Bukefalos 28 år!

Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Om grisen fick välja skulle den inte välja döden, den vill leva.
Det ligger ju i djurens intresse att överleva, precis som i människans.


Jo, men det är en annan femma! Det jag pratar om är att bry sig efter döden, något som djur inte gör. Så att då lägga värderingar i att det är fel att behandla grisen direkt som kött är en märklig tankegång.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jo, men det är en annan femma! Det jag pratar om är att bry sig efter döden, något som djur inte gör. Så att då lägga värderingar i att det är fel att behandla grisen direkt som kött är en märklig tankegång.

Kicki :laugh:

Varför blir det sånt himla ramaskri om förstörda likkistor efter begravning? Människor bryr sig ju knappast heller när de är döda.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Men hjälp, männska! Jämför du att slakta en gris med att våldta ett barn? O halleluja världen är ett sjukt ställe..

Jag måste erkänna att jag skrattade när jag läste igenom tråden. Det hela känns bara så.. patetiskt. Jag har slutat bli upprörd över människor som inte accepterar att djur är djur, och skriver över en mängd mänskliga värderingar på dem. Ni har aldrig funderat på att sätta er in i till exempel skatornas beteende? Vet ni vad de matar sina ungar med?
Andra skatbarn. Smaskens!
Har ni någonsin sett en katt jaga? Där kan vi prata grymhet och äckel, men det ligger i deras natur. Jag skulle aldrig få för mig att läxa upp en katt för att den bet frambenen av en mus och lät den springa runt så gott den kunde medan katten slår lite förstrött på den med tassen. Varför? För katter är grymma djur. Det är så de lever.

Jag försöker inte säga att det är rätt att misshandla djur, eller att det är fel att äta kött, eller något annat absurt. Vad jag försöker få fram är att naturen är inte ett underbart paradis där alla lever i harmoni och gulligull som i en Disney-film.
Vad är det fotografen vill säga med sin utställning egentligen? Att vi inte ska äta kött för att djuren innehåller blod och inälvor? Det ser äckligt ut, det medger jag. Jag hade nog inte klarat av det jobbet. Men jag äter kött. Snart kommer väl en liten fotosession till med rensning av fisk. Det är precis lika äckligt det..

Apropå ingenting egentligen, jag är bara in the mood, hörde jag en intervju med ordförande på djurens rätt för någon månad sen. Hon gjorde mig grymt upprörd. Hennes hund och katt fick vegetarisk mat för att det var fel att döda djur. Men.. En hund är en köttätare, en katt är en köttätare. Det bara är så. Djur äter djur. Och det är inte direkt en snabb och smärtfri död i djurriket..
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Ni har aldrig funderat på att sätta er in i till exempel skatornas beteende? Vet ni vad de matar sina ungar med?
Andra skatbarn. Smaskens!

Ja, djur gör inte stor skillnad mellan olika arter... de äter glatt alla inkl. sina egna eller låter bli helt! Det är bara vi som har denna uppdelning mellan "oss" och "dem".
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Men.. En hund är en köttätare, en katt är en köttätare. Det bara är så. Djur äter djur.

Visst är det så. Men äter människor naturligt djur? En tanke som slog mig häromdagen var: om människan är en naturlig köttätare - varför måste vi tillaga köttet för att inte bli sjuka av det? :confused: Vidarefundering: Stämmer det att vi MÅSTE tillaga köttet för att inte bli sjuka? Samt: Varför har inte vi tänder som hund, katt, björn osv. om vi nu är naturliga köttätare? Vi har ju lite mer "gräsätartänder" :D

Jag har själv inget svar och är inte helvegetarian själv, de var bara en fundering. :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakt, fotoutställning

Varför blir det sånt himla ramaskri om förstörda likkistor efter begravning? Människor bryr sig ju knappast heller när de är döda.

Medmänniskorna bryr sig. Det är ju så att djur inte förstår och känner på samma vis som vi gör, om man grävt ner en gris i en kista och sedan förstört graven, inte hade de andra grisarna brytt sig direkt. Därmed inte sagt att människan är bättre, vi bara tänker på ett mycket annorlunda vis.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Kanske är utvecklingen som har gjort att vi inte tål rått kött. Det är nog rätt många generationer nu som har ätit tillagat kött.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

För övrigt berördes jag inte så mycket negativt av bilderna. Lite småäckligt med inälvorna var det så klart.

Djuren såg inte ut att må dåligt när de levde (de flesta upplevde jag såg tillfreds ut och jag antar att de inte står där särskilt länge innan de avlivas) och det man såg av själva avlivningen såg okej ut, det är det som jag bryr mig om.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej, hur kan du tro det? Jag jämförde resonemanget.

Menar du med det inlägget att Gris-Evas resonemang om att människor som äter kött även bryr sig om djur, inte håller i praktiken? Ja, eftersom du då jämförde med pedofilers omtanke om barn?:confused:

Det ska bli väldigt spännande att höra det svaret.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Vidarefundering: Stämmer det att vi MÅSTE tillaga köttet för att inte bli sjuka?



Du kokar väl din potatis?

Jag hör ofta vegetarianer som påpekar det felaktiga i att äta kött för det är onaturligt att koka/tillaga det, medans de glatt äter kokt färskpotatis utan att fundera ett smack på att även det är ....kokt.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Du kokar väl din potatis?

Jag hör ofta vegetarianer som påpekar det felaktiga i att äta kött för det är onaturligt att koka/tillaga det, medans de glatt äter kokt färskpotatis utan att fundera ett smack på att även det är ....kokt.


Men jag äter gladeligen rå potatis och blir inte sjuk av det. Däremot skulle jag inte få för mig att äta kött direkt från en djurkropp - utan det måste ju tillagas först.

En av mina frågor var ju om man som människa skulle kunna äta direkt från djurkroppen - och ändå inte bli sjuk/må dåligt? Och - vad är våra tänder utformade för? De ser ju inte alls ut som katters, hundars osv. Utan mer som tex hästens!

Som sagt är jag inte vegetarian själv (fast iofs nästan, äter jättelite kött) - det är bara funderingar.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Folkslag som ätit rått kött in i modern tid har samma tänder som vi. Dvs varken riktiga växtätartänder eller riktiga köttätartänder.
PL
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Men jag äter gladeligen rå potatis och blir inte sjuk av det.

Och - vad är våra tänder utformade för? De ser ju inte alls ut som katters, hundars osv. Utan mer som tex hästens!

Kokar du inte potatisen du äter?

Vi har allätartänder, vare sig rov eller gräsätartänder.
Titta på ett grisgarnityr så ser du.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Ha,ha :rofl::rofl:

Du blir alltid först.:crazy:
Andra gången på samma tid, iaf enligt tidsuppgiften, och ungefär samma inlägg.:)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 564
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 142
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp