Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag vet en del som har tagit kullar på sin huskatt men som kastrerade katten när de fick veta att det finns många hemlösa katter.Annars har jag mest läst på olika forum om de som tar kullar på katten för "det är vad folk vill ha, de vill inte ha katthemskatter".
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Och min gissning är att få väljer raskatt pga temperamentet (specifikt psyke)utan mest för utseendet. Förutom den där rasen som jag inte kommer på vad den heter, men som är väldigt vild av sig- för den kan jaga möss bättre än en huskatt.

Varför skulle få välja efter temprament? Jag tycker många gör det? Och dom som inte gör det brukar omplacera sina djur ganska fort.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ett klart exempel på inblandning som förstör den riktiga huskatten.
Men visst jag tjänar pengar på deras hopplösa päls.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ett klart exempel på inblandning som förstör den riktiga huskatten.
Men visst jag tjänar pengar på deras hopplösa päls.
PL

Fast långhår betyder inte rasinblandning? Det fanns långhåriga katter i Norge (grunden till Norsk Skogkatt), varför skulle det inte funnits i Sverige?
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Tja, det är min gissning utifrån mina referenser.. Jag känner en del raskattägare men ingen av dom har någonsin nämnt eller kommenterat psyket utan bara snackat om utseendet. Att de fastnade för den och den rasen för dom är ju så vackra/söta/ståtliga/gulliga/coola.. Men som sagt, alla gissningar utgår från den referensram man har och därför skrev jag just att det var en gissning, inte fakta.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Finns det någon här som har sett en Norsk skogkatt som dom såg ut innan man började rasavla på dem?
De långhårskatter jag ser här har en skitdålig lång päls som inte fungerar ute.
Vad jag vet finns det inget som talar för att det skulle funnits ngn semilånghårig huskatt i sverige.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

En fundering jag har är varför det är så ovanligt (i alla fall häromkring där jag bor) att vaccinera och försäkra sina kattor på landet. Man har många kattor för att hålla borta mössen och skulle dom skada sig så får man tyvärr ta bort dem. Så får man spara en kattunge extra från nästa kull. De bönder jag känner häromkring får kattungar varje år. De väljer ut någon de sparar, hör runt med folk de känner om någon vill ha en kattunge och resten slår dom ihjäl. Fördelen är ju att de inte blir några oönskade över. Själv skulle jag aldrig klara av det där själv men jag förstår hur det funkar och det funkar bra. Här finns ingen som skulle lämna en katt åt sitt öde och de svär över turister som skaffar katt över sommaren för att sen lämna den kvar i sommarstugorna häromkring. De är ju också djurvänner!

Bra inlägg i övrigt men jag tycker inte man kan kalla sig en djurvän om man skaffar kull efter kull och tvingas slå ihjäl vissa av dem eller inte tar ut vet. ifall benet är brutet för att få smärtstillande.

En djurvän till bonde tar istället och antingen kastrerar alla katter (de h*n har kan nämnligen vandra bort från gården också och få ungar på annat håll som föds ute och blir vildkatter) eller har kontrollerade kullar. Och om deras katt dör och de inte har någon unge så ringer de till närmaste katthem som har en katt hos sig som kräver utevistelse (finns sådana där ibland).
Det är en djurvän (till bonde).
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag vet en del som har tagit kullar på sin huskatt men som kastrerade katten när de fick veta att det finns många hemlösa katter.Annars har jag mest läst på olika forum om de som tar kullar på katten för "det är vad folk vill ha, de vill inte ha katthemskatter".

Jag tror det finns flera anledningar.

Ska man köpa en skygg och vanvårdad katt ska man verkligen veta att man har tid och energi till den, allt annat är orättvist mot katten, tycker jag. När vi skulle köpa katt gick sådana katter bort, eftersom vi bägge jobbar heltid.

Många katthem har dessutom policyn att man måste köpa två kattungar. Vi ville bara ha en katt, så därför gick det alternativet bort.

Det är absolut behjärtansvärt med folk som tar hand om alla dessa vildkatter, men jag tycker också att man får acceptera att inte alla vill ha en sådan katt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Finns det någon här som har sett en Norsk skogkatt som dom såg ut innan man började rasavla på dem?
De långhårskatter jag ser här har en skitdålig lång päls som inte fungerar ute.
Vad jag vet finns det inget som talar för att det skulle funnits ngn semilånghårig huskatt i sverige.
PL

Jodå, det finns långhåriga huskatter. Var anlaget en gång har kommit ifrån är svårt att sia om, gissningsvis är det ingen ovanlig mutation eftersom det finns långhårskatter runt hela världen.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja, en katthemskatt är inte för alla. När vi skulle skaffa katt åkte vi till det närmsta katthemmet för att titta runt. Vi hade ingen med oss däreifrån trots att vi återkom då och då. (Hade näästan känslan att de inte ville göra sig av med kattorna, men ingen av de ca 60-70 kattor som fanns där ansågs passa vår livsstil, där vi bodde i lägenhet på vardagarna och i stuga på helgerna, även om vi sen skulle flytta till stugan permanent sen.) Dessutom var man tvungen att skriva på kontrakt att katten skulle vara innekatt.

Men, vi hittade två kattungar via annons i tidningen istället. Den ena är vi familj nummer fyra åt (pga av för små barn och allergier bl. a,) och den andra var också "över" hos en som hade för många. Det finns verkligen många som behöver hem. Så många människor som ringde på annonsen "två kattungar önskas köpas"... Vissa var vilda och andra hade bara hamnat på fel plats vid fel tid...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej jag tycker inte det är fel att kastrera, jag kastrerar massor.
Problemet är att om verkligen "alla" skulle kastrera skulle populationen kunna kollapsa genetiskt.
Dvs huskatten som självbärande "naturlig" population behöver ett visst överskott av katter utan riktig tillsyn.
PL

Ett förslag är att man kastrerar alla utegående katter så man har kontroll över vilka katter som parar sig med vilka.
Då kommer huskattbasen minska väldigt men inte dö ut. Sedan får man väl tvingas testa sina katter för ärftliga sjukdomar och ha en avelsnämnd som godkänner ifall honan eller hanen ska få ungar.
Då kan man inte spontanavla hur som helst och priserna för huskatter kommer stiga - höjd status.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Det låter inte som något genomförbart.. Vem ska utföra detta och betala? Man kommer nog aldrig kunna hitta alla kattor..
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Katten har alltid intagit en särställning bland våra husdjur genom att inte vara helt domesticerad utan mer levt i symbios med människan med de för o nackdelar det innebär. Vi kan inte ändra helt på detta o tro att vi genom riktad avel kan behålla samma katt.
PL

Vore jätteintressant om du ville förklara närmare. Det med för och nackdelar och hur katten skulle förändras till det sämre.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Finns det någon här som har sett en Norsk skogkatt som dom såg ut innan man började rasavla på dem?
De långhårskatter jag ser här har en skitdålig lång päls som inte fungerar ute.
Vad jag vet finns det inget som talar för att det skulle funnits ngn semilånghårig huskatt i sverige.
PL

Eftersom långhåriga katter har funnits naturligt i den norska huskattpopulationen finner jag det högst otroligt att långhår inte skulle spritts till Sverige. Djur har ingen koll på landsgränser direkt.

Pälsmässigt har jag sett diverse på huskatter. En del har en väldigt bra utepäls, andra har katastrofpälsar men de flesta har haft bra pälsar.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 380
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 495
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp