Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Jo, i de fall sällskapsdjuren är just köttätare.
Sen finns det iofs sällskapsdjur som är blandkostare precis som oss och kan klara sig utan kött om man sätter sig in i just det djurets behov och kan tillgodose det, men hur mycket det än må bära emot så tycker iaf jag att man ska låta bli att pracka på sina matvanor på sina husdjur. Det är vi som kan välja, inte husdjuren.
(Däremot får man i vissa fall mer än gärna minska på köttet. Jag satsar min högra arm på att många blandkostare får alldeles för mycket kött)

Däremot skulle man kunna skippa att ha köttätande sällskapsdjur öht om man vill det, det är upp till var och en. Jag kör på den mer egoistiska sidan av det och matar glatt mina djur med den mat de ska ha - dvs blandkost innefattande kött i lagom mängd till alla mina djur, utom marsvinen som lever på vegankost.

...men det är väl lika etiskt fel att hålla sig med sällskapsdjur vars föda kräver att djur slaktas, som att själv äta de slaktade djuren?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det beror på hur man ser på det. Och vad det är för djur samt varifrån djuren kommer. Det är ju en viss skillnad mellan att tex köpa hem djur för sitt eget höga nöjes skull och att ta hand om vanvårdade djur som verkligen måste ha ett nytt hem liksom.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det beror på hur man ser på det. Och vad det är för djur samt varifrån djuren kommer. Det är ju en viss skillnad mellan att tex köpa hem djur för sitt eget höga nöjes skull och att ta hand om vanvårdade djur som verkligen måste ha ett nytt hem liksom.

Nu menade jag att ha sällskapsdjur överhuvudtaget.

Men som svar till dig, om djur måste lida för att ditt djur skall ha mat så spelar det väl ingen roll vad ditt djur har för bakgrund? Eller är sällskapsdjurets lidande överordnat djuret som slaktas och blir dess mat?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Vad är det för hemskt med detta? Så går det till helt enkelt. Såg inte på hela men såg inget där djurens skulle skadats?!
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det är väl klart det spelar roll?
Låt säga att jag för mitt eget höga nöjes skull skaffar ett djur som äter kött - typ går till en zooaffär eller nåt. Då gör jag fel, tycker jag egentligen. Då stödjer ju jag frivilligt slaktindustrin vilket jag gott kunnat slippa göra om jag skitit i att köpa det köttätande djuret från första början.

Om jag istället för det djuret får hem ett annat djur, som är vanvårdat och i desperat behov av hem eller rent av i livsfara, så tycker inte jag att det är något fel alls där. Jag hade kunnat skita i djur helt men istället räddar jag det djuret från ett liv i misär liksom.

Gosh, det är skitsvårt att förklara vad jag menar... Det sitter i huvudet på mig och jag vet ju precis hur jag menar själv, men jag lyckas inte sätta ord på det ordentligt... :o
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Frågan är väl snarare om det överhuvudtagen är ok att ha djur för nöjes skull inte om någon annan först vanvårdat djuret.
PL
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 948
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 049
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 112
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp