Skillnaden mellan hane och tik?

Vill du utveckla hur de skiljer sig?
För att fortsätta lite på den tråden - men tex hanar som avlas efter utställningsmeriter där ”tydlig könsprägel” är väldigt viktigt kan ju skilja sig rätt rejält från tikarna inom samma ras.

Ta ex Golden/Labbar som är framgångsrika i utställningsringen - många är väldigt brötiga och hormonstinna samt blir påverkade när områdets tikar löper.
Ofta tycker jag dom kan bli rätt tråkiga mot andra, hanar, också och det får liksom inte plats så mycket mer i huvudet än löptikar och bröt :o. Så jag tycker det skiljer sig rätt mycket här i form av att tikarna är mjukare, förigare och med lite mer innanför pannbenet

(Obs att det är utställningshundarna jag pratar om nu, inte de hundarna som avlats fram för att vara bra apportörer).

Men med det sagt så gillar jag ändå hanar bäst :angel:
 
För att fortsätta lite på den tråden - men tex hanar som avlas efter utställningsmeriter där ”tydlig könsprägel” är väldigt viktigt kan ju skilja sig rätt rejält från tikarna inom samma ras.

Ta ex Golden/Labbar som är framgångsrika i utställningsringen - många är väldigt brötiga och hormonstinna samt blir påverkade när områdets tikar löper.
Ofta tycker jag dom kan bli rätt tråkiga mot andra, hanar, också och det får liksom inte plats så mycket mer i huvudet än löptikar och bröt :o. Så jag tycker det skiljer sig rätt mycket här i form av att tikarna är mjukare, förigare och med lite mer innanför pannbenet

(Obs att det är utställningshundarna jag pratar om nu, inte de hundarna som avlats fram för att vara bra apportörer).

Men med det sagt så gillar jag ändå hanar bäst :angel:
Jag vet ett hunddagis som vägrade ta emot golden-hanar, just av den anledningen. Tikar, eller riktigt bra jaktavlade goldens kunde hon åtminstone fundera på.
 
Jag vet ett hunddagis som vägrade ta emot golden-hanar, just av den anledningen. Tikar, eller riktigt bra jaktavlade goldens kunde hon åtminstone fundera på.
Jag kan förstå henne alltså, unga brötiga goldenhanar i grupp är kanske inte en optimal arbetsmiljö :o :angel:

Men ja, det är ju inte bara brötigheten som blir ett problem tänker jag med så mycket fokus på könsprägel - även könsbunden aggressivitet känns väldigt vanligt förekommande hos raser som ska vara väldigt typade (inye bara utställningslabbar och utställningsgolden utan även staffar tex). Och där tycker jag mig se betydligt fler hanar som är aggressiva än tikar vilket väl inte heller är så märkligt pga testosteron.
 
Boxer har ju ganska stora könsskillnader och hanarna kan absolut vara ganska brötiga. Tycker dock att det är ungefär lika vanligt med bitchiga tikar och jag föredrar faktiskt brötigt över bitchigt.

Har väldigt svårt att tänka mig tik utseendemässigt också, gillar det maffiga hos hanarna. Har ett par träningskompisar som tycker jag ska satsa på tik som hund nummer två eftersom det ju inte precis varit lätt att få ordning på Breeze, men än så länge har de inte lyckats.
 
Hanhund, mest för att jag vill ha en jakthund och det är så otroligt tråkigt att få jaktsäsongen förkortad med ett löp, den är kort nog som den är. :arghh: Lite för mycket lösa hundar på bygden för att det ska kännas okej att släppa en tik som löper. :cautious:
Annars fungerar jag lika bra med hanar som tikar, daghunden och "extrahunden" är tikar båda två (tyvärr tål de inte varandra) och vi kom bra överens, extrahunden älskar mig, men det beror nog mest på att när jag kommer så går vi på promenad eller åker hem till oss och hittar på något kul. ;) Hon är mäktigt besviken de gånger jag bara hälsar på. :rofl:
 
En av de främsta anledningarna till att jag valde en tik var helt enkelt att jag redan hade en tik..
Men såhär i efterhand är jag himla nöjd och instämmer med en stor del av kören när jag säger att jag uppskattar det lite 'rappare' temperamentet i tikarna, rent generellt. De ifrågasätter och går i vågor på gott och ont, och jag gillar det.
Löpen är inga större problem, jag märker när det är dags och då är det koppel på för terriern OMEDELBUMS för hon skulle sticka som en avlöning och komma hem dräktig med en kull jackaspringadoddlecollies tre veckor senare.
Shiban måste träffa eventuella friare minst tio gånger innan gnistor uppstår så hon lever med kortare period av koppeltvång.
Båda två städar helt okej efter sig (vi använder tikskydd i bil, buss och om vi besöker andra) och blir inte särskilt allmänpåverkade. Lite sämre på att lyssna under värsta kåtveckan bara. :D
 
Ang att tikar ifrågasätter mer så märker jag inte av det på de individerna jag har haft mest kontakt med. Där är det min hane som är mest ifrågsättande, "är du säker på att jag verkligen ska stanna? Vi kan prova på mitt sätt annars?" Daghunden lyssnar mer på mig än husse och extratiken skulle aldrig komma på tanken att ifrågasätta, finns det möjlighet till godis vänder hon ut och in på sig själv för att vara till lags.
 
Jag har alltid sagt att jag föredrar honkatter, valacker och hanhundar men nu när jag sedan ett år tillbaka lever med inte bara en tik utan också ett sto har jag kommit fram till att kön är oväsentligt. För mig har det blivit så att jag anpassat mig efter deras personligheter och egenheter utan att fundera nämnvärt över om dessa är könsbundna eller inte.
Min nuvarande hund är dock en dvärgschnauzer. Om jag skaffar mig en airedale igen kommer jag att välja tik på grund av att de är mindre och inte fullt så kraftfullt intensiva.
 
@Sel ...och jag bävade för två tikar som avskyr varandra och har en av varje:)

Jag blev också varnad för det där med två tikar, men jag vet inte riktigt hur sant det är. Mina två var såpass olika i ålder och temperament ändå. Och det kändes oändligt besvärligt att som ensamstående och utan hundvakt på ort stå med en intakt hund och tik under löp.
 
Jag blev också varnad för det där med två tikar, men jag vet inte riktigt hur sant det är. Mina två var såpass olika i ålder och temperament ändå. Och det kändes oändligt besvärligt att som ensamstående och utan hundvakt på ort stå med en intakt hund och tik under löp.

Jag vet inte, men vi har 1,5 år mellan dem drygt, och äldsta är en bestämd typ:angel:
 
Jag vet inte, men vi har 1,5 år mellan dem drygt, och äldsta är en bestämd typ:angel:

Det trodde jag att min äldsta var också, men den yngre kommer undan med mord ändå. :D Familj är tydligen annorlunda, och de har snart överlevt åtta år ihop.
När jag planerar nästa valp ska det också bli en tik! Så får mellanbarnet tycka vad hon vill om den saken.
 
Beror nog mycket på ras om och vad för skillnader det är. Mer än det uppenbara, löp eller inte :D

Men generellt tycker jag tikarna känns lite mer mogna, fokuserade och lite smartare :angel: Mindre flams och lite mer huvud på något sätt.

Jag är nog en tikmänniska. Har två tikar och en hane och kan inte påstå att löp är särskilt jobbigt heller. Löwchentiken blöder knappt så hennes löp hade man nästan missat om det inte varit för hanen. Schäfertiken blöder förvisso lite mer men städar helt okej. Blir någon fläck i sängen när hon sover längre stunder och kan bli någon droppe på golvet när hon går. Men det städas ganska bra ändå tycker jag. Schäfern har blivit lite destruktiv vid sina första två löp, men hon har bara tagit sina egna grejer :p Typ en dyna de sover på, ett flexikoppel och en sele. De kan väl även vara lite gosigare och hungrigare. Eller rättare sagt, löwchentiken var kräsen innan sitt första löp och efter det har hon varit ett matvrak :D
I övrigt är de ganska mycket som vanligt och blir inte påverkade negativt eller blir särskilt jobbiga på något sätt. Lika pigga och träningsvilliga.

Så beroende på vilken ras det är så kan det ju vara alltifrån inga skillnader till stora skillnader mellan könen. Det beror även mycket på linjer tycker jag.
 
Kul att läsa allas erfarenheter!

Jag har en av varje (samma ras). Tiken är mer snabbtänkt och uträknande och har åsikter om precis allt (t ex vilken väg vi ska gå på promenaden och om man egentligen behöver komma på inkallning om det finns nåt roligare som lockar...). Hanen har mycket mer allvar i sig, men gör oftast som man säger utan att ifrågasätta.

Tiken blir rätt påverkad vid löp och skendräktighet. Det har sakta blivit värre med åren (men varierar ändå varje löp). Hade hon varit yngre (fyller snart 13) så hade jag nog kastrerat... Hon är dock noga med att tvätta sig och förutom nån enstaka droppe i sängen så ser man bara att hon löper på svullnaden.
 
Prostataproblem och testikelcancer har du istället hos en hane... eller så låter man inte rädslan för sjukdomar störa ett lyckligt hundägande utan man njuter av livet med hunden.

Tack för att du förklarar för mig hur jag ska sköta mitt hundliv. :up: Jag skulle gissa att både livmoderinflammation och juvertumörer är vanligare än ovanstående. Oavsett så var det bara ett tillägg, fler faktorer spelar in på varför jag inte har tik just nu.
 
Fast då är risken för inkontinens stor och det går mig enormt emot att utsätta ett djur för ett ingrepp för min egen skull. Skillnad om hon far illa av sina löp, då blir det en helt annan sak.
Fast samtidigt eliminerar man ju risken för livmoderinflammation, som ju är både vanligt och smärtsamt, helt, så det finns ju fördelar för hunden med .
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer...
Svar
8
· Visningar
5 628
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag står i begrepp att skaffa ytterligare en hund till familjen och fram tills häromdagen var det självklara valet att vi skulle ha...
2
Svar
31
· Visningar
6 404
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp