Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
När han berättade att han inte tänkte åka i år blev jag så besviken att jag anmälde mig till en dykkurs. Det hjälpte lite. Tills jag igår tittade på bilder från Kyrgizstan och började längta igen

Jojo, vänta bara till du drabbas av dykresefebern:laugh:!

I min favoritsemesterort i Egypten, Dahab, har många dykcenter även vandringsturer och klätterutbildning förresten. Själv håller jag mig dock under ytan även om jag erkänner att öknen är magiskt vacker.
 
Någon som har tips på vad man ska se på Zanzibar? Tanken är ju sol och bad, men om jag blir rastlös kan det vara kul med någon utflykt.

Och en fråga till någon som varit där eller Tanzania - fungerar det lika bra med Mastercard eller är visa bäst? Skulle helst lämna visa-kortet hemma, men känns dumt att inte kunna ta ut pengar också.. (jag är medveten om bristen av bankomater och att det är cash is King som råder)

Kan tyvärr inte svara på frågan om kortet för jag har bara haft Visa när jag varit där.

Var på Zanzibar ska du? Det finns en superhärlig regnskog (Jozani Forest) med supersöta apor som man kommer riktigt nära om man har tur.

Man kan även ta en båt från Stone Town till Prison Island och kolla på riktigt stora fina sköldpaddor och lyssna på intressant historia om ön.
I övrigt vet jag att många åker ut och kollar delfiner, men jag har inte gjort det. Har tyvärr inte blivit av, trots fyra resor till ön:meh:
 
Exakt därför jag inte åkt. Bara hört att de blir helt galna och jagar delfinerna och "tävlar" om vilken båt som kommer närmast:(
Exakt så. Jag skulle aldrig rekommendera någon att åka på en sån. Eftersom du skrev "tyvärr" ville jag vara tydlig med att om man är djurvän bör man verkligen avstå.
 
Exakt så. Jag skulle aldrig rekommendera någon att åka på en sån. Eftersom du skrev "tyvärr" ville jag vara tydlig med att om man är djurvän bör man verkligen avstå.

Jag formulerade mig lite tokigt. Jag menade mer att det är tyvärr så dålig business där så jag inte gjort det. Ibland följer inte tankarna med ända ut i fingrarna till tangentbordet:laugh: Jag önskar såklart att jag hittat en vettig verksamhet när jag varit där så många gånger, men det lär ju inte hända...
 
Jag och sambon ska ut på en resa snart. Problemet vi har är att vi inte vet var?! Vi har ett par krav. Resan måste vara någon gång mellan dessa datum 5e mars- 7 april
Vi tänker oss en flygresa på 10-12 timmar. Och vi kan vara borta max 9 nätterVita stränder tropiskt och varmt. Jag längtar efter att få se ett turkost hav (aldrig gjort)att bada i och även sola mycket. Vi velar mellan om hotellet ska vara runt 3stjärnigt och då har vi lite pengar över att göra något aktivitet (snorkla, sevärdhet) . Vi var nämligen i Kanarieöarna och vi fick tristess efter ett par dagar då man bara låg i solstolen och det var ingen action runt om.

Vart ska vi åka?! Mexico känns som ett drömresemål men våran budget är på totalt max 13000 per person.
 
Hjälp!
Imorgon går flyget till Dubai och jag är så sjukt peppad. Min son också såklart. Men en fråga till er rutinerade resenärer; behöver jag checka in och ut väskorna när vi mellanlandar? Det är samma flygbolag och köpt som en komplett resa, eller hur man ska säga. Har har mest rest i Europa och till USA, har faktiskt aldrig mellanlandat förut :angel:

741010c8d94562d31594710cd0796a1a.jpg

Imorgon ligger vi här :love:
 
Men en fråga till er rutinerade resenärer; behöver jag checka in och ut väskorna när vi mellanlandar? Det är samma flygbolag och köpt som en komplett resa, eller hur man ska säga.
Nej, det behöver du inte göra :). Knalla direkt till nästa gate bara!

Om du vill dubbelkolla: Fråga när du checkar in bara!
 
Hjälp!
Imorgon går flyget till Dubai och jag är så sjukt peppad. Min son också såklart. Men en fråga till er rutinerade resenärer; behöver jag checka in och ut väskorna när vi mellanlandar? Det är samma flygbolag och köpt som en komplett resa, eller hur man ska säga.

Väskorna checkas vidare om man ber om det, men jag har några gånger blivit tvungen att flytta väskan från ett rullband till ett annat trots att det varit på samma biljett, så fråga för säkerhets skull! Ha en underbar resa!
 
Väskorna checkas vidare om man ber om det
Jag har aldrig bett om att få väskorna checkade hela vägen utan det har på alla mina resor, Europa och Afrika, skett automatiskt.

Däremot brukar jag alltid fråga eller dubbelkolla taggen för att vara på den säkra sidan.
 
Åker snart till Kuba! Var och fixade visum idag!

Har några frågor! Man kan ju inte växla till CUC här i Sverige, fick tipset om att växla till euro här och sedan växla euro till cuc där. Dollar är det ju en extra avgift på. Nu fick jag höra att det hänt rätt mkt på sista tiden så det ska finnas ATM i Havanna. Kanske är det smartast att ta ut pengar direkt i ATM där isf? Det känns ju rätt oekonomiskt att växla två ggr, både här och där?
Har även en dum fråga, visst funkar Bank-id/Swish i Kuba? Fattar att man måste ha wifi men är mer ute om det är ngn skum spärr eller likn? Som jag fattar så köper man Wifi-kort som funkar på vissa ställen i Havanna.

Mottar gärna fler tips utöver ovanstående frågor!
 
Vi är nog inne på Thailand men det är ju som en djungel . Ni som varit där, ni kanske har lite koll.. Vi vill ha klart vatten och vackra stränder. Men transfern från där man landar får inte vara för lång.

Tips?!
 
Är det någon som har London-tips? Jag, sambon och några kompisar ska på bröllop strax utanför London i månadskiftet April-Maj, så vi tänkte ta några extra dagar att hänga lite i London innan/efter själva bröllopet.
Men, var vill man bo någonstans som inte är svindyrt? Vilket område liksom? Kan tänka mig både hotell eller bed & breakfast, så länge det är ok skick och inte är för dyrt. Vad finns det att göra?
Jag har varit i London för typ 10 år sen, men då bodde jag på ett sunkigt hostel och festade/shoppade en hel helg och det är inte riktigt det som är grejen nu... :p
 
Vi är nog inne på Thailand men det är ju som en djungel . Ni som varit där, ni kanske har lite koll.. Vi vill ha klart vatten och vackra stränder. Men transfern från där man landar får inte vara för lång.

Tips?!

För nio dagar hade jag nog satsat på att flyga till Krabi och sen utgått från Ao Nang. Finns många fina stränder i närheten och vill man är det inte långt att åka till Koh Lanta eller Koh Phi Phi för några nätter.

Annars flyga till Bangkok och ta ett flyg till Koh Samui, eller taxi till österut och sen båt till Koh Samet eller Koh Chang.

Thailand är ett av mina favoritresemål!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 878
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp