Raskatt som innekatt?

Fast om man tänker sig att kunna ha öppen dörr faller nog idén om innekatt oavsett ras tror jag. Om dörren står öppen knatar nog de allra flesta kissar ut en sväng helt enkelt. Vissa går kortare och andra längre, och vissa är fullt nöjda som innekatter om de hålls inne, men att man skulle lyckas hitta en ras som inte vill knalla ut i solen om dörren är öppen har jag svårt att tro.

Lycka till med funderingarna :-)! Vi är som sagt helnöjda m vår lilla oci.

Jag instämmer! Har man innekatt så kan man inte ha dörren öppen utan att ha nätat in så att katten inte kan gå iväg. Sen kan man näta in balkonger, altaner och hela uteplatser och trädgårdar. Ju större område desto större projekt naturligtvis. Nätdörr är också ett alternativ men då måste den vara stadig nog för att kunna klättras i om katten är en klättrare och tåla klösning för det är rätt stor risk att katten testar nätdörren på olika sätt. Du kan ju googla så hittar du massor med exempel på folk som nätat in både smått och stort.
 
Hmm!! Vet inte hur jag ska tänka! Jag har inget emot om katten vill gå ut och kolla läget en sväng, jag är mest orolig för att den ska vilja ut hela tiden sedan och inte vara nöjd med att vara inne till största delen. Skulle kunna näta in altanen ganska lätt , och en liten bit av trädgården också. Men som sagt, är mest orolig för att den sedan mår dåligt som innekatt då jag inte vill att den springer ute när jag är på jobbet, nattetid och så vidare.

Det säkraste sättet att se till att katten aldrig tjatar om att gå ut är trist nog att aldrig släppa ut den (oavsett om det är på fri fot, i koppel eller på inhägnat område). Släpper du ut den och den vill gå ut mer så kommer den berätta det för dig.

Det finns ett alternativ till att skaffa en dyr raskatt: skaffa en vuxen omplacering från ett katthem. En katt som man vet vill vara inomhus, som är lugn och som har den personligheten du vill ha. Vi hade en sån från ett katthem. Hon var ca 2 år när vi skaffade henne (lite oklart hur gammal hon var med gissningsvis ca 2 år). Öppnade vi dörren till den innätade balkongen så var det inte alls säkert att hon gick ut. Ibland lyfte jag ut henne för jag ville att hon skulle få lite frisk luft och se nåt annat än lägenheten och då satt hon där och tittade ett tag sen gick hon in och la sig i soffan igen.
 
Jättefina! Men för mycket päls för mig tyvärr! Är det en "ligga brevid eller ligga på- katt"?
Generellt är de en ligga bredvid-ras. Mina är med mig överallt och är väldigt keliga. men de vill helst inte stå på mig och ska de sova lägger de sig helst bredvid.
 
Jag instämmer! Har man innekatt så kan man inte ha dörren öppen utan att ha nätat in så att katten inte kan gå iväg. Sen kan man näta in balkonger, altaner och hela uteplatser och trädgårdar. Ju större område desto större projekt naturligtvis. Nätdörr är också ett alternativ men då måste den vara stadig nog för att kunna klättras i om katten är en klättrare och tåla klösning för det är rätt stor risk att katten testar nätdörren på olika sätt. Du kan ju googla så hittar du massor med exempel på folk som nätat in både smått och stort.
Det säkraste sättet att se till att katten aldrig tjatar om att gå ut är trist nog att aldrig släppa ut den (oavsett om det är på fri fot, i koppel eller på inhägnat område). Släpper du ut den och den vill gå ut mer så kommer den berätta det för dig.

Det finns ett alternativ till att skaffa en dyr raskatt: skaffa en vuxen omplacering från ett katthem. En katt som man vet vill vara inomhus, som är lugn och som har den personligheten du vill ha. Vi hade en sån från ett katthem. Hon var ca 2 år när vi skaffade henne (lite oklart hur gammal hon var med gissningsvis ca 2 år). Öppnade vi dörren till den innätade balkongen så var det inte alls säkert att hon gick ut. Ibland lyfte jag ut henne för jag ville att hon skulle få lite frisk luft och se nåt annat än lägenheten och då satt hon där och tittade ett tag sen gick hon in och la sig i soffan igen.

Hm, det tycker jag låter så tråkigt bara! Men givetvis är det katten det ska fungera för!

Jag kan tänka mig en vuxen katt också, har haft en underbar omplacering från katthem, dock en utekatt. Eftersom jag nu vill ha den inne och att det ska bli så bra som möjligt för oss alla så har jag tänkt mig en raskatt som är mer avlad för det. (?) Jag är ju rädd att få en missnöjd katt som bara vill ut. Egentligen har jag inte problem med att släppa ut den, nätat eller rakt ut. Jag bor egentligen bra för att ha utekatt MEN om den börjar gå till grannar kommer vi få klagomål och behöva stänga in den plus att jag vill undvika in och ut skrik på nätterna och att behöva riskera en försvunnen och överkörd katt.
 
Jaha! Fäller den mindre än de korthåriga? Behöver man inte hålla på och bada och borsta? I så fall tänker jag gärna om, för mig är temperamentet viktigare än utseendet - så att den kommer trivas mestadels inne. Sphynx har familjen sagt blankt nej till, själv skulle jag absolut kunna tänka mig en sådan. :)

Jag som har britter och ragdoll kan konstatera att ragdollen fäller mycket mindre än mina brittiska korthår gör. Ragdoll är ju även känd för sin lättskötta päls. Jag varken badar eller borstar mina ragdoll. Möjligen borstar lite ibland bara för att de tycker det är mysigt, aldrig för att det behövs. Jag har tidigare haft långhåriga raser som Maine Coon och norsk skogkatt som verkligen krävde pälsvård.
 
@Monkie Nu har jag förvisso en mco och förstått att du inte är så intresserad av massa päls men vill ändå skriva ett litet inlägg hur det kan vara ibland just vad det gäller omplaceringar.
Hon har tidigare bott med kompis och i hus (nu ensakatt i lägenhet med nätad balkong, jag rekommenderar nät med ståltråd minst p.g.a. säkerhet, allt utanför/nedanför är ju såå intressant dock gnager hon inte på annat alls) sen hon var liten och kom hit som 8 åring så självfallet en stor förändring och även ett sorgearbete efter sin vän och fd. matte och husse.
Pälsfröken (som jag kallar henne här på Buke) är inte samma katt som när hon kom som omplacering till mig för ganska exakt 1 år sedan på flera sätt.
Jag är dock hemma i stort sett jämt och fått ge och ta, markera, backa, ignorera och vi har jobbat båda två intensivt och har nu en bra balans och trivsel.
Pälsen har blivit bättre då jag bytt foder men givetvis behövs en del pälsvård och koll regelbundet.
Från att inte fått röra kroppen så kan jag idag tokgosa magen och även raka en tova ensam, klippt tidigare med hjälp och sele, senast tova utan sele själv upplagd på köksbordet och hon förstod nog vad som var på gång och det är ju mysigt att ligga under varm lampa.
Något som är såväl för- som nackdel är kärleken till vatten, smidigt när det behövs utnyttjas mindre skoj om någon ger henne tillåtelse att dricka ur kökskranen men går att komma från med envishet och en vattenfontän med fallande stråle.
Har dock införskaffat i en till som variation som är klart godkänd men utan fall.
Det där med att ligga bredvid är inte lika intressant som tidigare, utan gärna i knä eller bakom ryggen eller utslagen på sidan efter kroppen när det ska sovas om hon inte ligger på fötterna/benen.
Pratar mer och mer och speciellt nu såklart när våren är på gång och det är inte alls samma gälla/"jobbiga" toner som mina tidigare katter då tonläget är dovare och mer ett "Buuurrrp" inte ett mjjjjaaau/iiiih.

Kort sagt: det kan ändra sig ganska rejält när tiden går och helt plötsligt inser man att man har inte samma beskrivning att delge som man haft.

Hoppas du hittar rätt individ som passar dig vilken att det än blir.:)

Ps. Stort varmt tack till @cili som råkade kombinera ihop oss :heart Ds.
 
@Monkie Nu har jag förvisso en mco och förstått att du inte är så intresserad av massa päls men vill ändå skriva ett litet inlägg hur det kan vara ibland just vad det gäller omplaceringar.
Hon har tidigare bott med kompis och i hus (nu ensakatt i lägenhet med nätad balkong, jag rekommenderar nät med ståltråd minst p.g.a. säkerhet, allt utanför/nedanför är ju såå intressant dock gnager hon inte på annat alls) sen hon var liten och kom hit som 8 åring så självfallet en stor förändring och även ett sorgearbete efter sin vän och fd. matte och husse.
Pälsfröken (som jag kallar henne här på Buke) är inte samma katt som när hon kom som omplacering till mig för ganska exakt 1 år sedan på flera sätt.
Jag är dock hemma i stort sett jämt och fått ge och ta, markera, backa, ignorera och vi har jobbat båda två intensivt och har nu en bra balans och trivsel.
Pälsen har blivit bättre då jag bytt foder men givetvis behövs en del pälsvård och koll regelbundet.
Från att inte fått röra kroppen så kan jag idag tokgosa magen och även raka en tova ensam, klippt tidigare med hjälp och sele, senast tova utan sele själv upplagd på köksbordet och hon förstod nog vad som var på gång och det är ju mysigt att ligga under varm lampa.
Något som är såväl för- som nackdel är kärleken till vatten, smidigt när det behövs utnyttjas mindre skoj om någon ger henne tillåtelse att dricka ur kökskranen men går att komma från med envishet och en vattenfontän med fallande stråle.
Har dock införskaffat i en till som variation som är klart godkänd men utan fall.
Det där med att ligga bredvid är inte lika intressant som tidigare, utan gärna i knä eller bakom ryggen eller utslagen på sidan efter kroppen när det ska sovas om hon inte ligger på fötterna/benen.
Pratar mer och mer och speciellt nu såklart när våren är på gång och det är inte alls samma gälla/"jobbiga" toner som mina tidigare katter då tonläget är dovare och mer ett "Buuurrrp" inte ett mjjjjaaau/iiiih.

Kort sagt: det kan ändra sig ganska rejält när tiden går och helt plötsligt inser man att man har inte samma beskrivning att delge som man haft.

Hoppas du hittar rätt individ som passar dig vilken att det än blir.:)

Ps. Stort varmt tack till @cili som råkade kombinera ihop oss :heart Ds.
Även Main coon verkar vara en trevlig katt! Men svårare päls att sköta? Nu när jag har fått reda på att pälsvård inte är ett måste och att långhåriga raser inte alltid fäller så mycket har jag kikat runt på fler raser.

Birma, ragdoll och mco beskrivs på ungefär samma vis, lugna och snälla? Burma verkar rolig och mysig! Nån som har träffat samtliga raser ?
 
Även Main coon verkar vara en trevlig katt! Men svårare päls att sköta? Nu när jag har fått reda på att pälsvård inte är ett måste och att långhåriga raser inte alltid fäller så mycket har jag kikat runt på fler raser.

Birma, ragdoll och mco beskrivs på ungefär samma vis, lugna och snälla? Burma verkar rolig och mysig! Nån som har träffat samtliga raser ?
Har du lagt ner oci ? Kan annars varmt rekommendera !!
 
Även Main coon verkar vara en trevlig katt! Men svårare päls att sköta? Nu när jag har fått reda på att pälsvård inte är ett måste och att långhåriga raser inte alltid fäller så mycket har jag kikat runt på fler raser.

Birma, ragdoll och mco beskrivs på ungefär samma vis, lugna och snälla? Burma verkar rolig och mysig! Nån som har träffat samtliga raser ?

Svårare jämfört med vad menar du?
Jag kan inte tycka pälsen är svår, bara man är uppmärksam och tar det regelbundet men så är det ju alltid.
Den viktigaste pälsvården är ju att kontrollera likväl som man visiterarar hästen så behöver ju katter med visitering hur de mår osv. (klappa/stryka pälsen är pälsvård!)
Lugna jo i stora drag men inte är det en seg ras som bara ligger och jäser utan mer lite lagom enligt mig, mjuka till humöret men med integritet och egna åsikter helt klart :angel:
Pälsfröken kan jag nog säga slöa, smyga efter mig, ha koll på vad som händer, vara med är de stora delen.
0-100 och studs och race korta stunder några minuter ca 1.2 gång/dag (?) för att sen snabbt vila lite och charma till sig gos och kli på hakan.
 
Senast ändrad:
Har du lagt ner oci ? Kan annars varmt rekommendera !!
Nä, jag är öppen för det mesta tror jag! ☺De långsmalare beskrivs som mer aktiva bara, och jag har noja över att få en missnöjd kisse om jag inte aktiverar den.

Jag kanske kan skriva vad jag tänker att jag kan erbjuda en katt! Kel, lek, från 15-16 och framåt, fyra personer som kommer turas om/hjälpas åt, alltid någon hemma utom dagtid, 129 kvm på två plan, sova hos familjemedlem. Vi har altan som kan nätas/ stängslas in och trädgård som inte går att stängslas in, möjligtvis en bit.
 
Svårare jämfört med vad menar du?
Jag kan inte tycka pälsen är svår, bara man är uppmärksam och tar det regelbundet men så är det ju alltid.
Den viktigaste pälsvården är ju att kontrollera likväl som man visiterarar hästen så behöver ju katter med visitering hur de mår osv. (klappa/stryka pälsen är pälsvård!)
Lugna jo i stora drag men inte är det en seg ras som bara ligger och jäser utan mer lite lagom enligt mig, mjuka till humöret men med integritet och egna åsikter helt klart :angel:
Pälsfröken kan jag nog säga slöa, smyga efter mig, ha koll på vad som händer, vara med är de stora delen.
0-100 och studs och race korta stunder några minuter ca 1.2 gång/dag (?) för att sen snabbt vila lite och charma till sig gos och kli på hakan.
Mja jag menar nog jämfört med andra katter. Har inte haft långhårig katt, dock hund och jag vet att jag inte är det minsta intresserad av pälsvård, även om det innebär att kamma igenom en gång om dagen.

Temperamentet låter jättebra! "Tyvärr" låter de flesta raser vara väldigt trevliga så lite svårt att avgöra vad jag ska kika på, har nog aldrig träffat en raskatt. :o

Perser och exotix har jag uteslutit pga hälsoskäl iallafall.
 
Pälsvård är tyvärr nödvändigt på längre päls överlag med skillnader på individer mer eller mindre.
Om man inte kör på varianten, klippa ner och hålla kort.
OBS! det finns fulannonser på "korthåriga" mco = bluff!

Helt klart en trevlig ras till sättet.
Vill/kan du hälsa på i Gbgområdet så är du välkommen för en koll IRL om du vill.
Önskar du ev. tips/info om uppfödare (även andra städer) så skicka ett pm ska jag kolla om vi kan ordna till något.

Ja katter är trevliga överlag, jobbigt dilemma men angenämt på sitt vis ändå. :o:banana:


Ps. Jag tror alla katt/hundägare äger minst en roller, kort eller långpälsad och ett besök på ikea utan att köpa det är ett onödigt besök (sen finns enkla tips att jaga päls på annat vis omamn vill) Ds.
 
Nä, jag är öppen för det mesta tror jag! ☺De långsmalare beskrivs som mer aktiva bara, och jag har noja över att få en missnöjd kisse om jag inte aktiverar den.

Jag kanske kan skriva vad jag tänker att jag kan erbjuda en katt! Kel, lek, från 15-16 och framåt, fyra personer som kommer turas om/hjälpas åt, alltid någon hemma utom dagtid, 129 kvm på två plan, sova hos familjemedlem. Vi har altan som kan nätas/ stängslas in och trädgård som inte går att stängslas in, möjligtvis en bit.
Tror det hade räckt för vår kisse, roligare än så har inte han heller, men dock finns huskatt (äldre helt olekfull men dock snäll) o hund som sällskap.

Vi tittade först på bengal för att vi tyckte de var så fina, men valde oci för att de har liknande "vilt" utseende men är tamkattsavlade rakt igenom och ska vara lugna sitt viltliknande utseende till trots. Hittills är han precis som beskrivningen .

Lycka till vad du än väljer! T ex ragdolls sägs ju vara väldigt lugna.
 
Jag har två maine coon. Kopierar vad jag skrev i en annan rasvalstråd nyligen :) : "Maine coon har mer fart under tassarna än man kan tro. Väldigt nyfikna, vill gärna vara med och hemskt gärna hjälpa till med vad man än gör. Jag har nästan alltid en katt, och oftast två, i sängen på natten och just nu har jag en på vardera sida om mig i soffan. Det är inte alltid dom har tid med gos dock, ibland är det för mycket annat spännande som händer :) inte lika påfrestande som orientaler men ingen lugn ras heller. Vad gäller pälsvård har jag en som badar en gång i halvåret ungefär, och en som tyvärr måste bada 2-4 gånger i månaden. Fäller en del."

Och tillägger: med "hjälpa till" menar jag att katt sitter på skärbrädan när jag lagar mat, i knät eller i handfatet när jag är på toa, på datormusen när jag är vid datorn och dom är duktiga på att roa sig själva när jag inte har tid att underhålla dom. På gott och ont :cautious: den som badar ofta har en fruktansvärd päls som måste kammas och underullen tunnas ur, helst en gång om dagen. Mina katter är väldigt vänliga men lite "hårda i huvudet" ibland. Hemskt underhållande, riktiga clowner, och väldigt kärleksfulla mot mig, men även skitjobbiga minst en gång om dagen. Älskar sin familj men bryr sig inte nämnvärt om främlingar. Skulle såklart inte byta bort dom mot något :love:
 
Jag har ju också ocicat och älskar rasen! Min toka är, enligt uppfödaren, väldigt mycket ocicat så hon är kanske inte en jättebra representant :D Lava är.. Lava. Hon är ensamkatt sen i somras och är rätt tillfreds med det tror jag, hon är inte jätteintresserad av andra katter. Men hon bodde hos uppfödaren i flock tills hon var fyra, jag har haft henne i 2,5 år.

Det kan ju vara en ingång om man vill ha en vuxen katt, att köpa en kastrerad avelshona. Det är också betydligt billigare, jag gav 2000 för Lava och då var hon kastrerad och besiktad.

Lava är iaf en aktiv katt. Men hon har inget problem med att jag jobbar heltid. Vi bor i en etta på 40 kvm. Hon är väldigt pratig och social och vill alltid vara med, men kräver inte speciellt mycket aktivering. Vi leker lite, men gosar mest. Ibland är hon väldigt billig, typ när hon försöker stjäla mat ut handen på mig eller väcker mig okristligt tidigt genom att jama mig i ansiktet, men för det mesta är hon väldens roligaste katt! Som en labrador i kattfortmat.
 
Burma naturligtvis! :D ingen pälsvård, snabb under tassarna och mycket social familjekatt. Varning dock för att Burman ska vara med överallt!

En del som går ut i sele med sina katter tar dem i bur till lämpligt ställe nära. Då associerar inte katten dörren med utevistelse och gör att buren också får positiva vibbar. Nikita är född på ett katter och är helt nöjd som innekatt och lika glad när hon ibland får gå fritt på landet under mattes vakande öga. Hon klagar absolut inte när vi är i lägenheten. Att tänka på är att äldre kastrater är mindre benägna att kräva utevistelse.

Min syster har en katt från Stockholms katthem som har noll intresse att gå ut. Så jag tror det beror på individen. Men raskatter är uppfödda som innekatter och har därför större acceptans för att leva som innekatt. Särskilt om man kan näta in balkongen, altanen eller liknande.

Hälsning från burmafantasten och kattslaven till en alfabitch.:p Och nej Nikita är en atypiska Burma. Det hon delar med andra orientaler är att de kan vara ganska dominanta. Särskilt honorna :D
 
Jag fick en vuxen siames innan jul. Han fick gå ut som ung, men var innan jag fick honom endast innekatt i ca 2 år. Han är nu nsamkatt och verkar trivas med det lugnet, men han kräver nog en del engagemang i form av lek och gos. Han KRÄVER!! ...och han GER massor :love::love::love:!! Antar att han är undantaget från regeln att orientaliska katter måste ha kattsällskap. Han hade det i sitt gamla hem - både av en orientaler och en Maine Coon, men trivdes inte med det. Han trivs som Kung :p
Min katt har, som sagt, varit innekatt de senaste åren, men jag har nu tränat honom i koppel-utevistelse som hittills funkar bra. Vi är ute en stund om det är hyfsat väder och däremellan är han nöjd inne. Jag har varit noga med att alltid lyfta ut honom. Då inbillar jag mig att han "inte vet" att man kan ut. ...fast det vet han nog. Han har iaf inte visat nåt större intresse för ytterdörren.

Pratig är han - ibland sådär lagom och ibland till förbannelse ;) ...och alldeles jättegullig! Sätter jag mig i soffan så rusar han dit och kastar sig omkull i famnen. Han sover med mig - ofta under täcket, nära, nära. Alltid nära, nära i vilket fall sim helst. Han följer med vad jag pysslar med i hemmet, han följer med in på toa (bara att vänja sig;)) och han får riktiga knäppryck ibland då han utan anledning rusar omkring i huset så mattorna skruttas ihop. Jag skrattar mycket med och åt honom och jag får massor med kärlek :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 615
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 075
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp