Ridskoleryttare 2017

Fast alla ridskolor har ju inte en sån kö, framför allt inte för rutinerade ryttare.
Vi har iofs inga rena nybörjargrupper, men den vanligaste kategorin är de nog köpa till iaf. Däremot så vet jag inte hur lätt det är å få plats annars, då jag ridit på samma ställe sedan jag började rida ^^
 
Tyvärr pratade jag om Gbg. Det är inte så farligt för mig som något erfaren och vuxen men jag har ju en dotter på10år som ridit ett år, DÄR är det kö. Vill ju ha oss på samma klubb helst då jag gärna engagerar mig och ställer upp.
 
Hoppar också in här!
Började rida igen i höstas efter ett uppehåll på 15 år. Nya terminen börjar på söndag. Har till denna termin hoppat upp ett par grupper då jag gick ut försiktigt och red med en fortsättningsgrupp i början.

Kan vara det roligaste jag gjort på många år!
 
Vi drar igång nu i veckan med terminen. Känns jätteroligt att fortsätta!
Jag funderar också på att kanske hitta ngn medryttarhäst om jag kan få ihop det tidsmässigt.
Är så glad över att jag tog upp ridningen igen i höstas!
 
Igår red jag första lektionen den här terminen. Jag fick en stor valack som jag ridit en gång innan för ca 1 år sen. Han är säkert 175 cm hög och förra gången jag red honom kändes han bara stor, tung och slö. Igår var han underbar! Hur lätt som helst att få i form, lydig och med lagom framåtbjudning :-) Timmen gick alldeles för snabbt och jag ville bara fortsätta! Han hade gått lektionen innan men efter vad jag hört från andra så blir han bara bättre lektion 2 för då har han värmt upp sin stor kropp ordentligt och slappnat av. Han kan vara lite spänd annars har jag hört. Underbar häst!! Han kändes inte så stor när jag red honom och han var så mjuk och fin i munnen. Jag hoppas att jag får fortsätta med honom ett tag nu!
 
Jag fortsätter att göra inhopp i min gamla grupp, så med oregelbunden regelbundenhet befinner jag på hästryggen!

Just nu sitter jag på en som inte varit med så länge, och hon är inte en helt lätt nöt att knäcka. Lite svår att få till en ärlig bjudning på, helt plötsligt så kan det ta stopp och det blir hopp och studs på stället. Kommer väldigt plötsligt också så det är svårt att förutse och ännu svårare att hålla balansen eftersom det verkligen blir tvärstopp. Hade varit enklare om hon körde hopp och studs på språng i färdriktningen istället, haha. Lite stissig på sin omgivning och reagerar på om hindren faller utanför hennes ram om vad som är ett korrekt hinder ("Bom bakom hindret? Vafalls!?").

Svårt förvisso att ha förra veckan som underlag, för det var -20 och min hjärna frös bort halvvägs in.
Men ikväll är det dags igen, lite varmare så hoppas på att vi kan hitta varandra på ett bra sätt!
 
Jag fortsätter att göra inhopp i min gamla grupp, så med oregelbunden regelbundenhet befinner jag på hästryggen!

Just nu sitter jag på en som inte varit med så länge, och hon är inte en helt lätt nöt att knäcka. Lite svår att få till en ärlig bjudning på, helt plötsligt så kan det ta stopp och det blir hopp och studs på stället. Kommer väldigt plötsligt också så det är svårt att förutse och ännu svårare att hålla balansen eftersom det verkligen blir tvärstopp. Hade varit enklare om hon körde hopp och studs på språng i färdriktningen istället, haha. Lite stissig på sin omgivning och reagerar på om hindren faller utanför hennes ram om vad som är ett korrekt hinder ("Bom bakom hindret? Vafalls!?").

Svårt förvisso att ha förra veckan som underlag, för det var -20 och min hjärna frös bort halvvägs in.
Men ikväll är det dags igen, lite varmare så hoppas på att vi kan hitta varandra på ett bra sätt!

Hästen som stannar sådär brukar vara för att man försöker packa ihop dem för mycket, eller att de blir irriterade på skänkel eller annat. Man får försöka rida med större antenner, helt enkelt, för antingen är det en reaktion på dina hjälper, eller så har hästen blivit rädd för något (och då får man försöka lära sig se med hästögon så man kan förutse vad hästen kan komma att bli rädd för).
 
Red årets första lektion i onsdags, fick beröm för bra ridning, men det kändes inte lika bra som innan jul. Jag var väl lite julslapp kanske :)
Vi gjorde inget speciellt, skrittade och joggade fram lite längre än vanligt, hade blåst och snöat/regnat rätt mycket så dom var lite kalla.
Sen var det mest bara såndär finlirslektion, nöta nöta på att rida ordentligt.
Jag hade lite för långa tyglar, så det blev att jag höll handen lite för långt bak istället, och så slarvade jag lite med farten, måste vara snabbare på att ta tillbaks henne när hon ökar, helst innan :D Just det funkade nog bättre i början av lektionen, då orkade jag göra det ordentligt med sätet, men så blev jag trött och tappade lite koncentrationen. Sen övade vi på sidepass rätt in och så rätt ut från volten, och så nåt stopp från galopp.

Blev även kär! Ridläraren har ställt en av sina privata hästar på ridskolan, han ska ridas in av en tjej där. Så himla fin han var :love: Vit med bruna prickar, mamman är appaloosa och har gått på ridskolan innan. Vill haaa :D
 
Det var en väldigt nöjd dam som fick fnorka runt på lina före jag satt upp igår, glada öron och massa krumbukter! Ibland behöver man ju faktiskt bara få skaka loss sig lite så man har ro att fokusera på det man ska göra sen.

Dagens plan var en enkel banhoppning, så efter lite småjobb på linjer och bommar började vi helt enkelt att rulla på. Förutom lite missförstånd i kombinationen så flöt det hela väldigt väl och hon kändes väldigt nöjd med hela situationen.
Redan imorgon blir det ett nytt pass så hoppas vi kan ta vid där vi slutade!
 
Jag har nu hunnit med två lektioner på terminen. Jättekul och vi har ökat svårighetsgraden en aning i gruppen vilket jag älskar. Jag har fått rida två rätt stela gamla gubbar till hästar och båda gångerna har det suttit långt inne men i slutet av lektionen har det börjat gå bra. Ska bara komma dit tidigare helt enkelt :)
 
Jag red en lektion igår. Hade den stora valacken igen. Han var inte alls lika rolig som förra veckan. Kändes lite motsträvig och spänd i början men det blev bättre under lektionens gång och stundtals gick han riktigt fint. Han är svår att sitta ner på i traven bara. Det rör sig mycket upp och ner och det tog ett tag innan jag fick in känslan för hur jag skulle göra för att sitta ner ordentligt i traven. Men jag fick till det riktigt bra i perioder :-)
 
Att hoppa lång serie med en häst som visst inte alls uppskattar att nudda bommar var ju lite.. äventyrligt.

Men utöver den lilla detaljen så var hon avslappnad i helgen och kunde länga sig väl även i markarbetet och kändes nöjd med livet.
Nåja, mestadels i alla fall. Det var ju det där med de hästätande bommarna också.. ;)
 

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
Svar
18
· Visningar
930
Senast: Bison
·
Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
52 112
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 605
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp