Bukefalos 28 år!

Slakt, fotoutställning

Sv: Slakt, fotoutställning

Ständig sorg över sin ynkliga storlek o sina klövproblem.
PL

Sin storlek tror jag inte att den bryr sig om.
Varför skulle den vara lessen för den?

Och vaddå klövproblem.:confused:
Minigrisens klövar har inte sämre kvalitet än andra grisar om det är det du menar.

*sorry, OT igen*
 
Sv: Slakt, fotoutställning

tyckte inte heller att det var nåt upprörande.
men jag är ganska hårdhudad åxå.
sen har jag fått höra från många håll att ett djur faktiskt inte ser på döden så som vi människor.
de har ingen ångest för den för de vet att de kommer till nästa "värld"
själv tänker jag skicka mina hästar till slakt när det är dags för det.
har varit med många av mina kompisars hästar och det finns inget stressande eller nåt att anmärka på där.
det går jätte fort och de helt lugna.
därför tror jag på det där de säger om att djuren faktiskt inte har ångest inför döden. :banana:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Och variliggerdet hemska i dessa bilder!? Djuren hanteras lugnt och stilla, något som inte framgår av bilderna. Annar bilr inte köttet bra, så ingen har någon vinning av att stressa djuret. Vi slaktar egna djur som vi föder upp samt skickar kor till slakt och har inga som helst problem med det. Djuren är ju döda så det förekommer inget djurplågeri på något vis.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej men jag har sett för många lägenhetsgrisar med klövproblem.
Folk skaffar grisar utan att fatta att hårda glatta golv ger problem med både ben o klövar.
PL
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Nej men jag har sett för många lägenhetsgrisar med klövproblem.
Folk skaffar grisar utan att fatta att hårda glatta golv ger problem med både ben o klövar.
PL

Det beror helt och håller på hur man sköter dom.
Äldre produktionssuggor får också samma problem av att gå på betonggolv om de inte verkas med jämna mellanrum, så ditt argument om att minigrisarna skulle ha större problem håller inte. ;)

Men jag håller med om att "innegrisar" behöver gångmattor för att inte halka runt så mycket. Och att det finns vissa som har problem med klövklippningen.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

sen har jag fått höra från många håll att ett djur faktiskt inte ser på döden så som vi människor.
de har ingen ångest för den för de vet att de kommer till nästa "värld"
själv tänker jag skicka mina hästar till slakt när det är dags för det.
har varit med många av mina kompisars hästar och det finns inget stressande eller nåt att anmärka på där.
det går jätte fort och de helt lugna.
därför tror jag på det där de säger om att djuren faktiskt inte har ångest inför döden. :banana:
De ser inte på döden på samma vis som vi eftersom de inte kan reflektera över det, de har ingen ångest inför att dö för de vet inte vad död är eller att de ska dö. Att inbilla sig att djuren inte är rädda för att dö för att de vet att de ska komma till nästa värld är bara en disneyromatiserad bild av det hela.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jämfört med videos som jag sett (som bla gjort mej till vegetarian) så tycker jag snarare att den filmen är en "Från-slakten-till-din-tallrik" film. Nu var det bara bilder och det kan jag inte utgå så mycket ifrån men jag tycker inte att djuren såg stressade eller livrädda ut.

Visst är jag 'känslig' och tyckte att bilderna på kohuvudet och det forsande blodet var lite "slemmigt-snusk" men det är min åsikt.

Sen är det väl värre om vi slaktade djuren och sedan slängde kropparnai en container istället för att ta tillvara på köttet m.m
Så jag tycker inte att djuren såg plågade ut och jag tyckte de levde undar ganska så hygieniska förhållanden innan slakten.;)
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Var den då man ser mulen på kon och så droppar det blod. Den var sjukt vacker på ett groteskt sätt.

För att säga någonting om slakt. Jag såg den första slakten då jag var ca 6-7 år gammal och det var hemmaslakt av en gris, så jag bryr mig inte så hårt. För mig är det mat.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag tror att hur obehagligt man tycker detta är beror på hur man ser på den här typen av djur.

När jag ser bilderna blir jag gråtfärdig. Djur är för mig varelser med känslor som har ett värde.
Jag tycker att det är groteskt att se de uppskurna kropparna, och sjöarna av blod. Riktigt skrämmande, helt enkelt.

En liten befrielseaktion att vänta, kanske?
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag ångrar verkligen att jag tittade för jag blir så upprörd.

Det som gjorde mig allra mest upprörd var att så fort grisarna var döda så blev de kött. De behandlades som mat och inte något annat.
Även om en gris är död är det fortfarande en gris och ska behandlas så efter.

Jag förstår inte hur folk kan ta det så lätt på döden och kunna äta kött med glatt humör. Detta är en levande varelse som dött för att vi sagt det, och för att vi ska kunna få vår dagliga stek.

Sjukt är det.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det som gjorde mig allra mest upprörd var att så fort grisarna var döda så blev de kött. De behandlades som mat och inte något annat.
Även om en gris är död är det fortfarande en gris och ska behandlas så efter.


Sjukt är det.


Ska man klappa på grisarna efter de dött, menar du?:rofl::rofl:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det som gjorde mig allra mest upprörd var att så fort grisarna var döda så blev de kött. De behandlades som mat och inte något annat.
Även om en gris är död är det fortfarande en gris och ska behandlas så efter.
Men det är ju mat när de väl är döda, det är ju det de dödas för.
Grisarna är just döda och lider knappast av att inte behandlas som grisar...

Jag förstår inte hur folk kan ta det så lätt på döden och kunna äta kött med glatt humör. Detta är en levande varelse som dött för att vi sagt det, och för att vi ska kunna få vår dagliga stek.
Det förstår däremot inte jag heller...
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Jag ångrar verkligen att jag tittade för jag blir så upprörd.

Det som gjorde mig allra mest upprörd var att så fort grisarna var döda så blev de kött. De behandlades som mat och inte något annat.
Även om en gris är död är det fortfarande en gris och ska behandlas så efter.

Jag förstår inte hur folk kan ta det så lätt på döden och kunna äta kött med glatt humör. Detta är en levande varelse som dött för att vi sagt det, och för att vi ska kunna få vår dagliga stek.

Sjukt är det.


Hur tycker du att den ska behandlas då!? En cermoni först med sång och blommor!? :confused:

Vad menar du med att den fortfarande är en gris och ska behandlas därefter!? Lägga den i en box och ge den mat, klappa och prata med den, som man behandlar en levande gris!?

Man behöver väl inte ta lätt på döden bara för att man kan äta kött med glatt humör!? Sedan så bryr sig grisen inte ett barr, det viktiga för grisen är hur den behandlas medan den lever, allt annat är för den oviktigt. Det är dina egna känslor som talar här.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Man behöver väl inte ta lätt på döden bara för att man kan äta kött med glatt humör!? Sedan så bryr sig grisen inte ett barr, det viktiga för grisen är hur den behandlas medan den lever, allt annat är för den oviktigt. Det är dina egna känslor som talar här.

Kicki :laugh:

Om grisen fick välja skulle den inte välja döden, den vill leva.
Det ligger ju i djurens intresse att överleva, precis som i människans.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

För att säga någonting om slakt. Jag såg den första slakten då jag var ca 6-7 år gammal och det var hemmaslakt av en gris, så jag bryr mig inte så hårt. För mig är det mat.


Även om jag har slaktat många djur under ett 20-tal år och mina barn har varit med på slakt så kan jag inte säga att jag eller de inte bryr mig/sig! Det är klart att jag/de gör, det är ju ett djur som jag/de har haft hand om och fött upp så jag/de har ju en relation till djuret och till vissa mer än till andra. Men det är ju inte tillvägagångssättet som är jobbigt utan avsaknad av det djuret som vi tar bort i olika grader.

Har bultat djur själv utan problem och tycker inte att det på något vis är jobbigt att äta eller stycka köttet, vet ju vart djuret är, skulle kunna äta min häst utan större svårighet.

Många tror nog att vi bönder helt kallt "nackar" djuret, men så är det inte. Men man måste hålla isär vad som är vad, det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tycka att slakt som företeelse och handling går bara fint och trots det sörja djuret som individ.

Kicki :laugh:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Även om jag har slaktat många djur under ett 20-tal år och mina barn har varit med på slakt så kan jag inte säga att jag eller de inte bryr mig/sig! Det är klart att jag/de gör, det är ju ett djur som jag/de har haft hand om och fött upp så jag/de har ju en relation till djuret och till vissa mer än till andra. Men det är ju inte tillvägagångssättet som är jobbigt utan avsaknad av det djuret som vi tar bort i olika grader.

Har bultat djur själv utan problem och tycker inte att det på något vis är jobbigt att äta eller stycka köttet, vet ju vart djuret är, skulle kunna äta min häst utan större svårighet.

Många tror nog att vi bönder helt kallt "nackar" djuret, men så är det inte. Men man måste hålla isär vad som är vad, det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan tycka att slakt som företeelse och handling går bara fint och trots det sörja djuret som individ.

Kicki :laugh:

Du tog orden ur munnen på mig. :bow:

Vi köttätare bryr oss också om djuren. tro det eller ej. ;)
 
Sv: Slakt, fotoutställning

*lån*

Det enda som störde mig personligen var att jag inte gillade den hygieniska standarden på stället och hos de som jobbade.. Inga handskar och rostig inredning, samt att grisutrymmet var öppet mot där de slaktade grisarna hängde :crazy:

I övrigt om själva slaktbilderna så tycker jag inte att det är något att uppröras över. Det är så det går till helt enkelt.

Har slaktat en del lamm själv och tillsammans med maken har vi slaktat både gris, nöt och häst utan problem.

Hanteringen innan slakt är oftast lugn och djuren stressas inte. I alla fall inte på det slakteri som maken jobbade på tidigare.
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Det är en myt att "glada" grisar alltid har knorr, och att den hänger när de är "olyckliga"

Hur tolkar man då minigrisen som inte ens HAR en knorr. :confused: :D

*förlåt lite OT*


Myt och myt tror jag väl inte riktigt...
Tycker man brukar kunna se på sjuka nassar att svansen är slak medans hos pigga knoddar och vuxna att den är knorrad:) Men ibland ser man ju undantagsfall, men överlag tycker jag att glada grisar har knorr:)

Minigrisarna kanske har sån genetik att de har raka svansar?:idea:
 
Sv: Slakt, fotoutställning

Vad beträffar handskar så är plasthandskar en fördel ur hygienisk synpunkt. Vad som brukar användas i slakten är däreot bomullshandskar som inte har ngn hygienisk fördel mot bar rentvättad hud.
PL
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 246
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 106
Senast: Hedinn
·
Samhälle Jag har hört talas om projektet tidigare men rekommendationer dök upp i flödet idag (förmodligen i samband med kvinnodagen) och jag...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp