F-skatten medan om ni räknar med förluster de första åren, och att senare års vinster inte kommer att vara mycket stora, är det mera fördelaktigt att den som tjänar mest står för F-skattsedeln (om den som tjänar mest kommer över brytpunkt för statlig skatt, annars spelar det ingen roll)

HeJe
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Min sambo tjänar inte mycket mer än vad jag gör, men han ligger på traktamente vilket innebär att han har ca 8000 kr skattefritt i månaden. Hur ser detta ut i då som du säjer "om den som tjänar mest kommer över brytpunkt för statlig skatt, annars spelar det ingen roll" ?

(Vet heller inte vad brytpunkten ligger på)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd sökes om F-skatt

Skattefritt traktamente räknas inte in i inkomsten.

Brytpunkten för statlig skatt ligger på ca 25 000 kr/månad.

Förlust i nystartad verksamhet får första fem åren kvittas mot inkomst av tjänst, vilket innebär att det ger störst verkan för den som betalat mest i skatt om inkomsten ligger över brytpunkten.

Om ni båda tjänar lika spelar det ingen roll vem som står för F-skattsedeln.

HeJe
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Tack så mycket alla för era svar, det har givit mig mer kött på benen än vad LRF-konsulten gjort!!
 
Sv: Råd sökes om F-skatt

Hejes svar är som jag uppfattar saken också, dvs du uppfattar mig tvärtemot vad jag menar... :)

Vi har startat var sin verksamhet, eller hoppas göra det när skatteverket har lurat ut vad det är vi vill göra.

Du behöver för övrigt ha en FA skattsedel om du har lön från annat håll annars ska du betala in dina egena sociala avgifter (eller egenavgifter som det blir) även för det du tjänar från din anställning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Konstig rubrik..;) Jag och min syster har sedan innan ett handelsbolag där vi föder upp travhästar. Jag köpte en gård för ett år sedan...
Svar
0
· Visningar
1 444
Senast: Qvicka
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd angående start av firma! Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för...
Svar
15
· Visningar
3 533
Övr. Hund Jag har en amstaffhane (registrerad i SKK) som blir 2 år i mars. Jag skaffade honom i samband med att jag flyttade hemifrån, så det är...
7 8 9
Svar
178
· Visningar
15 871
Senast: Aliide
·
Hästmänniskan Jag har kommit i kontakt med ett företag som söker ombud för att sälja diverse hästutrustning. Det är provisionbaserat och meningen är...
Svar
5
· Visningar
1 079
Senast: lakrits
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp