Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyss hemkommen från vintersemestern och deppig över grått, kallt och snö/lera så bokade vi nyss första delen av sommarsemestern: Kielfärjan från Göteborg och sedan första stoppet i Cochem (Moseldalen).
Vårt slutmål på vägen bort är Costa Blanca, men tar gärna emot tips på trevliga stopp på vägen ner. Vi tänker oss ganska rakt mot målet på vägen ned, men två övernattningar till utöver den första i Moseldalen. Kanske en i Frankrike och en i Spanien? Några tips?

Vi vill passa på att njuta även på vägen ned så mysig stad/by, trevliga restauranger, något fint att se osv är viktigare än motorvägsnära Ibis-hotell så att säga (de är en livräddare ibland, men när jag nu har tid på mig att planera så behöver jag ju inte utgå ifrån Ibis-kartan).

Tidigare år har vi t.ex. stannat i Kaysersberg (Alsace), Strasbourg, Nice, Antibes, Cap d'Agde, Girona, Barcelona, Bad Ems, Hannover, Lloret de Mar och Lyon. Något annat vore kul. Även om Barcelona ALLTID är fantastiskt och ett perfekt stopp (tar typ 6,5 h därifrån ner till sommarhuset), så kanske det finns något vi missar om vi drar rutten lite mindre kustnära t.ex? Roar mig med Sembos roadtrip-planerare och Google maps och tänker att det bör vara runt 6-9 h max i körtid per dag. Några tips?
 
Nyss hemkommen från vintersemestern och deppig över grått, kallt och snö/lera så bokade vi nyss första delen av sommarsemestern: Kielfärjan från Göteborg och sedan första stoppet i Cochem (Moseldalen).
Vårt slutmål på vägen bort är Costa Blanca, men tar gärna emot tips på trevliga stopp på vägen ner. Vi tänker oss ganska rakt mot målet på vägen ned, men två övernattningar till utöver den första i Moseldalen. Kanske en i Frankrike och en i Spanien? Några tips?

Vi vill passa på att njuta även på vägen ned så mysig stad/by, trevliga restauranger, något fint att se osv är viktigare än motorvägsnära Ibis-hotell så att säga (de är en livräddare ibland, men när jag nu har tid på mig att planera så behöver jag ju inte utgå ifrån Ibis-kartan).

Tidigare år har vi t.ex. stannat i Kaysersberg (Alsace), Strasbourg, Nice, Antibes, Cap d'Agde, Girona, Barcelona, Bad Ems, Hannover, Lloret de Mar och Lyon. Något annat vore kul. Även om Barcelona ALLTID är fantastiskt och ett perfekt stopp (tar typ 6,5 h därifrån ner till sommarhuset), så kanske det finns något vi missar om vi drar rutten lite mindre kustnära t.ex? Roar mig med Sembos roadtrip-planerare och Google maps och tänker att det bör vara runt 6-9 h max i körtid per dag. Några tips?

I Frankrike:
Beaune
Cluny
Lyon
Avignon
Montpellier
Carcassone
 
Jag och sambon ska ut på en resa snart. Problemet vi har är att vi inte vet var?! Vi har ett par krav. Resan måste vara någon gång mellan dessa datum 5e mars- 7 april
Vi tänker oss en flygresa på 10-12 timmar. Och vi kan vara borta max 9 nätterVita stränder tropiskt och varmt. Jag längtar efter att få se ett turkost hav (aldrig gjort)att bada i och även sola mycket. Vi velar mellan om hotellet ska vara runt 3stjärnigt och då har vi lite pengar över att göra något aktivitet (snorkla, sevärdhet) . Vi var nämligen i Kanarieöarna och vi fick tristess efter ett par dagar då man bara låg i solstolen och det var ingen action runt om.

Vart ska vi åka?! Mexico känns som ett drömresemål men våran budget är på totalt max 13000 per person.
La palma (kanarieö) har snorkling och fantastisk natur. Man kan variera mellan bad, vandring i regnskog och vandring i en står krater tex. Finns massor att göra.
Har aldrig bara legat i en solstol när jag varit på Kanarieöarna. Nån slödag så, javisst, men annars utflykter av alla de slag.
Havet är ju däremot inte turkost.
 
En fråga till, sugen på att dra rutten genom Schweiz. Ngn som åkt tåg upp till Jungfraujoch? Är det värt pengarna? Jag är sjukt sugen men blir ju dyrt, både pga dyrt boende, dyrt att köra in i Schweiz och dyrt land i allmänhet samt dyra tågbiljetter.
 
@tornblomma ena delen i paret säger ATM, är det bankomater, det finns gott om dem. När jag frågar om de tar alla kort säger han tagit ut i alla fall med Mastercard utan problem.

Får se om hans partner också dyker upp och har något att tillföra.
 
De är 6 tim före oss! Men internet är ju svajigt om du frågat den vägen. Tack för att du kollar!
Ja, Kuba är väl efter, som @Sleepan säger. Jag kollade i går, sex timmar stämmer ju.

En av mina vänner som är i Havanna svarar att det finns gott om uttagsautomater. En annan vän la sig i diskussionen och sa att det tidigare varit problem med Mastercard. Det säger vän 1 att det nu inte är. Jag har då frågat om även Visa funkar, får se när han vaknar om han kan svara på det.
 
Ja såklart, tankevurpa av mig! Klockan är 07 där nu.

Tack för hjälpen @mandalaki
Jag har fått en massa olika bud, vissa menar att det kan strula med Mastercard medan andra säger att det funkat för dom. Men alla verkar eniga om att Visa är mer gångbart.

Hittar denna typ av info när jag googlar:
 

Bifogade filer

  • F902D7C5-272B-4A01-881B-F2D476825987.jpeg
    F902D7C5-272B-4A01-881B-F2D476825987.jpeg
    178,3 KB · Visningar: 20
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 348
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 897
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp