Bukefalos 28 år!

Raskatt vs Hus-/bondkatt

Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Men det finns en väl en STOR gråzon mellan att förstöra huskattspopulationen och vilja komma åt problemet med att vi har hundratusentals hemlösa katter?

Jag ser inga problem med folk som tar en kull på sin huskatt där ungarna för lämpligt pris säljs vaccinerade, avmaskade och id-märkta (att priset inte blir dunderlågt då dessa tre saker är fixade säger sig självt) till nya hem där de kastreras, blir försäkrade och tas om hand efter konstens alla regler. Den typen av "huskattsavel" bidrar inte till problemet vi har med huskatterna idag.

Problemet är folk som låter sina honor och hanar löpa vind för våg och para sig hej vilt, ungarna föds och ges bort ("25 öre tassen" - ett par hundralappar) till någon som inte heller kastrerar, utan ungarna i sin tur löper vind för våg och gör nya katter. Många katter springer bort (oftast för att de inte är kastrerade) men kommer aldrig hem igen eftersom de inte är id-märkta så även om nån fångar dem ska det mycket tur till om ägaren ska hittas.

Det är DET som gjort att huskattens status är så låg och att vi har över hundratusen hemlösa katter vårt land.

Jag är tacksam över att rasaveln är på frammarsch, för det höjer liksom lägstanivån på kattens status i samhället. Sen att vissa som sysslar med raskatter är precis lika pantade som de som låter sina huskatter ränna fritt och göra nya katter, det må vara så hänt. Idioter finns överallt, även inom rasaveln. Givetvis måste dessa också klämmas åt, men att det finns puckon inom rasaveln friskriver ju inte de puckade "huskattsavlarna" från ansvar. Idioti som idioti, varesig det handlar om huskatt eller raskatt...

Visst tycker jag att det är problem med huskattsavel också då man ofta söker samma slags hem till både hittekattungar och ungar från huskattsuppfödning.Många invänder med att säga att det finns folk som inte vill ha hittekatter eller katthemskatter men många gånger är hittekattungarna födda och uppvuxna i jourhem och är precis lika tama och gosiga som de framavlade.
Detta kan innebära att det tar längre tid innan mina hittekattungar får nya hem och att jag under den tiden inte kan ta in en annan kattfamilj som lever ute.
Ofta verkar huskattsuppfödarna inte veta vem som är pappan heller .

Men jag håller med om att det största problemet är de som struntar i katterna och låter dom få kull efter kull som dom skänker bort.

När det inte finns hemlösa katter längre, då har jag inget emot huskattsavel
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Om den slummässiga parningen sjunker under en viss nivå har man tappat den genetiskt stabila o sunda populationen.
PL

Så det är värt att ha hundratusen hemlösa katter och gud vet hur stort mörkertal som far illa för att ha en genetiskt stabil och sund population? Det känns som att det finns bättre sätt att göra det på (t.ex. att man ser till att para sin huskattshona i grannbyn istället för med grannkatten som sen också får para sina egna honungar, enkelt men effektivt).
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Visst tycker jag att det är problem med huskattsavel också då man ofta söker samma slags hem till både hittekattungar och ungar från huskattsuppfödning.Många invänder med att säga att det finns folk som inte vill ha hittekatter eller katthemskatter men många gånger är hittekattungarna födda och uppvuxna i jourhem och är precis lika tama och gosiga som de framavlade.
Detta kan innebära att det tar längre tid innan mina hittekattungar får nya hem och att jag under den tiden inte kan ta in en annan kattfamilj som lever ute.
Ofta verkar huskattsuppfödarna inte veta vem som är pappan heller .

Men jag håller med om att det största problemet är de som struntar i katterna och låter dom få kull efter kull som dom skänker bort.

När det inte finns hemlösa katter längre, då har jag inget emot huskattsavel

Du tar in hittekatter alltså? Som jourhem? I sådana fall tar jag av mig hatten för dig! :bow:

/Jenny - som äger två hittekatter, en från ett "renodlat katthem" och en från ett jourhem.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Något man kan diskutera men tro inte att man kan ersätta den slumpmäsiga parningen med någon slags planerad avel o fortvarande ha kvar den riktiga huskatten.
Sen kan man ju diskutera hundratusen hemlösa katter, var har du fått den siffran från.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Något man kan diskutera men tro inte att man kan ersätta den slumpmäsiga parningen med någon slags planerad avel o fortvarande ha kvar den riktiga huskatten.
Sen kan man ju diskutera hundratusen hemlösa katter, var har du fått den siffran från.
PL

Då den slumpmässiga parningen (som jag skulle tro lika ofta resulterar i inavel...) aldrig kommer att gå att få bort helt tror jag inte din oro är befogad.

Siffran är svår att säkerställa, givetvis, men runt hundratusen hemlösa katter är vad de jag känner "i branschen" uppskattar att det finns. Personligen tror jag att det är långt, LÅNGT fler. Men egentligen spelar det ingen roll om det är tiotusen eller hundratusen, det är ändå för mycket, och grundproblemet är att statusen och värdet på huskatter idag är på tok för lågt då folk ger bort katter till höger och vänster...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Visst händer det att den resulterar i inavel precis som när det gäller vilda djur men i stort sett är inaveln mindre än i de flesta raser.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja jag anser inte att vi skall utrota en sund kattpopulation(som samexisterat med människan i tusentals år) o ersätta den med en tveksamt sund raspopulation. Därmed inte sagt att vi inte skall försöka få folk att bättre ta hand om sina katter.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag ser inga problem med folk som tar en kull på sin huskatt där ungarna för lämpligt pris säljs vaccinerade, avmaskade och id-märkta (att priset inte blir dunderlågt då dessa tre saker är fixade säger sig självt) till nya hem där de kastreras, blir försäkrade och tas om hand efter konstens alla regler. Den typen av "huskattsavel" bidrar inte till problemet vi har med huskatterna idag.

Problemet är folk som låter sina honor och hanar löpa vind för våg och para sig hej vilt, ungarna föds och ges bort ("25 öre tassen" - ett par hundralappar) till någon som inte heller kastrerar, utan ungarna i sin tur löper vind för våg och gör nya katter. Många katter springer bort (oftast för att de inte är kastrerade) men kommer aldrig hem igen eftersom de inte är id-märkta så även om nån fångar dem ska det mycket tur till om ägaren ska hittas.

Det är DET som gjort att huskattens status är så låg och att vi har över hundratusen hemlösa katter vårt land.

Precis, just därför tycker jag att det är lite väl svartvitt att dra alla huskattsuppfödningar över en kam. Vind-för-vag-uppfödning tycker jag verkligen inte är att rekommendera, men jag tycker ocksa att det är rätt arrogant att förutsätta att alla som har huskatt beter sig pa det sättet. Alla huskatter slutar inte pa gatan.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ja jag anser inte att vi skall utrota en sund kattpopulation(som samexisterat med människan i tusentals år) o ersätta den med en tveksamt sund raspopulation. Därmed inte sagt att vi inte skall försöka få folk att bättre ta hand om sina katter.
PL

Precis, det skulle ju räcka att man kastrerade stallkattor etc, sa att inga oönskade kattungar föddes, och bestämde själv vilken hane (frisk och trevlig) man skulle para med, istället för att lata kattmamman ragga fritt pa bygden (pa det sättet tror atminstone jag att man skulle undvika att fa en del "skyggisar" som sen är svara att hitta hem till.).

Om alla gjorde det, sa tror jag att problemet med hemlösa katter skulle minska drastiskt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du har inte riktigt läst vad jag skrivit om den slumpmässiga parningen som grunden till en sund population.
Därmed inte sagt att man inte skall kastrera men en tillräckligt stor andel okastrerade är nödvändig för den riktiga huskattens fortsatta existens.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

jag tror det var djurskyddet som kom fram till 100.000 hemlösa katter för flera år sedan. Hur de kom fram till sifran vet jag inte, men antar att de frågade katthem och andra hittekattsföreningar, kommunjägare ,m.fl över hela landet och sen uppskattade antalet efter det.jag tror inte att siffran har minskat sen dess, snarare ökat.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Du har inte riktigt läst vad jag skrivit om den slumpmässiga parningen som grunden till en sund population.
Därmed inte sagt att man inte skall kastrera men en tillräckligt stor andel okastrerade är nödvändig för den riktiga huskattens fortsatta existens.
PL

Fast där haller jag inte alls med - när det gäller andra husdjur sa har vi ju inte slumpmässig parning, varför ska vi ha det just för katter? Klarar vi av att föda upp hundar, hästar, höns, kor, grisar, far och getter pa ett hälsosamt sätt utan slumpmässig parning, varför skulle det krävas just för katter?

Det är ju ologiskt.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Katten har alltid intagit en särställning bland våra husdjur genom att inte vara helt domesticerad utan mer levt i symbios med människan med de för o nackdelar det innebär. Vi kan inte ändra helt på detta o tro att vi genom riktad avel kan behålla samma katt.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Den stora skillnaden är att det inte finns någon hundras/population vi kan kalla naturlig eller ursprunglig. Huskatten är med vissa undantag en förvånansvärt stabil population som är relativt homogen över hela europa sen tusen år eller mer. Om de som menar att bara raskatter skall få föröka sig skulle få sin vilja igenom skulle vi förlora ngt viktigt som inte skulle kunna ersättas av rasavlade europeer.
PL

Halledag folk vad ni hinner skriva mycket! Varit borta sen i förmiddags och har nu bara hunnit komma till inlägg 126 då jag måste påpeka att det visst finns hundraser som levt med oss i över tusen år.. faraohundar och basenjihundar har historia som går lååångt mer tillbaka än tusen år...
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Ursprungligen postat av Findus och Molly

För egen del har jag aldrig förstatt varför det maste vara sa svartvitt:
antingen ska man lägga ut 6-10 000 pa katten, aka över halva landet och vänta upp till ett ar innan man far katten (och da inte ha möjlighet att välja kattunge utan bli tilldelad en av uppfödaren)
eller ska man köpa en kattunge fran ett katthem, uppfödd pa gatan med gud vet vilka fel och sjukdomar, och där mamman högst troligt inte haft det sa bra under dräktigheten, och där även kattungarna haft det tufft det korta liv de haft.

Far det inte finnas mellanting?[/QUOTE]
Du glömmer mellantinget. Dom katthemskatter som inte är uppfödda på gatan.

hehe.. nu har jag kommit hit..
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Som av människan avlade raser eller som lokala populationer ja.
Detta motsäger dock inte mitt påstående o huskattens särart. Talar jar om tusen år så menar jag uppe hos oss annars är huskatten mkt äldre än så.
PL
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag tror att det är många av raskattsägarna som igentligen kunnat "nöjt" sig med en bondkatt men ville ha en som liknar en leopard för att det är tufft eller vill ha en siames för som är söta.

Tror inte att det är så många som väljer raskatt på de anledningar jag har läst om här i tråden. De raskattägare som möts på utställningar och möten med andra raskattsägare får kanske bilden av att de flesta raskattsägare tycker som dem. Jag som bara varit på en utställning men mött många raskattor i villaområdet jag bodde i förr upplever det så iallafall.

Det hade ju varit bättre för kattor överlag om de köpt en bondkatt i behov av hem istället som de sen kastrerat och haft glädje av i många år. Jag tycker att alla kattor är lika mycket värda.

Sen tycker jag att vi svenskar behöver tuffa till vår mentalitet när det gäller djur. Har man en katt som pissar och bajsar inne, skriker på nätterna eller som klöser ner väggarna är det kanske bäst att avliva det djuret istället för att leta efter hem, efter hem. En sån katt (oberoende av orsakerna till beteendet) vill inte många ha och jag gissar att många av dessa kattor hamnar på gatan till slut.
 
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Katten har alltid intagit en särställning bland våra husdjur genom att inte vara helt domesticerad utan mer levt i symbios med människan med de för o nackdelar det innebär. Vi kan inte ändra helt på detta o tro att vi genom riktad avel kan behålla samma katt.
PL

Varför inte? Även hos huskatter finns det ju vissa egenskaper som är mindre önskvärda (skygghet, fysiska defekter), varför skulle vi inte kunna avla bort dem? Det verkar ologiskt att vi när det gäller alla andra djurslag skulle kunna styra aveln och fa önskade resultat, men inte när det gäller katter. Huskatter skiljer sig dessutom enormt mycket fran varandra, sa "samma katt" lär vi ju inte fa i alla fall. Hur är den här mycket speciella huskatten, skulle du säga, i sa fall, som ingen människa kan avla fram medvetet? Vad är det för magiskt med huskatter som gör att de inte gar att föda upp under ordnade förhallanden?

Om man rensar bort alla defekta djur som avelsdjur, sa lovar jag att det finns alldeles tillräckligt med genetisk varians kvar för att huskatterna ska fortsätta ungefär som förut - minus defekterna (en vän har exempelvis en huskatt som är född trebent och med tics - hade hon fatt ga lös hade hon säkert fatt ungar hon ocksa, vilket knappast är önskvärt).
 
Senast ändrad:
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Som av människan avlade raser eller som lokala populationer ja.
Detta motsäger dock inte mitt påstående o huskattens särart. Talar jar om tusen år så menar jag uppe hos oss annars är huskatten mkt äldre än så.
PL

Jag tror inte jag förstår vad du menar.. Den afrikanska hundtypen är med vissa undantag en förvånansvärt stabil population som är relativt homogen över hela afrika sen tusen år eller mer.
 

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 441
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 541
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp