Skillnaden mellan hane och tik?

Jag har nog aldrig funderat på könet på hundar utan det har blivit mer individen som styrt men jag har ju "bara" haft en massa omplaceringar som kommit i vuxen ålder förutom sista som var 7 månader när hon kom. Hade ju "tur" med sista tiken som slutade löpa helt vid 7 års ålder, hon blev 13 år (fasen, är 1 år sen jag tog det jobbiga beslutet :cry: ). Annat är det bland hästarna... jag hade ju bestämt mig för att aldrig ha ston men sitter med 2 styckenO_o...
 
Har egentligen mest varit tikmänniska, men mycket beror på individ och även på ras.
Mina tidigare shar-pei gillade jag tikar mest. Mjukare i sinnet och mer förarbundna.
Hos min nuvarande ras heeler, så är det mycket beroende på individ. Haft rätt bitchiga tikar, men där en haft 100% fokus vid arbete och då existerar inget annan oavsett löp eller annat. Gammeltanten hemma är en bitch uti klospetsarna och ingen arbetshund över huvud taget och noll fokus förutom om det är något som hon vill ge en käftsmäll....
Visst blöder dom vid löp, men jag är inte speciellt känslig av mig där :D Grabbar kan lämna avtryck från lite droppsnopp istället om det är mycket löptikar runt ikring ;)

Min hane är guld. Absolut kan han vara brötig emellanåt, ungtupp som han är och han har absolut sina egna ideer om hur vissa saker ska gå till men över lag en enkel hane som är kul att göra saker med :)

Men min ras är spretig och det förekommer allt från mjuka mesar till rejält tuffa hundar som kräver god kunskap hos sin förare och det oavsett kön. Så många gånger är individ enklare att välja om man inte låser fast sig på vilket kön man vill ha :)
 
Jag tycker om individer som är lite åt det buttra, surgubbe-hållet, det brukar vara hanar.
Har alltid gillat hanar bättre oavsett djurslag.
 
I min ras Schäfer är det skillnad mellan tik och hane på många sätt.
Drifterna i rasen visar sig på olika sätt på vissa områden. Så beroende på hur man uppskattar egenskaperna så spelar könet ofta roll.
 
Det enda störande är väl att min tik har rätt taskig smak på killar under löp, de ska vara små, typ dvärgpinne, och ha overall. Märkligt.
Tack för dagens garv, frustade rakt ut över min inre bild av hur hon flirtar med någon liten tufs i tjusiga kläder.

Och sen kom jag på att jag har inte ens tänkt tanken på att tikarna skulle vara selektiva i utseende på friarna. Dagens insikt.
 
Tack för dagens garv, frustade rakt ut över min inre bild av hur hon flirtar med någon liten tufs i tjusiga kläder.

Och sen kom jag på att jag har inte ens tänkt tanken på att tikarna skulle vara selektiva i utseende på friarna. Dagens insikt.
Jag skulle säga att de kan vara extremt petiga med sitt val av partner. Här hemma flirtar Ida bara med Boss, de andra finns inte i hennes världsbild. Boss är heller inte speciellt intresserad av de andra tikarna, men blir ganska jobbig när Ida "löper" (hon är kastrerad men har kvar sin cykel).

Likaså kan det vara en aning spännande när man ska para, det är inte alltid ens val av partner går hem hos hunden :cautious:
 
Jag skulle säga att de kan vara extremt petiga med sitt val av partner. Här hemma flirtar Ida bara med Boss, de andra finns inte i hennes världsbild. Boss är heller inte speciellt intresserad av de andra tikarna, men blir ganska jobbig när Ida "löper" (hon är kastrerad men har kvar sin cykel).

Likaså kan det vara en aning spännande när man ska para, det är inte alltid ens val av partner går hem hos hunden :cautious:
Jo, det hade ja koll på att dom väljer noga. :D Men att overall skulle vara en dealbreaker? Det var otippat för mig.
 
Tack för dagens garv, frustade rakt ut över min inre bild av hur hon flirtar med någon liten tufs i tjusiga kläder.

Och sen kom jag på att jag har inte ens tänkt tanken på att tikarna skulle vara selektiva i utseende på friarna. Dagens insikt.

Hon gör verkligen det. Små taniga killar är grejen under löp. Inte annars. Vi blir lite äckliga och små killar mumsiga. Skamlös brud. @TinyWiny , här är ett tikbeteende:D
 
Absolut:) Jag tycker det är mindre bökigt än jag trodde, jag har bara haft kastrerade tikar innan.
Det enda störande är väl att min tik har rätt taskig smak på killar under löp, de ska vara små, typ dvärgpinne, och ha overall. Märkligt.
Men vi träffar ju mängder med hundar, eftersom
Vi bor mitt i stan. Då märks det nog mer.
Säger jag inte att hon löper brukar märkligt nog inte hanhundar reagera nämnvärt;)
:rofl::rofl::rofl:
 
Mamma hade tidigare en cocker spaniel hane, han gillade inte mig och var lite aggresiv. Skulle pinka och lukta på allt ute. Blev alltid glad när jag klev innanför dörren.

Nu har de en Flatcoated Retriver tik, jag älskar den hunden. :love:
Sån utstrålning och personlighet, jag brukar bli anfallen av ett glatt yrväder när jag hälsar på. När vi går promenader kan man gå utan att behöva stanna och lukta på allt, förutom när hon löper.
Själva löpet märks ingen jättestor skillnad mer än vissa röda fläckar på golvet, men hon är duktig på att städa upp dom.

Det är de erfarenheterna jag har, sen tror jag att det är skillnad på individ och individ. :)
 
Vi har två tikar, och de är ok med att ha tikskydd på när de löper. Har lite svårt för blodfläckarna i sängen. Upplever hanarna i min ras som lite tuffare, lite mer slyngelfasoner på dem jag känner. Eller så har vi haft tur med två mjuka individer. Även om de två är olika, en tävlings- och träningstaggad som tusan, den andra mer relaxed Fast hon tänder till när det är hinder i vägen ;) (Agility)
I stallet bara valacker, konstigt som det kan bli :)
 
Det där med att många ser hanar som "lättsammare" är nog en av huvudanledningen till att jag har tikar. Jag ser ofta hanar som lite tråkiga :angel: Det jag älskar mest med mina damer är att de tänker så mycket själv, att de har idéer och klurar på hur världen fungerar och hur de ska utnyttja allt till sin egna fördel. Visst, salukis är så, men tikar är absolut mer så än vad hanar är enligt min erfarenhet. De värsta hyssen brukar begås av tikar och det är ofta de som ser till att vara allra mest bortskämda också :p

Visst finns det hanhundar som jag verkligen tycker om också, absolut, men jag fastnar sällan för dem på samma sätt. De är söta och snälla och glada, men... det där "lilla extra" hittar jag oftast hos tikar. En vän som också har vinthund och som varit mycket på samma kennel som mig tänker lite lika, men föredrar hanhundar. Hon tycker att tikar är satans jobbiga som aldrig bara accepterar något.

När det gäller löp så märker jag av det eftersom de inte städar perfekt efter sig och när båda löper samtidigt så flirtar de som tokar med varandra kring höglöp :grin: Men, de är lika lätta att ha lösa ute, lika lätta att träna med, jag märker inte av ändrad aptit eller inställning till något alls i livet. Jag ser till att ha sängen bäddad och på nätterna har jag hundlakan under där hundarna sover för att skydda madrassen.

Om det inte finns rent praktiska skäl till att skaffa hund av ett visst kön (tex att man redan har okastrerad hund) så tycker jag att det är dumt att hänga upp sig på att valpen ska vara av ett visst kön. Bättre då att gå på individ.
 
I min ras Schäfer är det skillnad mellan tik och hane på många sätt.
Drifterna i rasen visar sig på olika sätt på vissa områden. Så beroende på hur man uppskattar egenskaperna så spelar könet ofta roll.
Vill du utveckla hur de skiljer sig?
 
Vill du utveckla hur de skiljer sig?

Hanarna har ofta större skärpa och mer allvar medans tikar är mjukare. Tikarna kan istället växla upp mer och ta fram samma paket sas, rent generellt.
Hanarna har flera mognadsfaser, är yvigare under unghundsåren och utvecklar ofta tex kamplust, allvar osv fortare än tikar men mognar senare mentalt.
Tikar tar generellt längre tid att utveckla de egenskaper man tex nyttjar i skydd och tjänst mot vad hanarna gör men känns "vuxna" tidigare.

Man hör ofta att tikar mognar fortare än hanar och till viss del stämmer det men på vissa fronter är de senare.

Tittar man tex på hundar i tjänst så går ofta hanarna i tjänst tidigare än tikar, men de är också "mer hund" att hantera.
 
Hanarna har ofta större skärpa och mer allvar medans tikar är mjukare. Tikarna kan istället växla upp mer och ta fram samma paket sas, rent generellt.
Hanarna har flera mognadsfaser, är yvigare under unghundsåren och utvecklar ofta tex kamplust, allvar osv fortare än tikar men mognar senare mentalt.
Tikar tar generellt längre tid att utveckla de egenskaper man tex nyttjar i skydd och tjänst mot vad hanarna gör men känns "vuxna" tidigare.

Man hör ofta att tikar mognar fortare än hanar och till viss del stämmer det men på vissa fronter är de senare.

Tittar man tex på hundar i tjänst så går ofta hanarna i tjänst tidigare än tikar, men de är också "mer hund" att hantera.
Tack!
 
Apropå rasskillnader så vet jag att många sliter sitt hår när aussiehanar kommer in i tonåren :rofl: De är tydligen väldigt ofta riktigt jobbiga. Tikarna verkar inte alls ge samma andel gråa hår, iallafall inte vad jag kan läsa mig till.
 
När jag kollade på tollare åren 2013-2015 så var jag helt inne på hane, egentligen bara för att jag hade någon föreställning om att löpen var så hemska men framförallt för att jag tyckte tikarna i rasen var så fula (tycker väl fortfarande det:p).

Sen började jag kolla på sällskapsraser istället och blev dessutom tillsammans med min sambo. Han var tydlig med att vi skulle ha tik och eftersom jag inte hade någon direkt preferens så ställde jag in mig på det. ”Tur” nog tyckte jag att tikarna i rasen (Eurasier) var snyggare än hanarna, om det nu hade någon betydelse. Har sen dess nästan bara haft med tikar och göra (innan det har jag nästan bara haft med hanar att göra). Nu är jag tikfrälst, oavsett ras, typ. :o

Nu är jag åter på att ha tollare och får liksom leva med att rasen är ful, så är det. Men uppfattar tikarna som roligare, mer påhittiga, de har lite mer ”ös” och blåser inte upp sig så som hanarna kan göra. Hur många här inne beskrivit tikar verkar liksom passa in på hur jag också upplever det. Jag gillar det. :up:

@Fisherling beskrev det bra, som jag uppfattar skillnaderna hos tollarna (även om hon inte beskev just dem) i alla fall. Dock är detta såklart endast min uppfattning och kan säkert skilja sig från andras.

Jag upplever tikar som lite mer seriösa, speciellt i träning. Lite mer fokus, lite mer eget tänk, lite vassare helt enkelt medan hanarna känns som att de tar det mesta med en klackspark och kan vara lite mer lättdistraherade.
Båda kommer med fördelar och nackdelar och där tror jag det är väldigt personligt om man trivs bättre med att hantera tikproblem eller hanproblem i träningen.

Sedan finns det ju massvis av flamsiga tikar och seriösa hanar, så i slutändan gäller det nog att hitta en individ man trivs med.

Men jag personligen trivs otroligt bra med tikar, vilket är lika bra med tanke på mina kennelambitioner :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 628
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha...
2
Svar
31
· Visningar
6 405
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp