Rally-folk! (del 2)

Vet inte om de släppt mer info ännu, men tävlingen ligger uppe i SBK-tävling och de skrev om den i nån av rallygrupperna på FB. Skulle komma ut mer information!
Nu såg jag ett inlägg på fb om det! Ska bli intressant att se vad det blir för något när det kommer mer info :)
 
Tog precis ett minipass med damerna.
Ebrah fick träna på fotgående på båda sidor inkl sidbyte, och var helt fantastisk :love: Jag fattar inte att det fungerar så bra, men troligen har hon väl tittat på Aysu för att förstå (det var så hon lärde sig fotgående från början)...

Aysu fick också träna fotgående, men bara på vänstersidan och bara fokus på att hon skulle hålla sig nära och i bra position. Det kändes bra och hon var glad :)
 
Åh jag vill också till lag SM. Hade kunnat sätts ihop ett lag med Bettys systrar + mamma. Hade vart så kul!
 
Anmäld till årets första tävling, dubbla starter i Motala :D
Det är typ hur långt bort som helst, men vi samåker med en träningskompis så det ska nog gå bra. Med bilresan i varje fall. Själva tävlingen kan ju gå lite hur som helst :p

Är det någon mer härifrån som ska till Motala 28 januari?
 
Började rallykurs nybörjare med den lilla saken igår! Hon är redan anmäld till sin första tävling så det är väl bäst att börja träna lite tänkte jag.. :D

Hon var superduktig och hon är så enkel jämfört med Alpina som ska ifrågasätta allting. :p

rTIEAfA.jpg
 
Vi är verkligen fast i backandet. Men rallyträningarna har börjat igen och sist fick vi bra tips men jag lyckas inte själv dock. Träningskompisen kunde få fram en antydan till backande iaf! Nåja, det är väl bara att träna vidare.
 
Vi är verkligen fast i backandet. Men rallyträningarna har börjat igen och sist fick vi bra tips men jag lyckas inte själv dock. Träningskompisen kunde få fram en antydan till backande iaf! Nåja, det är väl bara att träna vidare.
Hur har du tränat in backandet? Vad är det som inte fungerar?
 
Hur har du tränat in backandet? Vad är det som inte fungerar?
Jag har inte tränat in det alls. Jag får knappt fram något steg bakåt alls.Har försökt både mellan soffan och bordet och att jag går emot honom, sen haft honom vid sidan vid en vägg. Och att slänga in en godis mellan mina ben och sen ska han backa ut men det gör han inte heller :p
 
Jag har inte tränat in det alls. Jag får knappt fram något steg bakåt alls.Har försökt både mellan soffan och bordet och att jag går emot honom, sen haft honom vid sidan vid en vägg. Och att slänga in en godis mellan mina ben och sen ska han backa ut men det gör han inte heller :p
Har du provat att ställa honom med framtassarna över en dörrtröskel så han står med framtassarna på ena sidan (precis framför tröskeln) och resten av kroppen på andra sidan, du kan sitta framför honom. Vänta på att han tar ett steg/antyder att ta ett steg bakåt över tröskeln, klick belöning (du kan kasta in godisen mellan frambenen så han får röra sig lite till bakåt för att ta den). Just att ta ett steg över tröskeln blir tydligt för hunden och kan användas för att få förståelse för övningen. När man väl fått hunden att ta ett steg bakåt så börjar man flytta hunden ett steg längre från tröskeln så den måste ta 2 steg, 3 steg osv för att kliva över tröskeln. Sen brukar det inte vara nåt problem att lägga på ett kommando och göra det utan tröskel när hunden förstått att den ska röra sig bakåt, rakheten får man lite på köpet.
 
Har du provat att ställa honom med framtassarna över en dörrtröskel så han står med framtassarna på ena sidan (precis framför tröskeln) och resten av kroppen på andra sidan, du kan sitta framför honom. Vänta på att han tar ett steg/antyder att ta ett steg bakåt över tröskeln, klick belöning (du kan kasta in godisen mellan frambenen så han får röra sig lite till bakåt för att ta den). Just att ta ett steg över tröskeln blir tydligt för hunden och kan användas för att få förståelse för övningen. När man väl fått hunden att ta ett steg bakåt så börjar man flytta hunden ett steg längre från tröskeln så den måste ta 2 steg, 3 steg osv för att kliva över tröskeln. Sen brukar det inte vara nåt problem att lägga på ett kommando och göra det utan tröskel när hunden förstått att den ska röra sig bakåt, rakheten får man lite på köpet.
Tack! Jag ska testa!! :bow:
 
Vi är verkligen fast i backandet. Men rallyträningarna har börjat igen och sist fick vi bra tips men jag lyckas inte själv dock. Träningskompisen kunde få fram en antydan till backande iaf! Nåja, det är väl bara att träna vidare.
Är det när ni ska backa rakt bak eller även för ”bakdelskontrollen”? Eller båda? :D
 
Trodde hunden skulle fara åt alla håll och kanter på träningen i lördags efter ett par månaders uppehåll men nä hon var som en liten ängel :love: Däremot hade hon svårt för en hund som gnäll/yl/skällde konstant, jag kände själv för att slå en hubbaklubba i huvudet på den :banghead:
Blev ett litet träningspass i eftermiddag medan det var ljust, kändes bra! Skicka till kon på olika avstånd, sättande under gång gick kanon!
 
Är det när ni ska backa rakt bak eller även för ”bakdelskontrollen”? Eller båda? :D
Rakt bak! Jag tror att det + bärande av föremål kommer vara våra svåraste :eek: Han vill verkligen inte gripa något heller. Men det förtränger jag just nu, vi är ju långt från den klassen :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 133
Senast: Stergo
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
853
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 164
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hittade ingen aktuell tråd om Rallylydnad :) Visst är vi några stycken som tränar och tävlar rally? Vad tycker ni om regeländringarna...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp