Bukefalos 28 år!

Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Det var inte alltid våra kor eller grisar ville gå dit de skulle och det oavsett om de bara skulle byta hage eller skulle bultas. Däremot ska man inte slå djuren.

Att de skulle ha förmåga att tänka framåt tror jag är att ta i.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej, inte tycker jag det är trevligt inte. Inte när de är döda, då är de bara kroppar. Men bilderna innan gör ju att det känns lite i hjärtat - varför äter jag kött.
Men blodet och så stör mig inte.

Men jag tror inte på allt som skrivs, att alla djur har det dåligt innan slakten. Har kompisar vars föräldrar har kor och grisar (och får) och som Jadzia skriver - det är liksom mer naturligt för dom än det är för mig, stadsbo som jag är.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det var inte alltid våra kor eller grisar ville gå dit de skulle och det oavsett om de bara skulle byta hage eller skulle bultas. Däremot ska man inte slå djuren.

Att de skulle ha förmåga att tänka framåt tror jag är att ta i.

Till viss del tror jag att de har en förmåga att förstå vad som ska hända. Men jag tror inte att djur är rädda för att dö, oavsett hur.
Jag har inte upplevt att någon av våra patienter tvekat att komma till oss när det har varit avlivning, även om husse och matte gråtit hela vägen hemifrån.
Det är så naturligt för dem, verkar det som.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag såg några av bilderna, och jag tycker egentligen inte att det som händer efter själva avlivningen är så otäckt (det ser självklart inte så mysigt ut, men djuret känner i alla fall ingenting). Däremot så blir jag väldigt illa till mods när jag tänker på vilken enorm industri det här är. Hur djuren föds upp, ofta i läskigt trånga stallar (jag tänker då främst på grisar och hönor som mig veterligen sällan får en chans att gå ute och böka/sprätta så som de vill göra), och sedan transporteras många mil (och allt fler lär det väl bli när slakteri efter slakteri läggs ner) till en fabrik och slaktas ofta långt innan de ens har uppnåt vuxen ålder.

Jag kan bara inte tänka rationellt i sådana här lägen. För ärligt talat så känner jag bara ett enda stort "fy fan".
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Men jag tror inte att djur är rädda för att dö, oavsett hur.

Det är väl klart att de är! Alla djur, även människan, har en enormt stark överlevnadsinstinkt. Det är därför hästar flyr i panik när de blir rädda, det är därför harar skriker som spädbarn när de blir jagade av räven, etc. etc.

Däremot så tänker de antagligen inte på döden på samma sätt som vi människor gör (eller uppfattar döden som så farlig om de bara inte skräms in i den), det håller jag med om. Men ingen frisk levande varelse vill väl egentligen dö.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

*KL*
tyckte det såg ut att gå bra till på det slakteriet..
Efter de är döda så känner de ju ändå inget och jag kommer att fortsätta äta kött. det var inget jag inte redan visste om...
 
Sv: Slakt, fotoutställning

För min del är de mat. Förvisso mat som lever och ska behandlas väl, men ändå mat. Att det blir sjöar av blod när djuren avblodas är inget konstigt. Lite slabbigt, men inte skrämmande.

.

Jag kan bara hålla med. jag har varit med och slaktat ett otal gånger och det är som någon sa till mig första gången: "När djuret är dött är det mat".

Det är ganska skitigt, och jag är ganska glad att jag slipper slakta en hel ko för att få åt mig ca 500 g nötfärs till min lasagne.

Att titta på de här bilderna var inga problem. jag tycker iofs att verkar lite obehaglit den här industrialiseringen av kött. varför jag föredrar att äta egen-producerat (och därmed också egenslaktat) kött.

Men det är ju de där grisarna som till slut hamnar i våra matvarubutiker i form av korv, pastej, bacon, kotletter mm mm.

Det jag reagerade mycket negativt på var frågan innan man klickar på länken: "Vågar du titta?"

Är man kräsmagad så vill man kanske inte se, jag menar inälvor och blod ser ju inte så tjusigt ut direkt. Men det är ju det där som är vår mat. För inte så länge sedan hade man inga andra alternativ än att själv delta i slakten om man ville ha mat på borde.
Vi lever i en väldit sekulariserad värld egentligen...

Filmen framställs ju ganska "dramatiskt" och det verkar ju vara hela idén att avskräcka folk från att äta kött.
Som en reklamfilm för vego-rörelsen liksom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag såg några av bilderna, och jag tycker egentligen inte att det som händer efter själva avlivningen är så otäckt (det ser självklart inte så mysigt ut, men djuret känner i alla fall ingenting). Däremot så blir jag väldigt illa till mods när jag tänker på vilken enorm industri det här är. Hur djuren föds upp, ofta i läskigt trånga stallar (jag tänker då främst på grisar och hönor som mig veterligen sällan får en chans att gå ute och böka/sprätta så som de vill göra), och sedan transporteras många mil (och allt fler lär det väl bli när slakteri efter slakteri läggs ner) till en fabrik och slaktas ofta långt innan de ens har uppnåt vuxen ålder.

Jag kan bara inte tänka rationellt i sådana här lägen. För ärligt talat så känner jag bara ett enda stort "fy fan".

Jag kan inte annat än instämma...
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Fanns en sjukt vacker bild där faktiskt, visst var den grotesk men den var vacker.. nu låter jag som värsta psykfallet :eek:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Undrar om vi tänker på samma bild, jag såg en som jag funderade på om man törs ha som bakgrund på datorn....
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Då är vi fler :angel:

Gillar den där blodet forsar ur rätt ner i den där "blodsjön". Det såg så vidrigt ut men ändå så sjukt snyggt på nåt sätt.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag tycker inte det var något "farligt". Djuren blir (enligt bilderna) inte misshandlade innan slakten, det som sker efter dödstillfället är ju fullt normalt och tvunget för att man ska kunna äta djuren...

Jag har inget emot vegetarianer och deras syn på djur, tvärtom, men jag tycker att det här var ett dåligt exempel på något som ska klassas som hemskt och felaktigt.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Kan inte heller se något hemskt i bilderna - Djuren misshandlades inte och de avlivades på rätt sätt! Grisarna hade knorr hela vägen - Brukar inte stressade/upprörda grisar ha slak svans? //Linda
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Grisarna hade knorr hela vägen - Brukar inte stressade/upprörda grisar ha slak svans? //Linda

Det är en myt att "glada" grisar alltid har knorr, och att den hänger när de är "olyckliga"

Hur tolkar man då minigrisen som inte ens HAR en knorr. :confused: :D

*förlåt lite OT*
 
Sv: Slakt, fotoutställning

kl

Till er som inte förstår vad det hemska med bilderna är:
För mig är det hemska att de dödas. Och tycker det man gör med kropparna är äckligt, även om djuren inte lider.

Sedan har jag en fråga, vad är det som dödar grisarna? De bultades väl inte. Anledningen till att jag frågar är att jag vill veta hur det går till.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

jo jag kan inte tänka mig att de dödas på annat sätt än bultas - men nån som vet 100 kan ju fylla i
 
Senast ändrad:
Sv: Slakt, fotoutställning

Bultning används normalt sett inte på grisar.
Oftast bedövas de med koldioxid innan de sticks, på mindre slakterier med el.
PL
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 246
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 106
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp