Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej, de skulle säkert inte överleva. Men jag ser inte på vilket sätt det missgynnar huskatterna att trebeningen steriliserades och därigenom hindrades från att föröka sig? Det är ju ett ingrepp i aveln, så att säga, på samma sätt som man inte parar sin huskatthona med en trebent hankatt om man väljer ut en hanne, men hon säkert kan välja en trebent hanne om ingen annan står till buds. Jag har svårt att se på vilket sätt det skulle gynna arten att man hindrar djur med psykiska eller fysiska defekter från att föröka sig.

Om trebeningens kattungar ändå skulle ligga och självdö av svält eftersom de inte kan jaga, så tycker jag att det är mer humant att inte låta dem födas alls.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja, jag förstår, är allergi en anledning till varför du valde din ras. Men jag förstår ändå inte skillnaden mellan hus - och ras katt, som alla här säger är lika mycket värda.

Ja, är allergi en anledning, då förstår jag. Men att säga:raskatt eller ingen katt? Är jag korkad, ni som prioriterar så, av vilken ursäkt?

Jag avlar på somali, såklart att jag då har en anledning till att välja ras framför huskatt. Huskatt har ju ingrt avelsvärde...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Självklart inte eftersom jag är emot huskattuppfödning :confused: Varför skulle jag stötta nått jag är emot när jag tycker det är viktigare att katthemskatterna får ett hem än att dom ska sitta i sina burar och inte få nått hem medan oseriösa huskattuppfödare ska kunna sälja sina katter enkelt? Jag skulle inte skicka nån till en raskattuppfödare som inte jag anser seriös heller. Konstig fråga förresten. Katthemskatter är oftast huskatter, varför är det fel att rekomendera köpare dit? Katthemskatter (dom katthem jag skulle rekomendera) är dessutom vaccinerade, besiktade och tar betalt för sina katter. Du menar att jag är "rasist" för att jag hellre rekomenderar det än en gratis huskatt som inte är vaccinerad eller besiktad?

Så ja, absolut. Är man inte säker på att man vill ha just en renrasig katt så är en huskatt från ett katthem det jag rekomenderar.


Du, mina katter var vaccinerade, chippade, avmaskade och veterinärsbesiktigade. Enda felet var att de var av blandras,,,Ärligt talat...vad är det du vill vidarebefodra? Precis det jag tycker är inkonsekvent, du är ett levande bevis! Tack för ännu ett bevis för fördomar! Skit i att det finns seriösa huskattsuppfödare....som vanligt....
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du, mina katter var vaccinerade, chippade, avmaskade och veterinärsbesiktigade. Enda felet var att de var av blandras,,,Ärligt talat...vad är det du vill vidarebefodra? Precis det jag tycker är inkonsekvent, du är ett levande bevis! Tack för ännu ett bevis för fördomar! Skit i att det finns seriösa huskattsuppfödare....som vanligt....

ÄOkej, då är vi väl inkonsekventa både du och jag då :grin:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sen tycker jag att vi svenskar behöver tuffa till vår mentalitet när det gäller djur. Har man en katt som pissar och bajsar inne, skriker på nätterna eller som klöser ner väggarna är det kanske bäst att avliva det djuret istället för att leta efter hem, efter hem. En sån katt (oberoende av orsakerna till beteendet) vill inte många ha och jag gissar att många av dessa kattor hamnar på gatan till slut.

Vad är det där för jäkla inställning? När en katt utvecklar ett problembeteende handlar det i 99 fall av 100 på att människan inte förstår katten så varför ska katten avlivas? Är det inte bättre att människan försöker förstå sitt djur bättre?

Det är ju just den inställningen som finns hos alldeles för många. När katten blir ett problem gör man sig av med den illa kvickt. Antingen släpper man ut den, ger bort den till första bästa eller så avlivar man den. Detta istället för att försöka förstå varför katten gör som den gör och arbeta bort problemet.

Jag har haft en katt som bajsade lite överallt. Enligt dig borde jag ha avlivat henne. Eftersom jag inte gjorde som du anser försökte jag förstå mig på i vilka situationer hon gör detta och vet du vad, jag kunde lista ut varför hon bajsade lite överallt. Hon lever lyckligt idag och bajsar bara i lådan där hon ska bajsa. Det krävde lite tankeverksamhet och det krävde en hel del tid att fixa problemet, men problemet är borta. Katten lever och mår bra.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Något man kan diskutera men tro inte att man kan ersätta den slumpmäsiga parningen med någon slags planerad avel o fortvarande ha kvar den riktiga huskatten.
Sen kan man ju diskutera hundratusen hemlösa katter, var har du fått den siffran från.
PL

Det skulle vara fullt möjligt att kontrollera huskattaveln mer men ändå hålla sig till slumpmässiga parningar. Tex. skulle man ju kunna kastrera katterna någon gång under sitt liv så att de inte spottar ur sig hur många kattungar som helst. Man skulle kunna kastrera uppenbart sjuka/defekta katter. Man skulle kunna vara mer noga med att placera ut kattungarna i bra hem. Alla ungarna kanske inte behöver gå vidare i avel. Se till att 2 kastreras och 2 hamnar hos någon som kommer ta en kull eller två. Låt en hona få en eller två kullar. Kastrera henne och låt en dotter ta över och få en kull eller två.

Tillgången på huskatter behöver strypas. Katthemmen blir fler och fler men ändå är de alla överbelastade så någonstans är det jäkligt fel i balansen. Som det är nu är det inte konstigt att folk rekommenderas att kastrera sina katter för just idag råder absolut inget utrotningshot mot huskatten.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja men det är ju ungefär så det går till nu. Populationen tål säkert en ökning av antaler kastrationer. Jag har aldrig försökt få någon att inte kastrera sin katt.
Vad jag har reagaerat mot i den här tråden har varit vissas inställning att alla huskatter skulle kastreras dvs att huskattspopulationen inte har något värde. I mina ögon vore det inte någon direkt förlust om ett antal raser försvann(genetiskt vore det bättre med färre o antalsmässigt större raser) men det vore en stor förlust om vi lyckades förstöra huskatten.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Även vilda djur har hälsoproblem. Avel är givetvis inget patentrecept.

Men menar du alltså på fullaste allvar att avel gör våra husdjur sämre anpassade till ett liv med människan? Att vargar fungerar bättre som husdjur än hundar, och att przewalskihästen är mer lämpad för hopptävling (exempelvis) än halvblodet? Att vi skulle få mer ägg och kött från våra höns om vi hade djungelhönor? :confused:


Var det riktat till mig? För det tycker jag inte.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Nej, de skulle säkert inte överleva. Men jag ser inte på vilket sätt det missgynnar huskatterna att trebeningen steriliserades och därigenom hindrades från att föröka sig? Det är ju ett ingrepp i aveln, så att säga, på samma sätt som man inte parar sin huskatthona med en trebent hankatt om man väljer ut en hanne, men hon säkert kan välja en trebent hanne om ingen annan står till buds. Jag har svårt att se på vilket sätt det skulle gynna arten att man hindrar djur med psykiska eller fysiska defekter från att föröka sig.

Om trebeningens kattungar ändå skulle ligga och självdö av svält eftersom de inte kan jaga, så tycker jag att det är mer humant att inte låta dem födas alls.

Jag håller med dig men tror inte att alla är inne på det spåret att fixa sin hona för 1200kr. Jag hade gjort även om hon varit fullt hel och kry men det är bara för att jag inte vill ha kellingar... p-piller kan ju vara rätt svårt om hon ibland försvinner några dagar till exempel.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Vad är det där för jäkla inställning? När en katt utvecklar ett problembeteende handlar det i 99 fall av 100 på att människan inte förstår katten så varför ska katten avlivas? Är det inte bättre att människan försöker förstå sitt djur bättre?

Det är ju just den inställningen som finns hos alldeles för många. När katten blir ett problem gör man sig av med den illa kvickt. Antingen släpper man ut den, ger bort den till första bästa eller så avlivar man den. Detta istället för att försöka förstå varför katten gör som den gör och arbeta bort problemet.

Jag har haft en katt som bajsade lite överallt. Enligt dig borde jag ha avlivat henne. Eftersom jag inte gjorde som du anser försökte jag förstå mig på i vilka situationer hon gör detta och vet du vad, jag kunde lista ut varför hon bajsade lite överallt. Hon lever lyckligt idag och bajsar bara i lådan där hon ska bajsa. Det krävde lite tankeverksamhet och det krävde en hel del tid att fixa problemet, men problemet är borta. Katten lever och mår bra.


Jo, jag håller med dig, missförstå mig rätt. Jag tycker så klart att det är det första man ska göra. Men alla männsikor är inte beredda att lägga energi och tanke på sin katt alternativt inte har förståndet att luska ut vad som är fel... Självklart tror jag också att det (förutom ev. sjukdom) är männsikan som har grundat eventuella problem.

Men i de fallen där kattägaren inte kan/vill lösa problemet tror jag att det är bättre att avliva än att låta katten bli en vandringspokal. I de fallen tycker jag nästan man ska uppmuntra det alternativet när man ser att katten far illa.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja men det är ju ungefär så det går till nu. Populationen tål säkert en ökning av antaler kastrationer. Jag har aldrig försökt få någon att inte kastrera sin katt.
Vad jag har reagaerat mot i den här tråden har varit vissas inställning att alla huskatter skulle kastreras dvs att huskattspopulationen inte har något värde. I mina ögon vore det inte någon direkt förlust om ett antal raser försvann(genetiskt vore det bättre med färre o antalsmässigt större raser) men det vore en stor förlust om vi lyckades förstöra huskatten.
PL

Nej, det är inte ungefär så det fungerar idag. Idag sker förökningen helt okontrollerat och uppfödarna har, enligt min erfarenhet, sällan någon djupare tanke när de placerar ut sina kattungar. De bryr sig inte om ifall hela kullen föröka sig hej vilt (knappt ens hos vilka människor de hamnar) och väldigt många honkatter kastreras aldrig utan går fertila genom hela livet och föder kull på kull på kull. Det är inte riktigt kontroll enligt min definition.

Jag skulle definitivit se det som en förlust om raser började försvinna, däremot ser jag ingen poäng att idag skapa eller godkänna fler raser eftersom många av de redan befintliga har det tufft nog som det är med avelsbasen. Jag anser inte någon typ av katt vara mer värdefull än någon annan, men raser har inget egenvärde i sig och kan inte aveln hållas sund bör det inte pågå alls.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jo, jag håller med dig, missförstå mig rätt. Jag tycker så klart att det är det första man ska göra. Men alla männsikor är inte beredda att lägga energi och tanke på sin katt alternativt inte har förståndet att luska ut vad som är fel... Självklart tror jag också att det (förutom ev. sjukdom) är männsikan som har grundat eventuella problem.

Men i de fallen där kattägaren inte kan/vill lösa problemet tror jag att det är bättre att avliva än att låta katten bli en vandringspokal. I de fallen tycker jag nästan man ska uppmuntra det alternativet när man ser att katten far illa.

Sådana människor ska öht. inte ha katt så de borde låtit bli att skaffa katt till att börja med. När man skaffar djur kan man inte förvänta sig att det alltid kommer vara en dans på fluffiga, rosa moln.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag håller med dig totalt! Men tyvärr är det ju tydligen väldigt många av det slaget som skaffar djur av de olika slagen. Det är ju en av de stora anledningarna till att vi sitter och diskuterar i denna tråden, enligt min mening.

Hade alla gjort som oss som skriver i denna tråden (även om vi har lite olika synsätt) så hade nog läget varit väldigt annorlunda..
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Kanske hade de där djurkörkorten som folk "skämtat" om länge kunnat hjälpa? Att det inte är en självklar rätt att få lov att skaffa djur utan man måste för "bevisa" att man kommer att klara av det först... och att det där tillståndet lättare kan dras in igen om man inte sköter det. Men då blir det iofs lite väl mycket "storebror ser dig" kanske.. och rätt mycket byråkrati och risk för felbedömningar....
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag hittade en väldigt bra tråd på hund, som jag om jag nånsin får uppfylla min dröm om egen hund, rakt av skulle skriva under på. Den tråden går faktiskt lika bra att skriva här, men då med katter förstås.

Och precis som på hund så urartar diskussionen :cool:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Hehehe.. Tycker du det nu? Tyckte att det gjorde det för rätt längesen, men jag tycker det är kul..

:rofl::rofl:
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ursprunget till tråden var bl.a om raskattsägare ser ner på huskatter.

Jag har ägnat större delen av min fritid de senaste 5 åren till att hjälpa hemlösa katter- både de som levt ute i flera generationer och de som blev övergivna för en vecka sedan. Jag vet att flera uppfödare av raskatter /eller bara raskattsägare har varit till stor hjälp många gånger.
Jag vet flera som tar in hittekatter ,men det beror väl bl.a på hur stort man bor och om man har någon kull på gång eller inte.
När föreningen som jag var med i tog in en kattkoloni kom 3 dräktiga honor till en tjej som gärna hade dom men hon visste inte mycket om födslar och ville gärna ha stöd av någon.Där var en uppfödare som ställde upp hela tiden det behövdes.
När någon av kattklubbarna i stan har haft utställning har föreningen fått stå med och sälja lotter och visa katter.
En gång var 2 långhåriga omplaceringskatter med och vid besiktningen på morgonen tyckte den som tog emot att den ena av katterna kan ni väl ställa ut.
katten anmäldes , men de som hade utställningen stod för avgiften.
Katten hade lite tovor kvar men en av de som jobbade på utställningen kom och försökte borsta ut tovorna då hon hade tid över.
Den katten vann huskattsutställningen.
Lotterna brukar inte vara något problem att sälja då många vill göra något för att hjälpa hemlösa katter,och till jul har det många gånger skänkts pengar.
raskattsägare har haft hand om adoptionstelefonen och hjälpt till på andra sätt än att vara jourhem.

Ibland undrar jag om det inte är huskattsuppfödarna som ser ner på huskatter som bor på katthem och huskatter som lever förvildade i kolonier.
I Sverige idag är det så att den ena stunden har katten ett hem, nästa stund får den försöka klara sig bäst den kan ute.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Vilket bra inlägg och tack å alla katters vägnar för din insats. :bow:
Det låter ju som att du mött många bra människor som ställer upp.

Jag har aldrig träffat en huskattssuppfödare (undantaget de bönder häromkring som har honor som får kellingar men jag ser inte dem som uppfödare-och de håller dessutom inte med) så jag vet inte hur de ställer sig till den sista funderingen du hade.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 379
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 495
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp